ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ

Κοινοβουλευτική Ομάδα

Αθήνα, 7 Ιουνίου 2024

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών κ. Κ. Χατζηδάκη

Θέμα: «‘’Γολγοθάς’’ για λογιστές-φοροτεχνικούς και φορολογούμενους οι φορολογικές δηλώσεις του 2023»

«Φέτος για πρώτη φορά, πάνω από 1,3 εκατομμύριο φορολογούμενοι, κυρίως μισθωτοί και συνταξιούχοι, δεν θα υποβάλουν οι ίδιοι τη δήλωσή τους, αφού θα είναι προσυμπληρωμένη από την Α.Α.Δ.Ε. με το σύνολο των στοιχείων που διαθέτει», διατυμπάνιζαν, θριαμβολογώντας κύκλοι του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, ωστόσο, στο πεδίο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων φοροτεχνικοί και λογιστές, αλλά και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας, διαπιστώνουν πως μεγάλες ελλείψεις στοιχείων στο taxisnet θα καθυστερήσουν σημαντικά την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

Ειδικότερα υπενθυμίζεται πως το ηλεκτρονικό σύστημα έχει ανοίξει από τις 25 Απριλίου και ήδη στο διάστημα αυτό έχουν εντοπιστεί πολλά ζητήματα, ευθύνη για τα οποία φέρουν και οι φορείς του Δημοσίου, οι οποίοι ακόμη και σήμερα δεν έχουν αποστείλει στην ΑΑΔΕ τις βεβαιώσεις αποδοχών, ενώ σε άλλες περιπτώσεις δεν έχουν αναρτηθεί τα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών να εντοπίζει προβλήματα που συνολικά σχετίζονται:

-την ολιγωρία υπουργείων, όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικών περιφερειών, αλλά και ορισμένων δήμων που δεν έχουν ανεβάσει ακόμη βεβαιώσεις αποδοχών,

-τη μη εμφάνιση στο Ε1 αυτοκινήτων που ήταν σε κυκλοφορία το 2023,

-λανθασμένες καταχωρήσεις, σε σχέση με τις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών,

-τη μη ανάρτηση των έκτακτων επιδομάτων των συνταξιούχων,

-τον εντοπισμό λαθών στη μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών αρκετών γεωργικών επιχειρήσεων,

-τη μη συμπλήρωση της επιστρεπτέας προκαταβολής στον κωδικό 727,

-τη μη ορθή συμπλήρωση του κωδικού 781 που προσαυξάνει τα εισοδήματα του έτους και συμβάλλει στην κάλυψη τεκμηρίων διαβίωσης (κατοικία, αυτοκίνητο, πισίνα, σκάφος κ.τ.λ.), με αποτέλεσμα κατά την εκκαθάριση να προκύπτει φόρος,

-με τη μη ορθή αναγραφή των τόκων καταθέσεων, από ορισμένες τράπεζες.

Έτσι και με βάση τα παραπάνω σχεδόν το σύνολο των φορολογουμένων θα πρέπει να ελέγξουν όλους τους κωδικούς που τους αφορούν, προκειμένου να αποφευχθούν λάθη και παραλείψεις που χωρίς δική τους ευθύνη μπορεί να οδηγήσουν σε πρόσθετους φόρους, όταν μάλιστα οι λογιστές /φοροτεχνικοί τονίζουν πως η περίοδος είναι πολύ επιβαρυμένη, από τη στιγμή που έχουν αναλάβει αμισθί και την πληροφόρηση των υποχρεώσεων ιδιωτών (δεκάδες δηλωτικές υποχρεώσεις που απορρέουν από τις πολυάριθμες ηλεκτρονικές πλατφόρμες) και επιχειρήσεων (My Data, Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, κ.α.), ενώ παράλληλα αποτελούν και τον βασικό ενδιάμεσο φορέα, προκειμένου να περατωθεί μια εκκρεμότητα μεταξύ ενός ιδιώτη και αρκετών φορέων του δημοσίου.

Στο ίδιο πλαίσιο και επειδή πολλά από τα ανωτέρω προβλήματα θα πρέπει να επιλυθούν από τη φορολογική διοίκηση, φοροτεχνικοί και λογιστές, όπως και τα συλλογικά τους όργανα (Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών) τονίζουν σε σχετικές τους ανακοινώσεις, πως οι φορολογικές δηλώσεις των υπόχρεων είναι ανέφικτο να υποβληθούν εντός του χρονοδιαγράμματος που ανακοίνωσε το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών.

Ενώ όπως αναφέρεται και σε ιστοσελίδες οικονομικού περιεχομένου και εγνωσμένου κύρους: «Μέχρι σήμερα, έχουν διαπιστωθεί ελλείψεις σε πλήθος δεδομένων που έπρεπε ήδη να έχουν αναρτηθεί και καθυστερήσεις στην αναβάθμιση των εφαρμογών από τις εταιρείες πληροφορικής. Λόγω της ύπαρξης νομοθετικού κενού στην έναρξη της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και προκειμένου να αποφευχθούν οι συνεχείς παρατάσεις, από κοινού ΟΕΕ και ΠΟΦΕΕ προτείνουν εκ νέου την άμεση νομοθέτηση ενός αυστηρού χρονοδιαγράμματος, με σαφή ορισμό ημερομηνίας έναρξης – λήξης, εντός του οποίου θα υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις».

