Τροπολογία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και άλλες επείγουσες διατάξεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» με τις διατάξεις της οποίας, προτείνονται τα ακόλουθα:

1.Επιτρέπεται ο χαρακτηρισμός ως παραδοσιακού, κάθε πλοίου υπό ελληνική σημαία, πέραν των πλοίων αναψυχής, που είναι πρωτότυπο ή ομοίωμα ιστορικού ή παλαιού πλοίου, εφόσον συγκεντρώνει συγκεκριμένα κριτήρια και προδιαγραφές που καθορίζονται με υπουργική απόφαση.

2.Συστήνεται, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Μητρώο Κατασκευαστών, Συντηρητών, Επισκευαστών Ξύλινων Παραδοσιακών Σκαφών και καθορίζονται, με υπουργική απόφαση, τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά εγγραφής σε αυτό.

Αιτιολογική έκθεση

Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης

1.Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
    
Άρθρο 1: Δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα παραδοσιακά πλοία, ανεξαρτήτως κατηγορίας (όπως αλιευτικά ή φορτηγά), να λαμβάνουν τον χαρακτηρισμό του παραδοσιακού.

Άρθρο 2: Συστήνεται Μητρώο Κατασκευαστών, Συντηρητών, Επισκευαστών Ξύλινων Παραδοσιακών Σκαφών, το οποίο τηρείται στη Διεύθυνση Ναυπηγοεπισκευαστικών Δραστηριοτήτων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων.

2.Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
    
Άρθρο 1: Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4926/2022 (Α’ 82), μόνο τα πλοία αναψυχής δύνανται να χαρακτηρίζονται ως παραδοσιακά, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της απόφασης της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 21 του ίδιου νόμου, αποκλείοντας άλλες κατηγορίες πλοίων. Στη χώρα μας, με την εφαρμογή του άρθρου 34 του Κανονισμού (ΕΕ) 508/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μάίου 2014 για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (L 149), καταστράφηκε πλήθος ξύλινων πλοίων, η πλειονότητα των οποίων ήταν μοναδικά δείγματα της ελληνικής παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης. Ορισμένα από αυτά αποτελούσαν πλωτά ιστορικά μνημεία της ελληνικής-ευρωπαϊκής ναυτικής κληρονομιάς, τη στιγμή που η δυνατότητα νέας ναυπήγησης ομοειδών σκαφών για άλλη χρήση έχει μειωθεί στο ελάχιστο, χωρίς έως σήμερα να έχουν αποτυπωθεί οι ναυπηγικές γραμμές και τα ουσιώδη κατασκευαστικά ναυπηγικά τους στοιχεία. Το γεγονός αυτό έχει επιφέρει σημαντική ζημιά στον οικονομικό και κοινωνικό ιστό της χώρας, το οποίο και επιχειρείται να αναστραφεί.

Άρθρο 2: Λόγω των ζητημάτων που αντιμετωπίζει η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα μικρών σκαφών (καρνάγια – ταρσανάδες), προωθείται η δημιουργία του εν λόγω Μητρώου, ώστε να συμβάλλει στην ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου κάλυψης της σχετικής δραστηριότητας, καθώς η τέχνη του καραβομαραγκού δεν είναι καταγεγραμμένη, αλλά διαδίδεται μέσω της προφορικής παράδοσης, από γονείς σε παιδιά.

3.Ποιους φορείς ή πληθυομιακές ομάδες αφορά;

Τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και τους ιδιοκτήτες παραδοσιακών σκαφών.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ – ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1

Χαρακτηρισμός πλοίων, πέραν των πλοίων αναψυχής, ως παραδοσιακών – Εξουσιοδοτική διάταξη

1. Ως παραδοσιακό χαρακτηρίζεται κάθε πλοίο υπό ελληνική σημαία, πέραν των πλοίων αναψυχής, το οποίο είναι πρωτότυπο ή ομοίωμα ιστορικού ή παλαιού πλοίου, που έχει κατασκευαστεί κατά το μεγαλύτερο μέρος του από υλικά όμοια με αυτά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του πρωτότυπου και συγκεντρώνει τα κριτήρια της απόφασης χαρακτηρισμού της παρ. 2.

2. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθορίζονται τα κριτήρια και οι ειδικότερες προδιαγραφές, τα απαιτοόμενα δικαιολογητικά, οι διαδικασίες ελέγχου και εξέτασης των στοιχείων τεκμηρίωσης και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τον χαρακτηρισμό πλοίου ως παραδοσιακού.

Άρθρο 2

Σύσταση μητρώου κατασκευαστών, συντηρητών, επισκευάσουν ξύλινων παραδοσιακών σκαφών -Εξουσιοδοτική διάταξη
1. Συστήνεται Μητρώο Κατασκευαστών, Συντηρητών, Επισκευαστών Ξύλινων Παραδοσιακών Σκαφών, το οποίο τηρείται στη Διεύθυνση Ναυπηγοεπισκευαστικών Δραστηριοτήτων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το Μητρώο του πρώτου εδαφίου και οι εκάστοτε τροποποιήσεις του αποστέλλονται προς ενημέρωση στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

2. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθορίζονται τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την εγγραφή στο Μητρώο της παρ. 1.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

Πηγή