Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε το Υπ. Ανάπτυξης το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014, της Οδηγίας 2004/109/ΕΚ, της Οδηγίας 2006/ 43/ΕΚ και της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ, όσον αφορά την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας από τις εταιρείες (L 322) και της κατ’ εξουσιοδότηση Οδηγίας (ΕΕ) 2023/2775 της Επιτροπής, της 17ης Οκτωβρίου 2023, για την τροποποίηση της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις προσαρμογές των κριτηρίων μεγέθους για τις πολύ μικρές, τις μικρές, τις μεσαίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις ή ομίλους».
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 10:00.
Σύμφωνα με το άρθρο 1, σκοπός του νομοσχεδίου είναι:
α) η ενίσχυση της διαφάνειας των πληροφοριών εταιρικής βιωσιμότητας μέσω της δημοσιοποίησης αξιόπιστων και συγκρίσιμων στοιχείων βιωσιμότητας από ορισμένες κατηγορίες ενωσιακών επιχειρήσεων και από υποκαταστήματα ορισμένων κατηγοριών επιχειρήσεων τρίτων χωρών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και της διασφάλισης της πρόσβασης του κοινού σε αυτά,
β) η προσαρμογή των ορίων κατάταξης των οντοτήτων και των ομίλων επιχειρήσεων στα σύγχρονα δεδομένα,
γ) η απλούστευση ορισμένων κανόνων του Γενικού Εμπορικού Μητρώου σχετικά με τα δημοσιευτέα στοιχεία των επιχειρήσεων, με παράλληλο εξορθολογισμό των απειλούμενων προστίμων,
δ) η διόρθωση παλαιών νομοθετικών παραδρομών, ενόψει κωδικοποίησης της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή
ε) η προώθηση των εμβληματικών επενδύσεων, ιδίως στον τομέα των κρίσιμων πρώτων υλών και
στ) η ρύθμιση επιμέρους θεμάτων με επείγοντα χαρακτήρα.
Στο σημείο απομονώνουμε μερικά σημαντικά άρθρα του νομοσχεδίου:
ΜΕΡΟΣ Γ’
Άρθρο 48
Καθορισμός μεγέθους οντοτήτων – Τροποποίηση άρθρου 2 ν. ν. 4308/2014 (άρθρο 1 Οδηγίας 2023/2775/ΕΕ)
Στο άρθρο 2 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί καθορισμού μεγέθους οντοτήτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος αντικαθίσταται, β) στην παρ. 2: βα) το πρώτο εδάφιο καταργείται, ββ) στην περ. α), οι λέξεις «350.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τετρακόσιες πενήντα χιλιάδες (450.000) ευρώ», βγ) στην περ. β), οι λέξεις «700.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εννιακόσιες χιλιάδες (900.000) ευρώ», γ) στην παρ. 4, γα) το πρώτο εδάφιο καταργείται, γβ) η λέξη «τρία» διαγράφεται, γγ) στην περ. α), οι λέξεις «4.000.000 ευρώ» αντικαθίσταται από τις λέξεις «πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ», γδ) στην περ. β), οι λέξεις «8.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ», δ) στην παρ. 5, δα) το πρώτο εδάφιο καταργείται, δβ) η λέξη «τρία» διαγράφεται, δγ) στην περ. α) οι λέξεις «20.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ», δδ) στην περ. β), οι λέξεις «40.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ», ε) στην παρ. 6: εα) το πρώτο εδάφιο καταργείται, εβ) στην περ. α), οι λέξεις «20.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ», εγ) στην περ. β), οι λέξεις «40.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ», και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 2
Καθορισμός μεγέθους οντοτήτων (παρ. 1 έως 4 άρθρου 3 Οδηγίας 2013/34/ΕΕ)
1. Οι οντότητες κατατάσσονται με βάση το μέγεθός τους στις παρακάτω κατηγορίες των παρ. 2 έως 6.
2. Πολύ μικρές οντότητες είναι οι οντότητες οι οποίες κατά την ημερομηνία του ισολογισμού τους δεν υπερβαίνουν τα όρια σε δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα τρία κριτήρια:
α) Σύνολο ενεργητικού (περιουσιακών στοιχείων): τετρακόσιες πενήντα χιλιάδες (450.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: εννιακόσιες χιλιάδες (900.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 10 άτομα.
