Διεθνή ανησυχία προκαλεί η κατάσταση του tanker «Sounion» που έχει πληγεί από επιθέσεις των Χούθι ανοιχτά της Υεμένης, μετά τη δημοσιοποίηση φωτογραφιών από την Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «Aσπίδες» (EUNAFOR ASPIDES) που δείχνουν σημεία φωτιάς και καπνού γύρω από τις δεξαμενές του.

Από το αγκυροβολημένο τάνκερ έχει απομακρυνθεί το πλήρωμά του, ενώ στις δεξαμενές του υπάρχουν, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, 150.000 τόνοι crude oil, που φορτώθηκαν από το Ιράκ με προορισμό τους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.

Η EUNAFOR ASPIDES σε ανάρτησή της στο Χ αναφέρει ότι πλωτή μονάδα της που διέσχιζε τη θαλάσσια περιοχή την Κυριακή 25 Αυγούστου πληροφόρησε ότι στο δεξαμενόπλοιο (χωρητικότητας 163.759 DWT, κατασκευής 2006) παρατηρήθηκαν εστίες φωτιάς και καπνού σε τουλάχιστον 5 σημεία στο κύριο κατάστρωμα γύρω από τις καταπακτές των δεξαμενών πετρελαίου.

Η EUNAFOR ASPIDES ανακοίνωσε ότι «έως τώρα δεν έχουν παρατηρηθεί εμφανή σημάδια διαρροής πετρελαίου στη θάλασσα», ενώ τόνισε πως «όλα τα σκάφη που βρίσκονται στην περιοχή θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά, καθώς το MV Sounion αποτελεί τόσο ναυτιλιακό όσο και άμεσο περιβαλλοντικό κίνδυνο».

«Η κατάσταση αυτή υπογραμμίζει ότι αυτού του είδους οι επιθέσεις δεν αποτελούν μόνο απειλή κατά της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας αλλά και κατά της ζωής των ναυτικών, του περιβάλλοντος και εν συνεχεία της ζωής όλων των πολιτών που ζουν στην περιοχή αυτή» επισημαίνει.

Το «Sounion» δέχτηκε την πρώτη επίθεση την περασμένη Τετάρτη 21 Αυγούστου, με το 25μελές πλήρωμά του από τη Ρωσία και τις Φιλιππίνες να μεταφέρεται από γαλλικό αντιτορπιλικό σε ασφαλές σημείο στο Τζιμπουτί.

Η ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες» είχε δημοσιεύσει αρχικά φωτογραφίες του πλοίου την Πέμπτη την ώρα της διάσωσης χωρίς να φαίνονται φλόγες.

Εκτιμάται ότι η φωτιά στα συγκεκριμένα σημεία ξέσπασε σε μεταγενέστερη επίθεση των Χούθι την Παρασκευή.

Σημειώνεται ότι σε ένα από τα αρχικά χτυπήματα το «Sounion» έχασε την ισχύ της μηχανής του.

Η πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου «Delta Tankers» καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες προκειμένου το δεξαμενόπλοιο να μετακινηθεί με ασφάλεια σε κάποιο κοντινό λιμάνι.

Σε επικοινωνία της με τη «Ν» η εταιρεία ανακοίνωσε ότι «για λόγους ασφαλείας δεν θα ήθελε να σχολιάσει κάτι».

Ωστόσο, πληροφορίες από πηγές ασφαλείας αναφέρουν ότι έχει ήδη ζητηθεί η συνδρομή ρυμουλκών από το Τζιμπουτί, αλλά αυτό πρέπει να γίνει υπό την προστασία στρατιωτικού πλοίου της επιχείρησης «Ασπίδες» καθώς υπάρχουν φόβοι νέων επιθέσεων.

Αξιωματούχος από την ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες», μιλώντας στη ναυτιλιακή επιθεώρηση του Trade Winds, ανέφερε ότι το «Sounion» δεν είχε ζητήσει στρατιωτική προστασία πριν χτυπηθεί.

«Πολλά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα δεν ζητούν τη στενή προστασία μας», τόνισε ο ταγματάρχης Σωκράτης Ραβανός της «Ασπίδες» στο Trade Winds, «αλλά αυτό που συμβουλεύουμε είναι να το ζητούν».

Οι οδηγίες που δημοσιεύθηκαν από την «Ασπίδες» συμβουλεύουν τα εμπορικά πλοία να εγγράφονται στην αποστολή το αργότερο 72 ώρες πριν από την είσοδο στην περιοχή, γεγονός που θα επιτρέψει στη δύναμη να αξιολογήσει τα αιτήματα για βοήθεια.

Την ίδια ώρα οι ΗΠΑ μέσω του υπουργείου Εξωτερικών δήλωσαν ότι «ανησυχούν σοβαρά» για την απειλή στο περιβάλλον, επισημαίνοντας ότι οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι μπορεί να οδηγήσουν στη διαρροή στη θάλασσα ενός εκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου, «ποσότητα τετραπλάσια από την καταστροφή του Exxon Valdez».

