Στην επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού Ηρακλείου της Κ.Ο. «ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ» κυρίας Ελένης Βατσινά με θέμα: «Επείγουσα ανάγκη παρέμβασης για τις προθεσμίες εγκατάστασης και τις καταχρηστικές χρεώσεις συναλλαγών μέσω POS» απάντησε χθες ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κος Θεοχάρης.
Παραθέτουμε ολόκληρη τη συζήτηση και το σχετικό video και συνοψίζοντας, ο Υφυπουργός αναφέρθηκε στις χρεώσεις για άμεσες πληρωμές μέσω IRIS: «το κόστος μεταφοράς μηδενίζεται για τον πολίτη. Αυτός ο οποίος πληρώνει μια υπηρεσία, αυτός ο οποίος μεταφέρει χρήματα είτε για το ενοίκιο που αναφέρατε, είτε για κάποιον άλλον λόγο σε κάποιον συμπολίτη του δεν έχει κανένα κόστος. Και αυτό ισχύει και για την πληρωμή επαγγελματικών υπηρεσιών.»
Συνέχισε λέγοντας «όλα αυτά τα συστήματα έχουν κόστη. Κάποιος πρέπει να τα πληρώσει. Είναι προφανές. Το κόστος είσπραξης είναι ένα κόστος συντήρησης όλων αυτών των συστημάτων, είναι κόστος αποζημίωσης σε περιπτώσεις απάτης, είναι το κόστος των λαθών το οποίο γίνεται και κάποιοι το επωμίζονται. Δεν πρέπει να λέμε ότι όλα αυτά μπορούν να είναι δωρεάν και να υποσχόμαστε εμείς ή να λέμε ότι είναι δουλειά της Κυβέρνησης ή της Αντιπολίτευσης ή του Κοινοβουλίου ευρύτερα να ελέγχει την τιμολογιακή πολιτική αυτών των τραπεζών. Έχουμε θεσμούς. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού και ξέρετε ότι κάνει καλά τη δουλειά της. Για πρώτη φορά η Επιτροπή Ανταγωνισμού με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αφέθηκε πραγματικά ελεύθερη να συνεχίσει και να κάνει τη δουλειά της. Επέβαλε πρόστιμο σχεδόν 42 εκατομμυρίων στις τράπεζες για αθέμιτες πρακτικές.
Βεβαίως, θα έχουμε και περαιτέρω αξιοποίηση κοινοτικών Οδηγιών, όπως η πρόσφατα ψηφισθείσα Οδηγία η οποία θα ενεργοποιηθεί για τις άμεσες πληρωμές και για τη χρέωσή τους που δεν μπορεί να είναι μεγάλη σε σχέση με τις μεταφορές. Αυτές όλες αξιοποιούνται και θα αξιοποιούνται.
Κλείνοντας, θα λέγαμε ότι το μόνο πράγμα που μπορεί να μειώσει ουσιαστικά τις τιμές είναι ο ανταγωνισμός. Αυτό το οποίο έκανε η Κυβέρνηση με την ενεργοποίηση του IRIS έχει ήδη ενισχύσει τον ανταγωνισμό.
Βλέπουμε στο IRIS χρεώσεις από 0,3% για τον έμπορο μέχρι 1%. Άρα, βλέπουμε πολύ χαμηλές χρεώσεις.»
Όσον αφορά τα συστήματα POS: «Ο χρόνος ο οποίος δόθηκε, αυτή η παράταση του ενός μηνός και με δεδομένο ότι υπάρχει η δυνατότητα όταν κάποιος έχει κλείσει ραντεβού, έχει πληρώσει για να πάρει POS, αλλά αυτό δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί ουσιαστικά, να μπορεί να αποδείξει ότι έχει κάνει αυτό το αίτημα για το POS και θα έχει την εγκατάσταση μέσα στον Μάρτιο. Συνεπώς, δίνουμε τον κατάλληλο χρόνο για την εγκατάσταση όλων αυτών των μηχανημάτων.
