Νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε στη Βουλή.

Με το σχέδιο νόμου αναμορφώνεται το πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση των παραθαλάσσιων περιοχών και ρυθμίζονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας διαφόρων Υπουργείων

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

Ι. ΜΕΡΗ Α’ και Β’

1. Προσδιορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο των προτεινόμενων διατάξεων και τίθενται οι ορισμοί των εννοιών για την εφαρμογή τους.  (άρθρα 1-4)

2. Προβλέπονται:

– οι διαδικασίες οριοθέτησης αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού καθώς και τα ένδικα μέσα κατά των σχετικών αποφάσεων της αρμόδιας επιτροπής,

– το ποσοστό επί του ανταλλάγματος του Δημοσίου από την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας, το οποίο αποδίδεται στον οικείο δήμο,

– τα τμήματα αιγιαλού και παραλίας που επιτρέπεται να παραχωρηθούν για απλή χρήση, πέραν αυτών για τα οποία υπάρχει ενεργή σύμβαση παραχώρησης για το αντίστοιχο έτος,

– οι όροι της ηλεκτρονικής πλειοδοτικής διαδικασίας για την παραχώρηση απλής χρήσης,

– η δυνατότητα παραχώρησης απλής χρήσης τμήματος αιγιαλού και παραλίας χωρίς δημοπρασία, για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, στις αναφερόμενες επιχειρήσεις ή ναυταθλητικά σωματεία καθώς και το αντίστοιχο τίμημα παραχώρησης,

– η διαδικασία καταγγελίας παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας σε περίπτωση σοβαρών παραβάσεων του νόμου ή των συμβατικών υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου,

– οι υποχρεώσεις ι) των παραχωρησιούχων έπειτα από τη λήξη της παραχώρησης απλής χρήσης ή της περιόδου χρήσης, καθώς και ιι) των δήμων ως προς τους αιγιαλούς και τις παραλίες της χωρικής αρμοδιότητάς τους. (άρθρα 5-14)

3. α. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σχεδιάζει, αναπτύσσει, υλοποιεί και υποστηρίζει παραγωγικά το Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Συμβάσεων Παραχώρησης Απλής Χρήσης Αιγιαλού και Παραλίας» για χρήση από τις Κτηματικές Υπηρεσίες, προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ).

Σκοπός του ανωτέρω συστήματος είναι η υποστήριξη της δημοπράτησης της παραχώρησης της απλής χρήσης των αιγιαλών και παραλιών, καθώς και της παρακολούθησης συμμόρφωσης των παραχωρησιούχων με τους όρους των συμβάσεων.

β. Το κοινό έχει ηλεκτρονική πρόσβαση στο διάγραμμα του τμήματος του αιγιαλού και της παραλίας που παραχωρείται, ιδίως μέσω «QR – code» επί λογισμικού που είναι δωρεάν διαθέσιμο και είναι διασυνδεδεμένο με το Πληροφοριακό Σύστημα. Το λογισμικό παρέχει τη δυνατότητα για άμεση αποστολή καταγγελίας σε περίπτωση αυθαίρετης κατάληψης ή υπέρβασης της παραχώρησης.

γ. Καθορίζονται οι αρμόδιοι φορείς ελέγχου τήρησης των διατάξεων του υπό ψήφιση νομοσχεδίου και των όρων των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς και ο τρόπος δράσης αυτών.

δ. Οι αρμόδιοι φορείς διενεργούν αυτοψία, με τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών ή την αξιοποίηση δορυφορικών λήψεων, στον αιγιαλό ή την παραλία και συντάσσουν επί τόπου σχετικό πόρισμα – έκθεση στο οποίο περιγράφονται οι διαπιστωθείσες παραβάσεις.(άρθρα 15- 17)

4. α. Καθορίζονται τα επιβαλλόμενα μέτρα σε περίπτωση ι) κατάληψης αιγιαλού και παραλίας χωρίς σύμβαση παραχώρησης ή καθ’ υπέρβαση αυτής, ιι) οικονομικής δραστηριότητας σε αιγιαλό ή παραλία που έχει καταληφθεί χωρίς σύμβαση παραχώρησης και ιιι) παράνομης κατασκευής έργων στον αιγιαλό ή την παραλία.

β. Η απομάκρυνση και αποθήκευση των κινητών στοιχείων, η αποκατάσταση του αιγιαλού και της παραλίας στην κατάσταση που ήταν πριν την παράνομη διαμόρφωσή τους και η κατεδάφιση αυθαίρετων κατασκευών διενεργούνται με δαπάνες του υπαιτίου. Αν ο υπαίτιος δεν συμμορφώνεται άμεσα, οι ανωτέρω ενέργειες γίνονται με δαπάνες του οικείου δήμου και καταλογίζονται στον παραβάτη κατά τον Κ.Ε.Δ.Ε..

