Από την έντυπη έκδοση

Tης Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Η βαρυχειμωνιά που επικρατεί από την αρχή του έτους στα έσοδα της λιανικής βασικών καταναλωτικών ειδών δεν αναμένεται να αποκλιμακωθεί μετά το πέρας της κακοκαιρίας «Ελπίδα», καθώς το κύμα της ακρίβειας κρατά «παγωμένα» τα ταμεία των αλυσίδων. Οι αναλυτές της αγοράς τοποθετούν την υποχώρηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τις τρεις πρώτες εβδομάδες του 2022 μεταξύ 11% και 13%, ενώ η τελευταία εβδομάδα, λόγω της σφοδρής κακοκαιρίας και της αναγκαστικής αργίας που αποφάσισε η κυβέρνηση, ήδη «γράφει» τρεις μέρες υπολειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, ενώ περιορισμένη είναι και η δυνατότητα αξιοποίησης του ηλεκτρονικού καναλιού.

«Κάποια φυσικά σημεία παρέμειναν κλειστά ή λειτούργησαν πολύ λίγες ώρες, ενώ η επισκεψιμότητα σε κάποια καταστήματα που λειτούργησαν ήταν ιδιαίτερα υποτονική, με τις πωλήσεις στο τέλος της ημέρας να είναι σχεδόν μηδενικές. Τα ταμεία είναι μείον για τουλάχιστον τρεις ημέρες και αυτό ακολουθεί μια ήδη σημαντικά πτωτική πορεία των προηγούμενων εβδομάδων», αναφέρουν αναλυτές της αγοράς.

Περιορισμός κατανάλωσης

Οι πληθωριστικές πιέσεις στο κόστος ενέργειας, μετακίνησης, θέρμανσης που «κοκκινίζουν» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, κυρίως από τα μέσα Νοεμβρίου και μετά, σε συνδυασμό με τις ανατιμήσεις στο ράφι για μια διευρυμένη γκάμα προϊόντων, έχουν ήδη περιορίσει σημαντικά την κατανάλωση, με το κύμα κακοκαιρίας να αποτελεί έναν ακόμα επιβαρυντικό παράγοντα.

«Το κόστος θέρμανσης τίθεται σε προτεραιότητα για τους καταναλωτές και αποτελεί τον βασικό άξονα πάνω στον οποίο γίνεται η διαχείριση των εξόδων. Η περικοπή των μετακινήσεων για εξοικονόμηση του κόστους καυσίμων θεωρείται δεδομένη, ενώ πέρα από την πανδημία, που εξ ορισμού έχει βάλει “κόφτη” στις εξόδους διασκέδασης για μεγάλη μερίδα πολιτών, η κακοκαιρία επιβάλλει εν γένει την παραμονή στο σπίτι. Ωστόσο αυτή τη φορά το “μένουμε σπίτι” σε καμία περίπτωση δεν “μεταφράζεται” σε έντονο στοκάρισμα προϊόντων, αφού οι καταναλωτές προχωρούν σε ακόμα πιο στοχευμένες αγορές», σημειώνουν στελέχη των αλυσίδων μιλώντας στη «Ν», προσθέτοντας ότι «με τη βελτίωση του καιρού ο κόσμος θα επισκεφθεί ξανά τα σούπερ μάρκετ, ωστόσο μια ή δύο μέρες κινητικότητας δεν αντισταθμίζουν έναν μήνα που οι γενικές επιδόσεις είναι αρνητικές σε διψήφιο ποσοστό».

Ωστόσο, η πορεία του Ιανουαρίου δεν αναμένεται να ανατρέψει τις επιδόσεις σε επίπεδο τυπολογίας καταστημάτων, αφού τα υπερμάρκετ διατηρούν τις υψηλές ταχύτητες που καταγράφουν σχεδόν όλη τη διετία 2020-2021. «Με τα χιόνια η επισκεψιμότητα στα μεγάλα σημεία ήταν περιορισμένη, καθώς σε αρκετές περιοχές η πρόσβαση ήταν δύσκολη ή ακόμα και αδύνατη. Ωστόσο, μόλις βελτιωθεί ο καιρός εκτιμάται ότι οι καταναλωτές θα “επιστρέψουν” στις μεγάλες σάλες. Η πανδημία εξακολουθεί να υφίσταται, ενώ ταυτόχρονα οι αγορές με λίστα παραμένει η βασική τάση της κατανάλωσης. Η λίστα, όμως, δεν αφορά συγκεκριμένα brands και γι’ αυτόν τον λόγο η επιλογή ενός μεγάλου σημείου δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει ανάμεσα σε μεγαλύτερη ποικιλία κωδικών και να αναζητήσει βεβαίως και τις καλύτερες προσφορές», εξηγούν τα ίδια στελέχη.

Η προσβασιμότητα

Και τα μικρά γειτονικά σημεία «κρατούν» τη δυναμική τους, καθώς ακόμα και στην κακοκαιρία το πλεονέκτημα της προσβασιμότητας κέρδισε την παρτίδα.

Και μολονότι ο Ιανουάριος, μετά το πρώτο δεκαήμερο που ολοκληρώνεται η εορταστική περίοδος, «παραδοσιακά» καταγράφει χαμηλές επιδόσεις, φέτος τα μηνύματα και για τον δεύτερο μήνα του έτους κάθε άλλο παρά ευοίωνα είναι.

«Ο Φεβρουάριος θα είναι ένας εξαιρετικά δύσκολος μήνας από πλευράς ακρίβειας. Βρισκόμαστε στο μέσο του χειμώνα και οι τιμές στην ενέργεια δεν εμφανίζουν καμία απολύτως τάση αποκλιμάκωσης. Τα δύσκολα στο κομμάτι της ενέργειας είναι μπροστά μας. Με γνώμονα τη χαμηλή κατανάλωση σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος δεν μπορεί κανείς να αναμένει ότι τα ταμεία της αγοράς θα “ζεσταθούν”. Τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρήσεις καλούνται να αντεπεξέλθουν και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω αυστηρής προτεραιοποίησης δαπανών», αναφέρουν αναλυτές του κλάδου, προσθέτοντας ότι «η εξέλιξη της πανδημίας παραμένει εξίσου ένας σημαντικός παράγοντας. Το θέμα είναι, βέβαια, να μην υπάρξουν και άλλα αναπάντεχα γεγονότα, όπως π.χ. γεωπολιτικές εξελίξεις, που θα ανατρέψουν εκ νέου την εικόνα της εγχώριας αγοράς στο σύνολό της».

Πηγή