Το Πακιστάν είναι ένα ασυνήθιστο μέρος για αυτοκίνητα. Μπορείτε να αγοράσετε ένα νέο όχημα, να το οδηγείτε για χρόνια και να το πουλήσετε σε υψηλότερη τιμή.

Ο Muhammad Rameez, επικεφαλής πωλήσεων στο Foundation Securities Pvt.,αγόρασε ένα  αυτοκίνητο από την τοπική μονάδα της Suzuki Motor Corp. το 2019. Αφού το οδήγησε 12.000 χιλιόμετρα στο Καράτσι,   τρία χρόνια αργότερα το πούλησε κατά 65% ακροβότερα από την αρχική τιμή.

 Μια Toyota Corolla που αγοράστηκε καινούργια για 2 εκατομμύρια ρουπίες (8.766 $) πριν από πέντε χρόνια, μπορεί να πωληθεί στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για 3,2 εκατομμύρια ρουπίες σήμερα -μια αύξηση 60%-  σύμφωνα με την Optimus Capital Management Pvt με έδρα το Καράτσι.

Η πτώση του νομίσματος, και ο υψηλός πληθωρισμός συμβάλλουν στην άνοδο της αξίας των αυτοκινήτων- προκαλώντας φρενίτιδα για αγορά μεταχειρισμένων μέσω μεσαζόντων που συχνά αναφέρονται ως «επενδυτές», αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.

«Ο στόχος του “επενδυτή” είναι το βραχυπρόθεσμο οικονομικό όφελος», λέει ο Muhammad Faisal, πρόεδρος του τμήματος αυτοκινήτων της Lucky Motor Corp., που πουλά Kia και Peugeot. «Όταν μιλάμε με άλλους παγκόσμιους κατασκευαστές, εκπλήσσονται που οι άνθρωποι δίνουν εδώ παραπάνω χρήματα για να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο».

Στο παζάρι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων UP Morr, μίας γειτονιάς στο  Νέο Καράτσι, εκατομμύρια ρουπίες αλλάζουν χέρια κάθε Κυριακή βράδυ. 

Η εναλλακτική, το να αγοράσεις δηλαδή ένα καινούριο αμάξι –  μπορεί να κοστίσει περισσότερο. Όταν ο Subhan Mohsin Ahmed παρήγγειλε ένα Honda Civic του 2022 τον Μάρτιο, κόστιζε 5,3 εκατομμύρια ρουπίες ενώ του είπαν ότι η παράδοση θα διαρκέσει ένα χρόνο. Έκτοτε, η τιμή έχει εκτοξευθεί κατά 33% και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.  

Απο την άλλη, επειδή λόγω του χαμηλού βιοτικού επιπέδου, οι πωλήσεις αυτοκινήτων είναι μικρές (120.000-220.000 αυτοκινήτα το χρόνο) καθίσταται ασύμφορο το άνοιγμα μεγάλων εργοστασίων. Αντίθετα, οι εταιρείες εισάγουν εξαρτήματα —έως και στο 90% αυτών που χρειάζονται για να φτιαχτεί ένα αυτοκίνητο  — και συναρμολογούν το όχημα τοπικά. Ωστόσο αυτό γίνεται αφού λαβουν τις παραγγελίες. Επομένως και πάλι οι πελάτες  πρέπει να περιμένουν έως και ένα χρόνο πριν παραλάβουν  το αυτοκίνητό τους.

Να σημειωθεί ότι  το Πακιστάν, από τα τέλη της δεκαετίας του 80, έχει μπει σε 13 προγράμματα δανείων από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οπληθωρισμός είναι από τους ταχύτερους στην Ασία και η ρουπία έχει πέσει σχεδόν 300% από το 2000.

Παρόμοια τάση μπορεί να παρατηρηθεί σε άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν τακτική υποτίμηση του νομίσματος. 

«Η Αίγυπτος έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με την αυτοκινητοβιομηχανία του Πακιστάν» λέει ο Mattias Martinsson, επικεφαλής επενδύσεων της Tundra Fonder.

Όταν η Lucky Group παρουσίασε τα αυτοκίνητα Kia στο Πακιστάν το 2019,  ήθελε να δει τα αυτοκίνητα στους δρόμους αντί σε εκθέσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Έτσι, οι υπάλληλοι οργάνωσαν λίστα  αγοραστών που θα επσκέπτονταν τον εκθεσιακό χώρο ώστε να βεβαιωθούν ότι δεν υπήρχαν «επενδυτέ»ς ανάμεσά τους. 

Ο Muneeb Gulzar, ιδιοκτήτης  αντιπροσωπείας  αυτοκινήτων  ειδικεύεται στην πώληση εισαγόμενων μεταχειρισμέων αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας όπως Audi και Porsche στο Καράτσι. Λέει ότι δεν βιάζεται να τα βγάλει από τον εκθεσιακό χώρο.

«Όσο περισσότερο κάθονται αυτά τα αυτοκίνητα εδώ, τόσο πιο πολύτιμα αποκτούν», εξηγεί.

 naftemporiki.gr

Πηγή