Μία νέα ερώτηση για την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων κατατέθηκε στη Βουλή από το βουλευτή Φραγκίσκο Παρασύρη.

Μπορείτε να δείτε συγκεντρωμένες όλες τις αναφορές και ερωτήσεις στη σχετική ανάρτηση του κόμβου «Ερωτήματα και αναφορές στη Βουλή για τα προβλήματα στην υποβολή των δηλώσεων και το ενδεχόμενο παράτασης»

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Αριθμ. Πρωτ. ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ: 5544
Ημερομ. Κατάθεσης: 2/7/2024

ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ
Φραγκίσκος Παρασύρης-Βουλευτής Ν.Ηρακλείου

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Θέμα: «Αναγκαία η επίλυση ζητημάτων σχετικά με την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων».

Όπως είχε επισημανθεί σε σχετική ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ -Κινήματος Αλλαγής στις 7 Ιουνίου 2024, «Φέτος για πρώτη φορά, πάνω από 1,3 εκατομμύριο φορολογούμενοι, κυρίως μισθωτοί και συνταξιούχοι, δεν θα υποβάλουν οι ίδιοι τη δήλωσή τους, αφού θα είναι προσυμπληρωμένη από την Α.Α.Δ.Ε. με το σύνολο των στοιχείων που διαθέτει», διατυμπάνιζαν, θριαμβολογώντας κύκλοι του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, ωστόσο στο πεδίο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων φοροτεχνικοί και λογιστές, αλλά και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας, διαπιστώνουν πως μεγάλες ελλείψεις στοιχείων στο taxisnet θα καθυστερήσουν σημαντικά την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων».

Έκτοτε γινόμαστε και γίνεστε αποδέκτες πλήθους αιτημάτων σχετικά με τις δυσκολίες που παρουσιάζονται στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, ειδικά φέτος τόσο από φορείς της αγοράς, από συλλόγους λογιστών, από συνδικαλιστικούς αλλά και επιστημονικούς φορείς, ανάμεσά τους και το Δ.Σ. του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Τμήματος Ανατολικής Κρήτης, το οποίο στις 13 Ιουνίου 2024 ύστερα από εισήγηση της Επιτροπής «Λογιστικών και Φοροτεχνικών Θεμάτων», σας μετέφερε τις δυσκολίες που παρατηρούνται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, καθώς επίσης και την αγωνία των Οικονομολόγων, των Λογιστών και των Φοροτεχνικών.

Σχετικά με τις Φορολογικές Δηλώσεις, ζητούν τη νομοθέτηση ενός αυστηρού χρονοδιαγράμματος υποβολής κάθε έτος, με σαφή προσδιορισμό της ημερομηνίας έναρξης και λήξης των δηλώσεων, με αντίστοιχη διασφάλιση ότι η πλατφόρμα θα είναι πλήρως λειτουργική κατά την έναρξη. Προτείνουν, παράλληλα, τον καταλογισμό των ευθυνών στον εκάστοτε υπεύθυνο φορέα -δημόσιο ή ιδιωτικό-, για τυχόν καθυστερήσεις ή λάθη, τα οποία θα διαπιστώνονται στα δεδομένα που υποχρεούται να έχει υποβάλει στην πλατφόρμα κατά την έναρξη της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Με την τωρινή κατάσταση το σύστημα των φορολογικών δηλώσεων ανοίγει κατά το δοκούν, με ελλιπή ή και λανθασμένα δεδομένα, χωρίς να αναζητείται καμία ευθύνη από κανέναν φορέα και οι μόνοι αποδέκτες των συνεπειών όλων των παραπάνω είναι ο κλάδος των λογιστών φοροτεχνικών , οι οποίοι καλούνται μέσα σε ανέφικτα χρονικά περιθώρια να ανταπεξέλθουν σε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις ιδιωτών και επιχειρήσεων, κάτι που κάθε άλλο παρά διασφαλίζει την επιστημονικότητα του επαγγέλματός τους.

Στην επιστολή του το Δ.Σ. του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Τμήματος Ανατολικής Κρήτης αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Ειδικά για το φορολογικό έτος 2023 οπότε το σύστημα υποβολής των Φορολογικών Δηλώσεων άνοιξε καθυστερημένα στις 25/04/2024 για τα φυσικά πρόσωπα ενώ για τα νομικά πρόσωπα στις 01/05/2024 ενώ οι οδηγίες για το Ε3 δημοσιεύθηκαν στις 14/05/2024, θεωρούμε ανέφικτο να μπορέσει να υποβληθεί το σύνολο των φορολογικών δηλώσεων μέσα στο στενό χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινωθεί από το Υπουργείο Οικονομικών. Επιπρόσθετα τόσο κατά τις ημερομηνίες έναρξης της εφαρμογής υποβολής των ΦΔ αλλά και μέχρι σήμερα συνεχίζουν να διαπιστώνονται ελλείψεις και λάθη σε πλήθος δεδομένων που έπρεπε να έχουν αναρτηθεί στη σχετική πλατφόρμα, με την πλειονότητα των ως άνω παραλείψεων να προέρχονται από τους Φορείς του Δημοσίου».

