Ολόκληρη η ομιλία:

Βουλή 20-5-2016

Κυρίες και κύριοι υπουργοί, Κυρίες και κύριοι βουλευτές, Το νομοσχέδιο, που συζητάμε σήμερα, είναι ένα νομοσχέδιο υφεσιακό. Τα φορολογικά μέτρα, που περιλαμβάνει, αφορούν – στη συντριπτική τους πλειονότητα – σε αυξήσεις έμμεσων φόρων, που θα οδηγήσουν μαθηματικά σε πτώση της κατανάλωσης, και – κατ’ επέκταση – σε μείωση εσόδων. Δηλαδή, στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό, που επιδιώκει η Κυβέρνηση με την επιβολή των μέτρων αυτών.

Πολύ απλά, θα οδηγήσουν σε διπλή μείωση των εισοδημάτων μισθωτών, συνταξιούχων και ελευθέρων επαγγελματιών. Τόσο γιατί μέτρα, όπως η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% αγγίζουν μεγάλο εύρος προϊόντων και υπηρεσιών πρώτης ανάγκης, άρα οδηγούν σε υποχώρηση του διαθέσιμου εισοδήματος… …Όσο και διότι η βέβαιη αποτυχία στην επίτευξη των στόχων στα έσοδα, θα οδηγήσει στην ενεργοποίηση του μηχανισμού, που ονομάζουμε κόφτη, και αγγίζει – μεταξύ άλλων – δυστυχώς, μισθούς και συντάξεις. Αρκεί να θυμίσω την εμπειρία του πολύ πρόσφατου παρελθόντος. Όσες φορές έχουμε μειώσει έμμεσους φόρους (όπως στα καύσιμα και στην εστίαση), τα έσοδα αυξήθηκαν. Διότι, όπως είναι γνωστό, η φορολογία όταν ξεπεράσει ένα συγκεριμένο επίπεδο – και το επίπεδο αυτό εμείς το έχουμε ξεπεράσει προ πολλού – μειώνουν και δεν αυξάνουν τα έσοδα. Το ποιοι πλήττονται περισσότερο από όλα αυτά, είναι γνωστό και δεδομένο: Τα μεσαία εισοδήματα, ή – μάλλον – όσα έχουν απομείνει από αυτά. Όσα υποτίθεται ότι δε θέλουν να αγγίξουν όλες οι κυβερνήσεις…

Αλλά, τελικά, όλες το κάνουν… Κυρίες και κύριοι βουλευτές, Τα φορολογικά μέτρα είναι πολλά. Θέλω, όμως, να σταθώ σε τρία συγκεκριμένα.

1. Στον ΕΝΦΙΑ: Οι προωθούμενες αλλαγές φορολογούν, πλέον,σχεδόν κάθε κομμάτι γης, ενώ εντάσσουν, μέσω της μείωσης του αφορολόγητου, ακόμα περισσότερες περιουσίες στο συμπληρωματικό φόρο. Και επιπλέον, φορολογούνται με συντελεστή 1 τοις χιλίοις τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούνται για επιχειρηματική δραστηριότητα και παύουν να απαλλάσσονται. Και ξέρετε αυτό συνιστά ακόμα μια επίθεση στο επιχειρείν.

2. Στον συντελεστή του ΦΠΑ: Πέραν της αύξησης κατά μία ακόμη μονάδα του υψηλού συντελεστή, στο 24%, η κατάργηση της έκπτωσης στα νησιά θα έπρεπε να εξαιρεί, όπως έχουμε προτείνει από την αρχή της προσφυγικής κρίσης, αυτά τα νησιά, που πλήττονται από το κύμα προσφύγων, εδώ και μήνες.