3. Ειδικά οι οντότητες της περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 1 εντάσσονται στην κατηγορία των πολύ μικρών οντοτήτων με μόνη προϋπόθεση ότι ο κύκλος εργασιών τους δεν υπερβαίνει το ποσό του ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων (1.500.000) ευρώ.
4. Μικρές οντότητες είναι οι οντότητες οι οποίες δεν είναι πολύ μικρές οντότητες και κατά την ημερομηνία του ισολογισμού τους δεν υπερβαίνουν τα όρια σε δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα κριτήρια:
α) Σύνολο ενεργητικού: πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 50 άτομα.
5. Μεσαίες οντότητες είναι οι οντότητες οι οποίες δεν είναι πολύ μικρές ή μικρές οντότητες και οι οποίες κατά την ημερομηνία του ισολογισμού τους δεν υπερβαίνουν τα όρια σε δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα κριτήρια:
α) Σύνολο ενεργητικού: είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα.
6. Μεγάλες οντότητες είναι οι οντότητες οι οποίες, κατά την ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού τους, υπερβαίνουν τα όρια σε δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα τρία κριτήρια: α) Σύνολο ενεργητικού: είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα.
7. Το ποσό του κονδυλίου «Σύνολο ενεργητικού» και το καθαρό ποσό του κονδυλίου «Κύκλος εργασιών» που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο είναι εκείνα των αντίστοιχων κονδυλίων των υποδειγμάτων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, ως εξής:
α) «Σύνολο ενεργητικού» είναι το ποσό του κονδυλίου «Σύνολο ενεργητικού» του υποδείγματος ισολογισμού Β.1.1 ή Β.1.2 ή Β.5, αναλόγως,
β) «Κύκλος εργασιών» είναι το ποσό του κονδυλίου «Κύκλος εργασιών (καθαρός)» του υποδείγματος της Κατάστασης αποτελεσμάτων Β.2.1 ή Β.2.2 ή Β.6, αναλόγως.
8. Σε περίπτωση περιόδου διαφορετικής του δωδεκάμηνου, ο κύκλος εργασιών για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου υπολογίζεται κατ’ αναλογία σε ετήσια βάση.
9. Όταν η οντότητα υπερβαίνει ή παύει να υπερβαίνει τα όρια δύο εκ των τριών κριτηρίων των παρ. 2 και 4 έως 6 ή το κριτήριο της παρ. 3 για δύο διαδοχικές περιόδους, για τους σκοπούς εφαρμογής των ρυθμίσεων του παρόντος η αλλαγή κατηγορίας μεγέθους ενεργοποιείται από την περίοδο που έπεται των δύο εν λόγω διαδοχικών περιόδων.».
Άρθρο 49
Κατηγοριοποίηση οντοτήτων και ομίλων για σκοπούς ενοποίησης – Τροποποίηση άρθρου 31 ν. 4308/2014 (άρθρο 1 Οδηγίας 2023/2775/ΕΕ)
Στο άρθρο 31 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί κατηγοριοποίησης οντοτήτων και ομίλων για σκοπούς ενοποίησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος αντικαθίσταται, β) στην παρ. 1: βα) στην περ. α) οι λέξεις «4.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ», ββ) στην περ. β), οι λέξεις «8.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ», γ) στην παρ. 2: γα) στην περ. α) οι λέξεις «20.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ», γβ) στην περ. β) οι λέξεις «40.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ», δ) στην παρ. 3: δα) στην περ. α), οι λέξεις «20.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ», δβ) στην περ. β), οι λέξεις «40.000.000 ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ», και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων το άρθρο 31 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 31
Κατηγοριοποίηση οντοτήτων και ομίλων για σκοπούς ενοποίησης (παρ. 5 έως 7 άρθρου 3 Οδηγίας 2014/34/ΕΕ)
1. Μικροί όμιλοι είναι οι όμιλοι που αποτελούνται από μία μητρική και θυγατρικές οντότητες προς υπαγωγή σε ενοποίηση, οι οποίοι σε ενοποιημένη βάση κατά την ημερομηνία ισολογισμού της μητρικής οντότητας δεν υπερβαίνουν τα όρια σε τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα κριτήρια:
α) Σύνολο ενεργητικού: πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 50 άτομα.
