Από την έντυπη έκδοση

Του Νίκου Μπέλλου
nbellos@naftemporiki.gr

Την προώθηση της μικτής μάθησης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που είναι ένας συνδυασμός σχολείου και άλλου χώρου, συνιστά η Κομισιόν, τόσο για αντιμετώπιση των μαθησιακών κενών, που επιδεινώθηκαν με την πανδημία, όσο και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Η Επιτροπή καλεί τα κράτη-μέλη να εγκρίνουν άμεσα τη σύστασή της, αξιοποιώντας και όλες τις δυνατότητες κοινοτικής χρηματοδότησης μέσω του Erasmus+, του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΚΤ+, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, του προγράμματος «Ψηφιακή Ευρώπη», του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη» και του Μέσου Τεχνικής Υποστήριξης.

«Μικτή μάθηση» στην επίσημη εκπαίδευση και κατάρτιση είναι, σύμφωνα με την Κομισιόν, ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει ότι ένα σχολείο, ένας εκπαιδευτικός ή εκπαιδευόμενος ακολουθεί περισσότερες από μία προσεγγίσεις στη μαθησιακή διαδικασία. Μπορεί να πρόκειται για συνδυασμό σχολικού χώρου και άλλου φυσικού περιβάλλοντος (εταιρεία, κέντρο κατάρτισης/επιμόρφωσης, εξ αποστάσεως μάθηση, υπαίθριος χώρος, πολιτιστικός χώρος κ.λπ.) ή να συνδυάζει διαφορετικά μαθησιακά εργαλεία που μπορεί να είναι ψηφιακά και μη ψηφιακά.

Η μικτή μάθηση μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα καλύτερη παροχή εκπαίδευσης σε απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές και σε όσους ανήκουν σε ταξιδιωτικές κοινότητες ή διαμένουν σε νοσοκομεία και κέντρα περίθαλψης, καθώς και σε όσους συμμετέχουν σε κατάρτιση υψηλών επιδόσεων. Όλα τα περιβάλλοντα και τα εργαλεία θα πρέπει να είναι εξίσου προσιτά σε μειονοτικές ομάδες, παιδιά με αναπηρία και άτομα προερχόμενα από κοινωνικοοικονομικώς μειονεκτούντα περιβάλλοντα, και δεν θα πρέπει να οδηγούν σε διακρίσεις ή διαχωρισμό.

Η πρόταση της Επιτροπής για την εν λόγω σύσταση του Συμβουλίου προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι τα κράτη-μέλη θα πρέπει:

* Να παρέχουν πρόσθετες μαθησιακές ευκαιρίες και στοχευμένη υποστήριξη σε εκπαιδευόμενους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προέρχονται από μειονεκτούσες ομάδες ή έχουν με κάποιο άλλο τρόπο επηρεαστεί αρνητικά από τη διακοπή του σχολείου. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει, για παράδειγμα, ενισχυμένη ατομική στήριξη, συστήματα καθοδήγησης, πρόσθετο χρόνο μάθησης κατά τη σχολική χρονιά και/ή την περίοδο των διακοπών, πρόσβαση σε πρόσθετα περιβάλλοντα μάθησης, όπως οι δημόσιες βιβλιοθήκες και οι κοινοτικοί χώροι, καθώς και σε υπηρεσίες μετασχολικής μέριμνας με παιδαγωγική στήριξη. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή συνιστά την κινητοποίηση ή πρόσληψη επιπρόσθετου προσωπικού, ώστε να διατίθεται περισσότερος χρόνος ατομικής στήριξης στο σχολείο και στις μετασχολικές δραστηριότητες.

*Να αποδίδουν προτεραιότητα στη σωματική και ψυχική ευεξία των εκπαιδευομένων και των οικογενειών τους, όπως επίσης και των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτών/επιμορφωτών. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει, μεταξύ άλλων, ανάπτυξη καθοδήγησης για την ψυχική υγεία και συμπερίληψη τόσο της ευεξίας των εκπαιδευομένων και των εκπαιδευτικών όσο και της καταπολέμησης του εκφοβισμού στους στόχους του σχολείου.

* Να ενισχύουν την ανάπτυξη των ψηφιακών ικανοτήτων των εκπαιδευομένων, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών ή των εκπαιδευτών/επιμορφωτών και να ενθαρρύνουν τις επενδύσεις, σε επίπεδο σχολείου και κοινότητας, σε διαθέσιμες συσκευές και συνδεσιμότητα.

* Να υποστηρίζουν αποτελεσματικές συμπράξεις για υποδομή και πόρους μεταξύ διαφορετικών παρόχων εκπαίδευσης, μεταξύ άλλων από τον χώρο των επιχειρήσεων, των τεχνών, της πολιτιστικής κληρονομιάς, του αθλητισμού, της φύσης, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των ερευνητικών ιδρυμάτων, της βιομηχανίας εκπαιδευτικών πόρων (συμπεριλαμβανομένων της τεχνολογίας, των εκδόσεων και λοιπού εξοπλισμού προγραμμάτων σπουδών) και της εκπαιδευτικής έρευνας.

* Να αξιοποιήσουν πλήρως τα κονδύλια και την εμπειρογνωσία της Ε.Ε. για μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις σε υποδομές, εργαλεία και παιδαγωγική, ώστε να ενισχυθούν η ανθεκτικότητα και η ετοιμότητα των σχολείων να αντιμετωπίσουν το μέλλον.

Πηγή