Λογιστές, φοροτεχνικοί και οικονομολόγοι επισημαίνουν, ενδεικτικά, πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν εντοπίζονται στις βεβαιώσεις αποδοχών του Δημοσίου, στις βεβαιώσεις αποδοχών συντάξεων ΕΦΚΑ, οι οποίες διορθώνονται διαρκώς με αποτέλεσμα να απαιτούνται τροποποιητικές δηλώσεις, ενώ με καθυστέρηση γίνεται και η ανάρτηση για το Clawback και το Rebate, οι τόκοι τραπεζών απεικονίζονται λανθασμένα κ.α. προβλήματα.

Για της προσυμπληρωμένες δηλώσεις, οι οποίες οριστικοποιήθηκαν 2 Ιουλίου 2024, η σχετική ενημέρωση από την ΑΑΔΕ, επιβεβαιώνει την ανησυχία του οικονομικού κόσμου, ότι πρόκειται για ένα επικοινωνιακό μέτρο, καθώς το σύστημα δεν είναι έτοιμο να λαμβάνει αυτόματα ενημέρωση και δεδομένα που υπάρχουν στο taxis. Και βέβαια δεν είναι δυνατόν να θεωρείται προσυμπληρωμένη μια φορολογική δήλωση, την οποία η ίδια η ΑΑΔΕ ενημερώνει το φορολογούμενο ότι «Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή ελλείπουν στοιχεία, υποχρεούστε να τροποποιήσετε ή/και να συμπληρώσετε τα ορθά στοιχεία».

Από το παραπάνω στοιχείο, συνάγεται το συμπέρασμα ότι το Υπουργείο σας, θα ανακοινώσει ότι κατατέθηκε μεγάλος αριθμός φορολογικών δηλώσεων, οι οποίες παρόλα αυτά θα χρήζουν τροποποιήσεων ή επιπλέον ελέγχων.

Με βάση τις ανάγκες της αγοράς και των φορολογουμένων πολιτών, το Οικονομικό Επιμελητήριο Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, μεταξύ των όσων άλλων σημαντικών θεμάτων αναφέρονται στην επιστολή του, ζητάει την – εκ των πραγμάτων επιβεβλημένη – παράταση του χρόνου υποβολής των Φορολογικών Δηλώσεων ΦΠ και ΝΠ για το Φορολογικό Έτος 2023 έως τις 30/09/2024 με διατήρηση της έκπτωσης του 3% για εφάπαξ καταβολή έως την ημερομηνία αυτή, ενώ στη επιστολή του κάνει αναφορά και στα παρακάτω επιμέρους θέματα:

1. Η αυτόματη υποβολή των προ συμπληρωμένων Φορολογικών Δηλώσεων ΦΠ, οι οποίες πρόκειται να οριστικοποιηθούν στις 02/07/2024 στην πλειονότητα των οποίων απαιτούνται μεταβολές ή συμπλήρωση περαιτέρω δεδομένων και σίγουρα έλεγχος πριν την υποβολή, θεωρούμε ότι αποτελεί κατά βάση περισσότερο επικοινωνιακό παρά ουσιαστικό μέτρο, το οποίο θα επιβαρύνει περαιτέρω τα λογιστικά γραφεία από τις 03/07/2024 και μέχρι την καταληκτική ημερομηνία των δηλώσεων με τροποποιητικές δηλώσεις.

2. Η δήλωση της παράλληλης απασχόλησης των Συνταξιούχων που έχει καταληκτική ημερομηνία έως 30/06/2024 και προβλέπει αυστηρές χρηματικές κυρώσεις έως 12 μηνιαίων συντάξεων, θεωρούμε ότι αποτελεί ένα πληροφοριακό μέτρο, το οποίο θα μπορούσε να έχει λυθεί μέσα από τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων του ΕΦΚΑ και της ΑΑΔΕ, ωστόσο προτείνουμε η εν λόγω δήλωση από τους συνταξιούχους να μπορεί να δηλωθεί έως την καταληκτική ημερομηνία των Φορολογικών Δηλώσεων.

