Αριθμ. 13243 ΕΞ 2024

(ΦΕΚ Β’ 560/26-01-2024)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Την παρ. 5 του άρθρου 71 του ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 207).

2. Τη διαδικασία που ορίζεται στο Κεφάλαιο Α’ του Δεύτερου Μέρους του Πρώτου Βιβλίου (άρθρα 530) του ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 207).

3. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

4. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).

5. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

6. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/ 2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

7. Τις διατάξεις του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

8. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15).

9. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

10. Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184).

11. Την υπό στοιχεία 77697 ΕΞ 2021/29.6.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα «Καθορισμός του περιεχομένου της σύμβασης στην οποία υποχρεούνται να προσχωρήσουν οι χρηματοδοτικοί φορείς προκειμένου να δικαιούνται να καταστούν συμμετέχοντες πιστωτές, στο πλαίσιο της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του Κεφ. Α’ του Δεύτερου Μέρους του Πρώτου Βιβλίου (άρθρα 5-30) του ν. 4738/2020» (Β’ 2896).

12. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

1. Την αντικατάσταση της περ. 2 της παρ. 7.12 του άρθρου 7 – Μεθοδολογία υπολογισμού αυτοματοποιημένης λύσης εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών (Αντιπρόταση Πιστωτών), της υπό στοιχεία 77697 ΕΞ 2021/29.6.2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα «Καθορισμός του περιεχομένου της σύμβασης στην οποία υποχρεούνται να προσχωρήσουν οι χρηματοδοτικοί φορείς προκειμένου να δικαιούνται να καταστούν συμμετέχοντες πιστωτές, στο πλαίσιο της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του Κεφ. Α’ του Δεύτερου Μέρους του Πρώτου Βιβλίου (άρθρα 5-30) του ν. 4738/2020» (Β’ 2896), ως ακολούθως:
«2) Για κάθε οφειλή προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, είτε εξασφαλίζεται με ειδικό προνόμιο είτε όχι, μη συμπεριλαμβανομένων των «εξαιρούμενων οφειλών», το «ελάχιστο ποσό ανάκτησης οφειλής» που προέκυψε βάσει της κατανομής της αξίας ρευστοποίησης του όρου 7.11 του παρόντος άρθρου, αναπροσαρμόζεται ως ακολούθως:
Εάν το «ελάχιστο ποσό ανάκτησης οφειλής» που προέκυψε βάσει της κατανομής της αξίας ρευστοποίησης είναι μικρότερο του «ελάχιστου ποσοστού ανάκτησης οφειλών χρηματοδοτικών φορέων» επί του «ποσού συνολικής οφειλής», τότε το «ποσό ανάκτησης οφειλής» αναπροσαρμόζεται στο «ελάχιστο ποσοστό ανάκτησης οφειλών χρηματοδοτικών φορέων» επί του «ποσού συνολικής οφειλής, όπως αυτό προσδιορίζεται στην παρ. ιζ του Εγγράφου Αναλυτικών Παραμέτρων Μεθοδολογίας Αυτοματοποιημένης Λύσης Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών.».

2. Προσαρτάται στην παρούσα απόφαση το Έγγραφο Αναλυτικών Παραμέτρων Μεθοδολογίας Αυτοματοποιημένης Λύσης Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών (Αντιπρόταση Πιστωτών), το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 13 της ως άνω κοινής υπουργικής απόφασης.

Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία 77697 ΕΞ 2021/29.6.2021 (Β’ 2896) κοινή υπουργική απόφαση.

Η ισχύς της παρούσας άρχεται από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Αναλυτικές Παράμετροι Μεθοδολογίας υπολογισμού αυτοματοποιημένης λύσης εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών (Αντιπρόταση Πιστωτών)

Ακολουθούν οι ορισμοί των παραμέτρων της μεθοδολογίας υπολογισμού της αυτοματοποιημένης πρότασης αναδιάρθρωσης.

α) Τα «εξαρτώμενα μέλη» προκύπτουν από το έντυπο Ε1 (δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου) βάσει του συνόλου των πεδίων που αφορούν σε εξαρτώμενα μέλη (βλ. «Πίνακας 8»).

β) Οι «εύλογες δαπάνες διαβίωσης κατηγορίας 1 της ΕΛΣΤΑΤ» προσδιορίζονται ως εξής: €6.448 για έναν ενήλικα, €10.866 για δύο ενήλικες, €2.648 για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο, €2.497 για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο ενήλικα.