Εάν ο δήμος δεν απομακρύνει τα κινητά στοιχεία από τον χώρο της παράνομης κατάληψης εντός δύο (2) ημερών από την παρέλευση της
προθεσμίας που είχε τεθεί με την πράξη άμεσης απομάκρυνσης, παρακρατείται το πέντε τοις εκατό (5%) από το σύνολο του ανταλλάγματος για τις παραχωρήσεις απλής χρήσης που αποδίδεται στον δήμο. (άρθρο 18)

5. α. Καθορίζονται τα πρόστιμα που επιβάλλονται, κατά περίπτωση, από την Κτηματική Υπηρεσία στους παραβάτες του υπό ψήφιση νομοσχεδίου. Τα εν λόγω πρόστιμα διπλασιάζονται σε περίπτωση νέας παράβασης, ενώ προβλέπονται και λοιπές διοικητικές κυρώσεις (αναστολή λειτουργίας επιχείρησης ή/και αποκλεισμός του παραβάτη από κάθε διαδικασία παραχώρησης χρήσης αιγιαλού ή παραλίας για πέντε ή δέκα έτη, κατά περίπτωση).

β. Όποιος επιφέρει στον αιγιαλό ή την παραλία οποιαδήποτε μεταβολή χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής ή με άδεια που εκδόθηκε παράνομα, ανεξαρτήτως ζημίας ή βλάβης, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή. Αν η μεταβολή προκαλεί σημαντική οικολογική, περιβαλλοντική ή γεωμορφολογική διατάραξη ή βλάβη, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή. [Σύμφωνα με την καταργούμενη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 1 του ν. 2971/2001 προβλεπόταν ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους]. (άρθρα 19 και 20)

6. α. Προβλέπεται η ανάλογη εφαρμογή του υπό ψήφιση νόμου και για τους χώρους ζώνης λιμένα τις όχθες, τις παρόχθιες ζώνες, το υδάτινο στοιχείο, τον πυθμένα και το υπέδαφος του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού.

β. Παρέχονται οι σχετικές εξουσιοδοτήσεις και τίθενται μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις. Μεταξύ άλλων καταργούνται και οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 29 του ν. 2971/2001, σχετικά με την επιβολή διοικητικού προστίμου (300,00 – 30.000,00 ευρώ) σε βάρος όσων προβαίνουν σε παράνομη απλή χρήση ζώνης λιμένα και υδάτινου στοιχείου θάλασσας, υπέρ του ειδικού λογαριασμού «ΓΑΛΑΖΙΟ ΤΑΜΕΙΟ» του ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ, από το οποίο 3% αποδίδεται στον Ειδικό Λογαριασμό Αλληλοβοήθειας Ναυτικού. (άρθρα 21 – 24)

II. ΜΕΡΟΣ Γ’

1. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4389/2016 σχετικά με την ευθύνη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.) έναντι τρίτων, για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.(άρθρο 25)

2. Προβλέπεται η υπαγωγή της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4413/2016 , σχετικά με την ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων παραχώρησης με τις προβλεπόμενες και για το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. Α.Ε.) εξαιρέσεις.(άρθρο 26)

3.Προβλέπεται η παραχώρηση της χρήσης των τμημάτων του οριζόμενου ακινήτου ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, που βρίσκεται στη Δημοτική Ενότητα Αντιρρίου, προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, χωρίς αντάλλαγμα, για την εκπλήρωση του αναφερόμενου σκοπού. Αντίστοιχα, προβλέπεται δυνατότητα παραχώρησης, άνευ ανταλλάγματος, της κατοχής και χρήσης των εν λόγω τμημάτων στον ανάδοχο της Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης και Εκμετάλλευσης της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 27)

4. Καθορίζεται η θαλάσσια ζώνη του λιμένα Αλεξανδρούπολης. (άρθρο 28)

III. ΜΕΡΟΣ Δ’

1.Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4659/2020 σχετικά με τη χορήγηση του επιδόματος γέννησης για κάθε παιδί που γεννιέται στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων:

α. Προβλέπεται κλιμακούμενη, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, αύξηση του επιδόματος γέννησης, με κριτήριο τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων της οικογένειας, όπως αυτός διαμορφώνεται μετά τη γέννηση του τέκνου.

β. Προβλέπεται η αναδρομική, από την οριζόμενη ημερομηνία, καταβολή του προσαυξημένου επιδόματος γέννησης.

γ. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη δυνατότητα αναπροσαρμογής του ύψους του ανωτέρω επιδόματος.(άρθρα 29 – 32)

2. Εισάγονται ρυθμίσεις που τροποποιούν τα ισχύοντα για το Πρόγραμμα «Ανακαινίζω Νοικιάζω», το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 9 του ν. 5006/2022 και συγκεκριμένα:

– Τροποποιείται το αναγκαίο ποσοστό κυριότητας ή επικαρπίας του ακινήτου, ως προϋπόθεση υπαγωγής στο εν λόγω Πρόγραμμα.

– Παρέχεται δυνατότητα προκαταβολής μέρους της σχετικής επιδότησης.

– Τροποποιείται η πηγή χρηματοδότησης του Προγράμματος.

