Νέο νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή  με τίτλο «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις»

Με το νομοσχέδιο προτείνονται αναλυτικά τα ακόλουθα:

1.α. Μετονομάζεται ο Ο.Α.Ε.Δ. σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) η οποία αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου εποπτευόμενο από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

β.Καθορίζονται:

– ο σκοπός και τα όργανα διοίκησης της Δ.ΥΠ.Α.,

– τα προσόντα και τα κωλύματα διορισμού του Διοικητή και των Υποδιοικητών της Δ.ΥΠ.Α., ο τρόπος επιλογής τους και οι αρμοδιότητές τους,

-η σύνθεση και ο τρόπος διορισμού των μελών του Διοικητικού

Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Δ.ΥΠ.Α και τα ασυμβίβαστα στο πρόσωπο των μελών του [αποτελείται από έντεκα (11) μέλη, αντί από δεκαεπτά (17) που είναι σήμερα στον Ο.Α.Ε.Δ.], οι αρμοδιότητες και η λειτουργία του Δ.Σ.

-η σύνθεση, ο τρόπος διορισμού και η θητεία των μελών του Συμβουλίου Κοινωνικών Εταίρων, οι αρμοδιότητες και η λειτουργία του. (άρθρα 1-14)

2.α. Καταργείται από την 1η.1.2023 ο λογαριασμός με την επωνυμία «Ενιαίος Λογαριασμός για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών» (Ε.Λ.Ε.Κ.Π.). Τα αποθεματικά του καταργούμενου λογαριασμού που έχουν σχηματισθεί μέχρι την 31η. 12.2022 παραμένουν στη Δ.ΥΠ.Α. και αξιοποιούνται για την επίτευξη των σκοπών της.

β. Συνιστάται ειδικός λογαριασμός με την επωνυμία «Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.) και προβλέπονται οι πόροι λειτουργίας του.(άρθρο 15)

3. α. Καθορίζονται:
i) το πλαίσιο βάσει του οποίου υλοποιείται το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης,
ii) τα στοιχεία του αναζητούντος εργασία, που αποτυπώνονται στο Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβασή του στην αγορά εργασίας,
iii) τα φυσικά πρόσωπα από τα οποία καταρτίζεται το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης κ.λπ.

β. Προβλέπεται η χορήγηση εφάπαξ χρηματικής παροχής ύψους τριακοσίων (300) ευρώ στα πρόσωπα που καταρτίζουν Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης εφόσον δεν λαμβάνουν κάποιο από τα προβλεπόμενα επιδόματα ή χρηματικές ενισχύσεις της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 20 του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.(άρθρα 16 και 17)

4. α. Προβλέπεται η δημιουργία Ψηφιακού Μητρώου Δ.ΥΠ.Α., το οποίο τηρείται από τη Δ.ΥΠ.Α.

β. Καθορίζονται τα στοιχεία του κάθε αναζητούντος εργασία που πρέπει να περιλαμβάνονται στο Ψηφιακό Μητρώο.

γ. Παρέχεται, σε κάθε αναζητούντα εργασία, η Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α. η οποία διασυνδέεται με το Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. Με τη διασύνδεση αυτή, επιβεβαιώνεται ότι ο κάτοχος της Ψηφιακής Κάρτας Δ.ΥΠ.Α. είναι εγγεγραμμένος στο ως άνω Ψηφιακό Μητρώο, ή ότι είναι δικαιούχος επιδομάτων, παροχών και βοηθημάτων από τη Δ.ΥΠ.Α.

δ.
Ορίζονται τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση των προβλεπόμενων παροχών προς ανέργους και αναζητούντες εργασία. Πόροι που εξοικονομούνται από την εφαρμογή των προαναφερόμενων κριτηρίων κατευθύνονται υποχρεωτικά σε άλλες δράσεις προστασίας των αναζητούντων εργασία.  (άρθρα 18 και 19)

5.Παρατίθενται ι) οι υποχρεώσεις της Δ.ΥΠ.Α. προς τους αναζητούντες εργασία, ιι) οι υποχρεώσεις των αναζητούντων εργασία και οι κατά περίπτωση συνέπειες σε περίπτωση παράβασης αυτών συμπεριλαμβανομένης της διακοπής καταβολής των μνημονευόμενων παροχών. (άρθρα 20 – 22)

6.Καθορίζονται οι κυρώσεις σε περίπτωση αναληθών δηλώσεων για την εγγραφή ή παραμονή στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α.[προβλέπεται μεταξύ άλλων η αναζήτηση των παρεχόμενων επιδομάτων και χρηματικών παροχών προς ανέργους ως αχρεωστήτως καταβληθείσες και, με πράξη του Διοικητή της Δ.ΥΠ.Α., επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, ανάλογα με τον βαθμό υπαιτιότητας, τη σοβαρότητα της παράβασης και την τυχόν επανάληψή της].

