Απόσπασμα από τα πρακτικά της Βουλής  σχετικά με την Ερώτηση του Κου Φωτόπουλου για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών και την απάντηση του υφυπουργού Χ.Δήμα.

Ακολουθεί η τρίτη με αριθμό 386/16-1-2025 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Ανατολικής Αττικής της Κ.Ο. «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ» κ. Στυλιανού Φωτόπουλου προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα: «Περίσσεια ταλαιπωρία προκαλεί στους υπόχρεους η διαδικασία απόδοσης του ψηφιακού Τέλους Συναλλαγών».
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο κ. Χρίστος Δήμας.

Ορίστε, κύριε Φωτόπουλε, έχετε τον λόγο.

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, στα τέλη του προηγούμενου έτους νομοθετήσατε την επιβολή του ψηφιακού τέλους συναλλαγών, το οποίο δεν ήταν κάτι άλλο από την αντικατάσταση, ουσιαστικά, του τέλους χαρτοσήμου, όπως το ήξερε η ελληνική φορολογική διοίκηση και οι Έλληνες πολίτες και φορολογούμενοι για περίπου εκατό χρόνια.
Θα περίμενε κανείς –ειδικά από μια Κυβέρνηση σαν τη δική σας η οποία ευαγγελίζεται την ψηφιοποίηση, την «Ελλάδα 2.0»- ότι αυτό θα έφερνε και απλοποιήσεις τόσο για τους πολίτες, όσο για τα σωματεία, για τα οποία, αν θυμάστε καλά και στη διάρκεια των επιτροπών υπήρξε μια σύγχυση την οποία συζητήσαμε και εμείς και οι φορείς. Θα περίμενε, λοιπόν, κανείς αυτή η διαδικασία να φέρει και μια απλοποίηση στην υποβολή του ψηφιακού τέλους συναλλαγών, να διευκολύνει δηλαδή είτε τα φυσικά πρόσωπα, είτε τα νομικά πρόσωπα με όποια μορφή έχουν.

Όταν μιλάμε για σωματεία, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι δεν μιλάμε για οργανωμένες οντότητες με την έννοια της ανώνυμης εταιρείας ή της ΕΠΕ. Μιλάμε, δηλαδή, για φορείς οι οποίοι στην πλειονότητά τους απαρτίζονται από εθελοντές, άρα είναι άνθρωποι οι οποίοι από τον χρόνο που δεν τους περισσεύει πηγαίνουν και παρέχουν τις υπηρεσίες τους αφιλοκερδώς, για να βοηθήσουν για την επίτευξη ενός σκοπού. Άρα, αυτό που θα πω έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία, σε σχέση με το αν συνέβαινε για μια ανώνυμη εταιρεία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι γι’ αυτήν θα ήταν κάτι λιγότερο.

Θα περίμενε, λοιπόν, κανείς στο πλαίσιο αυτής της λογικής και της διακήρυξης που έχετε κάνει εσείς ως Κυβέρνηση να απλοποιήσετε τη διαδικασία. Αντ’ αυτού, ερχόμαστε τώρα τον Ιανουάριο του 2025 και καλούμαστε να υποβάλουμε οι πολίτες, οι επιχειρήσεις, οι σύλλογοι, τα σωματεία, το ψηφιακό τέλος συναλλαγής –το παλιό χαρτόσημο- για τις συναλλαγές οι οποίες έγιναν τον Δεκέμβριο του 2024.

Μέχρι τώρα –εσείς το γνωρίζετε, αλλά το λέω για να καταγραφεί στα Πρακτικά- η διαδικασία ήταν απλή. Με μία απλή δήλωση καταγράφαμε τις συναλλαγές και το ποσό που πρέπει να αποδοθεί. Σήμερα, με το ψηφιακό τέλος συναλλαγής υπάρχει μια πληθώρα στοιχείων τα οποία πρέπει να κατατεθούν.

