Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Σε projects εναλλακτικών καυσίμων για τα εμπορικά πλοία επενδύουν δισεκατομμυριούχοι, όπως ο Bill Gates και ο Jeff Bezos, την ώρα που η απανθρακοποίηση αναδεικνύεται σήμερα στην κορυφαία προτεραιότητα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Είναι γνωστό εδώ και δύο χρόνια ότι ο Bill Gates ηγείται ενός project που θέτει ως επίκεντρο την αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας ως μέσο πρόωσης των πλοίων. Συγκεκριμένα, ο ίδιος είναι επικεφαλής της TerraPower, η οποία σε συνεργασία με την Core Power και την Orano επιδιώκουν την ανάπτυξη και κατασκευή ενός αντιδραστήρα τετηγμένου (λιωμένου) άλατος (Molten Salt Reactor – MSR). Ο πρώτος πρωτότυπος αντιδραστήρας αναμένεται να ξεκινήσει τις δοκιμές του το 2025.

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, τα πλοία, στα οποία θα είναι εγκατεστημένο το εν λόγω σύστημα, ενδέχεται να είναι πιο ακριβά στην αρχή, αλλά οι λειτουργικές δαπάνες διαμορφώνονται εν τέλει σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Εσχάτως, όμως, έγινε γνωστή η εμπλοκή του Gates και σε έργα ανάπτυξης μεθανόλης. Ειδικότερα, η Breakthrough Energy Ventures, η οποία στηρίζεται από τον δισεκατομμυριούχο, βρίσκεται ανάμεσα στους εταίρους που επένδυσαν στη δανέζικη startup Blue World Technologies το ποσό των 37 εκατ. ευρώ, με το οποίο θα ενισχύσει την παραγωγή μίας νέας κυψέλης καυσίμου μεθανόλης.

Η τεχνολογία βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αλλά μέσω αυτής της νέας επένδυσης η νεοφυής επιχείρηση θα είναι σύντομα έτοιμη να λάβει παραγγελίες, δεσμευόμενη να παράσχει ένα φθηνότερο και πιο καθαρό τρόπο αξιοποίησης της μεθανόλης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Blue World Technologies, στο πρώτο στάδιο της παραγωγής θα μπορούσε να παραγάγει αρκετές κυψέλες καυσίμου σε έναν χρόνο για την πρόωση πέντε μεγάλων βαποριών μεταφοράς containers.

Τα πλεονεκτήματα της μεθανόλης ανέδειξε πρόσφατη μελέτη του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS), ενώ πλοία που θα μπορούν να καίνε το εν λόγω καύσιμο έχουν παραγγείλει οι κολοσσοί του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, Maersk και CMA CGM.

Σύμφωνα με τον ABS, η μεθανόλη είναι ένα υποσχόμενο καύσιμο για τον παγκόσμιο στόλο, με πρακτικά πλεονεκτήματα σχετικά με την ευκολία αποθήκευσης και διαχείρισης, τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος κατά την καύση (tank to wake), ενώ η πράσινη μεθανόλη αποτελεί «μονοπάτι» και για την ουδετερότητα άνθρακα.

Πού ποντάρει ο Jeff Bezos

Ενεργός στις «πράσινες» λύσεις που διερευνώνται για το μέλλον των θαλάσσιων μεταφορών είναι, όμως, και ο Jeff Bezos.

Ειδικότερα, η νορβηγική εταιρεία Amon Maritime προχώρησε σε deal συνεργασίας με την αμερικανική startup Amogy για τη δημιουργία ανταγωνιστικών, μεγάλης κλίμακας και ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα λύσεων για τη διεθνή βιομηχανία μεταφορών.

Η Amogy, η οποία ιδρύθηκε το 2020 και στηρίζεται από επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων της Amazon του Jeff Bezos και της Saudi Aramco, έχει αναπτύξει μία τεχνολογική πλατφόρμα για τη χρήση της αμμωνίας, η οποία επιδιώκεται να εφαρμοστεί σε πλοία, μεταξύ άλλων μέσων.

Το σύστημα προβλέπει την αποθήκευση της αμμωνίας σε μία δεξαμενή και τη μετατροπή της σε ηλεκτρική ενέργεια είτε μέσω παραδοσιακών μεθόδων καύσης είτε με «σπάσιμο» σε άζωτο και υδρογόνο. Με τον τελευταίο τρόπο, το υδρογόνο μπορεί να αξιοποιηθεί σε κυψέλες καυσίμου για την τροφοδότηση οχημάτων.

Από την άλλη, η Amon Maritime επικεντρώνεται αποκλειστικά στην εμπορική χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου σε διάφορους ναυτιλιακούς κλάδους. Το 2020, μαζί με δύο άλλες εταιρείες έθεσαν σε εφαρμογή τη ναυτιλιακή εταιρεία Viridis Bulk Carriers, η οποία στοχεύει να αναλάβει ταξίδια μικρών αποστάσεων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα για τη μεταφορά εμπορευμάτων ξηρού φορτίου στην Ευρώπη.

«Αυτή η συνεργασία είναι ένα σημαντικό ορόσημο για την Amogy, καθώς εστιάζουμε την προσοχή μας στην απόδειξη της βιωσιμότητας του συστήματος που έχουμε αναπτύξει για τα ποντοπόρα πλοία» σημείωσε ο επικεφαλής και συνιδρυτής της εταιρείας, Seonghoon Woo.

Πηγή