Συγκεκριμένα, πάγια θέση του Οικονομικού Επιμελητηρίου, σχετικά με τις προθεσμίες των δηλώσεων εισοδήματος, είναι ότι το χρονικό διάστημα για την υποβολή τους θα πρέπει να είναι αυτό που προέβλεψε ο αρχικός νομοθέτης, και συγκεκριμένα η παράγραφος 3 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013 όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α’ 167/23-07-2013:

«3. Η δήλωση υποβάλλεται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους. Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος αποβιώσει ή μεταφέρει την κατοικία του στο εξωτερικό, η δήλωση υποβάλλεται από τους κατά περίπτωση υπόχρεους, καθ’ όλη τη διάρκεια του φορολογικού έτους και συνοδεύεται από δικαιολογητικά και στοιχεία που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.»

Όπως και η παράγραφος 2 του άρθρου 68 του ίδιου νόμου που δημοσιεύθηκε στο ίδιο ΦΕΚ.

«2. Η δήλωση υποβάλλεται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν τεθεί υπό εκκαθάριση, η δήλωση υποβάλλεται μέσα σε ένα (1) μήνα από τη λήξη της εκκαθάρισης για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν κατά την περίοδο αυτή. Σε περίπτωση παράτασης της εκκαθάρισης πέραν του έτους υποβάλλεται προσωρινή δήλωση για τα εισοδήματα κάθε έτους – μέσα σε ένα (1) μήνα από τη λήξη του, επιφυλασσομένης της υποβολής οριστικής δήλωσης συγχρόνως με τη λήξη της εκκαθάρισης. Για τα διαλυόμενα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες, για τα οποία δεν επιβάλλεται από το νόμο εκκαθάριση, η δήλωση υποβάλλεται μέσα σε ένα (1) μήνα από τη διάλυση και σε κάθε περίπτωση πριν από τη διάθεση με οποιονδήποτε τρόπο των περιουσιακών στοιχείων τους».

Κατόπιν τούτων και δεδομένου ότι μέχρι σήμερα ο ρυθμός υποβολής φορολογικών δηλώσεων για το 2023, τόσο των νομικών, όσο και των φυσικών προσώπων, υπολείπεται κατά πολύ των αντίστοιχων της περυσινής περιόδου, για όλους τους παραπάνω λόγους και σε σημαντικό βαθμό με ευθύνη της κυβέρνησης.

Δεδομένου ότι τα ‘’σφιχτά’’ χρονοδιαγράμματα που ανακοινώθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο, για υποβολή 334.000 περίπου δηλώσεων των νομικών προσώπων έως την 28η Ιουνίου και περίπου 6.500.000 για τα φυσικά πρόσωπα έως την 26η Ιουλίου είναι ανέφικτο να υλοποιηθούν υπό το πρίσμα των πολλών παραλείψεων από πλευράς της ίδιας της φορολογικής διοίκησης, αλλά και πολλών άλλων φορέων του δημοσίου.

Δεδομένου ότι η πολυδιαφημισμένη ‘’ψηφιοποίηση του κράτους’’ από την κυβέρνηση της ΝΔ συγκρούεται και σε αυτήν την περίπτωση με την πραγματικότητα, αποδεικνύοντας πως από το πεδίο της επικοινωνίας μέχρι το πεδίο της υλοποίησης των όποιων μεταρρυθμίσεων η απόσταση είναι μεγάλη και σίγουρα δεν καλύπτεται από την κατά φαινόμενα ‘’αδρανοποίηση’’ του αρμόδιου υπουργείου στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου για τις Ευρωεκλογές.

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. υπουργός:

1. Πώς προτίθεται η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει αυτήν την κατάσταση που απειλεί τόσο τα φυσικά, όσο και τα νομικά πρόσωπα με επιπλέον φόρους και πρόστιμα, δεδομένου ότι κατά κοινή παραδοχή οι φορολογικές δηλώσεις είναι ανέφικτο να κατατεθούν ολοκληρωμένα, εντός των ορισθέντων από τη φορολογική διοίκηση ‘’τελικών’’ ημερομηνιών υποβολής τους (26η Ιουλίου και 28η Ιουνίου αντίστοιχα);

2. Αν είναι διατεθειμένος να υιοθετήσει τις προτάσεις του ΟΕΕ, για την άμεση νομοθέτηση ενός αυστηρού χρονοδιαγράμματος, με σαφή ορισμό ημερομηνίας έναρξης – λήξης, εντός του οποίου θα υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις, στο πνεύμα των αρθρ. 67 και 68 του ν. 4172/2013, ώστε να διασφαλιστεί ένα επαρκές διάστημα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, από λογιστές / φοροτεχνικούς, με σωστό τρόπο και χωρίς λάθη;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Λιακούλη Ευαγγελία
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)
Πάνας Απόστολος
Αποστολάκη Ελένη – Μαρία (Μιλένα)
Βατσινά Ελένη
Γερουλάνος Παύλος
Γρηγοράκου Παναγιώτα (Νάγια)
Καζάνη Αικατερίνη
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Μιχαηλίδης Σταύρος
Μουλκιώτης Γεώργιος
Μπιάγκης Δημήτριος
Νικητιάδης Γεώργιος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Παρασκευαΐδης Παναγιώτης
Παραστατίδης Στέφανος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Πουλάς Ανδρέας
Σπυριδάκη Αικατερίνη
Σταρακά Χριστίνα
Τσίμαρης Ιωάννης
Χνάρης Εμμανουήλ
Χρηστίδης Παύλος
Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ

Πηγή