3. Να δοθεί η δυνατότητα της εκπρόθεσμης λύσης των μισθωτηρίων συμβολαίων προηγουμένων ετών χωρίς την επιβολή προστίμων για όσο διάστημα είναι ανοικτό το σύστημα των Φορολογικών Δηλώσεων.

4. Απαιτείται ειδική ρύθμιση για επιχειρήσεις, επενδυτικά σχέδια των οποίων έχουν υπαχθεί στους ν. 3908/2011 (Α ‘ 8) και 4399/2016 (Α’ 117), τα οποία, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023, έχουν υποβάλει αίτηση για την πιστοποίηση υλοποίησης ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) ή εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού τους σχεδίου ή της ολοκλήρωσής του, δικαιούνται τη χρήση της ωφέλειας κινήτρου φορολογικής απαλλαγής, κατ’ εξαίρεση για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το έτος 2023, εφόσον η απόφαση πιστοποίησης εκδοθεί έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων εισοδήματος του φορολογικού έτους 2023.

Επίσης για την τεκμαρτή φορολόγηση το Οικονομικό Επιμελητήριο Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, επισημαίνει μεταξύ άλλων, «το μέτρο της τεκμαρτής φορολόγησης εφαρμόστηκε και στο παρελθόν και καταργήθηκε με το Ν. 4172/2013 με το σκεπτικό ότι δεν μπορεί το κράτος να επιβάλλει στις επιχειρήσεις την τήρηση βιβλίων και στοιχείων και στη συνέχεια να αγνοεί το αποτέλεσμα που προκύπτει από αυτά προσδιορίζοντας με άλλους τρόπους το φορολογητέο εισόδημα των υπόχρεων επιχειρήσεων. Επιπρόσθετα, το μέτρο της τεκμαρτής φορολόγησης πέραν της πρόσκαιρης εισπραξιμότητας του φόρου εισοδήματος δεν περιορίζει τη φοροδιαφυγή ως προς τους έμμεσους φόρους ιδιαίτερα ως προς το ΦΠΑ ενώ αντίστοιχα η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου από τη χρήση του 2023 δημιουργεί αντικίνητρα ως προς την επιχειρηματικότητα καθώς η εφαρμογή της φορολόγησης με αυτή τη μέθοδο δεν ήταν σε γνώση των επιχειρηματιών εκ των προτέρων».

Σύμφωνα με τα ανωτέρω ερωτάσθε κ. Υπουργέ,

1. Σκοπεύετε να δώσετε παράταση έως την 30η Σεπτεμβρίου για την υποβολή των Φορολογικών Δηλώσεων, παρατείνοντας τη σχετική προθεσμία πέραν της 26ης Ιουλίου που ισχύει σήμερα;

2. Υπάρχει βούληση και σχεδιασμός για τη θεσμοθέτηση σταθερού χρονικού πλαισίου με ημερομηνία έναρξης και λήξης, με τον καταλογισμό ευθυνών στον εκάστοτε υπεύθυνο φορέα, είτε προέρχεται από τον δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα, για τυχόν καθυστερήσεις ή και λάθη που θα διαπιστώνονται στα δεδομένα που υποχρεούται να έχει υποβάλει στην πλατφόρμα κατά την έναρξη της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων (οι ελλείψεις στην πλειοψηφία αφορούν φορείς του Δημοσίου);

3. Σκοπεύετε να επανεξετάσετε το καθεστώς της τεκμαρτής φορολόγησης;

4. Πώς απαντάτε στο αίτημα του Οικονομικού Επιμελητηρίου για την κατάργηση των ορίων του άρθρου 38 του ν. 2873/2000 ώστε η κάθε είδους φορολογική δήλωση των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, ανεξαρτήτως ορίου ακαθάριστων εσόδων να υπογράφεται από λογιστή – φοροτεχνικό που πληροί τις προϋποθέσεις για την ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων σύμφωνα με το Ν. 2515/1997 και το Π.Δ. 340/1998 όπως ισχύουν, ώστε να διασφαλίζεται η ορθότητα των οικονομικών στοιχείων κάθε επιχείρησης και ελεύθερου επαγγελματία και να φορολογείται ανάλογα, βάσει του λογιστικού φορολογικού αποτελέσματος που προκύπτει από τα βιβλία και τα στοιχεία της εκάστοτε επιχείρησης;

5. Πώς απαντάτε στα επιμέρους τέσσερα ζητήματα (τίθενται με σχετική αύξουσα αρίθμηση) που τίθενται παραπάνω, ύστερα από τη σχετική ενημέρωση του Οικονομικού Επιμελητηρίου – Τμήμα Ανατολικής Κρήτης;

Ο Ερωτών Βουλευτής
Φραγκίσκος Παρασύρης

Πηγή