Από την έντυπη έκδοση

Της Βάσως Βεγίρη
vveg@naftemporiki.gr

Τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου παίρνουν τη σκυτάλη της αξιοποίησης, με τους σχετικούς διαγωνισμούς, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες της «Ν», να προγραμματίζεται να βγουν στον αέρα από το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Μαρτίου-αρχές Απριλίου, ενώ εντός του Μαρτίου, το πιθανότερο στα μέσα του μήνα, αναμένεται να ανακοινωθεί ποια από τα ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα περνούν στη δεύτερη φάση των διαγωνισμών για την αξιοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας και στα τέλη Μαρτίου αντίστοιχα για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Στόχος, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, είναι για τα τρία εν λόγω λιμάνια που βρίσκονται ήδη σε διαγωνιστικές διαδικασίες να έχουν κατατεθεί δεσμευτικές προσφορές και να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί εντός του 2021, καθώς όπως αποδείχτηκε στην πράξη το προηγούμενο διάστημα οι συνέπειες της πανδημίας διεθνώς προκαλούν καθυστερήσεις στη συγκέντρωση των απαραίτητων εγγράφων-δικαιολογητικών και φυσικά στις μεταφορές-επισκέψεις τω ενδιαφερόμενων κ.ο.κ., ενώ το ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί να τρέξουν γρήγορα και οι διαδικασίες για τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου, που αμφότερα αναμένεται να συγκεντρώσουν ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου αναμένεται να αφορούν πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών (67%) των δύο Οργανισμών Λιμένος, δηλαδή το ίδιο μοντέλο με Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα. Για τον μεν Βόλο έχει εκφραστεί ως γνωστόν προ πολλού διά στόματος του πρέσβη των ΗΠΑ κ. Πάιατ αμερικανικό ενδιαφέρον, ενώ ενδιαφέρον φέρεται να έχει και η Goldair, για το δε Ηράκλειο αναμένεται επίσης έντονο ενδιαφέρον ιδιαίτερα για τη δυναμική του στον τομέα της κρουαζιέρας και συμμετοχή στον διαγωνισμό γνωστού ιταλικού ομίλου.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται, στο μεταξύ, λόγω της ιδιαίτερης γεωγραφικής του θέσης, οι εξελίξεις όσον αφορά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ, αλλά αναμένεται να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές και από άλλους «μονομάχους», μεταξύ των οποίων -σύμφωνα με πληροφορίες- και από τον ΟΛΘ, ο οποίος έχει «κατέβει» στους εν λόγω τρεις διαγωνισμούς αυτόνομα.

Το 67% του ΟΛΑ

Η «μάχη» για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) θα δοθεί μεταξύ:

* της αμερικανικής Black Summit που συμπλέει με την Euroports (διεθνής εταιρεία λιμενικών υποδομών με έδρα το Βέλγιο), το EFA Group (όμιλος εταιρειών προϊόντων και συστημάτων υψηλής τεχνολογίας) και τη ΓΕΚ Τέρνα, που έχουν συστήσει την Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis,

* της Goldair που συμπράττει με τον Όμιλο Κοπελούζου και τη γαλλική Bollore Africa Logistics, μέλος του Ομίλου Bollore και μία από τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο, δηλαδή της Κοινοπραξίας Cameron S.A- Goldair Cargo AE- Bollore Africa Logistics,

* της αμερικανικής Quintana Infrastracture & Development -ιδιωτική εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου και διαχείρισης εταιρειών, η οποία εδρεύει στο Τέξας (ΗΠΑ) και

* της ΟΛΘ Α.Ε., που είναι εισηγμένη στο Χ.Α. και λειτουργεί από το 2018 υπό τη διοίκηση της κοινοπραξίας των Deutsche Invest Equity Partners GmbH (DIEP) / Terminal Link / Belterra από το 2018, αλλά στις αρχές Φεβρουαρίου ανακοινώθηκε ότι αποχωρεί από την Κοινοπραξία το γερμανικό fund και το μερίδιό του αγοράζει η Belterra, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη.

Οι 5 για τον ΟΛΚ

Έντονο είναι το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί και για την υποπαραχώρηση μέρους του (εμπορικού) λιμένα Φίλιππος Β’ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.), με την πλειοψηφία των «μνηστήρων» να είναι επίσης διεκδικητές -με την ίδια ή παραπλήσια σύνθεση- και του 67% του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Η διάρκεια της υπο-παραχώρησης θα είναι για 40 έτη και περιλαμβάνει: τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ., μια πρόσθετη μη επιστρωμένη από αποκατάσταση έκταση, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ., τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη, την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) και συγκεκριμένα αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.

Αναλυτικότερα, οι πέντε ενδιαφερόμενοι είναι οι:

* PFIC LTD: Εταιρεία με έδρα την Κύπρο και υποκατάστημα στην Ελλάδα, η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή σύνθετων λιπασμάτων και χημικών. Η μονάδα παραγωγής βρίσκεται στη Νέα Καρβάλη Καβάλας.

* Quintana Infrastracture & Development.

* Ένωση Εταιρειών Imerys AE, Goldair Cargo & I.M.G.: O Όμιλος Ιmerys είναι γαλλική πολυεθνική κορυφαία εταιρεία βιομηχανικών λύσεων βασισμένων στα ορυκτά. Η IMG Α.Ε. είναι μια ελληνική βιομηχανική εταιρεία, η οποία ειδικεύεται σε τεχνουργήματα από πέτρα και γύψο, κεραμικά είδη και γυαλί.

* Κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα, δηλαδή τους ίδιους μετόχους που διεκδικούν επίσης το 67% του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

ΟΛΘ Α.Ε.

Συνολικά εννέα επενδυτικά σχήματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, αντίστοιχα, για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ): Attica A.E. Συμμετοχών, Danthia Shipping Company Limited, MRG Ltd, Portek International Private Limited, Quintana Infrastracture & Development, Αιγαίον Όιλ Α.Ε., Κοινοπραξία Archirodon Group N.V.- ANEK & Όμιλος Trident Hellas, Κοινοπραξία Grimaldi Euromed – Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ και ΟΛΘ Α.Ε.

Πηγή