Ρωτάμε, επομένως, εμείς ως Ελληνική Λύση το εξής: Θεωρείτε ότι αυτή η πληθώρα των απαιτούμενων στοιχείων προς καταχώρηση κατά διαδικασία απόδοσης του ψηφιακού τέλους από τον εκάστοτε υπόχρεο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση; Θεωρείτε ότι αυτή η υπάρχουσα διαδικασία απόδοσης του ψηφιακού τέλους με έναν πολύ συγκεκριμένο όγκο συναλλαγών διέπεται από το πνεύμα το οποίο εσείς διακηρύσσετε και ευαγγελίζεστε ως Κυβέρνηση;
Θα ήθελα την απάντησή σας πάνω σε αυτό και θα επανέλθω με περισσότερα στοιχεία στη δευτερολογία μου.
Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ (Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε, για την ερώτηση. Να ξεκινήσουμε λέγοντας ότι πράγματι αλλάξαμε τον παλαιότερο φορολογικό νόμο που ήταν σε ισχύ από τη δεκαετία του 1930 και μέχρι πριν από λίγους μήνες και όντως καταργήσαμε το τέλος χαρτοσήμου για πάνω από εξακόσιες συναλλαγές. Νομίζω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο και εσείς το έχετε αναγνωρίσει κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου και είναι μια πάρα πολύ σημαντική απλοποίηση, ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα. Και, όντως, επειδή δεχόμασταν τότε σχόλια από την Αντιπολίτευση ότι δεν θα λειτουργήσει η πλατφόρμα την 1η Δεκεμβρίου, η πλατφόρμα άνοιξε κανονικότατα την 1η Δεκεμβρίου.

Θέλω να σταθώ στο άρθρο 20 του ν. 5135/2024 και στην επιβάρυνση που αναφέρετε στην ερώτησή σας. Να θυμίσω ότι από το τέλος χαρτοσήμου της παραγράφου 2 του άρθρου 60 του 1946 αναφορικά με τις συνδρομές και τα δικαιώματα εγγραφής, απαλλάσσονταν ενδεικτικά τα ακόλουθα νομικά πρόσωπα αλλά και νομικές οντότητες, όπως σωματεία, σύλλογοι με σκοπό θρησκευτικό, φιλανθρωπικό, εθνωφελή, κοινωφελή ή ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία λόγω του κοινωφελούς σκοπού που επιδιώκουν καθ’ όσον οι δράσεις αποβλέπουν στην προαγωγή της αθλητικής ιδέας και συντελούν στην επί υγιών, ηθικών και εθνικών βάσεων της αθλούμενης ελληνικής νεότητας, εργατοϋπαλληλικά σωματεία και ενώσεις αυτών και οι απαλλαγές που αφορούσαν όλους αυτούς αφορούσαν το τέλος χαρτοσήμου. Χορηγήθηκαν βάσει του άρθρου 13 του ν. 3717/1957. Είναι κάτι το οποίο το είχαμε συζητήσει και στο νομοσχέδιο κατά τη διάρκεια της ψήφισής του.

Θέλω να τονίσω ότι οι απαλλαγές αυτές που μόλις διάβασα για τα τέλη χαρτοσήμου συνεχίζουν να ισχύουν και μετά την έναρξη εφαρμογής του ψηφιακού τέλους συναλλαγής, καθώς με βάση την παράγραφο 5 του άρθρου 32 οι απαλλακτικές ρυθμίσεις επιβολής τελών χαρτοσήμου διατηρούνται σε ισχύ και νοούνται εφεξής ως απαλλαγές από το ψηφιακό τέλος συναλλαγής, ακόμα και αν δεν προβλέπονται στον παρόντα νόμο. Το λέω αυτό για να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υφίσταται η επιβάρυνση που αναφέρετε στην ερώτησή σας και κατά συνέπεια η εφαρμογή του ν. 5135/ 2024 και του ψηφιακού τέλους συναλλαγής δεν εισήγαγε νέες επιβαρύνσεις, νέες περιπτώσεις υπαγωγής στο τέλος αυτό, σε σχέση με το τι ίσχυε για το τέλος χαρτοσήμου.

Όσον αφορά το εφαρμοστικό μέρος που εμπίπτει στην αρμοδιότητα της ΑΑΔΕ και η σχετική ψηφιακή πλατφόρμα κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία η διεπαφή, το λεγόμενο «interface», της εφαρμογής με τον χρήστη και έχει αξιολογηθεί από μέλη της επαγγελματικής κοινότητας των φοροτεχνών ότι αποτελεί σαφή βελτίωση σε σχέση με το προϊσχύον καθεστώς των χειρόγραφων δηλώσεων χαρτοσήμου και ο ελάχιστος επιπλέον χρόνος που ενδεχομένως απαιτείται για την πρώτη καταχώριση-εγγραφή –στην πρώτη καταχώρηση-εγγραφή πρέπει να συμπληρώσει περισσότερα στοιχεία- εξισορροπείται από πολύ σημαντική εξοικονόμηση χρόνου σε κάθε μετέπειτα περιοδική απόδοση του ψηφιακού τέλους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Ορίστε, κύριε Φωτόπουλε, έχετε τον λόγο για τα επόμενα τρία λεπτά.

