ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

ΕΘΝ. ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΩΣ 105 – 71306 ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΤΗΛ. 2810223997 – 2810224595
www.oeetak.gr e-mail : [email protected]

Ηράκλειο, 30/10/2024

Προς
ΜΜΕ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Προτάσεις ΟΕΕ/ΤΑΚ για τη νέα Φορολογική Περίοδο και την υποβολή των Φορολογικών Δηλώσεων Φυσικών & Νομικών Προσώπων 2024

Επιστολή στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη, τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αρμόδιο για τη φορολογική πολιτική κ. Χρίστο Δήμα, τον Διοικητή ΑΑΔΕ κ. Γιώργο Πιτσιλή και τον πρόεδρο του ΟΕΕ κ. Κωνσταντίνο Κόλλια, απέστειλε η Διοίκηση του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος – Τμήματος Ανατολικής Κρήτης σχετικά με τις προτάσεις της για τη νέα Φορολογική Περίοδο και την υποβολή των Φορολογικών Δηλώσεων Φυσικών & Νομικών Προσώπων 2024.

Συγκεκριμένα η επιστολή αναφέρει τα παρακάτω:

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με τη θεσμοθέτηση ενός σταθερού χρονοδιαγράμματος υποβολής των Φορολογικών Δηλώσεων από το Φορολογικού Έτος 2024 και έπειτα, το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος – Τμήμα Ανατολικής Κρήτης θεωρεί ότι με τη θέσπιση ενός σταθερού χρονικά πλαισίου και με τη διασφάλιση για τη λειτουργική επάρκεια του συστήματος και πληρότητα των δεδομένων που θα έχουν αναρτηθεί από τους συναρμόδιους φορείς για παραγωγική και εύρυθμη λειτουργία από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα των υποβολών, ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα των συναδέλφων – μελών μας Λογιστών Φοροτεχνικών. Ως Επιστημονικός Φορέας έχουμε επισημάνει το παραπάνω αίτημα διαχρονικά αλλά και στις δύο επιστολές του Περιφερειακού μας Τμήματος κατά τη φετινή περίοδο υποβολών των Φορολογικών Δηλώσεων, στις οποίες μεταφέραμε εκτός από την αγωνία των συναδέλφων και προτάσεις για την επίλυση χρόνιων αλλά και των καινούργιων προβλημάτων που εμφανίστηκαν φέτος για πρώτη φορά. Το Περιφερειακό Τμήμα του ΟΕΕ/ΤΑΚ, θέλοντας να συμβάλει θετικά στη διαμόρφωση του νέου πλαισίου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και κατόπιν σχετικής εισήγησης της Επιτροπής Λογιστικών και Φορολογικών Θεμάτων που λειτουργεί εντός του ΟΕΕ/ΤΑΚ, αποστέλλει μια σειρά από προτάσεις με σκοπό την πληρέστερη και ορθότερη τελική διαμόρφωση των παρεμβάσεων που θα γίνουν από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Προτάσεις ΟΕΕ/ΤΑΚ για Φορολογικές Δηλώσεις

1. Έγκαιρη προετοιμασία, οριστικοποίηση και δημοσίευση όλων των εντύπων (Ε1, Ε2, Ε3, έντυπο Ν) καθώς και έγκαιρη δημοσίευση όλων των σχετικών αποφάσεων, οδηγιών και εγκυκλίων (βασικών και διευκρινιστικών) βάσει των οποίων θα πραγματοποιηθεί η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων, εντός του έτους που προηγείται της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος προετοιμασίας, εκμάθησης και εξοικείωσης με τα νέα δεδομένα τόσο από τους φορολογούμενους και τους επαγγελματίες λογιστές, όσο και από τις εξειδικευμένες εταιρείες υποστήριξης λογιστικών προγραμμάτων.

2. Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που εκδόθηκε στις 15/10/2024, βάσει του οποίου τίθενται οι βάσεις ώστε να οριστεί συγκεκριμένη χρονική περίοδος έναρξης και λήξης της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων η οποία αυστηρά να πραγματώνεται από την 15/03 εκάστου έτους και με τετράμηνη διάρκεια, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα κάτωθι:
α. Απαραίτητη προϋπόθεση το σύστημα της ΑΑΔΕ να είναι πλήρως λειτουργικό, χωρίς σφάλματα όπως τα προηγούμενα έτη, σε όλο φάσμα των λειτουργιών και των διαφόρων πλατφορμών που θα κληθεί ο φορολογούμενος και ο λογιστής να υποβάλει δεδομένα.
β. Αναβάθμιση, όπου απαιτείται, των πληροφοριακών συστημάτων της ΑΑΔΕ και με την επισήμανση αυτή να μη διενεργείται κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες των λογιστικών γραφείων αλλά τις βραδινές ώρες από Δευτέρα έως Παρασκευή ή/και το Σαββατοκύριακο.
γ. Να καταστεί σαφές ότι ο Μάρτιος είναι κομβικός μήνας έναρξης, προετοιμασίας και υποβολής μεγάλου όγκου φορολογικών δηλώσεων, ενώ ο μήνας Απρίλιος αποτελεί μήνα με τεράστιο όγκο δηλωτικών υποχρεώσεων και υποβολών από το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας.
δ. Να θεσμοθετηθεί άμεσα ότι οι φορολογικές δηλώσεις μελών εταιρειών με απλογραφικά βιβλία κατατίθενται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του επόμενου από τη λήξη των δηλώσεων μήνα.

