Τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπ.Δικαιοσύνης με τίτλο «Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 για την τροποποίηση της απόφασης – πλαισίου 2009/315/ΔΕΥ του Συμβουλίου όσον αφορά την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με υπηκόους τρίτων χωρών και όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου (ECRIS), και για την αντικατάσταση της απόφασης 2009/316/ΔΕΥ του Συμβουλίου (L 151) και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»

Με την υπόψη τροπολογία προβλέπονται τα ακόλουθα:

1.Συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με τη διαδικασία μεταβίβασης επιχείρησης που κατέχει άδεια τη/^εοπτικού ή ραδιοφωνικού σταθμού ελεύθερης λήψης (ν.2328/1995 και ν.4779/2021). Συγκεκριμένα παρέχεται η δυνατότητα γνωστοποίησης της προαναφερόμενης μεταβολής στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.) και με κατάθεση αντιγράφου του σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού βέβαιης χρονολογίας (σήμερα προβλέπεται η γνωστοποίηση αποκλειστικά με κατάθεση αντιγράφου της σχετικής σύμβασης).

2.Επανακαθορίζεται το περιεχόμενο του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού, που διενεργείται από το Α.Σ.Ε.Π. για την πρόσληψη προσωπικού στους φορείς του δημόσιου τομέα, αναφορικά με την εξέταση γνώσεων η οποία εφεξής περιλαμβάνει εναλλακτικά και την αξιολόγηση γνώσεων που συνδέονται με τη φύση όλων των κλάδων των προκηρυσσόμενων θέσεων (άρθρο 9 παρ.2, του ν.4765/2021).

3.Συμπληρώνεται το άρθρο 52 του ν.4830/2021 αναφορικά με το προσοντολόγιο του προσωπικού των φορέων του Δημοσίου και ειδικότερα:

α. Ορίζεται ότι, εκκρεμείς, κατά την έναρξη ισχύος του νέου προσοντολογίου σύμφωνα με τον ανωτέρω νόμο, διαδικασίες μετατάξεων, αποσπάσεων και επιλογής προϊσταμένων των φορέων του Δημοσίου τομέα ολοκληρώνονται με βάση το προϊσχύον καθεστώς, κατά περίπτωση.

β. Καθορίζεται, με υπουργική απόφαση, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, ο αρμόδιος φορέας πιστοποίησης της γνώσης ξένης γλώσσας ως προσόντος διορισμού ή πρόσληψης καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα περί αναγνώρισης τίτλων ή πιστοποιητικών γλωσσομάθειας από τον εν λόγω φορέα.
 

Αιτιολογική έκθεση 

Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης

1.Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
    

Άρθρα 1 και 2: Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις διευκολύνονται οι μεταβιβάσεις επιχειρήσεων στον τομέα των μέσων ενημέρωσης (τηλεοπτικός σταθμός ελεύθερης λήψης και ραδιοφωνικός σταθμός ελεύθερης λήψης), συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων που λειτουργούν με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών.

Άρθρο 3: Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ότι η εξέταση γνώσεων στο πλαίσιο του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) που προβλέπεται στο άρθρο 9 του ν. 4765/2021 (Α’ 6) δύναται να περιλαμβάνει, πέραν της αξιολόγησης γνώσεων γενικού περιεχομένου, και γνώσεις που συνδέονται με τη φύση συγκεκριμένων ή ακόμη και όλων των κλάδων των θέσεων που προκηρύσσονται.

Άρθρο 4: Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι οι εκκρεμείς διαδικασίες μετατάξεων, αποσπάσεων και επιλογής προϊσταμένων ολοκληρώνονται με βάση το πλαίσιο περί καθορισμού προσόντων διορισμού ή πρόσληψης σε κλάδους ή ειδικότητες που ίσχυε μέχρι τη δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος. Επίσης, παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων προς έκδοση απόφασης με την οποία καθορίζεται ο φορέας πιστοποίησης της γνώσης ξένης γλώσσας ως προσόντος διορισμού ή πρόσληψης στο Δημόσιο. Περαιτέρω, ορίζεται ρητώς ότι η ως άνω απόφαση πρέπει να εκδοθεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του διατάγματος της παρ. 1 του άρθρου 52 του ν. 4830/2021 (Α’ 169), άλλως αποκλειστικά αρμόδιος για την έκδοσή της καθίσταται ο Υπουργός Εσωτερικών.

Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Άρθρα 1 και 2: Με την υφιστάμενη ρύθμιση δημιουργούνταν ασάφεια ως προς τη διαδικασία μεταβίβασης επιχείρησης που κατέχει άδεια τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερης λήψης ή άδεια ραδιοφωνικού σταθμού ελεύθερης λήψης. Συγκεκριμένα η εν λόγω ασάφεια εντοπίζεται ως προς το καθεστώς που ισχύει για τις ανώνυμες εταιρείες, δεδομένου ότι οι μεταβιβάσεις των μετοχών ανωνύμων εταιρειών, σε αντίθεση με τις μεταβιβάσεις που αφορούν άλλες εταιρικές μορφές, δεν δημοσιεύονται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), ούτε περιβάλλονται με άλλο ειδικότερο τύπο δημοσιότητας. Για τον λόγο αυτό προστίθεται η δυνατότητα σύναψης ιδιωτικού συμφωνητικού βέβαιης χρονολογίας, ως προς τον τρόπο
    

μεταβίβασης επιχείρησης που κατέχει άδεια τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού σταθμού.

Άρθρο 3: Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αναγκαία προκειμένου να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη ευελιξία κατά την προετοιμασία του γραπτού διαγωνισμού από το ΑΣΕΠ αναφορικά με το μέρος που αφορά στην εξέταση γνώσεων.

Άρθρο 4: Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να ολοκληρωθούν ομαλά και σύμφωνα με τις αρχές της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και ασφάλειας δικαίου, όσες διαδικασίες μετατάξεων, αποσπάσεων και επιλογής προϊσταμένων, θα εκκρεμούν κατά τον χρόνο δημοσίευσης του διατάγματος της παρ. 1 του άρθρου 52 του ν. 4830/2021 (Α’ 169), με το οποίο ορίζονται νέα προσόντα διορισμού ανά κλάδο και ειδικότητα.

Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;
    

Άρθρα 1 και 2: Αφορά στις επιχειρήσεις που κατέχουν άδεια τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερης λήψης και ραδιοφωνικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης.

Άρθρο 3: Αφορά στους εμπλεκόμενους στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Άρθρο 4: Αφορά στους φορείς του δημόσιου τομέα που υπάγονται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 (Α’ 6)

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1

Μεταβίβαση επιχείρησης που κατέχει άδεια τηλεοπτικού σταθμού με ιδιωτικό συμφωνητικό – Τροποποίηση παρ. 13 άρθρου 1 ν. 2328/1995

Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 13 του άρθρου 1 του ν. 2328/1995 (Α’159) προστίθενται οι λέξεις «του σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού βέβαιης χρονολογίας ή» και η παρ. 13 του άρθρου 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«13. Επιτρέπεται η μεταβίβαση επιχείρησης που κατέχει άδεια τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερης λήψης. Στην περίπτωση αυτή πρόκειται για καθολική μεταβίβαση, κατά τις κοινές διατάξεις. Κάθε τέτοια μεταβίβαση στο σύνολό της ή η μεταβίβαση μετοχών εταιρείας που κατέχει άδεια σε ποσοστό τουλάχιστον ένα τοις εκατό (1%) του κεφαλαίου, εντός ή εκτός του Χρηματιστηρίου, κάθε σύσταση νέας εταιρείας με τη συμμετοχή επιχείρησης αυτής της κατηγορίας και γενικά κάθε μετασχηματισμός της εταιρείας, γνωστοποιείται μέσα σε δέκα (10) ημέρες στο Ε.Σ.Ρ., με κατάθεση αντιγράφου του σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού βέβαιης χρονολογίας ή της σχετικής σύμβασης που περιβάλλεται τον συμβολαιογραφικό τύπο ή τον κατά περίπτωση άλλον τύπο δημοσιότητας. Το Ε.Σ.Ρ. ελέγχει τα σχετικά έγγραφα, δυνάμενο να καλεί σε ακρόαση τους κατά περίπτωση ενδιαφερομένους, προβαίνει στον έλεγχο των μέσων χρηματοδότησης της εταιρείας και των μετόχων, σύμφωνα με τον ν. 4339/2015 (Α’133) και αποφασίζει για την έγκριση ή μη της μεταβίβασης ή του μετασχηματισμού. Σε περίπτωση παράβασης των ανωτέρω επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον παρόντα νόμο κυρώσεις. Στο Ε.Σ.Ρ. γνωστοποιείται, επίσης, κάθε τροποποίηση του καταστατικού εταιρείας».

