Νέα περικοπή της παραγωγής πετρελαίου  ή διατήρηση του status quo από τον «OPEC +»; Οι εκπρόσωποι των 13 μελών του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγικών Χωρών με επικεφαλής το Ριάντ, και των 10 συμμάχων τους με επικεφαλής τη Μόσχα, συνεδριάζουν σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης για να αποφασίσουν την επόμενη ποσόστωση της παραγωγής τους.

Η συνεδρίαση γίνεται σε ένα ευαίσθητο πλαίσιο, που χαρακτηρίζεται από την πτώση των τιμών του πετρελαίου , την έναρξη ισχύος των νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας, αλλά και την επιβολή πλαφόν 60 δολαρίων από την ΕΕ και την G7 στο ρωσικό πετρέλαιο.

Ένα βαρέλι πετρελαίου στις 13 χώρες τουOPEC αποφέρει  σήμερα περίπου 80 δολάρια κατά μέσο όρο. Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, τα κράτη μέλη του καρτέλ κοιτάζουν  με ζήλια το περασμένο Μάρτιο  που μπορούσαν να κερδίσουν έως και 130 δολάρια το βαρέλι. Από τότε η τιμή έχει μειωθεί κατά 35%.

Το καρτέλ θα πρέπει να ψηφίσει υπέρ μιας «ανανέωσης της προηγούμενης απόφασης» για τη μείωση κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, δήλωσε ιρανική πηγή στο Γαλλικό Πρακτορείο, καθώς η αγορά είναι «πολύ αβέβαιη» , λόγω των νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας.

«Είναι ασφαλές στοίχημα ότι το καρτέλ θα επιβεβαιώσει τη δέσμευσή του για τις τελευταίες μειώσεις παραγωγής», λέει ο Στίβεν Μπρένοκ, της PVM Energy. Δεν αποκλείει ακόμα ότι ο OPEC+ θα μειώσει περαιτέρω την παραγωγή για να στηρίξει τις τιμές του πετρελαίου.

Στην πραγματικότητα, η ημερήσια παραγωγή έχει έκτοτε μειωθεί κατά περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα. Μόνο η Σαουδική Αραβία παρήγαγε 470.000 βαρέλια λιγότερα την ημέρα. Ήταν η μεγαλύτερη περικοπή από το πρώτο κύμα της πανδημίας  το 2020.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν παραπονέθηκε ότι το καρτέλ θέτει σε κίνδυνο την παγκόσμια οικονομία και χρηματοδοτεί έμμεσα τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Από τη συνάντηση του Οκτωβρίου, που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία του καρτέλ στη Βιέννη, οι τιμές έχουν υποχωρήσει πάντως απότομα στο επίπεδο των αρχών του 2022, πολύ μακριά από τα υψηλά  που επιτεύχθηκαν μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Οι δύο παγκόσμιοι δείκτες αναφοράς για το μαύρο χρυσό -το αμερικανικό αργό και το Brent-διαπραγματεύονται πλέον μεταξύ 80 και 85 δολάρια  το βαρέλι.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο, αυξάνει την αβεβαιότητα, καθώς η αναζωπύρωση της επιδημίας εγείρει φόβους για γενικευμένο περιορισμό, που επιβαρύνει την οικονομία.

Το Πεκίνο, ωστόσο, έδωσε κάποιες ελπίδες στις αγορές, σηματοδοτώντας μια πιθανή χαλάρωση της αυστηρής πολιτικής «μηδενικού Covid», μετά από το κύμα των  διαδηλώσεων κατά των περιορισμών.

Σε αυτήν την κατάσταση προστίθενται και οι φόβοι για ύφεση, λόγω της  αύξησης του πληθωρισμού στην Ευρώπη και πέρα ​​από τον Ατλαντικό. Η παραγωγή θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά, καθώς θα τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο πετρελαίου της ΕΕ.

Άλλα μέλη του OPEC+ αντιμετωπίζουν τεχνικά προβλήματα. Η Νιγηρία και η Αγκόλα, για παράδειγμα, που συγκαταλέγονται στους 20 σημαντικότερους παραγωγούς πετρελαίου στον κόσμο, χρειάστηκε πρόσφατα να μειώσουν επανειλημμένα την παραγωγή τους επειδή υπάρχει έλλειψη εξοπλισμού για επισκευές και επενδύσεις στις πετρελαικές τους εγκαταστάσεις.

Τον Οκτώβριο η Νιγηρία παρήγαγε μόνο το μισό πετρέλαιο από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί. Η Αγκόλα παρέμεινε περίπου το ένα τρίτο κάτω από τον στόχο.