γ) Το «καθαρό εισόδημα» προσδιορίζεται με βάση το “συνολικό δηλωθέν εισόδημα” πλέον διαφορών από αντικειμενικά προσδιοριζόμενες δαπάνες και αυτοτελώς φορολογούμενων ποσών και επιδόματος ανεργίας, μείον φόρου που αναλογεί και ποσού εισφοράς και τυχόν ποσού έδρας και τυχόν ποσού υποκαταστημάτων.

δ) Η «δαπάνη ενοικίου» προκύπτει από το έντυπο Ε1 (δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου) βάσει του συνόλου των πεδίων που αφορούν σε «ενοίκιο κύριας κατοικίας» (βλ. «κωδικοί 811, 813, 815») και δεν γίνεται να ξεπερνά τα €350 για μονοπρόσωπη οικογένεια συν €50 για κάθε επιπλέον μέλος της οικογένειας με μέγιστο τα €550. Σε περίπτωση ύπαρξης συζύγου, τα ανωτέρω ποσά επιμερίζονται αναλογικά βάσει των εισοδημάτων των συζύγων.

ε) Ο «ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ)» προκύπτει από την πράξη προσδιορισμού του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) βάσει του πεδίου «ποσό οφειλής».

στ) Οι «χρεωστικοί τόκοι και τα συναφή έξοδα» προκύπτουν από το έντυπο Ε3 βάσει του πεδίου «χρεωστικοί τόκοι και τα συναφή έξοδα» (βλ. «κωδικός 528»).

ζ) Ως «εύλογο ποσοστό του διαθέσιμου ετήσιου εισοδήματος για εξυπηρέτηση οφειλών» θεωρείται το 80%.

η) Το «εύλογο ποσοστό κέρδους επί του κύκλου εργασιών» προκύπτει εμμέσως από το Ε3 ως το 10% του κύκλου εργασιών βάσει του πεδίου «πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών» (βλ. «κωδικός 500»).

θ) Ως «τυπική διάρκεια σύμβασης αναδιάρθρωσης» ορίζεται η διάρκεια αποπληρωμής που προκύπτει από το ελάχιστο μεταξύ: (α) της 20ετίας, και (β) της μέγιστης διάρκειας αποπληρωμής των οφειλών του φυσικού προσώπου. Η αξία των καταθέσεων και επενδυτικών προϊόντων μοιράζεται ισόποσα στην ανωτέρω διάρκεια αποπληρωμής.

ι) Το «ελάχιστο ποσό καταθέσεων που απαιτείται για τη διαβίωση του φυσικού προσώπου» ισούται με €2.000 για μονοπρόσωπη οικογένεια συν €1.000 για κάθε επιπλέον μέλος της οικογένειας με μέγιστο τα €5.000.

ια) Το «ελάχιστο ποσό καταθέσεων που απαιτείται για τις λειτουργικές ανάγκες της επιχειρηματικής δραστηριότητας» προκύπτει εμμέσως από το Ε3 ως το 5% του κύκλου εργασιών βάσει του πεδίου «πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών» (βλ. «κωδικός 500»).

ιβ) Τα «κέρδη / ζημιές» προκύπτουν λαμβάνοντας υπόψη από το έντυπο Ν τα πεδία «Σύνολο κερδών» (βλ. «κωδικός 024), «Υπόλοιπο Ζημιών» (βλ. «κωδικός 224»), οι αρνητικές τιμές λαμβάνονται υπόψη ως μηδενικές.