Άρθρο 2

Μεταβίβαση επιχείρησης που κατέχει άδεια ραδιοφωνικού σταθμού με ιδιωτικό συμφωνητικό – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 40 ν. 4779/2021

Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 40 του ν. 4779/2021 (Α’ 27) προστίθενται οι λέξεις «του σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού βέβαιης χρονολογίας ή» και η παρ. 3 του άρθρου 40 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Επιτρέπεται η μεταβίβαση επιχείρησης που κατέχει άδεια ραδιοφωνικού σταθμού ελεύθερης λήψης. Στην περίπτωση αυτή πρόκειται για καθολική μεταβίβαση, κατά τις σχετικές κοινές διατάξεις. Κάθε τέτοια μεταβίβαση στο σύνολό της ή μεταβίβαση εταιρικών μεριδίων ή μετοχών εταιρείας που κατέχει άδεια σε ποσοστό τουλάχιστον ένα τοις εκατό (1%) του κεφαλαίου, εντός ή εκτός του Χρηματιστηρίου, κάθε σύσταση νέας εταιρείας με τη συμμετοχή επιχείρησης αυτής της κατηγορίας και γενικά κάθε μετασχηματισμός της εταιρείας, γνωστοποιείται μέσα σε δέκα (10) ημέρες στο Ε.Σ.Ρ. με κατάθεση αντιγράφου του σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού βέβαιης χρονολογίας ή της σχετικής σύμβασης που πρέπει να περιβάλλεται τον συμβολαιογραφικό τύπο, ή τον κατά περίπτωση άλλον τύπο δημοσιότητας. Το Ε.Σ.Ρ. ελέγχει τα σχετικά έγγραφα, δυνάμενο να καλεί σε ακρόαση τους κατά περίπτωση ενδιαφερομένους, προβαίνει στον έλεγχο των μέσων χρηματοδότησης της εταιρείας και των εταίρων ή μετόχων σύμφωνα με τον ν. 3592/2007 (Α’ 161) και αποφασίζει για την έγκριση ή μη της μεταβίβασης ή του μετασχηματισμού. Σε περίπτωση παράβασης των ανωτέρω επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον ν. 2328/1995 (Α’159) κυρώσεις. Στο Ε.Σ.Ρ. γνωστοποιείται, επίσης, κάθε τροποποίηση του καταστατικού εταιρείας.».

Άρθρο 3

Εξέταση γνώσεων του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού – Τροποποίηση πρώτου εδαφίου παρ. 2 άρθρου 9 ν. 4765/2021

Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 4765/2021 (Α’6) η λέξη «καθώς» αντικαθίσταται από το διαζευκτικό «ή», μετά τη λέξη «συγκεκριμένων» προστίθενται οι λέξεις «ή όλων» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Η εξέταση γνώσεων της περ. α’ της παρ. 1 περιλαμβάνει την αξιολόγηση γνώσεων γενικού περιεχομένου ή και γνώσεων που συνδέονται με τη φύση συγκεκριμένων ή όλων των κλάδων των προκηρυσσόμενων θέσεων. Η δοκιμασία της περ. β’ της παρ. 1 αξιολογεί, ιδίως, δεξιότητες γλωσσικού και αριθμητικού συλλογισμού, δεξιότητες ανάλυσης, επίλυσης προβλημάτων και ιεράρχησης προτεραιοτήτων στον χώρο εργασίας, καθώς και χαρακτηριστικά που συνδέονται με την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα στην εργασία. Η εξέταση της περ. α’ της παρ. 1 και η δοκιμασία της περ. β’ της παρ. 1 διενεργούνται είτε με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών είτε με ανάπτυξη κειμένου είτε με συνδυασμό των δύο.».