3. Όσον αφορά την έκπτωση του 4% για υποβολή δηλώσεων τον πρώτο μήνα από την έναρξη της περιόδου υποβολής, προτείνεται να ισχύει για φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν τους πρώτους τρεις μήνες, από 15/3 έως 15/6, ενώ για υποβολή δηλώσεων από 16/6 έως 15/7 να παρέχεται έκπτωση 3%, στην περίπτωση πάντα που ο φόρος εξοφληθεί μέχρι την καταληκτική ημερομηνία στις 31/7. Εξαιρετικά στις περιπτώσεις φυσικών προσώπων με επιχειρηματική ή αγροτική δραστηριότητα (υπόχρεοι με Ε3) η έκπτωση του 4% να ισχύει για όλη τη χρονική περίοδο υποβολής, εφόσον το Ε3 κατατίθεται με κωδικούς αδειοδοτημένου λογιστή πιστοποιημένου από το ΟΕΕ και εφόσον ο φόρος εξοφλείται έως την 31/7.

4. Όσον αφορά τους φορείς δημοσίου συμπεριλαμβανομένου και της ΑΑΔΕ, καθώς και του Τραπεζικού και Ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι θα πρέπει να υποβάλλουν τα απαιτούμενα προ-συμπληρωμένα δεδομένα, ώστε να είναι πλήρως λειτουργική και χωρίς λάθη η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, επισημαίνουμε τα εξής :
α) Να καταστεί υποχρεωτική η έγκαιρη και ορθή ανάρτηση των βεβαιώσεων αποδοχών των φορολογουμένων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Η ανάρτηση θα πρέπει να γίνει το αργότερο πριν από την έναρξη της φορολογικής περιόδου, ήτοι έως 28/02 του εκάστοτε έτους, όπως αναφέρεται και στο σχετικό Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και ισχύει.
β) Επίσης, προτείνεται σε περίπτωση που καθίσταται αναγκαία οποιαδήποτε μεταβολή από δημόσιο φορέα της βεβαίωσης αποδοχών κάποιου φορολογουμένου, η υποβολή της εν λόγω δήλωσης αυτόματα να παρατείνεται μέχρι το τέλος του εκάστοτε έτους. Να ισχύει κανονικά η έκπτωση του 4% εφόσον είναι υπαιτιότητα δημοσίου και όχι του φορολογούμενου. Αξίζει να σημειωθεί, ότι σε αρκετές περιπτώσεις ο φορολογούμενος δεν ενημερώνεται εγκαίρως (πολλές φορές και καθόλου) από τον φορέα του για τυχόν αλλαγές ή τροποποιήσεις, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η έγκαιρη υποβολή της τροποποιητικής του δήλωσης, με ότι αυτό συνεπάγεται.
γ) Περαιτέρω, προτείνεται να γίνεται αυτόματη τροποποιητική δήλωση από την ΑΑΔΕ, όταν η μεταβολή της βεβαίωσης από τον δημόσιο φορέα, δεν επιφέρει αλλαγή στο αποτέλεσμα της εκκαθάρισης της δήλωσης του, με άμεση ενημέρωση του φορολογουμένου.
δ) Προτείνεται να δημιουργηθεί διαδικτυακή πύλη εντός της σελίδας της ΑΑΔΕ στην οποία να δημοσιεύονται σε ζωντανό χρόνο αφενός η ολοκλήρωση ανά φορέα των βεβαιώσεων αποδοχών, συντάξεων, τόκων, επιδοτήσεων κτλ, με ποσοτικά στοιχεία (αριθμός φορολογουμένων και συνολικές αξίες) και αφετέρου δημοσίευση για τα νέα ή τροποποιημένα δεδομένα που αναρτώνται κάθε επόμενη φορά από τον εκάστοτε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, με real-time-tracking και κωδικοποίηση ανά φορέα καθώς και του αριθμού των φορολογουμένων που επηρεάζονται από κάθε επόμενη τροποποίηση.