2. Μεσαίοι όμιλοι είναι οι όμιλοι, εξαιρουμένων των μικρών, που αποτελούνται από μια μητρική και θυγατρικές οντότητες προς υπαγωγή σε ενοποίηση, οι οποίοι σε ενοποιημένη βάση κατά την ημερομηνία του ισολογισμού της μητρικής οντότητας δεν υπερβαίνουν τα όρια σε τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα κριτήρια:
α) Σύνολο ενεργητικού: είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα.
3. Μεγάλοι όμιλοι είναι οι όμιλοι που αποτελούνται από μία μητρική και θυγατρικές οντότητες προς υπαγωγή σε ενοποίηση, οι οποίοι σε ενοποιημένη βάση κατά την ημερομηνία του ισολογισμού της μητρικής οντότητας, υπερβαίνουν τα όρια σε τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα κριτήρια:
α) Σύνολο ενεργητικού: είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ.
β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ.
γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα.
4. Τα όρια ενεργητικού και κύκλου εργασιών των παρ. 1 έως 3 του παρόντος ισχύουν μετά την αφαίρεση των συμψηφισμών και των απαλοιφών των παρ. 4 και 8 του άρθρου 34. Αν δεν λαμβάνονται υπόψη οι προαναφερόμενοι συμψηφισμοί και απαλοιφές, τα όρια αυτά προσαυξάνονται κατά είκοσι τοις εκατό (20%).
5. Όταν ένας όμιλος υπερβαίνει ή παύει να υπερβαίνει τα όρια δύο εκ των τριών κριτηρίων των παρ. 1 έως 3 κατά την ημερομηνία ισολογισμού της μητρικής οντότητας για δύο διαδοχικές περιόδους, για τους σκοπούς εφαρμογής των ρυθμίσεων του παρόντος η αλλαγή κατηγορίας μεγέθους ενεργοποιείται από την περίοδο που έπεται των δύο εν λόγω διαδοχικών περιόδων.
6. Το ποσό του κονδυλίου «Σύνολο ενεργητικού» είναι εκείνο του ομότιτλου κονδυλίου του υποδείγματος ισολογισμού Β.7 και του κονδυλίου «Κύκλος εργασιών» είναι εκείνο του κονδυλίου «Κύκλος εργασιών (καθαρός)» του υποδείγματος της κατάστασης αποτελεσμάτων Β.8.1 ή Β.8.2, κατά περίπτωση.».
Άρθρο 50
Καθαρός κύκλος εργασιών – Αντικατάσταση ορισμού «κύκλου εργασιών (καθαρού) (Turnover, net)» Παραρτήματος Α’ ν. 4308/2014 (παρ. 5 άρθρου 1 Οδηγίας 2022/2464/ΕΕ)
Στο Παράρτημα Α’ του ν. 4308/2014 (Α’ 251), περί ορισμών, ο ορισμός της έννοιας «Κύκλος εργασιών (καθαρός) (Turnover, net)» αντικαθίσταται ως εξής:
«Κύκλος εργασιών (καθαρός) (net turnover): α) τα ποσά που προέρχονται από την πώληση προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών μετά την αφαίρεση των εκπτώσεων επί των πωλήσεων, του φόρου προστιθέμενης αξίας και των άλλων φόρων που συνδέονται άμεσα με τον κύκλο εργασιών.
β) Ειδικώς για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και για τα πιστωτικά ιδρύματα που αναφέρονται στο Παράρτημα Α’, καθώς και για τις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 154Β του ν. 4548/2018 (Α’104), το έσοδο, κατά την έννοια του πλαισίου χρηματοοικονομικής πληροφόρησης βάσει του οποίου καταρτίζονται οι οικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης.».
Άρθρο 51
Χρόνος έναρξης υποχρεώσεων Μέρους Γ’ (παρ. 1 άρθρου 2 Οδηγίας 2023/2775/ΕΕ)
Τα μέτρα του Μέρους Γ’ εφαρμόζονται για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1ης Ιανουαρίου 2024.
ΡΥΘΜΙΣΗ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4919/2022
Άρθρο 52
Δικλείδες ασφαλείας για την αποτροπή ορισμού διαχειριστών ή μελών διοίκησης που δεν έχουν αποδεχθεί τον ορισμό τους – Προσθήκη παρ. 4α στο άρθρου 12 ν. 4919/2022
Στο άρθρο 12 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Μίας Στάσης (e-Υ.Μ.Σ.), προστίθεται παρ. 4α ως εξής:
«4α. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της παρ. 4, αν έχουν οριστεί διαχειριστές ή μέλη διοικητικού συμβουλίου πρόσωπα που δεν συμπεριλαμβάνονται στους ιδρυτές της εταιρίας, η e-Υ.Μ.Σ. αποστέλλει σε αυτά ηλεκτρονικό μήνυμα στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις που έχουν υποδειχθεί από τους ιδρυτές, προκειμένου να αποδεχθούν τον ορισμό τους».
