Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
fzois@naftemporiki.gr
«Ψήφο εμπιστοσύνης» στις επενδυτικές προοπτικές της Ελλάδας και συγκεκριμένα στον τομέα των υδροπλάνων δίνει γερμανικό fund, το οποίο αναμένεται από αυτό το καλοκαίρι να βρίσκεται στη χώρα μας, με την προστιθέμενη αξία της επένδυσής του να αγγίζει τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Τον δρόμο για την είσοδο των Γερμανών στην Ελλάδα άνοιξε η αποχώρηση της Ελλάκτωρ από την Ελληνικά Υδατοδρόμια, σε μια περίοδο συνεχών εξελίξεων για τον κατασκευαστικό όμιλο, όπου προστέθηκε η πώληση του μεριδίου που είχε αποκτήσει στο μετοχικό κεφάλαιο της συγκεκριμένης εταιρείας -μέσω της ΑΚΤΩΡ Facility Management- τον Μάρτιο του 2016.
Αγοραστής, όπως προκύπτει από σχετική ανάρτηση στο ΓΕΜΗ, είναι η κυπριακή Action Air (πίσω από την οποία είναι το γερμανικό fund), ενώ το ποσοστό αυτό είναι πλειοψηφικό και φθάνει στο 55%.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η συμφωνία πραγματοποιήθηκε έπειτα από μια ιδιαίτερα συμφέρουσα πρόταση προς την ΑΚΤΩΡ, καθώς έρχεται σε μια εποχή που το project της δημιουργίας ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα «επανεκκινείται» και ως εκ τούτου υπάρχει η αισιοδοξία στους εμπλεκομένους σε αυτό πως δεν θα αργήσει η έναρξη των πτήσεων από υδροπλάνα σε μερικούς μήνες, έπειτα από τουλάχιστον 8 χρόνια καθυστερήσεων λόγω της κρίσης αλλά και της ελληνικής γραφειοκρατίας και πολυνομίας.
Η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Hellenic Seaplanes «τρέχουν» το θέμα της κατασκευής και των αδειοδοτήσεων των υδατοδρομίων στη χώρα, με επικεφαλής τους Αναστάσιο Γκόβα και Νικόλα Χαραλάμπους, με στόχο τη σταδιακή ανάπτυξη ενός συνολικού δικτύου αποτελούμενου από 150 υδατοδρόμια, συν το Μητροπολιτικό που επιδιώκεται να κατασκευαστή στο Φάληρο αντί της Ελευσίνας.
Η πώληση του ποσοστού της Ελληνικά Υδατοδρόμια, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι της εταιρείας, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αναιρείται η πιθανότητα εμπλοκής της Ελλάκτωρ στο κατασκευαστικό σκέλος των υδατοδρομίων και των υποδομών που απαιτούνται για τη λειτουργία τους.
Μέχρι στιγμής, έχουν αδειοδοτηθεί τρία υδατοδρόμια, σε Παξούς, Κέρκυρα και Πάτρα. Περίπου 10 είναι ήδη έτοιμα από πλευράς κατασκευής, σε Βόλο, Πάτμο, Ρέθυμνο, Σκύρο κ.α., και εκτιμάται ότι σε έναν, δύο μήνες θα αποκτήσουν τις τελικές άδειες για τη λειτουργία τους. Η επιτάχυνση των ρυθμών της όλης διαδικασίας είναι το ένα ζητούμενο και το άλλο να αναχαιτισθεί η πανδημία και να συνδυαστούν οι πρώτες πτήσεις υδροπλάνων στην Ελλάδα με ένα μερικό, έστω, restart του τουρισμού.
