Του Νίκου Σακελλαρίου, συνεργάτη του Taxheaven

Η διελκυστίνδα μεταξύ της (αναγκαστικής) επιδοματικής πολιτικής και δημοσιονομικής χαλάρωσης και του δημοσιονομικού κόστους που θα προκύψει, απασχολεί την κυβέρνηση αυτή την περίοδο.

Σε πολιτικό επίπεδο, υπάρχει ανοικτή επικοινωνία για το θέμα (δημοσιονομική πειθαρχία ή επιδοματική πολιτική) στο τρίγωνο υπουργείου Οικονομικών- υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων- Μέγαρο Μαξίμου καθώς πολλές φορές το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προτρέχει σε επιδοματικές ανακοινώσεις ενώ το υπουργείο Οικονομικών θέλει χρόνο για να τις εγκρίνει.

Το συμπέρασμα από τους ενδεικτικούς ελέγχους είναι ότι ο φορολογικός προγραμματισμός σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά πάει αρκετά πίσω αφού οι εξελίξεις του α’ τριμήνου και ο διαφαινόμενος χαμηλός κύκλος εργασιών του Απριλίου -για την Μεγάλη Εβδομάδα, περιμένουν τζίρους από Μεγάλη Πέμπτη μέχρι και Δευτέρα του Πάσχα οι επιχειρήσεις εστίασης, τουρισμού, μεταφορών και εμπορίου- ουσιαστικά δημιουργούν πιέσεις στα εισοδήματα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα βρίσκεται στους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο μικρές επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

Αυτή τη δυσπραγία επισημαίνει και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εισηγείται αύξηση της επιδοματικής πολιτικής προκειμένου να ‘ανασάνουν’ τα νοικοκυριά αλλά και οι μικρές επιχειρήσεις. Ωστόσο το ‘πράσινο φως’ θα δοθεί μετά το Πάσχα από το Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να κρατηθούν όρθιες μικρές επιχειρήσεις μέχρι το καλοκαίρι όταν όλοι ποντάρουν στον τουρισμό.

Νέες καθυστερήσεις σε δάνεια και λογαριασμούς ενέργειας

Η δημιουργία νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων στις τράπεζες και οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των υπέρογκων λογαριασμών ενέργειας (εκκαθαριστικών) που καταφθάνουν στα νοικοκυριά δημιουργούν αδιέξοδες συνθήκες και ίσως γίνεται άμεση η ανάγκη της προώθησης των ελληνικών αιτημάτων στο επόμενο Eurogroup για μία πιο χαλαρή δημοσιονομική πολιτική.  

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ Α’ ΤΡΙΜΗΝΟΥ 2022

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 3,921 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 3,593 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2022 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 11,925 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 1,387 δισ. ευρώ ή 10,4% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022. Ωστόσο στη στοχοθεσία της εισηγητικής έκθεσης είχε συμπεριληφθεί η είσπραξη τον μήνα Φεβρουάριο  της πρώτης δόσης για το 2022 από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) ύψους 1,718 δισ. ευρώ, η οποία εισπράχθηκε  στις 9 Απριλίου 2022 και θα εμφανιστεί στο Δελτίο Εκτέλεσης Κρατικού Προϋπολογισμού μηνός Απριλίου 2022.  Εξαιρουμένου του ποσού από το ΤΑΑ τα καθαρά έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 331 εκατ. ευρώ ή 2,5% έναντι του στόχου, παρά τα μειωμένα έσοδα ΠΔΕ.
Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 13,228 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,106 δισ. ευρώ ή 7,7% έναντι του στόχου. Εξαιρουμένου του προαναφερόμενου ποσού από το TAA, τα συνολικά έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 612 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 12,144 δισ ευρώ, αυξημένα κατά 1,337 δισ. ευρώ ή 12,4% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022. Η υπερεκτέλεση αυτή οφείλεται στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθησαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2022 καθώς και στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους.

Πηγή