Κρανίου τόπος. Δεν βρίσκει κανείς άλλες λέξεις να περιγράψει τον όλεθρο στην Αττική, μετά τη φωτιά, που ξέσπασε στον Βαρνάβα, σάρωσε τον Διόνυσο, τον Μαραθώνα και έφτασε σε Χαλάνδρι και Βριλήσσια. Σε όλες τις περιοχές ακούγαμε τους κατοίκους να φωνάζουν: Πού είναι τα εναέρια μέσα; Γιατί βλέπουμε μόνο 1-2 ελικόπτερα; Πού είναι τα  Canadair;

Γιατί τόσος λόγος για τα Canadair; Γιατί όπως εξήγησε και στην τηλεόραση της Ναυτεμπορικής ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης, μηχανολόγος – αεροναυπηγός, αυτή τη στιγμή τα Canadair είναι ό,τι πιο αποτελεσματικό υπάρχει σε πτητικά μέσα για την κατάσβεση πυρκαγιών. Βασικό πλεονέκτημά τους ο μεγάλος όγκος νερού που μπορούν να μεταφέρουν (5,5 τόνους τα παλαιότερα και 6 τόνους τα νέα).

Πόσο πυροσβεστικά αεροσκάφη έχουμε

Καθώς δεν πρόκειται για στρατιωτικά αεροσκάφη, οι πληροφορίες δεν είναι απόρρητες, αλλά δημόσια διαθέσιμες.   Η Ελλάδα έχει έναν στόλο 32 αεροσκαφών, αλλά τα 19 είναι Πετζετέλ, τα οποία όπως επεσήμανε ο κ. Χριστοδουλίδης «δεν είναι τόσο αποτελεσματικά, είναι περιορισμένων ικανοτήτων».

Όσον αφορά στα Canadair, η Ελλάδα διαθέτει 17, αλλά εξ αυτών μόνο 10 είναι διαθέσιμα να επιχειρήσουν αυτή την περίοδο! Πρόκειται για 6 CL-215 και 4 CL-415.  «Είναι πρωτοφανές αυτό που έγινε μεσούσης της αντιπυρικής περιόδου. Δεν θυμάμαι καμία αντιπυρική περίοδο στο παρελθόν να ξεκινάμε με τόσα λίγα», σχολίασε ο κ. Χριστοδουλίδης που είναι πρώην μηχανικός Canadair.

Όπως εξήγησε 3 Canadair είναι αυτή τη στιγμή στη Γαλλία για επισκευές και συντήρηση, κάποια άλλα είναι στις μονάδες τους για επισκευές, που είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν αρχές Ιουνίου (αλλά δεν ήταν ακόμη διαθέσιμα προς επιχείρηση όταν ξέσπασε η μεγάλη πυρκαγιά στην Αττική) και 1-2 είναι ακόμη στην ΕΑΒ.

Κάθε χρόνο και λιγότερα

«Πριν από δύο δεκαετίες είχαμε 10 CL4 -15 και 18 CL4 -15, δηλαδή 28. Χρόνο με τον χρόνο μειώνεται η δύναμη των Canadair και δεν γίνεται αναπλήρωση. Το εργοστάσιο έχει κλείσει εδώ και 4-5 χρόνια. Έπρεπε η χώρα μας να κάνει έρευνα και σε άλλες εταιρείες/χώρες, προκειμένου να αντικαταστήσει την απώλεια αυτών των αεροσκαφών με άλλου τύπου. Είχαν γίνει το 2017 συζητήσεις με Ιάπωνες, αλλά δεν προχώρησαν», ανέφερε μεταξύ άλλων ο ειδικός.

Η νέα εταιρεία που έχει αναλάβει τα CL5-15, έχει ζητήσει αριθμό παραγγελιών από τα κράτη της Ε.Ε. Η Ελλάδα έχει δώσει προ- παραγγελία για 5 αεροσκάφη (τα 2 αεροσκάφη μέσα από το πρόγραμμα ευρωπαϊκής υποστήριξης).

Χρήματα υπήρχαν από το 2021, αλλά…

Ωστόσο νέο πυροσβεστικό υλικό (επίγεια και εναέρια μέσα) θα παραλάβει η χώρα από το 2026 ίσως και το 2027, γιατί οι διαγωνισμοί καθυστέρησαν. «Τα χρήματα αυτά υπήρχαν από το 2021, αλλά οι διαγωνισμοί για κάποιο λόγο δεν ξεκίνησαν, ούτε το 2022», σημείωσε ο κ. Χριστοδουλίδης.

Ο μηχανολόγος υπογράμμισε ότι τα Canadair αυτή τη στιγμή είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει παγκοσμίως, αλλά υπάρχουν και εναλλακτικές όπως τα Beriev ή άλλα αεροσκάφη, τύπου Beriev. Όπως θύμισε, το 2021 ένα Beriev 200 είχε ρίξει 12 τόνους νερού στον Βαρνάβα και είχε σβήσει η φωτιά πολύ γρήγορα.

Πηγή