(άρθρα 33-34)

3. Προβλέπεται η δυνατότητα συμπληρωματικής χρηματοδότησης, από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας συνολικά μέχρι του ποσού των δεκαοκτώ εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων (18.500.000) ευρώ, των προγραμμάτων πρόσβασης παιδιών προσχολικής ηλικίας, βρεφών και νηπίων, σε υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και φροντίδας, καθώς και πρόσβασης παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης, κατά την περίοδο 2023-2024.(άρθρο 35 )

4. Αυξάνονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα:
– το ωρομίσθιο των εφημεριών του αναφερόμενου ιατρικού προσωπικού,
– το μηνιαίο ποσό που καταβάλλεται αντί αποζημίωσης εφημεριών στο ιατρικό προσωπικό των αναφερόμενων βαθμών και επεκτείνεται η καταβολή του και στους νόμιμους αναπληρωτές των δικαιούχων αυτού,
– τα ωρομίσθια εφημεριών των μελών Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και ακαδημαϊκών υποτρόφων στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία Αρεταίειο και Αιγινήτειο,
– ο συντελεστής βάσει του οποίου προσδιορίζεται το ανώτατο όριο των συνολικών αποδοχών των ιατρών του Ε.Σ.Υ..(άρθρο 36)

5. Επεκτείνεται η δυνατότητα καταβολής του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (Κ.Ε.Δ.Σ.) και στους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι ή διατίθενται στις αναφερόμενες υπηρεσίες.(άρθρο 37)

6. Διαγράφονται αυτοδικαίως από την οριζόμενη ημερομηνία, οφειλές, ληξιπρόθεσμες ή μη, από δάνεια χορηγηθέντα από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σε αποβιώσαντες στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023 καθώς και σε συγγενείς αυτών, όπως ειδικότερα αναφέρονται. (άρθρο 38)

7. Παρατείνεται περαιτέρω, έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα, η αναστολή διενέργειας κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης κινητών και ακινήτων, σε βάρος φυσικών ή νομικών προσώπων που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση απρόβλεπτης έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πυρκαγιών που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018.(άρθρο 39)

8. α. Επιστρέφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, και κατά το αναφερόμενο χρονικό διάστημα (είχε επιστραφεί και κατά το οικονομικό έτος 2023).

β. Το ποσό επιστροφής του Ε.Φ.Κ. τελεί υπό ειδικό καθεστώς (είναι ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες ή μη οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση, δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα κ.λπ.). (άρθρο 40)

9. Επεκτείνεται η εφαρμογή του πρώτου εδαφίου της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 27 του Κώδικα ΦΠΑ (περί απαλλαγής από τον Φ.Π.Α. υπό προϋποθέσεις) και σε περίπτωση παράδοσης αγαθών και παροχής υπηρεσιών από υποκείμενο στον φόρο προμηθευτή προς δωρητή, ο οποίος τα χρησιμοποιεί στο πλαίσιο σύμβασης δωρεάς που συνάπτει το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για τον σκοπό της πραγματοποίησης της μελέτης και των εργασιών ανέγερσης, κατασκευής, ανακατασκευής, ανακαίνισης, επισκευής και επέκτασης ακινήτων που του ανήκουν κατά κυριότητα και χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση του θρησκευτικού ή φιλανθρωπικού έργου του.

Τα ανωτέρω εφαρμόζονται για δύο (2) χρόνια από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου και επί ακινήτων που έχουν παραχωρηθεί στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, από ημεδαπούς και αλλοδαπούς φορείς, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, για την επιτέλεση του θρησκευτικού ή φιλανθρωπικού έργου του. (άρθρο 41)

10. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4987/2022, σχετικά με τη διασύνδεση τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση. Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων:

α. Υποχρεούνται οι αναφερόμενες οντότητες να ολοκληρώνουν τις διαδικασίες αναβάθμισης και διασύνδεσης των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.) ή του λογισμικού ηλεκτρονικής τιμολόγησης με τα τερματικά EFT/POS των χρηστών, εντός των οριζόμενων προθεσμιών.

β. Επιβάλλεται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, χρηματικό πρόστιμο, για παραβάσεις υποχρεώσεων υποβολής δήλωσης ή αποστολής πληροφοριών σχετικών με υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης Φ.Η.Μ. ή εμπορικού/λογιστικού προγράμματος διαχείρισης.

γ. Επανακαθορίζονται οι επιβαλλόμενες κυρώσεις σχετικά με την παραβίαση της υποχρέωσης i) διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση και ii) συμμόρφωσης των οντοτήτων που δραστηριοποιούνται στον τομέα υπηρεσιών πληρωμών μέσω κάρτας, με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης της Α.Α.Δ.Ε. των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης. (άρθρα 42-45)

11. Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την επάρκεια ενεργειακού εφοδιασμού των Μη διασυνδεδεμένων Νησιών (Μ.Δ.Ν.) και της νήσου Κρήτης κατά τη μεταβατική περίοδο έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσής τους με το Ηπειρωτικό Σύστημα. Συγκεκριμένα, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

α. Καθορίζεται η σχετική διαδικασία για τη χορήγηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από συμβατικά καύσιμα σε παραγωγούς στα Μ.Δ.Ν. και στην Κρήτη που λειτουργούν σταθμούς αυτού του είδους. Στο πλαίσιο αυτό, συνάπτεται σχετική σύμβαση ή τροποποιείται ισχύουσα σύμβαση με επέκταση του υφιστάμενου δυναμικού ή με εγκατάσταση νέου, κατά περίπτωση, στην οποία καθορίζεται μεταξύ άλλων και η παροχή αποζημίωσης στον κάτοχο της κατά τα ανωτέρω εκδιδόμενης άδειας. Η εν λόγω αποζημίωση, με την οποία καλύπτεται το πλήρες κόστος του πρόσθετου δυναμικού, καταβάλλεται μέσω του μηχανισμού Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (Υ.Κ.Ω.), με κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε περίπτωση που δεν επαρκούν τα διαθέσιμα κεφάλαια του ειδικού διαχειριστικού λογαριασμού Υ.Κ.Ω., που τηρεί ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε.), η απόδοση της οφειλόμενης αποζημίωσης στον κάτοχο της άδειας παραγωγής καλύπτεται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (Τ.Ε.Μ.), κατά προτεραιότητα, με αντίστοιχη πίστωση ως εισροή του ειδικού διαχειριστικού λογαριασμού Υ.Κ.Ω..