Υπάρχει επάρκεια στην αγορά και δεν υπάρχει κανένας λόγος. Εάν κάποιος δεν έχει σπεύσει να ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία, πρέπει να το κάνει τώρα. Αυτό είναι ένα μήνυμα που πρέπει να περάσει σε όλους τους υπόχρεους, όσοι είναι αυτοί, διότι η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να δώσει δεύτερο περιθώριο. Από εκεί και πέρα, είναι γνωστά τα πρόστιμα και οι κυρώσεις και ο καθένας θα αντιμετωπίσει τον ελεγκτικό μηχανισμό, όπως αυτός αποφασίσει να πορευτεί. Αυτό είναι το ένα.»
Δείτε το video:
Απάντηση Επίκαιρης Ερώτησης:
ΕΛΕΝΗ ΒΑΤΣΙΝΑ: Κυρία Πρόεδρε, σας ευχαριστώ για τον λόγο.
Κύριε Υπουργέ, το ζήτημα που θέτω για συζήτηση σήμερα το επανέφερα με τροποποίηση. Για πρώτη φορά το υπέβαλα στα τέλη Γενάρη με το αίτημα της παράτασης για την απόκτηση των POS. Με ικανοποίηση είδα λίγες ημέρες μετά ότι λάβατε υπ’ όψιν το αίτημα των φορέων για την παράταση αυτή.
Έρχομαι, λοιπόν, σήμερα που υπάρχει ήδη η Κοινή Υπουργική Απόφαση σε ισχύ, να σας θέσω τα ακόλουθα: Ανάμεσα στα μέτρα που ψηφίστηκαν για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι η υποχρεωτική εγκατάσταση των POS σε ορισμένους κλάδους από 1-1-2024. Το μέτρο αυτό ως ΠΑΣΟΚ αναγνωρίσαμε ότι θα μπορούσε να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση, αν, βεβαίως, δεν αφορούσε ορισμένους κλάδους όπου το POS δεν μπορεί στην πράξη να χρησιμοποιηθεί και αν, βεβαίως, συνοδεύεται από ελέγχους και από οριοθέτηση των χρεώσεων που επιβάλλουν οι τράπεζες προς τους επαγγελματίες.
Ήδη δώσατε παράταση ενός μήνα, μέχρι την 29-2-2024, για την απόκτηση και την εγκατάσταση των POS στους επαγγελματίες που δεν έχουν κατορθώσει να ξεπεράσουν γραφειοκρατικές δυσκολίες των τραπεζών. Οι τράπεζες κλείνουν την πόρτα σε επαγγελματίες που έχουν οφειλές και τους καθιστούν αυθαίρετα φορολογικούς παραβάτες. Παράλληλα, ορισμένες τράπεζες απαιτούν συμβατική δέσμευση τριετίας προς τους επαγγελματίες για απόκτηση τερματικού, γεγονός που αποτελεί υπέρμετρη συμβατική δέσμευση, αντίθετη με το καθεστώς της ελεύθερης αγοράς. Σε άλλες περιπτώσεις, για την απόκτηση των POS οι τράπεζες απαιτούν ο συναλλασσόμενος να έχει ορισμένο τζίρο, ενώ στις περισσότερες, αν όχι σε όλες τις περιπτώσεις, οι τράπεζες προβαίνουν σε πολύ μεγάλες χρεώσεις ανά συναλλαγή και ανά μήνα.
Σε αυτά μην ξεχνάμε και το γεγονός ότι το τερματικό συνδέεται με τον επαγγελματικό λογαριασμό, άρα, οι επιλογές των επαγγελματιών, ιδίως των μικρών επιχειρήσεων, περιορίζονται συχνά σε μία μόλις τράπεζα και αυτό διότι έχουν επαγγελματικό λογαριασμό σε μία μόνο τράπεζα.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Είναι, λοιπόν, γεγονός ότι ορισμένες επιχειρήσεις βρίσκονται σε αδυναμία απόκτησης POS ή σε μονόδρομο να το αποκτήσουν με όρους πραγματικά καταχρηστικούς –τελειώνω, κυρία Πρόεδρε- και αντίθετους στα συναλλακτικά ήθη.
