Με τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπ.Οικονομικών προβλέπονται τα ακόλουθα :
1. α. Χορηγείται οικονομική ενίσχυση, με τη μορφή άμεσης επιχορήγησης, ποσού έως εννέα εκατομμυρίων διακοσίων είκοσι τεσσάρων χιλιάδων (9.224.000) ευρώ, στην εταιρεία «Ellinair Α.Ε», για την αποκατάσταση της άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 ζημιάς που υπέστη. Η εν λόγω δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
β. Προβλέπεται
i) ειδικό φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς κατά την καταβολή της εν λόγω ενίσχυσης και
ii) έντοκη επιστροφή τυχόν υπερβάλλοντος ποσού, σε περίπτωση που διαπιστωθεί καταβολή μεγαλύτερου ύψους ενίσχυσης, από το ύψος της πραγματικής ζημιάς της εταιρείας.
2.Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με τις εκκρεμείς αιτήσεις εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων του ν.4469/2017.
3.Ορίζεται ότι η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Εξωδικαστικής Ρύθμισης Οφειλών, το Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας και το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.Π.Π.) διαλειτουργούν και ανταλλάσσουν πληροφορίες και με τα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμών («ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.»).
4. Συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 4916/2022 σχετικά με το πρόγραμμα συνεισφοράς του Δημοσίου σε ευάλωτους οφειλέτες με σκοπό την αναστολή της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κύριας κατοικίας τους ή της εκποίησης αυτής στο πλαίσιο πτώχευσης, μέχρι τη μεταβίβασή της στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης.
Συγκεκριμένα, προσδιορίζεται η έναρξη των αναφερόμενων προθεσμιών για την υποβολή αιτήσεων από τους ενδιαφερομένους οφειλέτες, αναφορικά με την υπαγωγή τους στο εν λόγω πρόγραμμα.
6.Τροποποιούνται/συμπληρώνονται οι διατάξεις αναφορικά με τη «ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΛΑΡΚΟ» (ΛΑΡΚΟ Γ.Μ.Μ.Α.Ε.), η οποία βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης δυνάμει του άρθρου 21 του ν. 4664/2020.
Εν προκειμένω:
α. Προβλέπεται δυνατότητα του ειδικού διαχειριστή να προβεί σε καταγγελία του συνόλου των συμβάσεων εξηρτημένης εργασίας των εργαζομένων στην εταιρεία. Ως συνέπεια τούτου, ανατίθεται στον ειδικό διαχειριστή ο προσδιορισμός του ύψους των οφειλόμενων αποζημιώσεων λόγω καταγγελίας των συμβάσεων εργασίας, για το σύνολο των μισθωτών και ορίζεται ότι οι δαπάνες που προκύπτουν από την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας καλύπτονται από το Ελληνικό Δημόσιο (Ε.Δ.)
β. Ομοίως, παρέχεται δυνατότητα στον ειδικό διαχειριστή να προβεί στη σύναψη μηνιαίων ή διμηνιαίων συμβάσεων ορισμένου χρόνου για το διάστημα που λειτουργεί η ειδική διαχείριση, μετά την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας και προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της επιχείρησης και σε κάθε περίπτωση έως και πέντε (5) μήνες. Ορίζεται ότι οι δαπάνες που προκύπτουν από τη σύναψη των συμβάσεων ορισμένου χρόνου εργασίας καλύπτονται από το Ε.Δ.
γ. Προβλέπεται η ένταξη των υπό απόλυση εργαζομένων, σε ειδικές δράσεις/ ειδικά προγράμματα απασχόλησης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
7. α. Παρατείνεται και για το έτος 2022 (ίσχυε για τα έτη 2017-2021) η δυνατότητα ανάθεσης από το αρμόδιο όργανο, της εκτέλεσης των προγραμμάτων δακοκτονίας στους προσωρινούς μειοδότες έως την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, στην περίπτωση που τα εν λόγω προγράμματα έχουν δημοσιευθεί αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικοί διαγωνισμοί.