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, δεν ξέρω ποιοι σύλλογοι και ποιοι φοροτεχνικοί είναι αυτοί οι οποίοι σας ενημέρωσαν. Εγώ θα σας το κάνω εικονικά παραστατικά από την πράξη. Μέχρι και τον Νοέμβριο του 2024, αυτός ο οποίος ήθελε να δηλώσει το παλιό χαρτόσημο, νυν ψηφιακό Τέλος Συναλλαγών, κατέγραφε το πλήθος των συναλλαγών, το ποσό επί του οποίου επιβάλλεται το παλιό χαρτόσημο, νυν ψηφιακό τέλος, και το ποσό που πρέπει να αποδοθεί. Τόσο απλά, τόσο απέριττα.

Τώρα, με τη διαδικασία που σας είπανε εσάς ότι είναι πάρα πολύ εύκολη, πρέπει να δηλώνεις αυτό εδώ. Αυτό εδώ πρέπει να το δηλώνει κάθε ένας ο οποίος έχει κόψει είτε τιμολόγια αγοράς είτε έχει εισπράξει συνδρομή και θα πρέπει κάποιος να μας πει αν αυτό εδώ είναι απλοποίηση, το οποίο περιέχει όνομα, επώνυμο, e-mail και διεύθυνση.

Αφενός, θα πρέπει να γράψεις όλα αυτά, άρα, δεν υπάρχει καμία απλοποίηση -δεν ξέρω τι σας μεταφέρουν και ποιος σας το μεταφέρει- αφετέρου, θα πρέπει να μας πείτε γιατί η φορολογική αρχή έρχεται το 2025 και ζητά όλα αυτά τα στοιχεία από κάποιον ο οποίος εκδίδει τιμολόγια αγοράς από έναν ιδιώτη, από κάποιον ο οποίος πληρώνει μία συνδρομή και θα πρέπει ο φορέας ο οποίος την εισπράττει, να καταγράφει όλα αυτά εδώ τα στοιχεία και αν έχει ΑΦΜ και είναι Έλληνας φορολογούμενος, έχει καλώς, υπό την έννοια ότι θα τραβήξει κάποια από τα βασικά στοιχεία με αστεράκια, όπως είναι το όνομα, το επώνυμο και το πατρώνυμο.

Εάν δεν έχει ελληνικό ΑΦΜ και θέλει να γραφτεί σε ένα σύλλογο ή να καταβάλει συνδρομή σε ένα σωματείο, θα πρέπει όλα αυτά εδώ να γραφτούν από την αρχή. Κάντε εικόνα, λοιπόν, ένα σωματείο το οποίο εισπράττει τριακόσιες με τετρακόσιες συνδρομές τον μήνα Δεκέμβριο, πόση δουλειά είναι γι’ αυτόν ο οποίος θα πρέπει να τα καταχωρήσει.

Αυτό το οποίο γινόταν σε μια κόλλα χαρτί για όλους,  θα πρέπει να γίνεται για έναν-έναν. Πολλαπλασιάστε το, λοιπόν, επί τριακόσια ή επί τετρακόσια. Και σε τελική ανάλυση, τι δουλειά έχει το Υπουργείο Οικονομικών και χρειάζεται όλα αυτά τα στοιχεία; Ποια η ανάγκη; Η ανάγκη του Υπουργείου Οικονομικών είναι να εισπράξει και να κάνει εύκολη τη ζωή των πολιτών.