3. Στο τέλος διανυκτέρευσης: Μιλάμε για το πιο δυνατό asset της ελληνικής οικονομίας, τον Τουρισμό, πάνω στον οποίο πρέπει να βασιστεί και το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Αντί, όμως, να το στηρίζουμε και να το ενισχύουμε, το φορολογούμε. Δηλαδή, πολύ απλά, το τιμωρούμε, επειδή πηγαίνει καλά. Σε ό,τι αφορά τα κόκκινα δάνεια και το θέμα της διαχείρισης και πώλησης τέτοιων δανείων από τις τράπεζες σε επενδυτικά fund και εταιρείες, έχουμε να επισημάνουμε τα εξής: Η αντικειμενική αξία των ακινήτων, που θα προστατεύονται, είναι έως και τα 140.000 ευρώ και μάλιστα μόνο για τον επόμενο ενάμιση χρόνο, για την πρώτη κατοικία. Εδώ σαφέστατα λείπει η πρόβλεψη κάποιου εισοδηματικού κριτηρίου, για τα ακίνητα αντικειμενικής άνω αυτού του ορίου, ώστε να προστατεύονται δανειολήπτες, όπως χρόνια άνεργοι. Για τις ίδιες κατηγορίες δανειοληπτών, είναι απαραίτητη η περίοδος χάριτος. Επίσης, πρέπει οπωσδήποτε να δίνεται το λεγόμενο δικαίωμα πρώτης προτίμησης στο δανειολήπτη. Δηλαδή, η τράπεζα, πριν προχωρήσει στην πώληση του δανείου στον επενδυτή, να καλεί τον πελάτη της και να του προτείνει την αναδιάρθρωση του δανείου και την αποπληρωμή του με το αντίστοιχο κούρεμα με αυτό, που διαπραγματεύεται στην πώληση χαρτοφυλακίου. Η αντιμετώπιση του θέματος των κόκκινων δανείων δεν μπορεί να γίνει χωριστά από τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των δανειοληπτών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.

Το Οικονομικό Επιμελητήριο έχει εδώ και πολύ καιρό προτείνει τη θέσπιση συνολικής ρύθμισης των οφειλών επιχειρήσεων και νοικοκυριών, τόσο στο Δημόσιο, όσο και στις τράπεζες, την οποία και επαναφέρω σήμερα από αυτό το βήμα. Στα επιχειρηματικά δάνεια, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στις βιώσιμες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας να ρυθμίζουν τα δάνειά τους κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μην απειλείται η συνέχιση των δραστηριοτήτων τους, επ’ ωφελεία της διατήρησης των θέσεων εργασίας και της ανάτασης του παραγωγικού δυναμικού της χώρας. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να εξασφαλιστεί η δυνατότητα στους υφιστάμενους μετόχους, εφόσον το επιθυμούν και έχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια, να επενδύσουν και να αναδιαρθρώσουν την επιχείρησή τους. Επίσης, κάποια στιγμή θα πρέπει να βρεθεί και τρόπος επιβράβευσης των συνεπών δανειοληπτών μέσω της παροχής κινήτρων ώστε να συνεχίσουν να ανταποκρίνονται με συνέπεια στις υποχρεώσεις τους. Τέλος, το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, ο θεσμοθετημένος επιστημονικός σύμβουλος της πολιτείας για τα θέματα της οικονομίας, αρμόδιος για την τήρηση των μητρώων των οικονομολόγων και των λογιστών φοροτεχνικών, θεωρεί αυτονόητο ότι με τη τεχνογνωσία που διαθέτει, πρέπει να ορισθεί ως ο αρμόδιος Φορέας για την πιστοποίηση του επαγγέλματος του Διαχειριστή Αφερεγγυότητας, σε ό,τι αφορά τους οικονομολόγους. Να προχωρήσει γρήγορα σε κατάρτιση και πιστοποίηση των προσόντων τους με στόχο να τρέξει γρήγορα αυτή η διαδικασία. Σχετικά με τις υπόλοιπες διατάξεις, χαιρετίζουμε τη σύσταση Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής, καθώς εκτιμούμε ότι θα βοηθήσει τα μέγιστα στο συντονισμό της εφαρμογής μιας εθνικής ψηφιακής πολιτικής. Κύριε Υπουργέ, για το δια ταύτα, αλλάξτε επιτέλους αυτή την πολιτική της συνεχούς αύξησης των φόρων άμεσων και έμμεσων. Καταλάβετε επιτέλους ότι οι επιπλέον φόροι δεν φέρνουν νέα έσοδα. Φέρνουν νέους φόρους.