Άρθρο 4

ΓΙροσοντολόγιο προσωπικού φορέων του Δημοσίου – Τροποποίηση άρθρου 52 ν. 4830/2021

Μετά την παρ. 3 του άρθρου 52 του ν. 4830/2021 (Α’ 169) προστίθενται παρ. 3Α και 3Β, και το άρθρο 52 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 52

Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο προσωπικού των φορέων του Δημοσίου

1. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, ορίζονται ενιαία για όλους ή για μερικούς φορείς του Δημόσιου Τομέα που υπάγονται σιην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 (Α’ 6) οι κατηγορίες, οι κλάδοι και οι ειδικότητες, τα τυπικά προσόντα, κύρια, πρόσθετα ή επικουρικά, διορισμού ή πρόσληψης σε θέσεις κάθε κλάδου ή ειδικότητας του μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου προσωπικού τους. Με το διάταγμα του πρώτου εδαφίου δύναται να αντιστοιχίζονται οι υφιστάμενοι κλάδοι και ειδικότητες των ως άνω φορέων με τους νέους κλάδους και ειδικότητες και να καθορίζεται η διαδικασία αντιστοίχισης των υφιστάμενων κλάδων και ειδικοτήτων για τους φορείς της παρ. 3.

2. Η Επιτροπή Θεμάτων Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του άρθρου 77 του ν. 4674/2020 (Α’ 53) παρακολουθεί την εξέλιξη των αναγκών των φορέων της παρ. 1 και υποβάλλει ετησίως στον Υπουργό Εσωτερικών έκθεση για την ανάγκη τροποποίησης ή μη του διατάγματος της παρ. 1, κατόπιν εισήγησης των αρμόδιων οργανικών μονάδων του Υπουργείου Εσωτερικών.

3. Εντός δύο (2) μηνών από τη θέση σε ισχύ του διατάγματος της παρ. 1, οι φορείς υποχρεούνται σε αντιστοίχιση των κλάδων και ειδικοτήτων των Οργανισμών και των Εσωτερικών Κανονισμών Λειτουργίας τους, καθώς και σε αναπροσαρμογή των ψηφιακών οργανογραμμάτων του άρθρου 16 του ν. 4440/2016 (Α’ 224). Νέοι Οργανισμοί και Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας εκδίδονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο διάταγμα της παρ. 1.

3Α. Εκκρεμείς κατά τη θέση σε ισχύ του διατάγματος της παρ. 1 διαδικασίες μετατάξεων, αποσπάσεων και επιλογής προϊσταμένων ολοκληρώνονται με βάση το πλαίσιο περί καθορισμού προσόντων διορισμού ή πρόσληψης σε κλάδους ή ειδικότητες που ίσχυε, κατά περίπτωση, μέχρι τη θέση σε ισχύ του εν λόγω διατάγματος.

3Β. Εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του διατάγματος της παρ. 1, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο αρμόδιος φορέας πιστοποίησης της γνώσης ξένης γλώσσας ως προσόντος διορισμού ή πρόσληψης, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα περί αναγνώρισης τίτλων ή πιστοποιητικών γλωσσομάθειας από τον ως άνω φορέα. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, η απόφαση εκδίδεται από τον Υπουργό Εσωτερικών κατόπιν γνώμης του Δ.Σ. του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης καί Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.).

4. Από τη θέση σε ισχύ του διατάγματος της παρ. 1 καταργούνται:

α) το π.δ. 37α/1987 (Α’ 11),

β) το π.δ. 22/1990 (Α’ 7),

γ) το π.δ. 50/2001 (Α’ 39) και

δ) η παρ. 6 του άρθρου 21 του ν. 2738/1999 (Α’ 180).».

Αθήνα, 16 Νοεμβρίου 2022

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Πηγή