Κλείνοντας, για να μην βγω εκτός χρόνου, κυκλοφόρησε χθες μια άτυπη οδηγία και θα ήθελα να μου πείτε αν αυτή προέρχεται από το Υπουργείο Οικονομικών, η οποία λέει ότι για να διευκολυνθείτε, γράψτε τα στοιχεία ενός εκ των φορολογουμένων ή εν πάση περιπτώσει των συναλλασσόμενων, οι οποίοι πλήρωσαν μια συνδρομή ή για τους οποίους θα πρέπει να αποδοθεί χαρτόσημο και φορτώστε στα επισυναπτόμενα αρχεία -σας λέω πράγματα στην πράξη, δεν σας λέω θεωρίες- με τα στοιχεία όλων των υπολοίπων. Δηλαδή, θα βάλεις το όνομα του Φωτόπουλου και από κάτω θα γράψει χίλιες συνδρομές, θα γράψει δέκα χιλιάδες συναλλαγές και αυτό είναι σωστή ορθή φορολογική πρακτική;

Εάν ισχύει αυτό, αυτό είναι μία σαφής παραδοχή ότι το σύστημα μπάζει και είναι και επικίνδυνο γι’ αυτόν ο οποίος θα το κάνει και φυσικά για τον φορολογούμενο ο οποίος θα το υποστεί. Θα ήθελα μια απάντηση επ’ αυτού.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Ο κύριος Υπουργός έχει τον λόγο  για τρία λεπτά για να δευτερολογήσει.

ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ (Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Όχι, δεν ισχύει κάτι τέτοιο, κύριε συνάδελφε. Όμως, θέλω να σας πω ότι πλέον το γεγονός ότι η διαδικασία είναι ψηφιακή, νομίζω ότι είναι μια πάρα πολύ σημαντική διευκόλυνση για τους πάντες και είναι κάτι το οποίο και εσείς αναγνωρίζατε κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
Θέλω, επίσης, να τονίσω ότι έχει ήδη εκδοθεί, προφανώς, η απόφαση που καθορίζει με σαφήνεια τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης του ψηφιακού Τέλους Συναλλαγών, τη διαδικασία, τον τρόπο υποβολής και απόδοσης της δήλωσης, καθώς και τον τρόπο επιστροφής του ψηφιακού Τέλους Συναλλαγών.

Για να δούμε, όμως, πιο αναλυτικά. Προφανώς, η δήλωση υποβάλλεται μέσω του myAADE από την ψηφιακή πύλη της ΑΑΔΕ. Οι υπόχρεοι, λοιπόν, για την απόδοση του ψηφιακού τέλους συναλλαγής υποβάλλουν δήλωση που καλύπτει τη χρονική περίοδο από την πρώτη έως την τελευταία μέρα του μήνα, εντός του οποίου διενήργησαν έστω και μία συναλλαγή, επί της οποίας επιβάλλεται το ψηφιακό Τέλος Συναλλαγών.

Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορά και περιλαμβάνει τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν κατά τον μήνα αυτό και την οικονομική τους αξία, ενώ το ψηφιακό Τέλος Συναλλαγών αποδίδεται εντός της ίδιας προθεσμίας.

Συνεχίζοντας, ως προς τα δεδομένα που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για τα οποία η διαδικασία ψηφιακής υποβολής εφαρμόζεται έως και τη διασύνδεση της δήλωσης με την ως άνω πλατφόρμα -οπότε και τα δεδομένα των συναλλαγών θα έχουν διαβιβαστεί σε αυτήν- θα προσυμπληρώνουν τη δήλωση. Η δε εφαρμογή για την υποβολή της δήλωσης υποστηρίζει την επισύναψη αρχείου σε περίπτωση ικανού πλήθους συναλλαγών ανά είδος συναλλαγής, άρα, δεν θεωρούμε ότι δυσχεραίνουμε τη συγκεκριμένη διαδικασία.

Δεν ισχυριζόμαστε ότι είναι η τέλεια διαδικασία. Είναι μια καινούρια διαδικασία που, κατά κοινή ομολογία, είναι απλοποίηση. Εκτός από τις καταργήσεις των εξακοσίων συναλλαγών με το τέλος χαρτοσήμου που και εσείς ψηφίσατε, είναι μία ψηφιακή διαδικασία που μπορεί να έχει κάποια μικροπροβληματάκια, τα οποία όμως θεωρούμε ότι επιλύονται.

Και όσο όλοι οι επαγγελματίες μαθαίνουν την πλατφόρμα, θα καταλάβουν και αυτοί πως είναι και απλή και εύχρηστη και ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός.

Ευχαριστώ πολύ.

Πηγή