ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
1o ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ ΘΡΑΚΗΣ

Ταχ. Δ/νση : Μ.Μ. Βασιλείου 3, Κομοτηνή Τ.Κ: 69132
Τηλέφωνο: 25310 23035
E-mail: [email protected]

 
Κομοτηνή 09/05/2025
Αρ. Πρωτ. 038

Προς: Διοικητή ΑΑΔΕ.
Κοιν.: Πίνακας Αποδεκτών
 
ΘΕΜΑ: «Παρατηρήσεις και προτάσεις επί της απόφασης Α.1049/2025 περί υποχρεωτικής μηνιαίας υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ για επιχειρήσεις απλογραφικών βιβλίων»

Αξιότιμε κύριε Διοικητά,

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας και της θεσμικής μας αποστολής για την υποστήριξη της εύρυθμης λειτουργίας των επιχειρήσεων και την προαγωγή της φορολογικής συμμόρφωσης, το Περιφερειακό Τμήμα Θράκης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας επιθυμεί να διατυπώσει τις ακόλουθες παρατηρήσεις επί της απόφασης Α.1049/2025, με την οποία καθιερώνεται η υποχρεωτική υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ σε μηνιαία βάση για επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα.

Σύμφωνα με την εν λόγω απόφαση:
• Οι επιχειρήσεις που έχουν πραγματοποιήσει έναρξη εργασιών από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και την 31η Μαρτίου 2025, υποχρεούνται σε μηνιαία υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ από την 1η Ιουλίου 2025 και εφεξής.
• Οι επιχειρήσεις που προβαίνουν σε έναρξη εργασιών από την 1η Απριλίου 2025 και μετά, υποχρεούνται σε μηνιαία υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ από την έναρξη της δραστηριότητάς τους.

Η υποχρέωση αυτή ισχύει ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας ή ύψους ετήσιου κύκλου εργασιών.

1. Ψηφιακή υποδομή και επάρκεια ελεγκτικών μηχανισμών.
Η ΑΑΔΕ διαθέτει ήδη ένα ανεπτυγμένο πλαίσιο ψηφιακής παρακολούθησης των συναλλαγών, το οποίο περιλαμβάνει:
• την υποχρεωτική διαβίβαση παραστατικών μέσω της πλατφόρμας myDATA,
• την ημερήσια αποστολή εσόδων μέσω της διασύνδεσης Ταμειακών Μηχανών και POS στο σύστημα e-Send,
• τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και risk analysis για τον εντοπισμό επιχειρήσεων αυξημένου κινδύνου φοροδιαφυγής.

Τα εργαλεία αυτά εξασφαλίζουν επαρκή και αποτελεσματική παρακολούθηση, χωρίς να απαιτείται η καθολική επιβολή πρόσθετων δηλωτικών υποχρεώσεων σε όλες τις επιχειρήσεις.

2. Θεσμικό πλαίσιο προσδιορισμού φόρων και προστασίας των δημοσίων εσόδων
Ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 5104/2024) παρέχει πλήρη σειρά εργαλείων προσδιορισμού και διασφάλισης του φόρου (άμεσος, διοικητικός, εκτιμώμενος,
διορθωτικός και προληπτικός προσδιορισμός), επιτρέποντας:
• τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου,
• την επέμβαση στις περιπτώσεις ανακρίβειας ή παραβατικότητας, χωρίς την ανάγκη επιβολής νέων οριζόντιων δηλωτικών επιβαρύνσεων.

3. Οικονομικά δεδομένα και ανάγκη στοχευμένων ελέγχων.
Παρά την ύπαρξη «κενού ΦΠΑ», η χώρα μας έχει καταγράψει σημαντική πρόοδο στη μείωση της φοροδιαφυγής και την αύξηση των δημοσίων εσόδων, κυρίως μέσω:
• της αύξησης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής,
• της εφαρμογής των ψηφιακών συστημάτων παρακολούθησης συναλλαγών.