– Προβλέπεται η καταβολή της εν λόγω αποζημίωσης στον κάτοχο άδειας παραγωγής στην Κρήτη σε δόσεις, οι οποίες σε περίπτωση καθυστέρησης, επιβαρύνονται με τον προβλεπόμενο νόμιμο τόκο.

β. Ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με την εγκατάσταση του πρόσθετου δυναμικού στην Κρήτη, όπως η λύση της σχετικής σύμβασης, η καταβολή της αποζημίωσης σε περίπτωση που η διασύνδεση επέλθει νωρίτερα από την ημερομηνία λήξης αυτής, η αναπροσαρμογή της αποζημίωσης σε περίπτωση τυχόν καθυστερήσεων στην εγκατάσταση του εξοπλισμού του πρόσθετου δυναμικού, ο καταλογισμός της σχετικής ρήτρας στον κάτοχο της άδειας σε περίπτωση καθυστέρησης εγκατάστασης των σχετικών μονάδων παραγωγής, η συνέχιση λειτουργίας συγκεκριμένων μονάδων εσωτερικής καύσης κ.λπ.

γ. Επέρχονται τροποποιήσεις στο καθεστώς που διέπει τη μεταφορά, εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη, η εφαρμογή του οποίου επεκτείνεται και στα Μ.Δ.Ν. εν γένει, προκειμένου να διασφαλίζεται η ενεργειακή επάρκειά τους μέχρι την ολοκλήρωση των διασυνδέσεών τους με το ηπειρωτικό σύστημα.

δ. Καταργείται η δυνατότητα χορήγησης άδειας παραγωγής για νέο δυναμικό παραγωγής με συμβατικές μονάδες στα Μ.Δ.Ν. (άρθρα 46-49)

12. Διευρύνονται οι κατηγορίες μονάδων που υπάγονται αυτοδίκαια στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις.(άρθρο 50)

13.Ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Συγκεκριμένα, παρέχεται η δυνατότητα στο Ελληνικό Δημόσιο να μεταβιβάζει:

α. κατά πλήρη κυριότητα και χωρίς αντάλλαγμα, στις ανώνυμες εταιρείες «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Ανώνυμη Εταιρεία» (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.) και «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρεία» (Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.), τροχαίο υλικό και τα παρελκόμενα αυτού, που έχει αποκτήσει δυνάμει συμβάσεων προμήθειας σύμφωνα με το άρθρο 33 του ν.4647/2019, αποκλειστικά για τον μνημονευόμενο σκοπό.

Ορίζεται ότι, το Δημόσιο συνεχίζει, και μετά τη μεταβίβαση της κυριότητας του τροχαίου υλικού, να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις συμβάσεις προμήθειας αυτού,

β. την κατοχή και χρήση του προαναφερόμενου τροχαίου υλικού στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.), κατά το διάστημα της προσωρινής ανάθεσης σε αυτόν του συγκοινωνιακού έργου της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, διατηρώντας παράλληλα την κυριότητα αυτού.

Προβλέπεται, επίσης, ότι η ασφάλιση του εν λόγω τροχαίου υλικού γίνεται δια του ειδικού λογαριασμού «ασφαλιστικό κεφάλαιο» του ν.δ.716/1970, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

Οι προαναφερόμενες μεταβιβάσεις τροχαίου υλικού και των παρελκομένων του απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά και οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση και συντελούνται με κ.υ.α. (άρθρα 51 και 52)

14. Ρυθμίζονται θέματα επιλογής και ορισμού διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.(άρθρο 53)

15. Ορίζεται ότι τα αναφερόμενα κωλύματα διορισμού σε διοικητικά συμβούλια και επιτροπές πιστωτικών ιδρυμάτων του αρ. 10 ν. 3864/2010 αφορούν μη εκτελεστικά μέλη αυτών. (άρθρο 54)

16. Παρατείνεται από τη λήξη του και μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων σε υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, βάσει της υπ’ αριθ. 99603/09.09.2020 πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. (άρθρο 55).

17.2.2024

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με διαφάνεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, τον σεβασμό και την ασφάλεια των λουόμενων, την ένταση των ελέγχων και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων στους παραβάτες.