Ρωσική «επιρροή»

Πέρα από την γενικότερη οικονομική επιδείνωση, ο μεγάλος  άγνωστος στην εξίσωση του πετρελαίου περιστρέφεται γύρω από το ρωσικό αργό. Ο Γάλλος  ειδικός σε θέματα ενέργειας Πουκ Βίντεο Νγκουγιέν από το Ινστιτούτο Delors, τόνισε ότι η Ρωσία έχει κερδίσει 67 δισεκατομμύρια ευρώ από την έναρξη του πολέμου κατά της Ουκρανίας μόνο από την πώληση πετρελαίου σε χώρες της ΕΕ. Η Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο.

Η ΕΕ αποφάσισε να απαγορεύσει από αύριο στους 27 να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο με δεξαμενόπλοια – «κάτι που σημαίνει μείωση πάνω  από 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα», σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών της ANZ.

Επιπλέον, στην τιμή του πετρελαίου που πωλείται από τη Ρωσία σε δυτικές χώρες , επιβλήθηκε πλαφόν  στα 60 δολάρια το βαρέλι Το  πετρέλαιο Urals, η ποικιλία αναφοράς για το ρωσικό αργό, διαπραγματεύεται επί του παρόντος περίπου  στα 65 δολάρια το βαρέλι.

Το γεγονός αυτό σημαίνει όμως ότι η τιμή είναι λίγο υψηλότερη από το ευρωπαϊκό ανώτατο όριο, υποδηλώνοντας περιορισμένο αντίκτυπο βραχυπρόθεσμα.

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν προειδοποίησε για «σοβαρές συνέπειες για την παγκόσμια αγορά ενέργειας».

Παράκαμψη του πλαφόν

Το Κρεμλίνο «έχει  πάντως πολλές επιλογές για να παρακάμψει» αυτό το μέτρο, υπογραμμίζει ο Εντουάρντο Καμπανέλα , αναλυτής της UniCredit. Η Μόσχα  μπορεί επίσης να υπολογίζει στην υποστήριξη της Σαουδικής Αραβίας.

«Η Μόσχα θα μπορούσε να ανταποδώσει χρησιμοποιώντας την επιρροή της εντός του OPEC+ για να πιέσει τη συμμαχία να πάρει μια πιο επιθετική στάση», σε μια προειδοποίηση προς τη Δύση που αναστατώνει το καρτέλ ρυθμίζοντας τις τιμές», τονίζει ο Εντουάρντο Καμπανέλα. «Ένα τέτοιο σενάριο «θα επιδείνωνε την παγκόσμια ενεργειακή κρίση», προειδοποιεί ο αναλυτής.

Αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ δήλωσε στο Reuters : Το 80% έως 90% του ρωσικού πετρελαίου αναμένεται να ρέει χωρίς να επηρεάζεται από το ανώτατο όριο τιμών.

Οι χώρες της G7 έχουν βέβαια τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, ως μοχλό επιβολής του ανώτατου ορίου τιμής , χωρίς τα οποία δεν μπορούν να κινούνται τα τάνκερ. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητο τα δεξαμενόπλοια να ασφαλίζονται σε δυτικές εταιρείες. Πολλά πλοία θα μπορούσαν να ασφαλιστούν ή  να συνάψουν ασφάλεια αστικής ευθύνης μέσω ρωσικών εταιρειών, δήλωσε στο Reuters ο Αντρέα Ολίβι του εμπορικού ομίλου Trafigura .

Δυσπιστεί η  JP Morgan

Η JP Morgan είναι επίσης δύσπιστη σχετικά με το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου. Εκτιμά ότι ο αντίκτυπος του πλαφόν θα είναι περιορισμένος επειδή η Ρωσία μπορεί να παρακάμψει την απαγόρευση σχεδόν εξ ολοκλήρου. Η Μόσχα Θα μπορούσε να ναυλώσει κινεζικά, ινδικά , ακόμη και ρωσικά  πλοία. Το ανώτατο όριο των τιμών φαίνεται να ενισχύει την τάση το επίκεντρο των συναλλαγών πετρελαίου να μετατοπίζεται ολοένα και περισσότερο από την Ευρώπη στην Ασία.

Ο Ελβετός ειδικός Νόρμπερτ Ράκερ είπε στο Reuters ότι οι έμποροι που ασχολούνται με το ρωσικό πετρέλαιο δεν βρίσκονται πλέον στην Ελβετία, τη Γενεύη ή το Λονδίνο. «Είναι περισσότερο από τη Μέση Ανατολή».

Οι χώρες της G7 έχουν υπερεκτιμήσει τον έλεγχό τους στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου, συμφωνεί ο Ντάνιελ Αν, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Πηγή