ε) Στην ίδια πλατφόρμα να γνωστοποιείται η μή λειτουργία ή δυσλειτουργία της πλατφόρμας για οποιοδήποτε τεχνικό λόγο καθώς και του συνολικού χρόνου κατά τον οποίο η πλατφόρμα τέθηκε εκτός λειτουργίας.
ζ) Για την υποστήριξη όλων των παραπάνω, να συγκροτηθεί μικτή Επιτροπή η οποία θα αποτελείται από αρμόδιους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών, της ΑΑΔΕ, εκπροσώπους του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας καθώς και εξειδικευμένους τεχνικούς/προγραμματιστές, ώστε να καταστεί δυνατή η πλήρης και ορθή εποπτεία της λειτουργίας της πλατφόρμας καθ’ όλη την περίοδο υποβολών και να γίνονται όλες οι απαραίτητες διορθώσεις και παραμετροποιήσεις όπου αυτό απαιτείται για την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία του συστήματος.
η) Σε περιπτώσεις που διαπιστωθεί ότι η πλατφόρμα έχει καταστεί μη λειτουργική για τεχνικούς λόγους, ή εφόσον δεν τηρηθούν οι προθεσμίες υποβολών των δεδομένων των δημοσίων φορέων, της ΑΑΔΕ, του τραπεζικού και ιδιωτικού τομέα, να δίνεται αυτοδίκαιη παράταση ίσου χρονικού διαστήματος, για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων ώστε να εξασφαλίζεται η επαρκής και ορθολογική υποβολή και αποτύπωση των φορολογικών δεδομένων χωρίς να απαιτείται από τους λογιστές να καταβάλουν υπεράριθμες ώρες εργασίας προκειμένου να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, όπως συνέβη το 2024.
θ) Να διασφαλιστεί ότι οι συνάδελφοι Οικονομολόγοι του Δημοσίου Τομέα, Διοικητικά Στελέχη και Λογιστές, οι οποίοι είναι και μέλη του Φορέα μας, θα έχουν τα απαραίτητα εργαλεία και μέσα και οι Οικονομικές Υπηρεσίες των φορέων αυτών θα έχουν προχωρήσει στην εγκατάσταση σύγχρονων λογιστικών προγραμμάτων και πληροφοριακών συστημάτων που θα συνδέονται με τα αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα και τις πλατφόρμες της ΑΑΔΕ, ώστε η υποβολή των δεδομένων να πραγματοποιείται χωρίς τεχνικά προβλήματα, έγκαιρα και έγκυρα και θα διασφαλίζεται η ορθότητα υποβολής των στοιχείων με αυτόματους ελέγχους από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών και τον ΕΦΚΑ. Επιπλέον, οι Δημόσιοι Φορείς να προχωρήσουν στη στελέχωση των Οικονομικών Υπηρεσιών με εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό, το οποίο θα έχει εμπειρία και γνώση, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις και υποχρεώσεις που απορρέουν και από τις νέες ρυθμίσεις και αλλαγές που θα φέρει το νέο νομοσχέδιο. Επίσης, σχετικά με την επιβολή κυρώσεων που ανακοίνωσε το Υπουργείο Οικονομικών σε διοικητικά στελέχη και υπαλλήλους με θέση ευθύνης, προτείνουμε οι κυρώσεις αυτές να επιβάλλονται στους ίδιους τους Φορείς και τις Διοικήσεις των Οργανισμών του Δημοσίου, οι οποίοι θα πρέπει να μεριμνήσουν τόσο για την επάρκεια των μέσων και του προσωπικού όσο και για την εμπρόθεσμη υποβολή των σχετικών δεδομένων και όχι στα υπαλληλικά στελέχη του εκάστοτε Οργανισμού.