Όμοιες κυρώσεις επιβάλλονται και σε περίπτωση
i) που διαπιστωθεί απασχόληση χωρίς να έχει δηλωθεί ή αναγγελθεί αρμοδίως
ii) ψευδούς δήλωσης του αναζητούντος εργασία ως προς τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. ή παράλειψής του να επικαιροποιήσει τα στοιχεία αυτά στις προβλεπόμενες προθεσμίες.  (άρθρο 23)

7.Υλοποιούνται από τη Δ.ΥΠ.Α., στο πλαίσιο των δράσεων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δράσεις πιλοτικού χαρακτήρα για τη διεύρυνση του πλέγματος προστασίας των αναζητούντων εργασία και τη δικαιότερη κατανομή των επιδομάτων ανεργίας. (άρθρο 24)

8.α. Προβλέπεται η καταβολή, κατά το ήμισυ και μέχρι τη λήξη της ανώτατης χρονικής διάρκειας, των οριζόμενων παροχών [του επιδόματος ανεργίας ή της ενίσχυσης των αυτοτελώς και ανεξάρτητων απασχολουμένων (παρ. 2 άρθρου 44 ν.3986/2011)], σε περίπτωση ανεύρεσης εργασίας εκ μέρους του αναζητούντος εργασία, πριν από τη λήξη της προαναφερόμενης προθεσμίας.

β. Οι ημέρες εργασίας, για τις οποίες ο αναζητών εργασία έχει λάβει το ως άνω επίδομα, δεν προσμετρώνται στις ημέρες εργασίας που απαιτούνται για την πλήρωση των προϋποθέσεων επιδότησης λόγω ανεργίας (άρθρο 4 του ν.1545/1985). (άρθρο 25)

9.α. Καταρτίζεται στρατηγική για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού και τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και ορίζονται οι ειδικότεροι στόχοι αυτής.

β.Θεσμοθετούνται:

– Εθνικό Συμβούλιο Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού της Δ.ΥΠ.Α.. Ορίζεται
i) η αποστολή του (αντιμετώπιση θεμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης του εργατικού δυναμικού),
ii) η σύνθεσή του [απαρτίζεται από δεκατέσσερα (14) μέλη] και
iii) οι φορείς με τους οποίους μπορεί να συνεργάζεται προς εκπλήρωση της αποστολής του.

Παρέχεται επίσης στο προαναφερόμενο συλλογικό όργανο η δυνατότητα να αναθέτει τη διενέργεια μελετών και την παροχή λοιπών υπηρεσιών, που είναι απαραίτητες για την εκπλήρωση της αποστολής του, σε διάφορους φορείς.

– Επιστημονική Επιτροπή Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού της Δ.ΥΠ.Α. ως υποστηρικτικό όργανο του Εθνικού Συμβουλίου Δεξιοτήτων Εργατικού Δυναμικού και ορίζεται η σύνθεση και οι αρμοδιότητές της. (άρθρα 26, 27 και 28)

10. Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες. Συγκεκριμένα ορίζεται η Μονάδα Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης, Κοινωνικής Ασφάλισης, Πρόνοιας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Μ.Ε.Κ.Υ.) ως το βασικό όργανο του μηχανισμού για τη διάγνωση των σχετικών αναγκών και προβλέπεται η πρόσβασή της στα στοιχεία των αναφερόμενων φορέων. Περιγράφεται η βασική μεθοδολογία που θα ακολουθεί η Μ.Ε.Κ.Υ. για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες. (άρθρα 29-31)

11.   Καταργείται το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.) και ρυθμίζονται ζητήματα της διαδοχής του και της μεταφοράς του προσωπικού του. [Το Ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ορίζεται ως καθολικός διάδοχός του, με τις αναφερόμενες εξαιρέσεις],(άρθρο 32)

12.   Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με την επιδοτούμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση.

Ειδικότερα:

α. Παρέχονται οι σχετικοί ορισμοί και προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή ωφελούμενων καταρτιζομένων και την πληρωμή παροχών.

β. Θεσπίζεται ατομικός λογαριασμός δεξιοτήτων για κάθε καταρτιζόμενο και περιγράφονται τα βασικά στοιχεία του.

