Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
lkar@naftemporiki.gr

Τα πρώτα θετικά νέα για τους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού ανακοίνωσε ο Clarksons Research, καθώς κατέγραψε αύξηση της δραστηριότητας ύστερα από αρκετούς μήνες.

Ο μηνιαίος δείκτης κίνησης του εμπορίου κινήθηκε αυξητικά σε ετήσια βάση για πρώτη φορά από το 2018. Μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου η ανάπτυξη ήταν 4%, ανέφερε ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος. Ωστόσο, οι όγκοι φορτίων παραμένουν ακόμη χαμηλότεροι κατά 7% σε σύγκριση με το 2019, αλλά, σύμφωνα με την αναλύτρια Sarah Holden, όπως ανέφερε στο Tradewinds, «υπήρξε τουλάχιστον μια σαφής τάση βελτίωσης». Ο ρυθμός ανάπτυξης του εμπορίου των product tankers για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.Τα κέρδη στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού υποστηρίχθηκαν από τη σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, η οποία για το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου ήταν μόλις 5% χαμηλότερα από το επίπεδο που ήταν πριν από την εμφάνιση της πανδημίας, πρόσθεσε η αναλύτρια του οίκου.

Οι εισαγωγές της Ασίας

Η ανάκαμψη των εισαγωγών προϊόντων αργού ήταν πιο εμφανής στην Ασία, όπου οι συναλλαγές σε βασικές χώρες ήταν 5% υψηλότερες από το 2019 για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο. Αντίθετα, στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 η πτώση ήταν της τάξης του 4%. Επίσης, οι εισαγωγές μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών για το δεύτερο εξάμηνο του 2020 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 ήταν χαμηλότερες κατά 9%, ενώ οι εισαγωγές από τη Βόρεια Αμερική ήταν 14% χαμηλότερες.

Συνολικά, οι συναλλαγές αργού υποχώρησαν 7,4% το 2020, ενώ των προϊόντων αργού μειώθηκαν κατά 11,8%.
Όμως φέτος τον Μάρτιο σημείωσε άνοδο 5,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2020 και τον Απρίλιο άνοδο 1,8% σε σχέση με πέρυσι. Όμως και αυτές οι συναλλαγές παραμένουν 10% κάτω από τα επίπεδα προ πανδημίας, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Clarksons Research.

Χαμηλότερη προσφορά

Επίσης και η παγκόσμια προσφορά αργού πετρελαίου μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου ήταν ακόμη 7% χαμηλότερη από τον μέσο όρο του 2019.

Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 8% την περίοδο από Ιανουάριο έως Απρίλιο έναντι του επιπέδου του 2019 και μόλις 2% στην Ινδία, ενώ οι εισαγωγές σε άλλες μεγάλες ασιατικές χώρες μειώθηκαν ακόμη και κατά 15%.

Σε Ευρώπη και Β. Αμερική

Επίσης, στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες καταγράφηκε πτώση 24% και στη Βόρεια Αμερική 32%.

Σύμφωνα με άλλη ανάλυση της VesselsValue, οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού (dirty tanker market) είναι ακόμη παρούσα, καθώς οι ναύλοι εξακολούθησαν να υποχωρούν και τον Μάιο. Από την άλλη πλευρά, καλύτερη είναι η εικόνα των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού (clean tanker), καθώς η κατανάλωση ντίζελ αυξάνεται όσο προχωρούν τα προγράμματα εμβολιασμού.

Έπειτα από μια μικρή ανάκαμψη προς το τέλος του προηγούμενου Μαρτίου οι ναύλοι στα VLCC έπεσαν και πάλι στις αρχές Μαΐου κάτω από τα όρια κάλυψης του λειτουργικού κόστους των πλοίων, καταγράφοντας μείωση 100% από έτος σε έτος. Ανάλογα με τους ναύλους και η ζήτηση για δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού δείχνει ελάχιστα σημάδια ανάκαμψης.

Η εικόνα στον κλάδο

Νωρίτερα το 2020, αν και μειωμένη η ζήτηση πετρελαίου λόγω Covid-19, η αγορά υποστηριζόταν από τη χρήση πολλών δεξαμενόπλοιων ως πλωτών αποθηκών, καθώς η διύλιση περιορίστηκε και η αποθήκευση σε στεριανές εγκαταστάσεις έφτασε στα όριά της. Ωστόσο στη συνέχεια η ζήτηση πλοίων μεταφοράς σημείωσε ραγδαία πτώση μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου του 2020, καθώς τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου μειώθηκαν σε επίπεδα που είχαν να παρουσιασθούν από το 2016. Έξι μήνες μετά, τα πράγματα δεν βελτιώθηκαν.

Παρά τις αυξημένες διαλύσεις δεξαμενόπλοιων, η ασθενής ζήτηση μιλίων φορτίου σε συνδυασμό με ένα πλούσιο βιβλίο παραγγελιών VLCC αναμένεται να παρατείνει την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης για όλο το 2021, καθώς η υπερπροσφορά διαθέσιμων πλοίων συνεχίζεται. 

Πηγή