Άρθρο 53
Προσθήκη ενεργειακής κοινότητας πολιτών και κοινότητας ανανεώσιμης ενέργειας στους υπόχρεους εγγραφής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο – Τροποποίηση περ. ε) άρθρου 16 ν. 4919/2022
Στην περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί υπόχρεων εγγραφής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο, οι λέξεις «και η ενεργειακή κοινότητα» αντικαθίστανται από τις λέξεις «, η ενεργειακή κοινότητα, η ενεργειακή κοινότητα πολιτών και η κοινότητα ανανεώσιμης ενέργειας», και η περ. ε) διαμορφώνεται ως εξής:
«ε) ο Αστικός Συνεταιρισμός του ν. 1667/1986 (Α’ 196), στον οποίο περιλαμβάνονται ο αλληλασφαλιστικός, ο πιστωτικός, ο οικοδομικός συνεταιρισμός, η ενεργειακή κοινότητα, η ενεργειακή κοινότητα πολιτών και η κοινότητα ανανεώσιμης ενέργειας,».
Άρθρο 54
Στοιχεία φυσικού προσώπου που δημοσιεύονται από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο – Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 33 ν. 4919/2022
Η παρ. 3 του άρθρου 33 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί στοιχείων προς καταχώριση των υπόχρεων εγγραφής αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Όπου στον παρόντα γίνεται λόγος για απαίτηση δημοσίευσης στοιχείων φυσικού προσώπου, νοούνται το ονοματεπώνυμο και το πατρώνυμο του υπόχρεου καθώς και ο Α.Φ.Μ.».
Άρθρο 55
Διοικητικές κυρώσεις για παραβάσεις σχετικά με την εμπορική δημοσιότητα – Τροποποίηση περ. δ) παρ. 5 άρθρου 49 ν. 4919/2022
Στην περ. δ) της παρ. 5 του άρθρου 49 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί τελών Γενικού Εμπορικού Μητρώου, οι λέξεις «των επιτροπών της υποπερ. γβ) της περ. γ) της παρ. 2» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των ομάδων της παρ. 5» και η περ. δ) διαμορφώνεται ως εξής:
«δ) των ομάδων της παρ. 5 του άρθρου 50.».
Άρθρο 56
Διοικητικές κυρώσεις στους υπόχρεους εγγραφής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο – Τροποποίηση άρθρου 50 και παρ. 17 άρθρου 57 ν. 4919/2022
1. Στο άρθρο 50 του ν. 4919/2022 (Α’ 71), περί διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ., επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1: αα) το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται, αβ) στην περ. β) πριν από τη λέξη «e-Υ.Μ.Σ» προστίθεται η λέξη «πλατφόρμας», αγ) στην περ. β οι λέξεις «από πεντακόσια (500)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από χίλια (1.000)», αδ) στην περ. γ) οι λέξεις «από διακόσια (200)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από εκατό (100)», αε) οι περ. ε) έως η) αντικαθίστανται, αστ) οι περ. θ) και ι) καταργούνται, β) στην παρ. 2: βα) μετά από τις λέξεις «Το πρόστιμο επιβάλλεται» προστίθενται οι λέξεις «, από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ.,», ββ) μετά από τη λέξη «κατόπιν» διαγράφεται η λέξη «σχετικής», βγ) οι λέξεις «του ν. 2690/1999 (Α’ 45) και ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του σχετικά, είτε εγγράφως είτε ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την λήψη της» αντικαθίσταται από τις λέξεις «του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45). Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη της», βδ) στο τρίτο εδάφιο μετά τις λέξεις «του επιβαλλόμενου προστίμου» προστίθενται οι λέξεις «της παρ. 1», γ) οι παρ. 3, 4, 5 και 6 αντικαθίστανται, και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων, το άρθρο 50 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 50
Διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους υπόχρεους εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ.