β. Οι δαπάνες για την εκτέλεση των εργασιών δακοκτονίας μέχρι τη σύναψη των οικείων συμβάσεων, εκκαθαρίζονται και πληρώνονται νόμιμα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπό ψήφιση διάταξη.
8.Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις του ν.4876/2021 (άρθρο 144), που αναφέρονται στη διαδικασία αποδοχής δωρεών από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας από τρίτους, φυσικά και νομικά πρόσωπα και επανακαθορίζονται οι όροι για την αποδοχή δωρεών καθώς και οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
Αιτιολογική έκθεση
Άρθρο 2
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση χορηγείται οικονομική ενίσχυση, με τη μορφή άμεσης επιχορήγησης στην εταιρεία «ELLINAIR Α.Ε.» για την αποκατάσταση της άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 ζημίας που υπέστη εντός του έτους 2020, σύμφωνα με τους όρους του προτεινόμενου άρθρου.
Άρθρο 3
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται το ζήτημα του τεράστιου διοικητικού κόστους που παράγεται εξαιτίας της ανάγκης διατήρησης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 4469/2017 (Α’ 62), προκειμένου να εξυπηρετείται πλήθος αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο αυτού του νόμου, αλλά δεν σημειώνουν καμία πρόοδο, ενώ βρίσκονται επί μακράν σε πρώιμα στάδια της διαδικασίας.
Άρθρο 4
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ανάγκης διασύνδεσης της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Εξωδικαστικής Ρύθμισης Οφειλών, του Ηλεκτρονικού Μητρώου Φερεγγυότητας του ν. 4738/2020 (Α’ 207) και του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.-Π.Π.) με τα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμών («ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.»).
Άρθρο 5
Δυνάμει του Μέρους Β’ (άρθρα 13 έως και 26) του ν. 4916/2021 (Α’ 65) θεσπίστηκε ένα πρόγραμμα για την κρατική στήριξη των δανείων πρώτης κατοικίας, το οποίο παρέχει κρατική επιδότηση της δόσης του στεγαστικού δανείου των ευάλωτων οφειλετών. Η διάρκεια του προγράμματος είναι δεκαπέντε (15) μήνες, ενώ, με την έγκριση της αίτησης και την καταβολή της οριζόμενης επιδοτούμενης δόσης, παρέχεται αποφυγή μέτρων των πιστωτών, όπως κατασχέσεις, πλειστηριασμοί και εξώσεις.
Δεδομένου ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποβάλλεται η αίτηση, ολοκληρώνεται σύντομα και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, είναι απαραίτητη η σύνδεση των προθεσμιών για την υποβολή των αιτήσεων με την πλήρη λειτουργία αυτής, ώστε να μην απωλεσθούν οι σχετικές προθεσμίες υποβολής από τους οφειλέτες.
Άρθρο 6
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξειδικεύονται τα ζητήματα που αφορούν στους εργαζόμενους της υπό ειδική διαχείριση ανώνυμης εταιρείας «ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΛΑΡΚΟ» (εφεξής «εταιρεία»), προκειμένου να ολοκληρωθεί επιτυχώς η Β’ φάση των δύο παράλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών που διενεργούνταιαπότην Ειδική Διαχείριση και από το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. για τη μίσθωση και μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας και του ελληνικού Δημοσίου, αντίστοιχα, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Οι δύο παράλληλοι διαγωνισμοί διεξάγονται στο πλαίσιο της δομής διάθεσης που έχει εγκρίνει με την Απόφαση 0(2014) 1805/27.03.2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (εφεξής «Απόφαση ΕΕ»), στην υπόθεση κρατικών ενισχύσεων SA/37954(2013/N), όπως έχει επικαιροποιηθεί. Σύμφωνα με το συμπέρασμα της εν λόγω Απόφασης της Ε.Ε. η αναφερόμενη σε αυτή δομή δεν συνιστά κρατική ενίσχυση και θα έχει ως αποτέλεσμα, μέσω των ανοικτών, διαφανών και χωρίς διακρίσεις Διαγωνισμών Α και Β, τη διακοπή της οικονομικής συνέχειας μεταξύ της ΛΑΡΚΟ και του νέου ιδιοκτήτη ή των νέων ιδιοκτητών. Μία εκ των προϋποθέσεων που έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων σε πλειοδότη επενδυτή που θα προκύψει από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, να γίνει χωρίς μεταβίβαση των εργαζομένων, με διανομή του προϊόντος της ρευστοποίησης, μέσω πίνακα κατάταξης, προς ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων και ικανοποίηση των πιστωτών. Επιπλέον, με την ίδια απόφαση δεν απαγορεύεται μεταβίβαση του εργοστασίου της Λάρυμνας σε κατάσταση λειτουργίας/συντήρησης.