Το νομοσχέδιο εισάγεται έγκαιρα στη Βουλή προκειμένου οι νέες μισθώσεις που θα συναφθούν για τη φετινή περίοδο να διέπονται από τους νέους κανόνες αναφορικά, μεταξύ άλλων, με τις ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ των παραχωρήσεων, το μέγιστο εμβαδόν της παραλίας που επιτρέπεται να παραχωρείται προς εκμετάλλευση και τη διασφάλιση απάτητων παραλιών όπου αυτό επιβάλλεται.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται επίσης οι διατάξεις:
– Για την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται στο αγροτικό πετρέλαιο για το 2024 καθώς και για την προκαταβολή μέρους της επιστροφής.
– Για την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την θέσπιση αυστηρών ποινών για επιχειρήσεις (παρόχους και χρήστες) που δεν θα συμμορφωθούν έγκαιρα.
Για τα θέματα αυτά επισυνάπτεται ξεχωριστή ενημέρωση.
Οι νέες ρυθμίσεις για τον αιγιαλό και την παραλία διαρθρώνονται σε πέντε άξονες που περιλαμβάνουν:
1.    Διατάξεις για την προστασία των αιγιαλών με διαβάθμιση που περιλαμβάνει και τις «απάτητες παραλίες» και για την διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών.
2.    Κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με διαφανή ηλεκτρονική διαδικασία.
3.    Θέσπιση νέων υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων για την εξυπηρέτηση του κοινού, την ασφάλεια των λουόμενων και την προστασία του περιβάλλοντος.
4.    Παρεμβάσεις για πιο αποτελεσματικούς ελέγχους και διευκόλυνση των καταγγελιών από τους πολίτες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας
5.    Αυστηρές ποινές (πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις) για τους παραβάτες.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η εικόνα στις παραλίες της χώρας μας από το φετινό καλοκαίρι αλλάζει. Το νέο πλαίσιο που διασφαλίζει τα δικαιώματα πρόσβασης των πολιτών και την προστασία του περιβάλλοντος τίθεται άμεσα σε ισχύ για όλες τις νέες μισθώσεις που θα συναφθούν από εφέτος. Αλλά και για τις υφιστάμενες μισθώσεις, στέλνουμε το μήνυμα σε όσους έχουν ενδεχομένως στο μυαλό τους καταπατήσεις και ληστρικές εκμεταλλεύσεις, να το ξανασκεφτούν. Είμαι βέβαιος ότι όλοι αντιλήφθηκαν ήδη από πέρυσι ότι οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς και αυστηροί, οι παραβάτες θα εντοπίζονται και θα τιμωρούνται και η νομιμότητα θα εφαρμοστεί. Δεν είναι μόνο οικονομικό το θέμα. Είναι και ζήτημα δικαιοσύνης και πολιτισμού».

Οι νέες διατάξεις προβλέπουν ειδικότερα:
1. Ρυθμίσεις για την προστασία των αιγιαλών

