Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στη δυναμική της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου για τα επόμενα χρόνια «ποντάρει» η Star Bulk Carriers. Η ναυτιλιακή εταιρεία, εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στης οποίας το πηδάλιο βρίσκεται ο Πέτρος Παππάς, πιστεύει ότι η αγορά στα bulk carriers θα έχει και τα επόμενα χρόνια ανοδική πορεία. 

Από τις αρχές του 2021 οι ναύλοι των bulk carriers ακολούθησαν εντυπωσιακή ανοδική πορεία, αλλά τους τελευταίους μήνες του έτους έχουν «κάνει κράτει» – κατάσταση η οποία δεν φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα τα στελέχη της εταιρείας. Σύμφωνα με τη Μιλένα Παππά,  Commercial Director της Star Bulk Carriers, η ναυλαγορά θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα μέχρι το 2024. Σε ό,τι αφορά την κάμψη των τελευταίων μηνών, σχολίασε ότι μετά τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες της Κίνας η αγορά θα ανέβει και πάλι. 

«Τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς των bulkers στηρίζονται κυρίως στην προσφορά. Οι παραγγελίες για νέα bulk carriers έχουν παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα. Μια εξέλιξη που οφείλεται από τη μια στην αβεβαιότητα που επικρατεί σε ό,τι αφορά τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και από την άλλη στα ναυπηγεία τα οποία έχουν δεχτεί πάρα πολλές παραγγελίες για containerships. Ακόμη ένας παράγοντας είναι η εκτόξευση των τιμών του χάλυβα, συνθήκη που λειτουργεί αποτρεπτικά για νέες παραγγελίες, καθώς επηρεάζει τις τιμές ναυπήγησης των πλοίων».

Όσον αφορά τη ζήτηση, η κ. Παππά σημείωσε ότι στις αρχές του 2021 οι τιμές των βασικών εμπορευμάτων στο χύδην ξηρό φορτίο αυξήθηκαν σημαντικά, καθώς υπήρξε ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης λόγω της επανεκκίνησης των οικονομιών από την πανδημία. Αυτό έκανε την Κίνα να μειώσει τις εισαγωγές της, προσπαθώντας να ρίξει τις τιμές των πρώτων υλών.  
Όσον αφορά τον ρόλο της Κίνας, τόνισε ότι η απουσία της από την αγορά είναι παροδική, σημειώνοντας πως με το πέρας των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στα τέλη Φεβρουαρίου η Κίνα θα επιστρέψει δυναμικά.

Τι λέει η Jefferies

Ανάλογη ήταν η εικόνα που περιέγραψαν σε πελάτες στελέχη της Star Bulk, σύμφωνα με αναφορά της Jefferies. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το management της Star Bulk τόνισε ότι η αγορά θα παραμείνει ανοδική, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι η «άνθηση» του τομέα σήμερα δεν σχετίζεται με το «big bang» της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, με την ένταξη της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, το μεγάλο project μετακίνησης πληθυσμού στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και την ανεπαρκή προσφορά πλοίων, που οδήγησε σε ένα πολυετές ράλι τόσο στα ναύλα όσο και στις νέες ναυπηγήσεις. Σήμερα, σύμφωνα με τη Star Bulk, την αγορά αναμένεται να ωθήσει η έλλειψη νέων ναυπηγήσεων. Επίσης το γεγονός ότι από το 2023 και μετά μπαίνουν σε ισχύ οι νέοι κανονισμοί του ΙΜΟ για το περιβάλλον (CII, EEXI) αναμένεται να οδηγήσει τα παλαιότερα πλοία σε «χαμηλότερες ταχύτητες» και ορισμένα εξ αυτών σε διαλυτήρια. Όπως σημειώθηκε χαρακτηριστικά, το βιβλίο παραγγελιών παρέμεινε στο 7% περίπου του υπάρχοντος στόλου κατά το 2021 και μάλιστα σημείωσε πτώση προς το τέλος του έτους.

Η Star Bulk πιστεύει ότι οι παραγγελίες νέων πλοίων είναι ένας τομέας που θα παραμείνει υπό πίεση, καθώς δεν υπάρχει ακόμα ξεκάθαρη λύση στην αγορά για την επίτευξη του στόχου για μηδενικές εκπομπές. Τέλος, σύμφωνα με την Jefferies, η πρόσφατη αστάθεια στους ναύλους των capes οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, στις κινεζικές ρυθμιστικές πολιτικές για τον περιορισμό της παραγωγής χάλυβα. Στα επίπεδα αυτά αναμένεται να παραμείνουν και τους επόμενους τρεις μήνες. Ωστόσο, σημειώνει ότι η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόσθετα κίνητρα για επενδύσεις, γεγονός που υποδηλώνει ότι επικεντρώνεται στην οικονομική σταθερότητα τους επόμενους μήνες, για να αντισταθμίσει την αδυναμία στην αγορά ακινήτων, εξαιτίας της Evergrande. 

Πηγή