γ. Ορίζονται οι βασικές προϋποθέσεις για την επιλεξιμότητα παροχών συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και ρυθμίζεται η τήρηση μητρώου επιλέξιμων παροχών επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.

δ. Εισάγονται ρυθμίσεις για
ι) την αξιολόγηση και λογοδοσία των επιλέξιμων παροχών επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και
ιι) τους φορείς που μπορούν να παράσχουν την πιστοποίηση των καταρτισθέντων στα προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.

ε. Προβλέπεται η δημιουργία
ι) Ψηφιακής Πύλης για τις Δεξιότητες (skills.gov.gr), με σκοπό την άμεση και αποτελεσματική πρόσβαση όλων σε ένα ευέλικτο και χωρίς αποκλεισμούς μοντέλο αναβάθμισης δεξιοτήτων και
ιι) Ηλεκτρονικού Αποθετηρίου εκπαιδευτικού υλικού για την επιδοτούμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση. (άρθρα 33-42)

13.   Παρέχεται η δυνατότητα στη Δ.ΥΠ.Α:

– να εκμισθώνει ακίνητά της, τα οποία δεν προορίζονται για άμεση στεγαστική συνδρομή των δικαιούχων, προς οικονομικούς φορείς που έχουν εμπειρία διαχείρισης και ανάπτυξης ακινήτων. Το μίσθωμα μπορεί να συμψηφίζεται με τις δαπάνες που απαιτούνται για την αποκατάσταση ή βελτίωση του ακινήτου,

– να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα που είναι απαραίτητα για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της και την επίτευξη των σκοπών της. (άρθρα 43 και 44)

14.  
Διευρύνεται το περιεχόμενο της εξουσιοδότησης της παρ.4 του άρθρου 65 του ν. 4837/2021 ώστε να περιληφθεί στο πεδίο αυτής και η επιλογή των Υποδιευθυντών των Μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Δ.ΥΠ.Α.(άρθρο 45)

15.   Δύνανται να προσφέρονται δωρεάν ή να διατίθενται κατόπιν καταβολής τιμήματος, σε φορείς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, σε μη κερδοσκοπικά σωματεία ΑμεΑ, σε σχολικές μονάδες ΑμεΑ ή μη, σε Κοιν.Σ.Επ. ένταξης ατόμων με αναπηρία, καθώς και σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα κατασκευαζόμενα είδη και οι παρεχόμενες υπηρεσίες που παράγονται/προσφέρονται στα πλαίσια των εκπαιδευτικών σκοπών και της παρεχόμενης ψυχοκοινωνικής και συμβουλευτικής βοήθειας της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ Αθηνών και του Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης Εφήβων και Νέων με Ειδικές Ανάγκες Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΚ ΑμεΑ Θεσσαλονίκης).   (άρθρα 46 και 47)

ΜΕΡΟΣ Γ

1.α. Θεσπίζεται Δράση με τον τίτλο «Δημιουργία χώρων φύλαξης βρεφών εντός επιχειρήσεων» («Δράση») με χρηματοδότηση που προέρχεται από ενωσιακούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και σκοπό την εναρμόνιση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής και την ενδυνάμωση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας.

β. Ορίζονται οι δικαιούχοι και οι ωφελούμενοι της Δράσης, οι απαιτούμενες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για ένταξη στην Δράση καθώς και ο τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας και στελέχωσης του χώρου φύλαξης στο πλαίσιο υλοποίησης της εν λόγω Δράσης.(άρθρα 48-50)

2. α. Προβλέπεται ότι η καταβολή των αξιών τοποθέτησης («vouchers») των τέκνων των ωφελούμενων μητέρων/κηδεμόνων της συγχρηματοδοτούμενης δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» για υπηρεσίες που παρέχονται από την κατηγορία δομών/φορέων Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία (Κ.Δ.Α.Π. ΑμεΑ), τα οποία δεν συμμετέχουν στη συγχρηματοδοτούμενη δράση, λόγω μη τήρησης της υποχρέωσής τους αναφορικά με τον εμβολιασμό κατά του κορωνοϊού COVID-19, εκτελείται προς τους ανωτέρω φορείς/δομές, από την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Ανάπτυξης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.) και βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό.

Η εφαρμογή των προαναφερομένων ρυθμίσεων καλύπτει την περίοδο από την 1η.10.2021 έως την 31η.1.2022.