Το πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται η αξιολογούμενη ρύθμιση είναι το εξής:
– Επίκειται ο καθορισμός της ημερομηνίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών των υποψήφιων επενδυτών και συνακόλουθα ολοκλήρωσης της αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών και της διαδικασίας κατακύρωσης στον πλειοδότη που θα προκύψει στο πλαίσιο των δύο ως άνω παράλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών που διενεργούνται από την Ειδική Διαχείριση και από το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ..
– Υφίσταται ανάγκη να προσδιοριστούν λεπτομερώς τα ειδικότερα ζητήματα που αφορούν:
(α) στην καταβολή των αποζημιώσεων απόλυσης του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας και την κάλυψη αυτών των αποζημιώσεων από το ελληνικό Δημόσιο,
(β) τη δυνατότητα σύναψης μηνιαίων ή διμηνιαίων συμβάσεων ορισμένου χρόνου, για το διάστημα που λειτουργεί η ειδική διαχείριση, μέχρι και τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας στους πλειοδότες ή στον πλειοδότη, με βάση τη ρήτρα της εκατέρωθεν πλειοδοσίας (shoot – out), και
γ) τη δυνατότητα ένταξης αυτού του προσωπικού σε ειδικές δράσεις και ειδικά προγράμματα απασχόλησης, ανάλογα με τις ανάγκες και την κατηγορία στην οποία ευρίσκονται οι εργαζόμενοι της εταιρείας, εξειδικεύοντας τα μέτρα κοινωνικής προστασίας για το σύνολο των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού της εταιρείας, κατ’ αναλογική εφαρμογή του πέμπτου, έκτου και έβδομου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 14 Α του ν. 3429/2005 (Α’ 314), όπως ορίζεται στην παρ. 3 α του άρθρου 21 του ν. 4664/2020.
Άρθρο 7
Τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4325/2015 (Α’ 47), προκειμένου να ρυθμισθούν θέματα που αφορούν στην υλοποίηση του προγράμματος δακοκτονίας και συγκεκριμένα να δοθεί η δυνατότητα εκτέλεσης προσυμβατικού έργου δακοκτονίας για το έτος 2022.
Άρθρο 8
Με την προτεινόμενη ρύθμιση τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 144 του ν. 4876/2021 (Α’ 251) προκειμένου η προβλεπόμενη διαδικασία αποδοχής δωρεών που καταβάλλονται από τρίτους (φυσικά και νομικά πρόσωπα) στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, να εφαρμόζεται και στις περιπτώσεις των δωρεών που αφορούν σε αναγκαίες δράσεις πρόληψης επαπειλουμένων φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών ευρείας κλίμακας.
Προτεινόμενες διατάξεις
Άρθρο 2
Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης στην εταιρεία «Ellinair Α.Ε» δυνάμει του άρθρου 107 (2) (β) ΣΛΕΕ
1. Χορηγείται οικονομική ενίσχυση, με τη μορφή άμεσης επιχορήγησης στην εταιρεία «Ellinair Α.Ε» για την αποκατάσταση της άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοίού COVID-19 ζημίας που υπέστη εντός του έτους 2020, ποσού έως εννέα εκατομμύρια διακόσιες είκοσι τέσσερις χιλιάδες (9.224.000,000) ευρώ, σύμφωνα με τους όρους του παρόντος.
