Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Συναγερμός σήμανε στις εμπορικές επιχειρήσεις που επιδίδονται σε σκληρό αγώνα για να γράψουν πωλήσεις κατά τη χθεσινή Βlack Friday, αλλά και κατά την εορταστική περίοδο που ακολουθεί. Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου, σε απόλυτα νούμερα ο τζίρος θα είναι χαμηλότερος του 2019, χρονιά συγκρίσιμη με τα καταστήματα ανοιχτά, ωστόσο οι ελλείψεις σε προϊόντα παραμορφώνουν την εικόνα. Το σίγουρο είναι ότι οι επιχειρήσεις παλεύουν για όσο το δυνατόν καλύτερους στόχους σε αυτή την περίοδο των προσφορών.

Ενδεικτική της κατάστασης ήταν η απάντηση των εμπόρων χθες το πρωί, που έκαναν λόγο για «μαύρο ουρανό» στην ερώτηση πώς εξελίσσεται η φετινή… Μαύρη Παρασκευή, περιγράφοντας τις κακές καιρικές συνθήκες που επηρέασαν την καταναλωτική ζήτηση και επισημαίνοντας ταυτόχρονα πως τα σύννεφα στην αγορά λόγω οικονομικών προβλημάτων πυκνώνουν και η καταιγίδα που μπορεί να ξεσπάσει θα παρασύρει πολλούς. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της ημέρας η εικόνα της κίνησης στους εμπορικούς δρόμους παρουσίασε σχετική βελτίωση, γεγονός που αναπτέρωσε το ηθικό των εμπόρων, οι οποίοι περιμένουν και σήμερα Σάββατο, αλλά και μεθαύριο Δευτέρα (Cyber Monday), για να κάνουν το τελικό ταμείο της περιόδου των προσφορών.  

Οι οργανωμένες αλυσίδες, αλλά και ο κάθετος κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών φέτος κατέγραψαν μεγαλύτερη κινητικότητα σε σύγκριση με μικρότερες επιχειρήσεις και άλλες κατηγορίες προϊόντων. Ειδικά από τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών μεγάλη ζήτηση παρουσίασαν τα είδη τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αναμένεται να υπάρχουν ανακατανομές μεριδίων αγοράς μεταξύ των επιχειρήσεων και μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των μικρότερων και των μεγαλύτερων επιχειρήσεων, γεγονός που σηματοδοτεί αγορά δύο ταχυτήτων.

Τα πρώτα στοιχεία έδειχναν ότι οι καταναλωτές δεν έσπευσαν από το πρωί μαζικά να επωφεληθούν από τις προσφορές, η κίνηση ήταν υποτονική και η επικοινωνιακή προβολή δεν κατάφερε να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στην προσέλευση στα καταστήματα.

Από το μεσημέρι και μετά όμως η κατάσταση βελτιώθηκε σε συνδυασμό και με τις καιρικές συνθήκες. Οι καταναλωτές που επισκέφθηκαν φέτος τα καταστήματα ήταν οι αποφασισμένοι αγοραστές που ήξεραν τι ήθελαν να ψωνίσουν και είχαν υπολογίσει ακριβώς το ύψος της δαπάνης τους. Υπολογίζεται ότι είναι λιγότεροι σε αριθμό σε σύγκριση με το 2019, με μόνο θετικό την πραγματοποίηση αγοράς προϊόντων μεγαλύτερης αξίας απ’ ό,τι τις προηγούμενες χρήσεις. Όπως τονίζουν τα στελέχη της αγοράς, πλέον έχει παγιωθεί το μειωμένο ποσοστό συμμετοχής των φυσικών καταστημάτων στον συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων, γεγονός που σημαίνει ότι το ψηφιακό κανάλι αποτέλεσε και στη φετινή «Μαύρη Παρασκευή» το τελικό μέσο αγορών τόσο λόγω συνήθειας από την προηγούμενη χρονιά όσο και λόγω των περιορισμών στην είσοδο των καταστημάτων εξαιτίας του Covid. Αυτό που βλέπουν οι έμποροι και φέτος είναι περισσότερες διαδικτυακές πωλήσεις σε σύγκριση με το 2019 παρά το γεγονός ότι τα καταστήματα είναι ανοιχτά.

Πηγή