5. Όσον αφορά τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις και την αυτόματη υποβολή αυτών, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, εφόσον όμως οι εν λόγω δηλώσεις δεν θα περιέχουν τα σοβαρά λάθη τα οποία παρατηρήθηκαν στις προσυμπληρωμένες δηλώσεις του φορολογικού έτους 2023. Ειδικότερα, θα πρέπει να γίνει προσεκτική επιλογή των φορολογουμένων για τους οποίους μπορεί να υποβληθεί αυτόματα προσυμπληρωμένη φορολογική δήλωση, ενώ θα πρέπει να γίνεται η τελική εκκαθάριση τους κατά τη λήξη της φορολογικής περιόδου εφόσον ο φορολογούμενος δεν την έχει ήδη υποβάλει.
Να σημειωθεί ότι κατά το πρώτο έτος πραγματοποίησης της αυτοματοποιημένης διαδικασίας υποβολής, διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα -μεταξύ άλλων- λάθη και παραλείψεις και τα οποία χρήζουν διόρθωσης :
– Δεν είχαν συμπεριληφθεί τέκνα που αποκτήθηκαν εντός τους προηγούμενου έτους. Οριστικοποιήθηκαν χωριστές δηλώσεις φορολογουμένων ενώ ήταν έγγαμοι.
– Δεν είχαν συμπληρωθεί ορθώς τα στοιχεία που αφορούσαν την κατοικία των φορολογουμένων, τη φιλοξενία καθώς και τη μεταβολή αυτής, είτε με νέο μισθωτήριο είτε με οποιοδήποτε τρόπο.
– Δεν συμπεριλήφθηκαν αγοραπωλησίες αυτοκινήτων και άλλων κινητών αξιών.
– Διαπιστώθηκε ότι το σύστημα δεν είχε τη δυνατότητα να προσθέσει δικαιούμενη ανάλωση κεφαλαίου που διέθετε ο φορολογούμενος ενώ προέκυπτε από τα διαθέσιμα εισοδήματα των παρελθόντων ετών με αποτέλεσμα να φορολογηθεί με τη μέθοδο των τεκμηρίων εισοδήματος σε περίπτωση μη κάλυψης των τεκμηρίων εντός του ίδιου φορολογικού έτους.
– Δεν συμπεριλήφθηκαν εισοδήματα για τα οποία δεν υπήρχε ηλεκτρονική πληροφόρηση, όπως το επίδομα γέννησης.
– Σε περιπτώσεις φορολογουμένων που εντός του 2023 εισέπραξαν αναδρομικά προηγούμενων ετών και οι δηλώσεις τους κατατέθηκαν αυτόματα, δεν έχει σταλεί ενημέρωση στους εν λόγω φορολογούμενους προκειμένου να υποβάλλουν τροποποιητικές για τα προηγούμενα έτη με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με πρόστιμα. Η επισήμανση αυτή γίνεται με το σκεπτικό ότι αφού η δήλωση υποβλήθηκε αυτόματα πιθανώς δεν ελέγχθηκε (από τον φορολογούμενο ή από Λογιστή) η Βεβαίωση Αποδοχών.

6. Επιμέρους παρεμβάσεις που προτείνουμε για την ορθότερη και ευκολότερη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων αλλά και γενικότερα για την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων και των λογιστών φοροτεχνικών είναι μεταξύ άλλων:
α. Η τροποποίηση της πλατφόρμας των μισθωτηρίων ώστε να γίνει πιο φιλική στον χρήστη και να έχει μεγαλύτερη συγκεντρωτική πληροφόρηση αλλά και επιλογές εμφάνισης και κατανομής των δεδομένων των μισθωτηρίων.
β. Η δυνατότητα ενημέρωσης του φορολογουμένου για τη διαθέσιμη ανάλωση εισοδημάτων για την οποία υπάρχει ήδη ηλεκτρονική πληροφόρηση που δεν γνωστοποιείται.
γ. Η δυνατότητα ενημέρωσης του φορολογουμένου – εντός και εκτός πλατφόρμας φορολογικών δηλώσεων – για ειδικούς κωδικούς οι οποίοι έρχονται προσυμπληρωμένοι στις φορολογικές δηλώσεις και αφορούν κυρίως μειώσεις φόρων π.χ. αναπηρίες, ώστε να αποφευχθεί η αποστολή πολλών φορολογικών δηλώσεων για έλεγχο στις ΔΟΥ λόγω των συγκεκριμένων κωδικών.
δ. Περισσότερη διαλειτουργικότητα μεταξύ των Φορέων του Δημοσίου ώστε να αποφευχθούν οι περιπτώσεις όπως στην προηγούμενη παράγραφο αλλά και άλλες περιπτώσεις που το σύστημα δεν αναγνωρίζει ή / και στέλνει δηλώσεις για έλεγχο (πχ Οικοδομικά Ένσημα).

Κλείνοντας, με μια ματιά ανασκόπησης πλέον στη φετινή περίοδο υποβολής, θεωρούμε ότι ο λόγος που ο μεγαλύτερος όγκος των φορολογικών δηλώσεων της φορολογικής περιόδου του 2024 υποβλήθηκαν εμπρόθεσμα, δεν ήταν ούτε η επάρκεια της περιόδου υποβολής, ούτε η πληρότητα και ορθότητα των δεδομένων στην πλατφόρμα αλλά και ούτε το ότι το σύστημα ήταν πλήρως λειτουργικό, αλλά οι εξαντλητικές ώρες εργασίας που κλήθηκαν να καταβάλουν οι συνάδελφοι μας Λογιστές Φοροτεχνικοί πανελλαδικά προκειμένου να ανταποκριθούν σε αυτό το υπερβολικά πιεστικό χρονοδιάγραμμα, γεγονός που πρέπει να αποτραπεί να επαναληφθεί στο μέλλον.

Πηγή