Υπό άκρα μυστικότητα αναμένεται, το επόμενο διάστημα, η ρυμούλκηση του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου MV «Sounion», που μεταφέρει στις δεξαμενές του 150.000 τόνους ιρακινού αργού πετρελαίου.
Τα δύο ρυμουλκά, υπό τη συνοδεία τριών φρεγατών της ευρωπαϊκής επιχείρησης «Aspides», μεταξύ των οποίων και η ελληνική φρεγάτα «Ψαρά», θα προσέγγιζαν, χθες, το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται 72 ν.μ. δυτικά της Χοντεϊντά Υεμένης, στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το τάνκερ έχει χάσει το ρεύμα και την ισχύ της μηχανής του από τις 21 Αυγούστου, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», αναμένεται να εκτιμηθεί η κατάστασή του, καθώς έχουν προκληθεί σημαντικές ζημιές, έπειτα από σειρά πυρκαγιών από εκρηκτικά που τοποθέτησαν οι ομάδες των Χούθι.
Μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει γνωστό σε ποιο λιμάνι αναμένεται να μεταφερθεί το δεξαμενόπλοιο από το οποίο έχει απομακρυνθεί για λόγους ασφαλείας το 25μελές αλλοδαπό πλήρωμά του.
Επίσης, έχει κλείσει για λόγους ασφαλείας το ΑIS των ρυμουλκών και του τάνκερ, που ενημερώνει τις θέσεις και την κίνηση των πλοίων σε πραγματικό χρόνο.
Επιστολή στον ΙΜΟ
Σύμφωνα με πηγές της «Ν», σε επιστολή της προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) η γενική διεύθυνση Ναυτιλίας του αρχηγείου Λιμενικού Σώματος αναφέρει ότι, σύμφωνα με δορυφορική εικόνα που ελήφθη βραδινές ώρες της 29ης Αυγούστου 2024 από τις δορυφορικές υπηρεσίες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA), εντοπίστηκε πιθανή διαρροή, μήκους περίπου 2,2 ναυτικών μιλίων. Η θέση της πετρελαιοκηλίδας ταιριάζει με τη θέση του πλοίου.
Υπό τις εν λόγω συνθήκες, η κατάσταση του δεξαμενόπλοιου, που μεταφέρει 150.000 τόνους αργού πετρελαίου, αποτελεί σοβαρό περιβαλλοντικό κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον της Ερυθράς Θάλασσας.
«Η Ελλάδα προτρέπει όλα τα έθνη και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συνδράμουν στην πρόληψη του περιβαλλοντικού κινδύνου και στην επίλυση της κατάστασης, το συντομότερο δυνατό».
Πάντως, σε πρόσφατη ανάρτησή της η ευρωπαϊκή επιχείρηση «Αspides» τόνισε πως από το λαβωμένο πλοίο δεν έχει παρατηρηθεί, προς το παρόν, κάποια διαρροή καυσίμου στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Μετά την πρόσφατη επίθεση στο MV «Sounion», στην Ερυθρά Θάλασσα, ο κ. Arsenio Dominguez, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) εξέφρασε την ανησυχία του για την κατάσταση σχετικά με το πλοίο, αναφέροντας ότι ο κίνδυνος πετρελαιοκηλίδας, που αποτελεί εξαιρετικά σοβαρό περιβαλλοντικό κίνδυνο, παραμένει υψηλός και υπάρχει ευρεία ανησυχία για τις ζημιές που θα προκαλούσε μια τέτοια διαρροή στην περιοχή.
Το «Sounion», που διαχειρίζεται η Delta Tankers, έχει κάλυψη κινδύνων πολέμου από την κοινοπραξία Keel της Βρετανίας, σύμφωνα με πηγές του κλάδου.
Δράση από τις ΗΠΑ
Οι αμερικανικές δυνάμεις δήλωσαν ότι κατέστρεψαν τα όπλα των Χούθι για τρίτη ημέρα, το περασμένο Σάββατο, καθώς ένα πλοίο ανέφερε ότι είδε κοντινές εκρήξεις στον Κόλπο του Άντεν.
Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ, η οποία συντονίζει τις αμερικανικές δυνάμεις στην περιοχή, δήλωσε ότι κατέρριψε ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα και ένα μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας στην ελεγχόμενη από τους Χούθι Υεμένη.
Οι βρετανικές αρχές ανακοίνωσαν, εξάλλου, χθες, ότι το πλήρωμα ενός εμπορικού πλοίου στην Ερυθρά Θάλασσα, που δεν κατονομάζεται, ανέφερε εκρήξεις σε κοντινό του σημείο, χωρίς να αναφερθεί κάποιος τραυματισμός μεταξύ των μελών του πληρώματος, και συνέχισε τον πλου του για το επόμενο λιμάνι.
Την περασμένη Παρασκευή, επίθεση σημειώθηκε στο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Groton» (κατασκευής 2002), χωρητικότητας 2.490-TEUs, όταν δύο πύραυλοι εξερράγησαν κοντά του. Το πλοίο με σημαία Λιβερίας ανήκει στην ελληνική Conbulk και είναι ναυλωμένο στην CMA CGM.
Sounion: Η στιγμή που οι Χούθι βάζουν εκρηκτικά και ανατινάζουν το πλοίο – Βίντεο