1. Για παραβάσεις του παρόντος, σε συνδυασμό με τις ειδικότερες προβλέψεις για τις υποχρεώσεις δημοσιότητας, ανά εταιρική μορφή του άρθρου 16, επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, τον εταιρικό τύπο, την κατάσταση της οντότητας (ενεργή, σε εκκαθάριση ή σε πτώχευση), την κατηγορία της οντότητας (δημοσίου ενδιαφέροντος ή μη) ή την κατηγορία μεγέθους που ανήκει η οντότητα, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 4308/2014 (Α’ 251).
Ειδικότερα:
α) Για παραβάσεις του άρθρου 12, σχετικά με τη σύσταση εταιρείας μέσω της πλατφόρμας e-Υ.Μ.Σ., επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ,
β) για παραβάσεις του άρθρου 16, σχετικά με την παράλειψη εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ,
γ) για παραβάσεις των άρθρων 22 και 37, σχετικά με παράλειψη εγγραφής των προβλεπόμενων στοιχείων στα έγγραφα και τις επιστολές εταιρείας ή υποκαταστήματος αλλοδαπής, επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως πεντακόσια (500) ευρώ,
δ) για παραβάσεις του άρθρου 25, σχετικά με την εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης για καταχώριση στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από εκατό (100) έως πεντακόσια (500) ευρώ,
ε) για παραβάσεις των άρθρων 26, 38 και 41, σχετικά με τις αυτόματες καταχωρίσεις στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
στ) για παραβάσεις των άρθρων 30, 33, 34, 35, 39 και 43, σχετικά με τα στοιχεία που καταχωρίζονται και δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο Γ.Ε.ΜΗ., επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
ζ) για παράλειψη υποβολής των οικονομικών καταστάσεων της περ. ια) της παρ. 1 του άρθρου 35, της περ. θ) του άρθρου 39, της περ. ι) του άρθρου 43 και των άρθρων 44 και 45, επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ,
η) για παραβάσεις του άρθρου 54, σχετικά με την επωνυμία, επιβάλλεται πρόστιμο από διακόσια (200) έως δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
θ) Καταργείται,
ι) Καταργείται.
2. Το πρόστιμο επιβάλλεται, από την αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ., κατόπιν ηλεκτρονικής ειδοποίησης των υπόχρεων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους, η οποία υπέχει θέση έγγραφης κλήσης προς ακρόαση, με την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45). Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του ηλεκτρονικά, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη της. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου της παρ. 1 διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου τριπλασιάζεται.
3. Η είσπραξη του προστίμου διενεργείται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190). Το πρόστιμο που εισπράττεται αποτελεί κατά τριάντα τοις εκατό (30%) έσοδο του επιμελητηρίου της Υ.Γ.Ε.ΜΗ. στην οποία υπάγεται ο υπόχρεος και κατά εβδομήντα τοις εκατό (70%) έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Αν το πρόστιμο επιβάλλεται από την Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης, αυτό εισπράττεται ως έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού.
4. Το ύψος του προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν ο υπόχρεος, εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της διοικητικής πράξης επιβολής προστίμου προβεί σε καταβολή του προστίμου και στην άρση της παράβασης για την οποία επιβλήθηκε το πρόστιμο. Η καταβολή του προστίμου συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της διοικητικής πράξης επιβολής του προστίμου.
5. Η αρμόδια Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Ανάπτυξης έχει πρόσβαση σε όλες τις υποθέσεις επιβολής διοικητικών κυρώσεων και εποπτεύει την εύρυθμη εφαρμογή των σχετικών διαδικασιών. Στο πλαίσιο αυτό, δύναται να συστήνει ομάδες με αντικείμενο τον δειγματοληπτικό έλεγχο υποθέσεων που συνιστούν παράβαση κατά την παρ. 1, προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή τήρηση των διαδικασιών από τις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.
6. Από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου εξαιρούνται οι υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ., το μητρώο των οποίων τηρείται από την Υ.Γ.Ε.ΜΗ. του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης της υποπερ. αβ) της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 20.».
2. Η παρ. 17 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων αντικαθίσταται ως εξής:
«17. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης συστήνονται ομάδες δειγματοληπτικού ελέγχου που αποτελούνται από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, με αντικείμενο τον έλεγχο της ορθής τήρησης των διαδικασιών επιβολής διοικητικών κυρώσεων από τις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων.».
Δείτε το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ή κατεβάστε το από εδώ: