Καλλιθέα, 22.06.2021
Αριθμός απόφασης: 1883


ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α4

Ταχ. Δ/νση: Αριστογείτονος 19
Ταχ. Κώδικας: 176 71 – Καλλιθέα
Τηλέφωνο: 213 1604526
ΦΑΞ: 213 1604567

ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπ’ όψη:

1. Τις διατάξεις:
α. Του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ Α’ 170), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
β. Του άρθρου 10 της Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017/10.03.2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ 968 Β’/22.03.2017) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.),όπως αναριθμήθηκε τροποποιήθηκε και ισχύει».
γ. Της ΠΟΛ 1064/28.04.2017 Απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Β’ 1440/27-04-2014) «Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (Ειδική Διοικητική Διαδικασία – Ενδικοφανής προσφυγή), καθορισμός λεπτομερειών για τη λειτουργία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), την εφαρμοστέα διαδικασία και τον τρόπο έκδοσης των αποφάσεων αυτής και ρύθμιση ζητημάτων καταβολής και αναστολής καταβολής του οφειλόμενου ποσού σε περίπτωση άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής».
δ. Του άρθρου έκτου, παράγραφος 4, της από 30/03/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Α’ 75) όπως κυρώθηκε με το ν. 4684/2020 (ΦΕΚ Α’ 86), της υπ’ αριθ. Α 1049/2021 Κοινής Απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΦΕΚ Β 984-12.03.2021), καθώς και των υπ’ αριθ. Α.1273/2020 (ΦΕΚ B’ 5597/21.12.2020), Α.1241/2020 (ΦΕΚ B’ 4804/30.10.2020) και Α.1215/2020 (ΦΕΚ B’ 4254/30.09.2020) ομοίων κοινών αποφάσεων.

2. Την ΠΟΛ 1069/4-3-2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών. 

3. Την από 02.02.2021 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανή προσφυγή της εταιρείας με την επωνυμία « » και το δ.τ. « » με ΑΦΜ, η οποία έχει έδρα στην , στην οδό αρ Τ.Κ κατά α) της υπ / /2020 πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 7 παρ. 3 και παρ. 5 του Ν. 4337/2015 φορολογικού έτους 2014 και β) της υπ / /2020 πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 7 παρ. 3 και παρ. 5 του Ν. 4337/2015 φορολογικού έτους 2015, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Α’ Αθηνών, και τα προσκομιζόμενα με αυτήν σχετικά έγγραφα.

4. Τις ως ανωτέρω αναφερόμενες πράξεις των οποίων ζητείται η ακύρωση, και την από 05.10.2020 έκθεση έλεγχου-επεξεργασίας εφαρμογής διατάξεων Ν. 4308/2014(Ε.Λ.Π.) και Ν.4174/2013( Κ.Φ.Δ.) της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής.

5. Τις απόψεις της Δ.Ο.Υ. Α’ Αθηνών.

6. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α4, όπως αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.

Επί της από 02.02.2021 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής, της εταιρείας με την επωνυμία « » και το δ.τ. « » με ΑΦΜ , η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:

– Με την υπ. αρ / /2020 πράξη επιβολής προστίμου του άρθρου 7 παρ.3 και παρ.5 του ν. 4337/2015 φορολογικού έτους 2014, επιβλήθηκε σε βάρος της προσφεύγουσας, πρόστιμο, γιατί εξέδωσε εβδομήντα ένα (71) φορολογικά στοιχεία εικονικά στο σύνολο της συναλλαγής, σε τέσσερις (4) διαφορετικές επιχειρήσεις (σελ.62-65 έκθεσης έλεγχου), συνολικής καθαρής αξίας 12.062,00 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 2.566,56 ευρώ, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 1 παρ. 1, 6 παρ. 1 και 2, 3 παρ.10 του 4093/2012 (ΚΦΑΣ), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 19 ν.2523/1997 και του άρθρου 66 παρ. 5 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), παράβαση που επισύρει τις κυρώσεις του ν. 2523/1997 όπως ισχύουν με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 3 περ. β’ του ν. 4337/2015, ήτοι συνολικό ποσό προστίμου για καταβολή ύψους 4.824,80 ευρώ. (καθαρή αξία 12.062,00 ευρώ χ 40%).

– Με την υπ. αρ / /2020 πράξη επιβολής προστίμου του άρθρου 7 παρ.3 και παρ.5 του ν. 4337/2015 φορολογικού έτους 2015, επιβλήθηκε σε βάρος της προσφεύγουσας, πρόστιμο, γιατί εξέδωσε τριάντα ένα (31) φορολογικά στοιχεία εικονικά στο σύνολο της συναλλαγής προς την επιχείρηση « » με ΑΦΜ, συνολικής καθαρής αξίας 3.720,00 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 855,60 ευρώ, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 55 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), παράβαση που επισύρει τις κυρώσεις του ν. 2523/1997 όπως ισχύουν με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 3 περ. β’ του ν. 4337/2015, ήτοι συνολικό ποσό προστίμου για καταβολή ύψους 1.488,00 ευρώ.(καθαρή αξία 3.720,00 ευρώ χ 40%).

Η προσφεύγουσα εταιρεία, με αντικείμενο εργασιών, οδικές μεταφορές εμπορευμάτων, είχε στην κατοχή της δύο (2) φορτηγά αυτοκίνητα (αρ. κυκλ , ) και τηρούσε απλογραφικό λογιστικό σύστημα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4308/2014(ΕΛΠ).

Αιτία για την διενέργεια του έλεγχου, αποτέλεσαν τα στοιχεία, που κατέσχεσε η Υ. Ε.Δ.Δ. Ε. Αττικής από την εταιρεία με την επωνυμία « » με ΑΦΜ (εκθέσεις κατάσχεσης /2016, /2016, /2016, /2016), τα οποία αφορούσαν κυρίως – τιμολόγια εκδόσεως των επιχειρήσεων: α) « » με ΑΦΜ , β) με ΑΦΜ , προς τις επιχειρήσεις: α) « » με ΑΦΜ , β) « » με ΑΦΜ

Τα εν λόγω Τιμολόγια-Δελτία Αποστολής συνοδεύονταν από φορολογικά στοιχεία μεταφοράς με στοιχεία της προσφεύγουσας.

Η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής, διενέργησε έλεγχο στην προσφεύγουσα, (αρ. εντολής / /2020) εφαρμογής διατάξεων ν.4308/2014 (Ε.Λ.Π.) και ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) και διαπίστωσε ότι τα φορολογικά έτη 2014 και 2015, εξέδωσε εικονικά φορολογικά στοιχεία στο σύνολο της συναλλαγής, συνολικής καθαρής αξίας 12.062,00 ευρώ και 3.720,00 ευρώ, αντίστοιχα, για την μεταφορά αγαθών που υποτιθέμενα πραγματοποίησε, σε διάφορες επιχειρήσεις, όπως αυτές αναλυτικά αναφέρονται στην από 05.10.2020 έκθεση έλεγχου της ΥΕΔΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ (σελ.62-67)

Η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής, εξέδωσε και κοινοποίησε το με αριθμό /2020 ΣΔΕ-ΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΑΚΡΟΑΣΗ και τον με αριθμό /2020 Προσωρινό Προσδιορισμό Προστίμου.

Η προσφεύγουσα υπέβαλε τη με αρ. πρωτ /2020 ένσταση-υπόμνημα με την οποία ισχυρίστηκε ότι οι συναλλαγές που αναφέρονται με τις παραπάνω εταιρείες δεν έχουν πραγματοποιηθεί και οι πράξεις (έκδοση και καταχώρηση των παραστατικών) έχουν λάβει χώρα παράνομα και χωρίς την άδεια και συναίνεση της εταιρίας, από τον λογιστή της (κο ).

Η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής, απέρριψε τον ισχυρισμό της προσφεύγουσας, και η αρμόδια Δ.Ο.Υ. Α’ Αθηνών, επέβαλε για το φορολογικό έτος 2014 και 2015 το πρόστιμο του άρθρου 7 του ν. 4337/2015 (επιεικέστερη κύρωση).

Η προσφεύγουσα εταιρεία με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή ζητά την ακύρωση των ως άνω πράξεων προστίμου του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Α’ Αθηνών, προβάλλοντας, συνοπτικά, τους παρακάτω λόγους:

Οι φορολογικές πράξεις που τους προσάπτονται δεν πραγματοποιήθηκαν από την επιχείρηση, αλλά από τον λογιστή της (κο – ), γεγονός που δηλώθηκε από την πρώτη στιγμή όταν προσκλήθηκε η εταιρία από την ΑΑΔΕ για την παροχή εξηγήσεων. Ο λογιστής, είχε τους κωδικούς και την αποκλειστική πρόσβαση της επιχείρησης στο taxisnet, και την καταχώρηση των φορολογικών στοιχείων, καθώς και την σφραγίδα της εταιρίας για να μπορεί να σφραγίζει τα απαιτούμενα φορολογικά στοιχεία.

Ο λογιστής της εταιρίας προέβαινε εν αγνοία της, σε παράνομες καταχωρήσεις φορολογικών στοιχείων της εταιρίας για μη υπαρκτές συναλλαγές και στην έκδοση αντίστοιχα εικονικών τιμολογίων.

