Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Σε εξαψήφια νούμερα σκαρφαλώνουν ξανά τα ναύλα των πλοίων μεταφοράς LNG στη spot αγορά, μετά από μια περίοδο πτώσης που ακολούθησε την πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της Freeport στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας ICIS LNG Edge, στον Ατλαντικό, τα ναύλα έχουν αυξηθεί πλέον στα 90.000 δολάρια την ημέρα, όταν στη διάρκεια του καλοκαιριού είχαν υποχωρήσει στα 39.000 δολάρια. «Τα ναύλα κινούνται ανοδικά εν όψει της χειμερινής ζήτησης για αέριο» λέει στη «Ν» ο Alex Froley, αναλυτής της ICIS. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πτωτική πορεία του προηγούμενου διαστήματος οφειλόταν στη διακοπή της λειτουργίας της μονάδας της Freeport, παραγωγικής δυναμικότητας 15 εκατ. τόνων ετησίως, η οποία οδήγησε σε μείωση της βραχυπρόθεσμης ζήτησης για πλοία.

Ο αναλυτής προσθέτει ότι η παύση των λειτουργιών της μονάδας έχει παραταθεί μέχρι τον Νοέμβριο, γεγονός το οποίο αναμένεται να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα βραχυπρόθεσμα τις ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου.

Αναφορικά με τα ναύλα στις μακροχρόνιες συμφωνίες, αυτά παραμένουν σταθερά πάνω από τα 100.000 δολάρια την ημέρα, κινούμενα πλέον πλησίον των 120.000 δολαρίων. Πρόκειται, όπως εξηγεί ο Froley, για απότοκο της ισχυρής ζήτησης για LNG στην Ευρώπη, σε προσπάθεια απομάκρυνσης από τις ρωσικές πηγές ενέργειας.

«Sold out» η αγορά

Οι χώρες της Ευρώπης έχουν ενισχύσει σημαντικά τις αγορές φορτίων LNG από τις ΗΠΑ, το Κατάρ και άλλες πηγές. Σύμφωνα με τον οίκο Refinitiv, οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους ξεπέρασαν τους 75 εκατ. τόνους, φτάνοντας σχεδόν τα επίπεδα που καταγράφηκαν όλο το 2021.

Σημαντική, όμως, είναι και η ζήτηση που καταγράφεται σε Νότια Κορέα και Ιαπωνία, συνθήκη που δημιουργεί… ανταγωνισμό για τα φορτία. Την ίδια ώρα, τα διαθέσιμα προς ναύλωση LNG carriers είναι «είδος προς εξαφάνιση». Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Poten & Partners, μόλις ένα LNG carrier είναι διαθέσιμο για ναύλωση στη spot για ένα ταξίδι στην Ασία σε δύο ή περισσότερους μήνες από τώρα, ενώ κανένα δεν είναι διαθέσιμο στον Ατλαντικό.

Για αγορά «sold out» εν όψει του χειμώνα στα LNG carriers δίχρονης καύσης (two-stroke) κάνει λόγο η ναυλομεσιτική Howe Robinson Partners. Σύμφωνα με τους αναλυτές, τα πιο μεγάλα διαθέσιμα προς μακροχρόνιες ναυλώσεις LNG carriers είναι σήμερα αυτά χωρητικότητας 165.000 κυβικών μέτρων και κάτω. Σημειώνεται ότι τα πιο συνηθισμένα σύγχρονα LNG carriers είναι 174.000 κυβικών μέτρων.

Η Howe Robinson εκτιμά ότι καθώς η προσφορά στην αγορά είναι περιορισμένη, οι πλοιοκτήτες ζητούν μακροχρόνιες ναυλώσεις,
ενώ οι ναυλωτές ζητούν τονάζ σε εξάμηνες συμφωνίες, οι οποίες είτε απορρίπτονται είτε τιμολογούνται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Νέα projects

Την ίδια ώρα, προχωρούν τα νέα έργα υποδομών που αναμένεται να στηρίξουν μακροπρόθεσμα τη ναυλαγορά των LNG carriers. Όπως μεταφέρει στη «Ν» o Alex Froley, τον Σεπτέμβριο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της η πρώτη νέα εισαγωγική μονάδα LNG στην Ευρώπη από το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης. Ειδικότερα, η ολλανδική Gasunie θα χρησιμοποιήσει τη μονάδα FSRU (πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης) Golar Igloo και ένα μικρότερο πλοίο για την εισαγωγή 8 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως στην Ολλανδία, για χρήση στη χώρα, τη Γερμανία και αλλού. Παράλληλα, σύντομα αναμένεται να φορτωθεί το πρώτο φορτίο LNG από τη μονάδα της ιταλικής ENI στη Μοζαμβίκη. Η BP, η οποία έχει τα δικαιώματα για όλα τα φορτία, έχει στείλει, σύμφωνα με τον Froley, ένα πλοίο κενό φορτίου στην περιοχή, δείχνοντας ότι πιθανότατα είναι έτοιμο να φορτώσει. Αυτή θα είναι η πρώτη παραγωγή LNG της Μοζαμβίκης.

Τέλος, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Excelerate Energy υπέγραψε επιστολή προθέσεως με το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries για την κατασκευή μίας μονάδας FSRU (χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων), η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη το 2026.

Πηγή