2. Η χορήγηση της οικονομικής ενίσχυσης της παρ. 1 προς την εταιρία «Ellinair Α.Ε» τελεί υπό την αίρεση της προηγούμενης έκδοσης εγκριτικής απόφασης ή εγκριτικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου προσδιορίζονται σε αυτήν ή, σε περίπτωση περισσοτέρων αποφάσεων για το έτος 2020 σε κάθε μία εξ αυτών, η χρονική περίοδος επί της οποίας εγκρίνεται η ενίσχυση, καθώς και το ποσό αυτής.
3. Η δαπάνη της ενίσχυσης της παρ. 1 βαρύνει τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών οικονομικού έτους 2022 και καλύπτεται με μεταφορά πιστώσεων από τον ΑΛΕ 2910601058 «Πιστώσεις για δράσεις που σχετίζονται με την υλοποίηση μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κορωνοϊό» του προϋπολογισμού του Ειδικού Φορέα 1023-711-0000000 του Υπουργείου Οικονομικών.
4. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης της παρ. 1, η εταιρία «Ellinair» υποβάλλει προς το ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τα Υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, αίτηση, συνοδευόμενη από οικονομοτεχνική έκθεση ως προς το ακριβές ύψος της ζημιάς που υπέστη, με βάση οικονομικά στοιχεία, πιστοποιημένα και ελεγμένα από ανεξάρτητη ελεγκτική-συμβουλευτική εταιρεία διεθνούς κύρους και με επαρκή εμπειρία σε ανάλογους ελέγχους, προκειμένου το ποσό της ενίσχυσης να μην υπερβαίνει τη ζημία που υπέστη η εταιρεία «Ellinair Α.Ε» ως άμεση συνέπεια της πανδημίας λόγω του κορωνοίού COVID-19. Η αίτηση συνοδεύεται από έγγραφη δήλωση παραίτησης προς το ελληνικό Δημόσιο από οποιαδήποτε απαίτηση της εταιρείας, αναφορικά με τη χρονική περίοδο της ενίσχυσης, που προσδιορίζεται στην εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξαιτίας ενεργειών οποιουδήποτε οργάνου του ελληνικού Δημοσίου που σχετίζονται με την επιβολή περιοριστικών μέτρων στον τομέα των αερομεταφορών για την ανάσχεση εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοίού COVID-19.
5. Το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης της παρ. 1 είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
6. Η οικονομική ενίσχυση της εταιρείας «Ellinair Α.Ε», δυνάμει του παρόντος άρθρου, δεν σωρεύεται με άλλες ενισχύσεις υπέρ αυτής για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες και δεν οδηγεί σε υπερβάλλουσα ενίσχυση της ευθέως συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 ζημίας της.
Το ποσό της καταβλητέας ενίσχυσης μειώνεται κατά το ποσό αποζημίωσης που τυχόν έχει λάβει η επιχείρηση λόγω ασφάλισης, δικαστικής διαμάχης, διαιτησίας ή άλλης πηγής για την αποκατάσταση της ίδιας ζημίας, για την οποία καταβάλλεται η χορηγούμενη οικονομική ενίσχυση. Εάν η ενίσχυση καταβληθεί πριν την καταβολή οποιουδήποτε ποσού αποζημίωσης, κατά το προηγούμενο εδάφιο, το ελληνικό Δημόσιο ανακτά το ισόποσο της αποζημίωσης αυτής από την δικαιούχο εταιρεία. Η ενίσχυση δεν καταβάλλεται ολικώς ή μερικώς, εάν η εταιρεία «Ellinair Α.Ε» είναι υπεύθυνη για το ανάλογο ύψος της ζημίας που υπέστη εκ του ότι δεν διεξήγαγε τις δραστηριότητές της με τη δέουσα εκ των πραγμάτων επιμέλεια ή σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ή δεν έλαβε κανένα μέτρο για την αποφυγή της ζημίας.