Το εναπομείναν κενό ΦΠΑ αποδίδεται σε συγκεκριμένους κλάδους και πρακτικές, γεγονός που επιβάλλει στοχευμένους ελέγχους και όχι γενικευμένα μέτρα που πλήττουν άδικα το σύνολο των μικρών και νεοσύστατων επιχειρήσεων.

4. Διοικητικές και οικονομικές επιπτώσεις της Απόφασης Α.1049/2025. Η υποχρεωτική μηνιαία υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ:
• αυξάνει δυσανάλογα το λειτουργικό και λογιστικό κόστος μικρών και νεοσύστατων επιχειρήσεων,
• εντείνει τις δυσχέρειες ρευστότητας, ειδικά σε επαγγελματίες που συναλλάσσονται με φορείς του Δημοσίου,
• λειτουργεί ως αντικίνητρο για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

5. Απουσία διαβούλευσης και ανάγκη θεσμικού διαλόγου.
Η εν λόγω ρύθμιση υιοθετήθηκε χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους θεσμικούς φορείς της αγοράς και της επιχειρηματικότητας, γεγονός που υπονομεύει τις αρχές της καλής νομοθέτησης και της αποτελεσματικής διοικητικής πρακτικής.

6. Συνολική στοχοποίηση των μικρών επιχειρήσεων.
Η Απόφαση Α.1049/2025 δεν αποτελεί απομονωμένο μέτρο, αλλά έρχεται σε συνέχεια ρυθμίσεων όπως ο αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού των καθαρών κερδών ατομικών επιχειρήσεων, ενισχύοντας τη συνολική στοχοποίηση της μικρής επιχειρηματικότητας.
 
Η μεταχείριση όλων των μικρών και νεοσύστατων επιχειρήσεων ως εν δυνάμει παραβατών:
• αγνοεί τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας τους,
• υπονομεύει την εμπιστοσύνη προς τη φορολογική διοίκηση,
• και περιορίζει τις αναπτυξιακές δυνατότητες του παραγωγικού ιστού της χώρας.

Κατόπιν των ανωτέρω, προτείνουμε:
• την άμεση επανεξέταση της απόφασης Α.1049/2025,
• τη θέσπιση ειδικών εξαιρέσεων ή κατώτατων ορίων υπαγωγής για τις πολύ μικρές και νεοσύστατες επιχειρήσεις,
• την πλήρη αξιοποίηση των υφιστάμενων ψηφιακών και διοικητικών μηχανισμών για στοχευμένη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής,
• τη θεσμοθέτηση διαδικασίας ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ Φορολογικής Διοίκησης και θεσμικών φορέων της αγοράς.

Διατηρούμε τη διαθεσιμότητά μας για κάθε περαιτέρω συνεργασία ή συνάντηση που θα μπορούσε να συμβάλει στην επίτευξη των κοινών στόχων για μία αποτελεσματική, δίκαιη και λειτουργική φορολογική διοίκηση.

Ο Πρόεδρος του Ο.Ε.Ε. Π.Τ. Θράκης
Μαλτέζος Φώτιος
 
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

• Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
• Πρόεδρο Οικονομικού Επιμελητηρίου Της Ελλάδας.
• Πρόεδρο Επιμελητηρίου Έβρου.
• Πρόεδρο Επιμελητηρίου Ξάνθης.
• Πρόεδρο Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης.
• Πρόεδρο Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ροδόπης.
• Σύλλογος Λογιστών Φοροτεχνικών Αλεξανδρούπολης.
• Σύλλογος Οικονομολόγων Ελευθέρων Επαγγελματιών Ν. Έβρου.
• Ένωση Φοροτεχνικών Λογιστών Ελευθέρων Επαγγελματιών Ξάνθης.
• Σ.Λ.Φ.Ε.Ε. Βορείου Έβρου.
• Σύλλογος Λογιστών Φοροτεχνικών Ροδόπης.
• Περιφερειακά Τμήμα Ο.Ε.Ε.

Πηγή