β. Δύναται να επεκτείνονται χρονικά, με κ.υ.α. τα ανωτέρω καθώς και να ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη χρηματοδότηση της Ε.Ε.Τ.Α.Α. και την καταβολή της αξίας τοποθέτησης «voucher» στους ανωτέρω φορείς. (άρθρα 51 και 63 παρ.16 και 17)

3. α. Παρατείνεται για έξι (6) μήνες η λειτουργία της Μονάδας Υποστήριξης της προσωρινής διοικούσας επιτροπής του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.).

β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την άσκηση εποπτείας, από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, επί των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Α.).

γ. Καθιερώνεται η ψηφιακή απονομή και του μερίσματος Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤ.Π.Υ.), για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ο.Τ.Α.   (άρθρα 52 – 54)

4. α. Αυστηροποιείται το πλαίσιο πρόσληψης ή έναρξης απασχόλησης προσωπικού σε Φορείς Παιδικής Προστασίας, δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, β. Προβλέπεται η εφαρμογή ρυθμίσεων του ν. 4837/2021 (ορισμός Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων, έννομη προστασία του κ.λπ.) και στους αναφερόμενους φορείς κοινωνικής πρόνοιας, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες σε ενήλικα άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους και χρονίως πάσχοντες. (άρθρο 55)

5.Προβλέπεται η ένταξη δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών στον ορισμό των Φορέων Παιδικής Προστασίας, κατά τα οριζόμενα στο ν. 4837/2021 περί Πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων.  (άρθρο 56)

6.Επικαιροποιείται το πλαίσιο των επιβαλλόμενων κυρώσεων (όπως χρηματικό πρόστιμο, ανάκληση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας, αντικατάσταση οργάνων διοίκησης), σε περίπτωση:

α. άσκησης, από φορέα ή ιδιώτη, οργανωμένων κοινωνικών υπηρεσιών, αναφορικά με την προστασία του παιδιού ή ατόμων με αναπηρία (παιδιών και ενηλίκων) ή ηλικιωμένων ή ανιάτων ή χρονίως πασχόντων ατόμων, χωρίς άδεια ίδρυσης και λειτουργίας από την αρμόδια Αρχή,

β. λειτουργίας κατά παράβαση των κανόνων και προϋποθέσεων που διέπουν τη λειτουργία των εν λόγω φορέων κοινωνικών υπηρεσιών.(άρθρο 57)

7.Διευρύνονται οι κατηγορίες προσώπων που υπάγονται (υποχρεωτικά αλλά και προαιρετικά) στην ασφάλιση του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.).(άρθρο 58)

8. α. Θεσπίζεται ειδικό προνομιακό καθεστώς (φορολογικό κ.λπ), για τις ακόλουθες περιπτώσεις ποσών:

. της επιδότησης με διακόσια (200) ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού σε περίπτωση που η νέα πρόσληψη αφορά μακροχρόνια άνεργο, στο πλαίσιο λειτουργίας του ανοιχτού προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη δημιουργία εκατό χιλιάδων (100.000) νέων θέσεων εργασίας,

– της επιδότησης με διακόσια (200) ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού σε περίπτωση που η νέα πρόσληψη αφορά εποχικά εργαζόμενους του τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου, που θα προσληφθούν από επιχειρήσεις-εργοδότες του τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου,

– της επιδότησης με χίλια διακόσια (1.200) ευρώ, στο πλαίσιο λειτουργίας του ανοικτού προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Πρώτο Ένσημο». (άρθρο 59)

9.Προβλέπεται ότι πραγματοποιηθείσες, έως τη δημοσίευση του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, δαπάνες συνδρομής του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε προγράμματα Διεθνών Οργανισμών (όπως Ο.Ο.Σ.Α.), καθώς επίσης και πραγματοποιηθείσες δαπάνες μισθωμάτων, χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων και πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θεωρούνται σύννομες, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, και εφόσον δεν έχουν πληρωθεί, δύναται να πληρώνονται από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.  (άρθρα 60-61)

10. Ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Τ.Μ.Ε.Δ.Ε.). Ειδικότερα μεταξύ άλλων, παρέχεται η δυνατότητα διανομής ετήσιου μερίσματος στους πιστούχους μέλη του.

(άρθρο 62)
ΜΕΡΗ Δ’ και Ε’

Τίθενται οι εξουσιοδοτικές, μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις καθώς και η έναρξη ισχύος των διατάξεων του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου. (άρθρα 63-66)

Δείτε ακολούθως το νομοσχέδιο και την αιτιολογική έκθεση :

Πηγή