Τίθενται όρια στις παραχωρούμενες εκτάσεις προκειμένου να διασφαλίζεται η πρόσβαση του συνόλου των πολιτών και ελεύθερος χώρος για τους λουόμενους που δεν χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις των παραχωρησιούχων είτε όχι.
Ειδικότερα:
– Σε όλες τις περιπτώσεις τουλάχιστον το 50% της παραλίας πρέπει να είναι ελεύθερο. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι: Το σύνολο των τμημάτων αιγιαλού και παραλίας που παραχωρούνται δεν καλύπτει περισσότερο από 50% του εμβαδού ή του μήκους του μετώπου.
– Το εμβαδόν κάθε παραχώρησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 500 τετραγωνικά μέτρα. Τα ομπρελοκαθίσματα μπορούν να καταλαμβάνουν μέχρι 60% της παραχωρούμενης έκτασης (30% αν πρόκειται για προστατευόμενους αιγιαλούς και παραλίες, δηλαδή παραλίες που βρίσκονται σε περιοχές Natura και δεν έχουν χαρακτηρισθεί απάτητες). Μεταξύ των παραχωρήσεων πρέπει να μεσολαβεί απόσταση τουλάχιστον 6 μέτρων (3 μέτρα σε κάθε πλευρά) και τα ομπρελοκαθίσματα πρέπει να απέχουν από τη θάλασσα τουλάχιστον 4 μέτρα.
– Δεν επιτρέπεται παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας όταν το μήκος ή πλάτος τους  είναι μικρότερο των 4 μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του διακριτού τμήματος αιγιαλού είναι μικρότερο από 150 τμ.
-Ορίζεται ότι ο παλαιός αιγιαλός που συνορεύει με απάτητες παραλίες είναι κοινόχρηστος ενώ τα υπόλοιπα τμήματα του παλαιού αιγιαλού επανέρχονται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και θα μπορούν να αξιοποιούνται από την ΕΤΑΔ. Διευκρινίζεται ότι ο καθορισμός ή επανακαθορισμός παλαιού αιγιαλού δεν θίγει εμπράγματα δικαιώματα, τα οποία έχουν κτηθεί ή αναγνωρισθεί με συμβολαιογραφικό ή άλλο δημόσιο έγγραφο.
– Καθιερώνονται οι αιγιαλοί και παραλίες υψηλής προστασίας («απάτητες παραλίες») που βρίσκονται σε περιοχές Natura και για τις οποίες θα απαγορεύεται η παραχώρηση και κατ’ επέκταση η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών κ.λπ.. Οι απάτητες παραλίες θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας ύστερα από εισήγηση του ΟΦΥΠΕΚΑ και πρόταση του πρόταση του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής. Στα κριτήρια χαρακτηρισμού περιλαμβάνονται η σημαντική παρουσία σε αυτές φυσικών τύπων οικοτόπων που προστατεύονται από την ενωσιακή ή την εθνική νομοθεσία, σπάνιων ενδημικών ειδών χλωρίδας και πανίδας, η επιτέλεση σημαντικών οικολογικών λειτουργιών για προστατευόμενα είδη, ο χαρακτηρισμός τους ως Καίριες Περιοχές Βιοποικιλότητας, όπως και εν γένει η παρουσία σημαντικών οικοσυστημάτων που χρήζουν προστασίας και διατήρησης ή αποκατάστασης.
– Επεκτείνονται στα Δωδεκάνησα (όπου ίσχυε διαφορετικό καθεστώς), οι κανόνες για την οριοθέτηση και προστασία του αιγιαλού που θεσπίζονται με το σχέδιο νόμου.
2. Κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με ηλεκτρονική διαδικασία.
Οι δημοπρασίες θα γίνονται από την Κτηματική Υπηρεσία (όχι από τους Δήμους) μέχρι τις 31 Μαρτίου κάθε έτους, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα προκειμένου  να διασφαλίζεται απλούστευση της διαδικασίας, τυποποίηση, διαφάνεια και ταχύτητα. Στην πλατφόρμα θα αναρτώνται τα στοιχεία (συντεταγμένες, πολύγωνο και αεροφωτογραφίες) κάθε παραχώρησης, η διάρκεια, οι όροι της παραχώρησης, και ιδίως ο χρόνος τοποθέτησης και απομάκρυνσης των κινητών στοιχείων κάθε χρονιά, 20 ημέρες πριν τη διεξαγωγή της δημοπρασίας. Θεσπίζεται ελάχιστο τίμημα που προκύπτει από μαθηματικό τύπο με βάση τις αντικειμενικές αξίες της περιοχής, συντελεστή βαρύτητας της δραστηριότητας και τον συντελεστή βαρύτητας του αιγιαλού ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά της παραλίας. Μετά τη λήξη  της πλειοδοτικής διαδικασίας, η ηλεκτρονική πλατφόρμα εξάγει με αυτοματοποιημένο τρόπο σχέδιο σύμβασης, το οποίο αποστέλλεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στον πλειοδότη. Οι Δήμοι θα εξακολουθήσουν να εισπράττουν το 60 % του ανταλλάγματος της παραχώρησης.
Οι παραλίες που επιτρέπεται να παραχωρηθούν θα καθορίζονται ετησίως με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ύστερα από διαβούλευση με τους Δήμους με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει ως εξής:
Έως την 1η Δεκεμβρίου κάθε έτους η Κτηματική Υπηρεσία αποστέλλει στους Δήμους εισήγηση για τα τμήματα αιγιαλού και παραλίας που επιτρέπεται να παραχωρηθούν. Οι Δήμοι γνωμοδοτούν έως την 1η Ιανουαρίου και η απόφαση εκδίδεται από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έως τις 15 Ιανουαρίου (ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος για να ολοκληρωθεί η διαδικασία της παραχώρησης μέχρι την 31η Μαρτίου). Για την έκδοση της απόφασης αυτής θα λαμβάνονται υπόψη οι ενεργές παραχωρήσεις, ώστε να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις και να τηρούνται τα όρια κάλυψης των αιγιαλών και οι αποστάσεις μεταξύ των παραχωρήσεων.
Για την πρώτη εφαρμογή του νόμου φέτος η απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα εκδοθεί ως τις 31 Μαρτίου και η διαδικασία παραχώρησης θα ολοκληρωθεί ως τις 15 Μαΐου.