Και ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ, αν θα προχωρήσετε σε λήψη επιπλέον μέτρων για την υποχρεωτική εγκατάσταση POS πέραν της 29-2-2024 και αν θα προβείτε σε νομοθετική οριοθέτηση της παράνομης και καταχρηστικής συμπεριφοράς των τραπεζών ως προς τις χρεώσεις στις συναλλαγές μέσω POS.
ΘΕΟΧΑΡΗΣ (ΧΑΡΗΣ) ΘΕΟΧΑΡΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Να οριοθετήσουμε σιγά σιγά όλα τα θέματα τα οποία θέσατε, κυρία συνάδελφε.
Πράγματι, αναγνωρίσατε και εσείς ότι η Κυβέρνηση αυτή παίρνει μέτρα στα οποία συμφωνεί και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ -και αυτό είναι ευχάριστο- μέτρα ουσιαστικά για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Ένα από αυτά –ένα από μια φαρέτρα, από ένα πλέγμα μέτρων- είναι η επέκταση του POS σε όλους τους κλάδους που έχουν λιανική. Τι θέλουμε να πετύχουμε με αυτό; Θέλουμε να πετύχουμε να υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα στον πελάτη να πληρώσει μέσω ηλεκτρονικών μεθόδων, χωρίς δηλαδή τη χρήση των μετρητών, με δεδομένο ότι όλες οι μελέτες μάς λένε ότι υπάρχει άμεση, ευθεία διασύνδεση μεταξύ της αύξησης της χρήσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και της μείωσης της παραοικονομίας. Τελευταία δεδομένα έχουμε από τη μελέτη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για τη χώρα μας, που δείχνει πως από το 30% του 2013 η παραοικονομία έχει μειωθεί στο 16% το 2021, πέραν και των άλλων μέτρων που έχουν υλοποιηθεί όλο αυτό το διάστημα και λόγω της μείωσης της χρήσης των μετρητών. Σε αυτό, λοιπόν, τον δρόμο θα κινηθούμε αταλάντευτα.
Τώρα τα θέματα που θέτει έχουν σχέση, πρώτον, με τον χρόνο και όλα αυτά. Ο χρόνος ο οποίος δόθηκε, αυτή η παράταση του ενός μηνός και με δεδομένο ότι υπάρχει η δυνατότητα όταν κάποιος έχει κλείσει ραντεβού, έχει πληρώσει για να πάρει POS, αλλά αυτό δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί ουσιαστικά, να μπορεί να αποδείξει ότι έχει κάνει αυτό το αίτημα για το POS και θα έχει την εγκατάσταση μέσα στον Μάρτιο. Συνεπώς, δίνουμε τον κατάλληλο χρόνο για την εγκατάσταση όλων αυτών των μηχανημάτων.
Υπάρχει επάρκεια στην αγορά και δεν υπάρχει κανένας λόγος. Εάν κάποιος δεν έχει σπεύσει να ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία, πρέπει να το κάνει τώρα. Αυτό είναι ένα μήνυμα που πρέπει να περάσει σε όλους τους υπόχρεους, όσοι είναι αυτοί, διότι η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να δώσει δεύτερο περιθώριο. Από εκεί και πέρα, είναι γνωστά τα πρόστιμα και οι κυρώσεις και ο καθένας θα αντιμετωπίσει τον ελεγκτικό μηχανισμό, όπως αυτός αποφασίσει να πορευτεί. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο που θέτετε είναι οι καταχρηστικές, όπως τις ονομάσατε, πρακτικές σε σχέση με τις αρνήσεις ή όχι. Κοιτάξτε, το αν κάποιες εταιρείες ζητάνε παραπάνω χρόνια συμβόλαια ή όχι, αυτό είναι κάτι που δεν απαγορεύεται από την αρχή του ανταγωνισμού. Υπάρχουν αρκετές επιλογές. Είναι τέσσερις, πέντε οι μεγάλες εταιρείες -πέντε οι μεγάλες εταιρείες- και περίπου δεκαοκτώ, είκοσι συνολικά οι εταιρείες που υπάρχουν στην αγορά.
Κύριε Πρόεδρε, τελειώνω και θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου.