Όταν η εταιρία έλαβε γνώση για τις παράνομες ενέργειες του λογιστή της (κλήθηκε η εταιρία το έτος 2016 από την ΑΑΔΕ για να παράσχει εξηγήσεις σχετικά με εικονικά τιμολόγια και τις αντίστοιχες καταχωρήσεις) διέκοψε την συνεργασία μαζί του και ξεκίνησε να συνεργάζεται με την λογίστρια, κα –

Εν προκειμένω, η εταιρία επικαλείται ότι η πράξη της έκδοσης των εικονικών φορολογικών στοιχείων δεν έλαβε χώρα από την εταιρία, αλλά έλαβε χώρα εν αγνοία της εταιρίας από τρίτο πρόσωπο που δεν είχε την εντολή η την συναίνεση της εταιρίας για την έκδοση αυτή. Ως εκ τούτου δεν πληρούται η αντικειμενική υπόσταση της παράβασης, αφού η πράξη δεν τελέστηκε από την εταιρία.

Η ευθύνη του λογιστή προκύπτει από την ποινική διαδικασία που προφανώς έχει λάβει χώρα σε βάρος των εμπλεκόμενων προσώπων, από την οποία είναι βέβαιον ότι θα προκύψει η ευθύνη του λογιστή. Η εταιρεία δεν διαθέτει στοιχεία για το ποινικό σκέλος της υπόθεσης ωστόσο είναι βέβαιον ότι η Υπηρεσία σας διατηρεί τα σχετικά στοιχεία και δύναται να ελέγξει το αποτέλεσμα των ποινικών ενεργειών.

Είναι προφανές, όπως ισχυρίζεται, ότι η εταιρία δεν φέρει ευθύνη για την εμπλοκή της, εν τούτοις ενάντια στις αρχές της χρηστής διοίκησης, της καλής πίστης και της επιείκειας, επεβλήθησαν σε βάρος της εταιρίας οι προσβαλλόμενες πράξεις.

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.), ορίζεται ότι:
Άρθρο 5 Διασφάλιση αξιοπιστίας λογιστικού συστήματος
1. Η διοίκηση της οντότητας έχει την ευθύνη της τήρησης αξιόπιστου λογιστικού συστήματος και κατάλληλων λογιστικών αρχείων για τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων και άλλων πληροφοριών, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου ή, σύμφωνα με τα Δ.Π.Χ.Α., κατά περίπτωση.
18. Η οντότητα μπορεί να αναθέτει σε τρίτο πρόσωπο (εξωτερικός λογιστής) την τήρηση μέρους ή του συνόλου του λογιστικού της συστήματος ή τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών της καταστάσεων. Η ανάθεση της τήρησης του λογιστικού συστήματος ή της κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων σε τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει τη διοίκηση της οντότητας
από τη σχετική ευθύνη που προκύπτει, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο ή εν γένει την κείμενη νομοθεσία, νια τα λογιστικά αρχεία και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις.

Επειδή, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1178/2010 «Εγγραφή νέων χρηστών στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες Taxis-Net » όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ.1118/2015, ορίζεται ότι:
«Άρθρο 4- Εξουσιοδοτήσεις
Ρόλος Λογιστή Φοροτεχνικού/Λογιστικού Γραφείου
Ο λογιστής φοροτεχνικός ελεύθερος επαγγελματίας ή το λογιστικό γραφείο, εφόσον είναι εγγεγραμμένοι χρήστες με τη νέα διαδικασία, μπορούν να αποκτήσουν πρόσθετο ρόλο λογιστή στις υπηρεσίες του Taxis-Net, ώστε να ενεργούν για λογαριασμό άλλων φορολογουμένων-χρηστών[ ] Ο εγγεγραμμένος ως λογιστής φοροτεχνικός ελεύθερος επαγγελματίας ή λογιστικό γραφείο, η μπόρει να αποδέχεται ή να απορρίπτει ως πελάτες, φορολογούμενους οι οποίοι τον εξουσιοδότησαν. Η αποδοχή ή απόρριψη του πελάτη γνωστοποιείται με αποστολή μηνύματος μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον πελάτη-φορολογούμενο Κάθε φορολογούμενος που εξουσιοδότησε λογιστή φοροτεχνικό ή λογιστικό γραφείο, μπορεί να ανακαλέσει αυτή την εξουσιοδότηση μέσω του συστήματος».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 3 και 5 του ν. 4337/2015 (ΦΕΚ Α’ 129/17/10/2015) ορίζεται ότι:
Άρθρο 7 Μεταβατικές διατάξεις για τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
«3. Για τις παραβάσεις των διατάξεων του Κ.Β.Σ. (Π.Δ. 186/1992, Α’84) και του Κ.Φ.Α.Σ. (ν. 4093/2012, Α’ 222), που διαπράχθηκαν μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 54 και 55 του ν. 4174/2013 και κατά την κατάθεση του παρόντος δεν έχουν εκδοθεί οι οριστικές πράξεις επιβολής προστίμων, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 5 του ν.2523/1997, αλλά επιβάλλονται τα κατωτέρω πρόστιμα:
α) β) Για παραβάσεις που αφορούν έκδοση εικονικών ή λήψη εικονικών στοιχείων ή νόθευση αυτών, καθώς και καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων χωρίς παραστατικά, ποσό ίσο με το 40% της αξίας κάθε στοιχείου…. Εάν η αξία του στοιχείου είναι μερικώς εικονική ποσό ίσο με το 40% του μέρους της εικονικής αξίας.
5. Οι παράγραφοι 3 και 4 του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται για παραβάσεις που διαπράχθηκαν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος και για τις οποίες είχαν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 55 του ν. 4174/2013 (Α170)».

Επειδή, η προσφεύγουσα εταιρία, στην υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ισχυρίζεται ότι η πράξη της έκδοσης των εικονικών φορολογικών στοιχείων δεν έλαβε χώρα από την εταιρία, αλλά έλαβε χώρα εν αγνοία της εταιρίας από τρίτο πρόσωπο (λογιστής) που δεν είχε την εντολή ή την συναίνεση της εταιρίας για την έκδοση αυτή, και ως εκ τούτου δεν πληρούται η αντικειμενική υπόσταση της παράβασης, αφού η πράξη δεν τελέστηκε από την εταιρία.

Επειδή, η διοίκηση της προσφεύγουσας (οντότητας) έχει την ευθύνη της τήρησης αξιόπιστου λογιστικού συστήματος και κατάλληλων λογιστικών αρχείων για τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων και άλλων πληροφοριών, και δεν απαλλάσσεται από τη σχετική ευθύνη ακόμη και στην περίπτωση που αναθέτει σε τρίτο πρόσωπο (εξωτερικός λογιστής) την τήρηση μέρους ή του συνόλου του λογιστικού της συστήματος ή τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών της καταστάσεων, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.).

Επειδή, η διοίκηση της προσφεύγουσας (οντότητας), όφειλε σε κάθε περίπτωση να επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια και να ελέγχει τα δεδομένα των δηλώσεων που υποβλήθηκαν τις εγγραφές που καταχωρηθήκαν στα λογιστικά της αρχεία και τα φορολογικά της στοιχεία, να λαμβάνει γνώση για όλες τις συναλλαγές που πραγματοποιούσε η εταιρία και τις απαιτήσεις και υποχρεώσεις που δημιουργούταν από τις συναλλαγές της.

Επειδή, η προσφεύγουσα εταιρία το φορολογικό έτος 2014 και 2015, εξέδωσε φορολογικά στοιχεία μεταφοράς για μεταφορές αγαθών που δεν πραγματοποίησε, ήτοι εξέδωσε εικονικά φορολογικά στοιχεία στο σύνολο της συναλλαγής.

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), ορίζεται ότι:
Άρθρο 65 Βάρος απόδειξης
Σε περίπτωση αμφισβήτησης πράξης προσδιορισμού φόρου στα πλαίσια ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού του φόρου

Αποφασίζουμε

Την απόρριψη της με ημερομηνία 02.02.2021 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής της εταιρείας με την επωνυμία « » με ΑΦΜ και την επικύρωση α) της υπ / /2020 πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 7 παρ. 3 και παρ. 5 του ν. 4337/2015 φορολογικού έτους 2014 και β) της υπ./ /2020 πράξης επιβολής προστίμου του άρθρου 7 παρ. 3 και παρ. 5 του ν.4337/2015 φορολογικού έτους 2015, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Α’ Αθηνών.

Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου – καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:

Φορολογικό Έτος 01.01.2014 – 31.12.2014
Πρόστιμο Άρθ. 7 παρ. 3 και 5 ν.4337/2015
Συν. Ποσόν 4.824,80 ευρώ.

Φορολογικό Έτος 01.01.2015 – 31.12.2015
Πρόστιμο Άρθ. 7 παρ. 3 και 5 ν.4337/2015
Συν. Ποσόν 1.488,00 ευρώ.

Η παρούσα απόφαση να κοινοποιηθεί από αρμόδιο όργανο με τη νόμιμη διαδικασία στον υπόχρεο.

ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Η ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΩ ΣΚΟΥΡΑ

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Η ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

Σημείωση: Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της.

Πηγή