Οι επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ταβέρνες, κάμπινγκ κ.λπ.) που γειτνιάζουν με την παραλία, (δηλ. οι λεγόμενες όμορες επιχειρήσεις) μπορούν εφόσον το ζητήσουν να αναλάβουν την εκμετάλλευση της παραλίας με την οποία συνορεύουν καταβάλλοντας το τίμημα που προβλέπεται για τις δημοπρασίες προσαυξημένο κατά 20%. Οι περιορισμοί ως προς την έκταση (50% της παραλίας), τις αποστάσεις (3 μέτρα εκατέρωθεν) και οι λοιπές υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων εφαρμόζονται και σε αυτές τις περιπτώσεις. Αν η παραλία αντιστοιχεί σε περισσότερες επιχειρήσεις, θα παραχωρείται θα γίνεται σε όσους δικαιούχους ζητήσουν, .εμβαδό της παραλίας ανάλογο με την πρόσοψη κάθε επιχείρησης.
1.    Υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων
Πέρα από τους περιορισμούς που ισχύουν στην έκταση της εκμετάλλευσης, τις αποστάσεις από τη θάλασσα και τυχόν άλλες παραχωρήσεις, οι παραχωρησιούχοι έχουν τις εξής ελάχιστες υποχρεώσεις:
α) διασφαλίζουν την ελεύθερη, απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση του κοινού στον αιγιαλό και την παραλία.
β) διασφαλίζουν τη χρήση του αιγιαλού και της παραλίας για άτομα με αναπηρία, εγκαθιστώντας ειδικές πλατφόρμες για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία (sea tracks), αν αυτές δεν έχουν εγκατασταθεί με μέριμνα του δήμου. Στην περίπτωση αυτή, ο παραχωρησιούχος συμψηφίζει τις δαπάνες για εγκατάσταση των πλατφορμών με το αντάλλαγμα της παραχώρησης,
γ) διατηρούν καθημερινά καθαρό το παραχωρούμενο τμήμα αιγιαλού και παραλίας,
δ) αναρτούν σε εμφανές σημείο στον αιγιαλό ή την παραλία πινακίδα με τις συντεταγμένες της παραχώρησης, τον αριθμό απόφασης παραχώρησης, τα δικαιώματα του κοινού, καθώς και QR code μοναδικού για κάθε παραχώρηση,
ε) τοποθετούν ντους και αποδυτήρια για την εξυπηρέτηση του κοινού,
στ) φροντίζουν για τη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος του παραχωρούμενου χώρου, όπως με τη διατήρηση της μορφολογίας της ακτής και της ακτογραμμής,
ζ) παραδίδουν τον χώρο στην αρχική κατάσταση στη λήξη της παραχώρησης,
η) διασφαλίζουν την παρουσία ναυαγοσώστη, εφόσον η υποχρέωση αυτή δεν καλύπτεται από τον οικείο δήμο. Στην περίπτωση αυτή, η αμοιβή του ναυαγοσώστη συμψηφίζεται με το αντάλλαγμα της παραχώρησης.
Με τη διακήρυξη μπορούν να προβλέπονται και επιπλέον υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου σε σχέση με την προστασία, διατήρηση και ανάπτυξη του παραχωρούμενου τμήματος αιγιαλού και παραλίας και την ενίσχυση της κοινοχρησίας.
3. Έλεγχοι και καταγγελίες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας
Οι πολίτες αποκτούν τη δυνατότητα ελέγχου και υποβολής καταγγελίας μέσω ψηφιακής εφαρμογής στο κινητό τους τηλέφωνο. Ειδικότερα: Σε κάθε σύμβαση παραχώρησης αντιστοιχεί κώδικας QR-code ο οποίος αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου και του οικείου δήμου. Επίσης, αποτυπώνεται υποχρεωτικά στην πινακίδα σήμανσης του αιγιαλού ή της παραλίας. Σκανάροντας το QR-code κάθε πολίτης θα μπορεί να δει το διάγραμμα του παραχωρούμενου αιγιαλού και να υποβάλει άμεσα, μέσω της ίδιας εφαρμογής, καταγγελία αν διαπιστώσει υπέρβαση  της παραχώρησης.
Παράλληλα προβλέπονται οι επίσημοι έλεγχοι από την Κτηματική Υπηρεσία, τους Δήμους, την ΑΑΔΕ, την Οικονομική Αστυνομία, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την ΕΛΑΣ, μεμονωμένα ή σε ομάδες κοινού ελέγχου με συντονιστή εισαγγελέα ή τον παριστάμενο υπάλληλο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το πόρισμα του ελέγχου περιλαμβάνει και φωτογραφίες οι οποίες λαμβάνονται επί τόπου ή εξ αποστάσεως με drones ή με αξιοποίηση δορυφορικών λήψεων προκειμένου να γίνονται απομακρυσμένες επιθεωρήσεις σε ευρύτερη περιοχή χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία των ελεγκτών.
5. Αυστηρές ποινές για τους παραβάτες
Οι ποινές που προβλέπονται περιλαμβάνουν πρόστιμα, υποχρέωση απομάκρυνσης των παράνομων εγκαταστάσεων, σφράγιση της επιχείρησης, απαγόρευση συμμετοχής σε νέους διαγωνισμούς. Ειδικότερα:
– Σε περίπτωση κατάληψης αιγιαλού και παραλίας χωρίς να υπάρχει σύμβαση παραχώρησης ή καθ’ υπέρβαση της παραχώρησης, όλα τα στοιχεία που έχουν τοποθετηθεί απομακρύνονται εντός 48 ωρών με πράξη άμεσης απομάκρυνσης που εκδίδει η Κτηματική Υπηρεσία. Επιπλέον:
– Αν δεν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης επιβάλλεται επιπλέον σφράγιση και διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης στον χώρο που έχει καταληφθεί, ο χώρος σφραγίζεται με ταινία και απαγορεύεται η είσοδος όπως και οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα σε αυτόν. Επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τετραπλάσιο του ελάχιστου τιμήματος της δημοπρασίας και αποκλεισμός του παραβάτη από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για πέντε χρόνια. Σε περίπτωση δεύτερης παράβασης, αν η κατάληψη έχει γίνει από λειτουργούσα όμορη επιχείρηση, η λειτουργία της αναστέλλεται επί δέκα ημέρες, η ταμειακή της μηχανή σφραγίζεται και ο παραβάτης αποκλείεται από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για δέκα χρόνια.