Περιθώρια ανάπτυξης
Σε μια χώρα με 117 κατοικημένα νησιά (από τους μεγαλύτερους αριθμούς σε παγκόσμιο επίπεδο) -που με όσα είναι άγονα ή ακατοίκητα ανεβαίνουν στις 6.000- και που διαθέτει, παράλληλα, την 9η σε μήκος ακτογραμμή του πλανήτη (15.147 χλμ.), πάνω από Βραζιλία, Μεξικό, Ισπανία κ.ά. και όχι πολύ μικρότερη από αυτήν των ΗΠΑ, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς το περιθώριο ανάπτυξης ενός νέου κλάδου, όπως αυτός των υδροπλάνων, αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου.
Οι ενδιαφερόμενοι
Σύμφωνα με πληροφορίες, το γερμανικό fund ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή υδατοδρομίων όσο και για το πτητικό έργο. Κάτι που ισχύει και για τον Ελληνο-μεξικανό ομογενή επιχειρηματία με έδρα τις ΗΠΑ Ρικάρντο Φαρίας Νικολόπουλο με την Eagle Sea Planes, ενώ πηγές της αγοράς προσθέτουν ως ενδιαφερόμενο και τη ρωσική εταιρεία υδροπλάνων Beriev με συνεργάτες Έλληνες επιχειρηματίες, μέσω της Ippias Airlines, που έχει κινήσει τις σχετικές διαδικασίες στην ΥΠΑ τους προηγούμενους μήνες.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το πλάνο της Hellenic Seaplanes και των Κινέζων συνεπενδυτών της ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 180 εκατ. προορίζονται για αγορά 20 υδροπλάνων και άλλα 70 εκατ. θα επενδυθούν στα υδατοδρόμια, συμπεριλαμβανομένου του Μητροπολιτικού. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι θα δημιουργηθούν τουλάχιστον άλλοι δύο στόλοι σκαφών και από τους παραπάνω ενδιαφερόμενους, αξίας από 50-100 εκατ. ευρώ. Ο δε κ. Νικολόπουλος έχει μιλήσει για business plan 100 εκατ. ευρώ.
Οι συνέργειες
Σε πρώτο πλάνο, όπως αναφέρουν οι ενδιαφερόμενοι, θα μπουν συνέργειες με άλλους κλάδους. Ήδη, η Hellenic Seaplanes δημιουργεί τις κατάλληλες υποδομές στη γενικότερη λειτουργία της έτσι ώστε να είναι σε θέση να προσφέρει μια πλήρη γκάμα υπηρεσιών στις αερομεταφορές. Εκτός από τις προγραμματισμένες και ναυλωμένες (charter) πτήσεις των αεροσκαφών της (χωρητικότητας 9-12-19 επιβατών), θα γίνεται μεταφορά τουριστών, VIP και μη προσώπων, σε θέρετρα, ξενοδοχεία κ.α. επιβατών κρουαζιέρας ή αεροπορικών εταιρειών, φορτίων και αεροδιακομιδές ασθενών.
Η εταιρεία σχεδιάζει και τη σύναψη συνεργασιών με τουριστικές και ναυτιλιακές εταιρείες για τη διαμόρφωση από κοινού ειδικών «πακέτων» για περιηγητικές πτήσεις ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες για επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Άλλο σκέλος είναι η συμπληρωματική λειτουργία των υδροπλάνων ως προς τα δρομολόγια των αεροπλάνων για τη μεταφορά επιβατών από ή προς τα συμβατικά αεροδρόμια και από ή προς τα υδατοδρόμια.
Στο Φάληρο
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία του σχεδιασμού για τη δημιουργία ενός πλήρους δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα αποτελεί η κατασκευή του Μητροπολιτικού Υδατοδρομίου, επένδυση που ξεπερνά συνολικά τα 20 εκατ. ευρώ. Σε αυτήν την περίπτωση, υπάρχει μάλιστα μια αλλαγή πλάνου, καθώς, σύμφωνα με τις νέες αποφάσεις των εμπλεκομένων στο project, το μεγαλύτερο υδατοδρόμιο της χώρας επιδιώκεται να κατασκευασθεί, τελικά, στην περιοχή του Φαλήρου και όχι σε αυτήν της Ελευσίνας, με τη συμμετοχή της Περιφέρειας.