ιγ) Οι «υποχρεώσεις για την εξυπηρέτηση των οφειλών προς Δημόσιο και χρηματοδοτικούς φορείς» υπολογίζονται ως το σύνολο των δόσεων αποπληρωμής οφειλών προς Δημόσιο και χρηματοδοτικούς φορείς (μη συμπεριλαμβανομένων των κοινών οφειλών με τον αιτούντα / οφειλέτη). Για κάθε οφειλή η ετήσια δόση αποπληρωμής είναι ίση με 12 x ποσό βασικής οφειλής x (ρ x (1 + ρ)ν) / ((1 + ρ)ν – 1), όπου: (α) ως «ποσό βασικής οφειλής» λογίζεται το ποσό βασικής οφειλής που έχει αντληθεί ανά οφειλή από το Δημόσιο και τους χρηματοδοτικούς φορείς, (β) το «ρ» είναι το μηνιαίο επιτόκιο και ισούται με 3% για οφειλές προς το Δημόσιο, ((2,5% + Μέγιστο (Euribor τριμήνου, 0)) / 12) για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, και ((3% + Μέγιστο (Euribor τριμήνου, 0)) / 12) για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια, (γ) το «ν» είναι η διάρκεια αποπληρωμής σε μήνες και ισούται με 240 για οφειλές προς το Δημόσιο, 420 για οφειλές φυσικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, 240 για οφειλές φυσικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια και για οφειλές νομικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, 180 για οφειλές νομικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια. Σε περίπτωση συνοφειλέτη / εγγυητή φυσικού προσώπου, το «ν» αναπροσαρμόζεται βάσει της ηλικίας του συνοφειλέτη / εγγυητή και δε δύναται να είναι μεγαλύτερο του Μέγιστου (85 x 12 – ηλικία συνοφειλέτη / εγγυητή σε μήνες, 1).

ιδ) Ως «νομικό πρόσωπο μικρής κατηγορίας» λογίζεται κάθε νομικό πρόσωπο με ετήσιο κύκλο εργασιών < των €2,5 εκατομμυρίων σε κάθε έτος της τελευταίας τριετίας όπως προκύπτει από το Ε3 βάσει του πεδίου «πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών» (βλ. «κωδικός 500») και συνολικών οφειλών προς τους χρηματοδοτικούς φορείς < των €5,0 εκατομμυρίων όπως προκύπτει από το σύνολο των οφειλών που έχουν αντληθεί από τους χρηματοδοτικούς φορείς.

ιε) Ως «νομικό πρόσωπο μεγάλης κατηγορίας» λογίζεται κάθε νομικό πρόσωπο με ετήσιο κύκλο εργασιών > των €2,5 εκατομμυρίων σε οποιοδήποτε έτος της τελευταίας τριετίας όπως προκύπτει από το Ε3 βάσει του πεδίου «πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών» (βλ. «κωδικός 500») ή συνολικών οφειλών προς τους χρηματοδοτικούς φορείς > των €5,0 εκατομμυρίων όπως προκύπτει από το σύνολο των οφειλών που έχουν αντληθεί από τους χρηματοδοτικούς φορείς.

ιστ) Ως «ελάχιστο ετήσιο ποσοστό αύξησης διαθέσιμου εισοδήματος νομικών προσώπων μεγάλης κατηγορίας» νοείται το ελάχιστο ετήσιο ποσοστό κατά το οποίο αναμένεται να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα του οφειλέτη «νομικού προσώπου μεγάλης κατηγορίας» μετά το πέμπτο (5) έτος. Το εν λόγω ποσοστό αύξησης είναι τουλάχιστον 1%.

ιζ) Το «ελάχιστο ποσοστό ανάκτησης οφειλών χρηματοδοτικών φορέων» τόσο για τις εξασφαλισμένες εμπραγμάτως ή με άλλο προνόμιο οφειλές, όσο και για τις ανεξασφάλιστες ορίζεται σε 20% επί της οφειλής ως είχε πριν από τη ρύθμιση. Εάν το ποσοστό ανάκτησης εξασφαλισμένης απαίτησης υπερβαίνει το 20% της οφειλής, τότε το ποσοστό ανάκτησης επί του τυχόν ανεξασφάλιστου τμήματος αυτής ορίζεται σε 0%, με την επιφύλαξη τυχόν ποσών ανάκτησης που προκύπτουν από άλλα περιουσιακά στοιχεία και εισοδήματα του οφειλέτη.

ιη) Η «ελάχιστη μηνιαία δόση» είναι τοκοχρεωλυτική και ίση με «ελάχιστο ποσό ανάκτησης οφειλής» x (ρ x (1 + ρ)ν) / ((1 + ρ)ν – 1), όπου: (α) «ρ» είναι το μηνιαίο επιτόκιο ρύθμισης, και (β) «ν» είναι η διάρκεια αποπληρωμής σε μήνες.