Είναι, λοιπόν, αρκετές οι εταιρείες αυτή τη στιγμή και υπάρχουν οι δυνατότητες σε κάποιον να απευθυνθεί σε αυτές, ώστε εάν οι εμπορικοί όροι οι οποίοι παρέχονται δεν αρέσουν, προφανώς να μπορεί να επιλέξει κάποιους οι οποίοι δεν έχουν αυτούς τους όρους. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο που θέτετε, αλλά θα επανέλθω πιο πολύ στη δευτερολογία μου, είναι θέματα που έχουν σχέση με τις χρεώσεις, κάτι που είναι πολύ σημαντικό. Αρκεί να πω μόνο μια λέξη τώρα και στη δευτερολογία θα το αναπτύξω. Αυτή η Κυβέρνηση έχει ουσιαστικά προωθήσει και το IRIS ως μία εναλλακτική για τις άμεσες πληρωμές και ήδη ο ανταγωνισμός που αυτό δημιουργεί -θυμίζω ότι στην απόφαση που υπογράψαμε για την επέκταση του POS, για πρώτη φορά συνυπέγραψα εγώ με τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Σκρέκα- τέθηκε και το IRIS ως υποχρέωση και με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να έχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα ελέγχου των χρεώσεων των τραπεζών και των acquirers.
Ευχαριστώ πολύ.
ΕΛΕΝΗ ΒΑΤΣΙΝΑ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, με την απάντησή σας αντιλαμβάνομαι το αυτονόητο, ότι δηλαδή η Κυβέρνησή σας στέκεται αδύναμη μπροστά στις αυθαιρεσίες των τραπεζών, ακόμα και για τις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών. Είναι γεγονός ότι μιλάμε για χρεώσεις σε καθημερινές συναλλαγές που παλιά δεν είχαν κανένα κόστος. Και θα σας διαβάσω σήμερα ορισμένες χρεώσεις. Η μεταφορά χρημάτων κοστίζει μέχρι 5 ευρώ, η καταβολή ενοικίου 3 ως 4,5 ευρώ, η πληρωμή λογαριασμών κοινής ωφέλειας 40 λεπτά, η απόκτηση τερματικού κοστίζει μέχρι και 270 ευρώ συν ΦΠΑ και η προμήθεια ανά συναλλαγή κυμαίνεται από 0,8%-1%, χωρίς ανώτατο όριο. Σε αυτά να προσθέσουμε ότι υπάρχει και το κόστος συντήρησης του εξοπλισμού, ενώ στον χορό μπαίνουν σιγά σιγά και οι χρεώσεις για τις συναλλαγές μέσω IRIS, όπως είπατε, που φτάνουν το μέγιστο ποσό των 5 ευρώ, ενώ είχατε δεσμευτεί ότι θα έχουν μηδενικό κόστος.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι με τη συγκεκριμένη πολιτική των τραπεζών, η οποία μας λέτε ότι θα συνεχιστεί έτσι χωρίς ουσιαστική οριοθέτηση, θα ανθίσει το φαινόμενο της αποφυγής χρήσης των τερματικών. Ήδη -και δυστυχώς είναι φυσικό επακόλουθο- παρατηρούνται φαινόμενα με μικρές επιχειρήσεις που προσπαθούν καθημερινά σε οικονομικά είδη να αποτρέψουν τον πελάτη να τα πληρώσει μέσω κάρτας.
Το προηγούμενο έτος έκλεισε με την αποφασιστική και αμετακίνητη στάση της Κυβέρνησης να πατάξει τη φοροδιαφυγή, κάτι που είναι μονόδρομος. Στο μέτρο που εξισώσατε τον επαγγελματικό κόσμο στο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα, θέσαμε από την αρχή ως ΠΑΣΟΚ την αντίδρασή μας και είπαμε ότι το μόνο που θα συμβεί είναι η οικονομική εξάντληση όσων έχουν πραγματικά μικρό κύκλο εργασιών. Σίγουρα δεν θα σταματήσει, αλλά θα επεκταθεί η φοροδιαφυγή.