Το Τrade Winds επισημαίνει ότι από την προσάραξη του Exxon Valdez τον Μάρτιο του 1989 στον ύφαλο Bligh Reef στο Prince William Sound σχεδόν 250.000 βαρέλια αργού πετρελαίου χύθηκαν στη θάλασσα και μόλυναν περίπου 1.500 μίλια της ακτογραμμής της Αλάσκας, ενώ οι ποινικές και αστικές κυρώσεις ξεπέρασαν το 1 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για την Πρόληψη της Ρύπανσης από Πλοία (MARPOL), ορισμένες περιοχές χαρακτηρίζονται ως «ειδικές περιοχές» που χρήζουν προστασίας υψηλότερου επιπέδου, κυρίως λόγω της οικολογικής τους κατάστασης.

Στελέχη εταιρειών αντιρρύπανσης δήλωσαν στη «Ν» ότι η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια από αυτές τις περιοχές.

Αλλάζει η αξιολόγηση από τις ασφαλιστικές

Πληρέστερη αξιολόγηση στις δανειοδοτήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών τα πλοία των οποίων εξακολουθούν να διασχίζουν την ευάλωτη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας αναμένεται να ζητήσουν στελέχη τραπεζών που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία Poseidon Principles.

Σύμφωνα με τους Financial Times, στελέχη οκτώ τραπεζών, μεταξύ των οποίων η ING και η Citigroup, αναμένεται να συναντηθούν τον Οκτώβριο για να συζητήσουν πώς θα παρακολουθούνται οι δεσμεύσεις των πελατών για την ασφάλεια, καθώς μια σειρά επιθέσεων κατά πλοίων στα ανοικτά της Υεμένης δημιουργεί νέα δεδομένα ασφαλείας στις τράπεζες προκειμένου να ελεγχθούν αν τηρούνται τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.

Οι τράπεζες που συμμετέχουν στην Poseidon Principles φέρονται να εξετάζουν το ενδεχόμενο να περιορίσουν τη χορήγηση δανείων σε πλοιοκτήτες που θέτουν σε κίνδυνο τα πληρώματά τους στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο Stephen Fewster, επικεφαλής της ναυτιλιακής χρηματοδότησης της ING, δήλωσε στην εφημερίδα: «Μπορείτε να φανταστείτε να πλέετε στην Ερυθρά Θάλασσα ενώ υπάρχει ο κίνδυνος να σας χτυπήσει πύραυλος;».

«Τα μέλη του πληρώματος προέρχονται συνήθως από χαμηλό εισόδημα. Δεν έχουν την πολυτέλεια να πουν: Δεν πάω. Έχουν οικογένειες να συντηρήσουν».

Ο Stephen Fewster, ο οποίος είναι επίσης μη εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας διαχείρισης πλοίων Wallem Group, δήλωσε στους FT ότι, αν και ορισμένοι πλοιοκτήτες είναι συμβατικά υποχρεωμένοι να πηγαίνουν εκεί που τους λένε οι πελάτες τους, η ING θα ανησυχούσε για όποιον επέλεγε να πλεύσει μέσα από την επικίνδυνη ζώνη κοντά στην Υεμένη.

«Κανείς δεν θέλει να χρηματοδοτεί μια εταιρεία της οποίας το πλήρωμα τραυματίζεται συχνά», πρόσθεσε.

Ο Fewster, ο οποίος επανεξελέγη ταμίας στην Poseidon Principles νωρίτερα φέτος, θα προεδρεύσει στις συναντήσεις μεταξύ των τραπεζών στις οποίες συμμετέχουν επίσης οι ABN Amro, UBS, DNB, Nordea, SMBC Bank και SEB, αναφέρουν οι FT.

Η κίνηση αυτή ακολουθεί μια προηγούμενη συμφωνία μεταξύ των τραπεζών αυτών, που δανείζουν χρήματα για μεγάλες επενδύσεις στη ναυπηγική βιομηχανία, να αναφέρουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πλοιοκτητών στα χαρτοφυλάκιά τους, αν και η πρωτοβουλία αυτή έχει δώσει ποικίλα αποτελέσματα από το 2019.

Συνολικά 35, κατά κύριο λόγο, δυτικές τράπεζες έχουν υπογράψει τις αρχές της Poseidon Principles, υποστηρίζοντας ότι αντιπροσωπεύουν από κοινού περίπου το 80% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χρηματοδότησης.

Φέτος, ορισμένοι πλοιοκτήτες συνέχισαν να βάζουν τα πλοία τους να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα παρά τις πυραυλικές επιθέσεις των μαχητών Χούθι της Υεμένης, που δηλώνουν ότι προβαίνουν σ’ αυτές προς υποστήριξη των Παλαιστινίων της Γάζας.

Σύμφωνα με την ανεξάρτητη επενδυτική τράπεζα Stifel, οι διελεύσεις πλοίων στον κόλπο του Άντεν έχουν μειωθεί συνολικά σε όλους τους τύπους πλοίων κατά 74%.

Όπως αναφέρει η Stifel, η κίνηση των δεξαμενόπλοιων έχει μειωθεί κατά 42%, κατά 89% στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κατά 64% στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ όλα τα πλοία LNG έχουν απομακρυνθεί από τη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.

Πηγή