ιθ) Το “ετήσιο επιτόκιο ρύθμισης οφειλών χρηματοδοτικών φορέων” θα είναι σταθερό, για χρονική διάρκεια τριών (3) δωδεκαμήνων από την κατάρτιση της σύμβαση ρύθμισης, ύψους:

α. 3% για τις οφειλές που είναι εμπραγμάτως εξασφαλισμένες ή καλύπτονται με άλλα προνόμια,

β. 4% για τις ανεξασφάλιστες οφειλές.

Οι πιστωτές – χρηματοδοτικοί φορείς μπορεί να περιλαμβάνουν στις προτάσεις τους, αντί των ως άνω σταθερών επιτοκίων, κυμαινόμενα επιτόκια με ανώτατο ύψος τα προαναφερθέντα ποσοστά σταθερών επιτοκίων.

Μετά την παρέλευση του ως άνω χρονικού διαστήματος τα σταθερά επιτόκια των ρυθμίσεων μετατρέπονται αυτοδίκαια σε κυμαινόμενα και συντίθενται από το Euribor τριμήνου (με ελάχιστη τιμή το μηδέν) πλέον περιθωρίου :

α. 2,5% για οφειλές εμπραγμάτως εξασφαλισμένες ή καλυπτόμενες με άλλα προνόμια,

β. 3% για ανεξασφάλιστες οφειλές.

Σε όλα τα κατά τα παραπάνω επιτόκια προστίθεται η εκάστοτε οφειλόμενη εισφορά του ΝΔ 128/1975, όπως ισχύει.

κ) Η «μέγιστη διάρκεια αποπληρωμής οφειλών προς χρηματοδοτικούς φορείς», ισούται με: (α) 420 μήνες για οφειλές φυσικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, (β) 240 μήνες για τις οφειλές φυσικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια και για οφειλές νομικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, (γ) 180 μήνες για οφειλές νομικών προσώπων προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια. Σε περίπτωση οφειλέτη φυσικού προσώπου, η μέγιστη διάρκεια σε μήνες αναπροσαρμόζεται βάσει της ηλικίας του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλετών / εγγυητών και δε δύναται να είναι μεγαλύτερη του Μεγίστου (85 έτη) (ηλικία του νεότερου φυσικού προσώπου οφειλέτη/συνοφειλέτη /εγγυητή κατά τη λήξη του δανείου ή 0 σε περίπτωση νομικού προσώπου συνοφειλέτη / εγγυητή).

κα) Η «ελάχιστη μηνιαία δόση χρηματοδοτικών φορέων» ισούται με: (α) €50 ανά σύμβαση εντός ρύθμισης η οποία καλύπτεται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, και (β) €50 ανά χρηματοδοτικό φορέα για το σύνολο των υπόλοιπων οφειλών εντός ρύθμισης. Σημειώνεται ότι κάθε εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις του άρθρου 1 του Ν. 4354/2015 (Α’ 176) λογίζεται μεμονωμένα (ως διακριτός χρηματοδοτικός φορέας) για καθένα εκ των προσώπων που ενεργεί για λογαριασμό τους.

κβ) Για τη διαμόρφωση της πρότασης ρύθμισης ως αξία των ακινήτων, τα επί των οποίων βάρη ασφαλίζουν την υπό ρύθμιση απαίτηση, λαμβάνεται το μέγιστο του 97% μεταξύ: (α) εμπορικής αξία πρώτης προσημείωσης, (β) εμπορικής αξίας δεύτερης προσημείωσης, και (γ) ΕΝΦΙΑ.

κγ) Για περιπτώσεις οφειλετών στους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού, εξαιρουμένων των ευάλωτων οφειλετών για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη, δύναται να περιέχει προκαταβολή ποσοστού έως δέκα τοις εκατό (10%), επί του κεφαλαίου, το ποσό της οποίας εισπράττεται από τον “leader” πιστωτή, με ισόποση απομείωση της έναντι αυτού οφειλής.

κδ) Για τη διαμόρφωση πρότασης ρύθμισης είναι υποχρεωτική η συμμετοχή στη σχετική διαδικασία όλων των συγκύριων των ακινήτων, τα επί των οποίων βάρη εξασφαλίζουν την υπό ρύθμιση οφειλή.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Άγιος Ιωάννης Ρέντης, 26 Ιανουαρίου 2024

Οι Υπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ

Ανάπτυξης
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ

Πηγή