7. Η εταιρεία «Ellinair Α.Ε» υποχρεούται να υποβάλει έως την 31η.12.2022 στις αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών πλήρη έκθεση των εσόδων και εξόδων που συνδέονται με τη δραστηριότητα της μεταφοράς επιβατών για τη χρονική περίοδο αναφοράς της ενίσχυσης, πιστοποιημένα από ανεξάρτητη ελεγκτική-συμβουλευτική εταιρεία, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή πληροφορία που ζητείται από τις αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες για την εφαρμογή του παρόντος, προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι δεν υφίσταται υπερβάλλουσα ενίσχυση της εταιρείας. Αν από τον έλεγχο προκύψει ότι το ύψος της άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 ζημίας της εταιρείας για την περίοδο αναφοράς υπολείπεται του ποσού της ενίσχυσης που καταβλήθηκε στην «Ellinair Α.Ε» δυνάμει του παρόντος και τυχόν άλλων ενισχύσεων που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία από άλλες πηγές κατά τα οριζόμενα στην παρ. 6, το υπερβάλλον ποσό ανακτάται από το ελληνικό Δημόσιο εντόκως από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης προς την εταιρεία, σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης που ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται: α) οι όροι, οιπροθεσμίες, τα δικαιολογητικά και κάθε λεπτομέρεια για την καταβολή της οικονομικής ενίσχυσης και β) η διαδικασία διακρίβωσης τυχόν υπερβάλλουσας κατά την παρ. 7 ενίσχυσης της εταιρείας, η διαδικασία και το επιτόκιο ανάκτησής της από το Δημόσιο, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το επιτόκιο ανάκτησης, όπως αυτό ορίζεται στην Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ανάκτηση παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων
(2019/C 247/01), η διαδικασία βεβαίωσής της σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης επιστροφής της, η αρμόδια για τις παραπάνω ενέργειες υπηρεσία και κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 3
Εκκρεμείς αιτήσεις εξωδικαστικού μηχανισμού ν. 4469/2017
Για τις εκκρεμείς αιτήσεις εξωδικαστικού μηχανισμού του ν. 4469/2017 (Α’ 62) στις οποίες δεν επιτεύχθηκε συμφωνία αναδιάρθρωσης, παρέχεται αποκλειστική προθεσμία είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, προκειμένου να ολοκληρωθούν και να υπογράφει η σύμβαση αναδιάρθρωσης, σε περίπτωση που εγκριθεί η πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, παύουν αυτοδικαίως στο στάδιο που ευρίσκονται και τεκμαίρεται ότι έχουν περατωθεί ως άκαρπες. Εάν κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, έχει περατωθεί επιτυχώς το στάδιο ψηφοφορίας της παρ. 6 του άρθρου 8 και έχει εγκριθεί η πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 8, η σύμβαση αναδιάρθρωσης θα πρέπει να υπογράφει εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, τηρουμένων των διαδικασιών των παρ. 9 και 10 του άρθρου 8 του ιδίου νόμου. Με την άπρακτη παρέλευση της οποίας η αίτηση θεωρείται ως άκαρπη. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αίτησης στο πλαίσιο του άρθρου 4 παρ. 2 ν. 4469/2017 παύει τη λειτουργία της και τηρεί μόνον τα απαραίτητα ιστορικά στοιχεία σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο αυτό.
Άρθρο 4
Διασύνδεση ηλεκτρονικών συστημάτων-Τροποποίηση άρθρου 214 ν. 4738/2020
Το άρθρο 214 του ν. 4738/2020 (Α’ 207) τροποποιείται ως προς την προσθήκη των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών και διαμορφώνεται ως εξής:
«Αρθρο 214
Ανταλλαγή πληροφοριών
Η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Εξωδικαστικής Ρύθμισης Οφειλών, το Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας και το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (ΟΣΔΔΥΠΠ) διαλειτουργούν και ανταλλάσσουν πληροφορίες με βάσεις δεδομένων του δημόσιου τομέα ή των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, με τα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμών («ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.»), καθώς και με κάθε άλλο ηλεκτρονικό σύστημα δημοσίου φορέα ή υπηρεσίες από το οποίο απαιτείται η παροχή πληροφοριών».