Και δεν πέρασαν ούτε δύο μήνες από την ψήφιση του φορολογικού νομοσχεδίου, και τα σημερινά δεδομένα είναι απογοητευτικά. Οι εμπορικοί σύλλογοι σας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Έχουμε τις υψηλότερες χρεώσεις στην Ευρώπη στην εκκαθάριση καρτών. Δεν έχουμε έναν πραγματικά ακατάσχετο λογαριασμό για κάθε επιχείρηση που ανεξάρτητα από τις οφειλές της θα διασυνδέεται με το τερματικό και θα μπορεί να λειτουργήσει και για λόγους επιβίωσης, αλλά και για λόγους αποπληρωμής αυτών των οφειλών, κύριε Υπουργέ.
Η οικονομία σήμερα δεν λειτουργεί σε καθεστώς κανονικότητας, αλλά σε καθεστώς ωρολογιακής βόμβας και οι τράπεζες δυναμιτίζουν την ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο της οικονομίας και τη δυναμιτίζουν αυθαιρετώντας.
Θα μου επιτρέψετε, όμως, να κλείσω λέγοντας ότι η αυθαιρεσία γεννιέται εκεί που ο νόμος δίνει το περιθώριο της αυθαιρεσίας. Να μη δημιουργείτε, λοιπόν, την υποχρέωση μόνο στους επαγγελματίες να συμμορφωθούν σε ασφυκτικές προθεσμίες. Να μη δημιουργείτε την υποχρέωση της διασύνδεσης του POS με τις ταμειακές όταν δεν υπάρχουν οι τεχνικοί για τη διασύνδεση αυτή, αλλά να δημιουργείτε την υποχρέωση και στις τράπεζες να εξυπηρετούν τις συναλλαγές και όχι να αισχροκερδούν από αυτές. Να μη νομοθετείτε με τη ματιά σας στραμμένη στο πώς θα γίνει το κράτος φοροεισπράκτορας και οι τράπεζες θα εισπράττουν μέχρι και 5 ευρώ από το POS, αλλά να νομοθετείτε με τη ματιά σας στραμμένη στο δίκαιο και στο βιώσιμο για την ελληνική κοινωνία, για την ελληνική επιχείρηση, γιατί στην ελληνική επιχείρηση, κύριε Υπουργέ, στηρίζεται η ελληνική οικονομία, η εργασία, αλλά και όλη η ελληνική οικογένεια.
Σας ευχαριστώ.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΘΕΟΧΑΡΗΣ (ΧΑΡΗΣ) ΘΕΟΧΑΡΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Τώρα, πάει πολύ να ακούμε μαθήματα από τη μεριά του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ για το αν η Νέα Δημοκρατία στηρίζει την ελληνική επιχειρηματικότητα, την ελληνική επιχείρηση. Η Νέα Δημοκρατία είναι το κόμμα το οποίο έχει φέρει αυτά τα αποτελέσματα που έχει φέρει στην οικονομία, ακριβώς επειδή η φιλοσοφία μας είναι η φιλοσοφία της στήριξης της επιχειρηματικότητας, ακριβώς επειδή για μας το κέρδος και η επιχειρηματικότητα δεν είναι λέξεις απαγορευμένες, δεν είναι λέξεις ταμπού, δεν είναι αρνητικές έννοιες όπως ενδεχομένως να ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Και είναι καλό ότι ο ελληνικός λαός συμφωνεί με εμάς και γι’ αυτόν τον λόγο συνεχίζει και εμπιστεύεται όλο και περισσότερο τη Νέα Δημοκρατία.
Τώρα, σε σχέση με τις προμήθειες μπερδέψαμε πάρα πολλά πράγματα και γι’ αυτό πρέπει λίγο να τα ξεδιαλύνουμε. Βλέπω ότι κάνατε παρόμοια λάθη –δεν θέλω να χρησιμοποιήσω τη λέξη «γκάφα»- με τον συνάδελφό σας, τον κ. Γερουλάνο, με αυτά που μας έλεγε προηγουμένως.
Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Πρώτον, αναφέρατε το κόστος μεταφοράς των χρημάτων. Ακριβώς αυτό είπαμε από την πρώτη στιγμή. Μέσω του συστήματος IRIS το κόστος μεταφοράς μηδενίζεται για τον πολίτη. Αυτός ο οποίος πληρώνει μια υπηρεσία, αυτός ο οποίος μεταφέρει χρήματα είτε για το ενοίκιο που αναφέρατε, είτε για κάποιον άλλον λόγο σε κάποιον συμπολίτη του δεν έχει κανένα κόστος. Και αυτό ισχύει και για την πληρωμή επαγγελματικών υπηρεσιών.
Από εκεί και πέρα δεν πρέπει να λαϊκίζουμε. Όλα αυτά τα συστήματα έχουν κόστη. Κάποιος πρέπει να τα πληρώσει. Είναι προφανές. Το κόστος είσπραξης είναι ένα κόστος συντήρησης όλων αυτών των συστημάτων, είναι κόστος αποζημίωσης σε περιπτώσεις απάτης, είναι το κόστος των λαθών το οποίο γίνεται και κάποιοι το επωμίζονται. Δεν πρέπει να λέμε ότι όλα αυτά μπορούν να είναι δωρεάν και να υποσχόμαστε εμείς ή να λέμε ότι είναι δουλειά της Κυβέρνησης ή της Αντιπολίτευσης ή του Κοινοβουλίου ευρύτερα να ελέγχει την τιμολογιακή πολιτική αυτών των τραπεζών. Έχουμε θεσμούς. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού και ξέρετε ότι κάνει καλά τη δουλειά της. Για πρώτη φορά η Επιτροπή Ανταγωνισμού με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αφέθηκε πραγματικά ελεύθερη να συνεχίσει και να κάνει τη δουλειά της. Επέβαλε πρόστιμο σχεδόν 42 εκατομμυρίων στις τράπεζες για αθέμιτες πρακτικές.
Βεβαίως, θα έχουμε και περαιτέρω αξιοποίηση κοινοτικών Οδηγιών, όπως η πρόσφατα ψηφισθείσα Οδηγία η οποία θα ενεργοποιηθεί για τις άμεσες πληρωμές και για τη χρέωσή τους που δεν μπορεί να είναι μεγάλη σε σχέση με τις μεταφορές. Αυτές όλες αξιοποιούνται και θα αξιοποιούνται.
Κλείνοντας, θα λέγαμε ότι το μόνο πράγμα που μπορεί να μειώσει ουσιαστικά τις τιμές είναι ο ανταγωνισμός. Αυτό το οποίο έκανε η Κυβέρνηση με την ενεργοποίηση του IRIS έχει ήδη ενισχύσει τον ανταγωνισμό.
Βλέπουμε στο IRIS χρεώσεις από 0,3% για τον έμπορο μέχρι 1%. Άρα, βλέπουμε πολύ χαμηλές χρεώσεις.
Από εκεί και πέρα θα εξετάσουμε για τις μικρές συναλλαγές αν υπάρχουν βέλτιστες άλλες πρακτικές τις οποίες μπορούμε να αντιγράψουμε από άλλες χώρες και εδώ θα είμαστε να δούμε –με μελέτες όμως κατάλληλες και στοχευμένες- αν κάποιες από αυτές τις πρακτικές μπορούν να βοηθήσουν.
Όμως σε πρώτη ανάγνωση αυτό που βλέπουμε είναι ότι και στις κάρτες του εξωτερικού η χώρα μας δεν είναι εκτός του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Δεν είναι οι χρεώσεις οι χειρότερες στην Ευρώπη, όπως για κάποιον λόγο διακινείται, το αντίθετο θα έλεγα. Επίσης βλέπουμε ότι εκεί που υπάρχει μεγαλύτερος ανταγωνισμός, περισσότερες τράπεζες, περισσότερες επιλογές, τότε φυσικά και οι χρεώσεις είναι χαμηλότερες.
Σε αυτό, λοιπόν, το πλαίσιο θα κινηθούμε και ήδη βλέπουμε αποτελέσματα και θα συνεχίσουμε φυσικά, ώστε να έχουμε ακόμα μεγαλύτερα αποτελέσματα και στο πεδίο των χρεώσεων.
Ευχαριστώ.