– Αν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης αλλά έχει καταληφθεί μεγαλύτερη έκταση:: Επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τετραπλάσιο του ελάχιστου τιμήματος της δημοπρασίας για την έκταση που δεν καλύπτεται από τη σύμβαση. Αν η υπέρβαση είναι μεγαλύτερη από το 50% της παραχωρηθείσας έκτασης, σε περίπτωση δεύτερης παράβασης επιβάλλεται αποκλεισμός του παραβάτη από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για πέντε χρόνια. Σε περίπτωση τρίτης παράβασης ποσοστού μεγαλύτερου από 50 %, ο παραβάτης αποκλείεται από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για δέκα χρόνια, η λειτουργία της επιχείρησης αναστέλλεται επί δέκα  ημέρες και η ταμειακή μηχανή της επιχείρησης σφραγίζεται.
– Αν υπάρχουν παράνομες κατασκευές, κατεδαφίζονται με δαπάνες του υπαιτίου. Επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τετραπλάσιο του ελάχιστου τιμήματος της δημοπρασίας το οποίο πολλαπλασιάζεται με τον αριθμό των ετών, μέχρι πέντε, από τότε που έχει ανεγερθεί η αυθαίρετη κατασκευή ή έχει γίνει η αυθαίρετη διαμόρφωση. Δηλαδή το πρόστιμο μπορεί να φθάσει μέχρι το 20πλάσιο του μισθώματος. Επιπλέον ο παραβάτης αποκλείεται από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για δέκα έτη μετά από την επιβολή της κύρωσης.
– Για μερική ή ολική παραχώρηση της παραλίας σε τρίτο πρόσωπο, εφόσον δεν επιτρέπεται από τη σύμβαση, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τετραπλάσιο του ελάχιστου τιμήματος της δημοπρασίας για το σύνολο της έκτασης.
– Για παρεμπόδιση της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία, πρόστιμο από 2.000 έως 60.000 ευρώ.
– Για παρεμπόδιση του ελέγχου πρόστιμο 10.000 ευρώ.
– Σε περίπτωση υποτροπής όλα τα πρόστιμα διπλασιάζονται.
– Ο χρονικός αποκλεισμός από τις μελλοντικές συμβάσεις παραχώρησης ισχύει και για όλες τις προσωπικές ή κεφαλαιουχικές εταιρείες στις οποίες ο παραβάτης μετέχει ως εταίρος ή μέτοχος.
– Ποινικές κυρώσεις: Όποιος επιφέρει στον αιγιαλό ή την παραλία οιαδήποτε μεταβολή χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής ή  με άδεια που εκδόθηκε παράνομα, ανεξαρτήτως ζημίας ή βλάβης, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους ή χρηματική ποινή. Στην περίπτωση που η μεταβολή προκαλεί σημαντική οικολογική, περιβαλλοντική ή γεωμορφολογική διατάραξη ή βλάβη  με ποινή φυλάκισης  τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή. Η ποινική δίωξη ασκείται αυτεπαγγέλτως.
Καταγγελία της σύμβασης
Ο παραχωρών φορέας καταγγέλλει την παραχώρηση σε περίπτωση σοβαρών παραβάσεων του νόμου ή των συμβατικών υποχρεώσεων όπως:
α) Η κατασκευή έργων ή η αυθαίρετη διαμόρφωση του αιγιαλού και της παραλίας,
β) η χρήση του παραχωρηθέντος τμήματος για σκοπό διαφορετικό από τον συμφωνηθέντα ή κατά τρόπο που προκαλεί αλλοίωση της φυσικής του μορφολογίας και των βιοτικών του στοιχείων,
γ) η μερική ή ολική μεταβίβαση της χρήσης σε τρίτο πρόσωπο, όταν αυτή δεν προβλέπεται στον νόμο ή στη σύμβαση παραχώρησης,
Επίσης η σύμβαση παραχώρησης καταγγέλλεται αν ο παραχωρησιούχος:
α) για δεύτερη φορά, εντός της χρονικής διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης, καταλάβει έκταση εκτός του παραχωρηθέντος τμήματος αιγιαλού και παραλίας κατά ποσοστό που υπερβαίνει το 50% της παραχώρησης.
β) μετά από δύο οχλήσεις, που απέχουν μεταξύ τους τρεις  ημέρες, δεν τοποθετήσει σε εμφανές σημείο του αιγιαλού ή της παραλίας πινακίδα με τα προσδιοριστικά στοιχεία της παραχώρησης,
γ) μετά από δύο οχλήσεις, που απέχουν μεταξύ τους τρεις ημέρες, δεν τοποθετήσει τα κινητά στοιχεία εξυπηρέτησης του κοινού που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, και
δ) παραβιάζει συστηματικά την υποχρέωσή του για τήρηση καθαρού του αιγιαλού.
Με άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου:
– Εναρμονίζονται οι διαδικασίες για τις συμβάσεις παραχώρησης της ΕΕΣΥΠ προς αυτές που ισχύουν στο ΤΑΙΠΕΔ, Επίσης, αίρονται κάποια ερμηνευτικά προβλήματα σε σχέση με τον ιδρυτικό νόμο της ΕΤΑΔ, ώστε στη λειτουργία της να έχει μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία.
– Παραχωρείται από το ΤΑΙΠΕΔ στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκταση στο Αντίρριο, στον πρώην εργοταξιακό χώρο του έργου ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου, προκειμένου να αρθούν εμπόδια για την ολοκλήρωση της πώλησης του ακινήτου (ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη ολοκληρωθεί). Στην έκταση αυτή υπάρχει αποθήκη, η χρήση της οποίας ανήκει στην ανάδοχο της Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Γέφυρας, η οποία συνιστά βάρος που εμποδίζει την ολοκλήρωση της διαδικασίας αγοραπωλησίας του ακινήτου. Η παραχώρηση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επιτρέψει την απομάκρυνση του βάρους και την απόδοση ελεύθερου του ακινήτου στον πλειοδότη που έχει αναδειχθεί από τη διαγωνιστική διαδικασία που έχει διενεργηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ.
– Αυξάνεται η αποζημίωση για εφημερίες και το ανώτατο όριο αποδοχών των ιατρών του Ε.Σ.Υ.

Πηγή