Άρθρο 5
Έναρξη προθεσμιών της παρ. 7 του άρθρου 17 ν. 4916/2022
Οι προθεσμίες της παρ. 7 του άρθρου 17 ν. 4916/2022 (Α’ 65) εκκινούν από την έκδοση διαπιστωτικής πράξης περί έναρξης της λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του άρθρου 16 του νόμου αυτού, που εκδίδεται από τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Άρθρο 6
Καταβολή αποζημιώσεων απόλυσης στους εργαζόμενους της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας δυνάμει του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 και πρόβλεψη της δυνατότητας σύναψης συμβάσεων ορισμένου χρόνου- Δυνατότητα ένταξης σε ειδικές δράσεις/ειδικά προγράμματα απασχόλησης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
1. Ο ειδικός διαχειριστής του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 (Α’ 32) στο πλαίσιο των καθηκόντων του, δύναται να προβεί σε καταγγελία του συνόλου των συμβάσεων εξηρτημένης εργασίας των εργαζομένων στην εταιρεία, σύμφωνα με τον ν. 1387/1983 (Α’ 110). Ειδικότερα, για την έγκυρη λύση των συμβάσεων εργασίας ο ειδικός διαχειριστής, ενεργών ως εργοδότης, προβαίνει σε προσδιορισμό του ύψους των οφειλόμενων αποζημιώσεων λόγω καταγγελίας των συμβάσεων εργασίας, για το σύνολο των μισθωτών του πρώτου εδαφίου, σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 3198/1955 (Α’ 98) σε συνδυασμό με την παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 2112/1920 (Α’ 67), τις περ. 2 και 3 της υποπαρ. ΙΑ.12 της παρ. ΙΑ. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222), το άρθρο 66 του ν. 4808/2021 (Α’ 101) και την παρ. 3 α του άρθρου 21 του ν. 4664/2020.
2. Μετά την έγκυρη λύση των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων της παρ. 1 προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της εταιρείας ή της συντήρησης του ενεργητικού της και εντός της προθεσμίας της παρ. 10 του άρθρου 21 του ν. 4664/2020, ο ειδικός διαχειριστής δύναται να επιλέγει το κατά περίπτωση αναγκαίο προσωπικό, για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους πέντε (5) μήνες από την καταγγελία του συνόλου των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων στην εταιρεία και να προβαίνει στη σύναψη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, μηνιαίας ή διμηνιαίας διάρκειας.
3. Ειδικώς, μέχρι την 31η.12.2022, κάθε σχετική δαπάνη της εταιρείας με σκοπό (α) την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της δαπάνης για τις αποζημιώσεις καταγγελίας των συμβάσεων της παρ. 1, και (β) τη σύναψη των συμβάσεων της παρ. 2, επιχορηγείται από το ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με επιβάρυνση του Αποθεματικού του Κρατικού Προϋπολογισμού σε πίστωση του λογαριασμού ταμειακής διαχείρισης που τηρεί η εταιρεία του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 στην Τράπεζα της Ελλάδας, προς ισόποση κάλυψη των ως άνω δαπανών, κατόπιν ειδικά αιτιολογημένων αιτημάτων του ειδικού διαχειριστή, στα οποία προσδιορίζεται το ύψος των αιτούμενων ποσών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 2 σύμφωνα με τους υπολογισμούς του. Τα δε επιχορηγούμενα, κατά περίπτωση, ποσά καταβάλλονται αποκλειστικά για την κάλυψη της εγκριθείσας δαπάνης με την προσκόμιση των δικαιολογητικών των παρ. α, β, γ της ενότητας Α του άρθρου 1 της υπ. αρ. 2/39539/0026/11.6.2015 (ΒΊ138) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Οικονομικών. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται τα εδάφια τρίτο και τέταρτο της παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 4664/2020. Για τους υπολογισμούς των ποσών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 2, καθώς και για κάθε σχετική με τα ποσά αυτά διαφορά ευθύνεται ο ειδικός διαχειριστής του άρθρου 21 του ν. 4664/2020.
4. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καταρτίζει, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης πρόβλεψης, ειδικές δράσεις/ειδικά προγράμματα απασχόλησης, συγχρηματοδοτούμενα ή από εθνικούς πόρους, σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, για τους απολυθέντες της παρ. 1 άνω των πενήντα πέντε (55) ετών, έως τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων για τη λήψη πλήρους σύνταξης γήρατος, και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα επτά (7) έτη, καθώς και άλλες ειδικές δράσεις/ειδικά προγράμματα για κατηγορίες απολυμένων, ή και λοιπές κατηγορίες απασχολουμένων με συμβάσεις ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή έργου, ιδίως ευάλωτων, οι οποίοι δεν εντάσσονται στην ανωτέρω κατηγορία και τα οποία δύνανται να χρηματοδοτηθούν και από πόρους του «Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση για τους απολυμένους εργαζόμενους (ΕΤΠ)». Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζονται οι όροι, οι διαδικασίες, καθώς και κάθε σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.
Άρθρο 7
Ρυθμίσεις θεμάτων δακοκτονίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 44 ν. 4325/2015
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4325/2015 (Α’ 47), περί εκτέλεσης προγραμμάτων δακοκτονίας, τροποποιείται ώστε η σχετική προθεσμία να περιλάβει το έτος 2022 και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Για το έτος 2022 η οικονομική επιτροπή κάθε περιφέρειας της χώρας, μπορεί, κατ’ εξαίρεση και για λόγους δημοσίου συμφέροντος, να αναθέσει την εκτέλεση του προγράμματος δακοκτονίας, για το οποίο έχουν δημοσιευθεί, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικοί διαγωνισμοί, στους προσωρινούς μειοδότες, έως την ολοκλήρωση των διαγωνισμών με την υπογραφή των οικείων συμβάσεων. Οι δαπάνες για την εκτέλεση των παρεχόμενων υπηρεσιών, από την έναρξη των εργασιών δακοκτονίας μέχρι τη σύναψη των οικείων συμβάσεων, εκκαθαρίζονται και πληρώνονται νόμιμα, εφόσον ο οικείος περιφερειάρχης: α) βεβαιώνει με σχετική πράξη του την εκτέλεση της υπηρεσίας και β) το ύψος της σχετικής δαπάνης είναι σύμφωνο με τους όρους και το περιεχόμενο της οικείας διακήρυξης ψεκασμών και παγιδοθεσίας δακοκτονίας.».
Άρθρο 8
Διαδικασία αποδοχής δωρεών από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας-Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 144 του ν. 4876/2021
Στην παρ. 1 του άρθρου 144 του ν. 4876/2021 (Α’ 251) προστίθενται α) οι αναγκαίες δράσεις πρόληψης επαπειλουμένων φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών στους λόγους αποδοχής δωρεών, β) οι υπηρεσίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού στο αντικείμενο των δωρεών και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Σε περίπτωση συντελεσθείσας φυσικής και τεχνολογικής καταστροφής ευρείας κλίμακας στον πληθυσμό και στις υποδομές, η οποία διαπιστώνεται με την κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας από τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, και για όσο χρόνο διαρκεί η κατάσταση έκτακτης ανάγκης καθώς και για τις αναγκαίες δράσεις πρόληψης επαπειλουμένων φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών ευρείας κλίμακας, ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δύναται να αποδέχεται από τρίτους, φυσικά και νομικά πρόσωπα, κάθε δωρεά ειδών πρώτης ανάγκης, ειδών για την αντιμετώπιση των συνεπειών από τις ανωτέρω καταστροφές, ειδών πυροσβεστικού εξοπλισμού/εξοπλισμού πάσης φύσεως, μέσων ατομικής προστασίας πάσης φύσεως, καθώς και δωρεές που αφορούν σε παροχή έργων και υπηρεσιών, όπως ενδεικτικά έργων ή υπηρεσιών καθαρισμού, αντιπλημμυρικής θωράκισης, διάνοιξης αντιπυρικών ζωνών, συντήρησης δασικού οδικού δικτύου, διαφύλαξης της δημόσιας υγείας, ανάσχεσης ή αποκατάστασης διάβρωσης εδαφών οδικών δικτύων ή αντιστήριξης πρανών ή αποτροπής κατολισθητικών φαινομένων, υπηρεσιών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού.».
Αθήνα, 10 Ιουνίου 2022