Τελετή για την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων του Ναυπηγείου της ΕΝΑΕ στον Σκαραμαγκά στον επενδυτή που αναδείχθηκε από τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία τον Ιούλιο του 2021, Γιώργο Προκοπίου πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στο υπουργείο Οικονομικών. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης μεταβίβασης, πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου.

Ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, επισήμανε πως σήμερα επικυρώθηκε η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας αλλά και ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, στον νέο επενδυτή, τον κ. Προκοπίου. Τον καλωσορίζω, με εκτίμηση και σεβασμό στην επιχειρηματική του διαδρομή.

Μία τετραετής, εντατική και μεθοδική προσπάθεια, επίσπευσης του υπουργείου Οικονομικών, με τη συνδρομή και συναρμόδιων υπουργείων για την επίλυση σειράς θεμάτων, κατέστησε εφικτή τη μεταβίβαση, κατόπιν μιας ανταγωνιστικής, διαφανούς και επιτυχούς διαγωνιστικής διαδικασίας. Με τετραπλασιασμό του προσφερόμενου τιμήματος και με διευθέτηση εκκρεμών εργασιακών ζητημάτων, με πλέγμα παρεμβάσεων που αναλήφθηκαν διαχρονικά.

Το γεγονός αυτό, μαζί με την επιχειρηματική ποιότητα, το ήθος και τις περγαμηνές του νέου επενδυτή στον χώρο της ναυτιλίας και της επιχειρηματικότητας εν γένει, ανοίγουν νέες προοπτικές δυναμικής ανάπτυξης για την ιστορική εταιρεία».

Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, ο εκσυγχρονισμός του κλάδου της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας «ώστε να γίνει ενεργό και προσοδοφόρο μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας, είναι υπόθεση που απαιτεί μια ολοκληρωμένη και συστηματική πολιτική, από όλους τους συνεμπλεκόμενους.

Στον συγκεκριμένο κλάδο, η Ελλάδα έχει επιδείξει σημαντικές επιδόσεις στο παρελθόν, και – παρά τα προβλήματα – διαθέτει αξιόλογα εχέγγυα για σημαντική και βιώσιμη ανάπτυξη στο μέλλον.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποτελούν πυρήνα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη γεωγραφική τους θέση, τις βασικές τους υποδομές και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού τους.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, ήρθαν αντιμέτωπα με σοβαρά, πολλαπλά και αλληλένδετα προβλήματα. Όμως, παρά τα προβλήματα, όπως επιβεβαιώνεται σήμερα, ο κλάδος είναι εδώ. Εξακολουθεί να διαδραματίζει ρόλο, ενώ οι ευκαιρίες που ανοίγονται, ιδίως στην παρούσα συγκυρία, είναι ιδιαίτερα σημαντικές.

Η άρση των αδιεξόδων και η ανάπτυξη των ναυπηγείων, με νέα κεφάλαια και τεχνογνωσία, θα αποφέρουν σημαντικά οφέλη, για την απασχόληση και τις εξαγωγές, την οικονομική δραστηριότητα εν γένει, τη διάχυση νέων τεχνολογιών. Αλλά και δυνητικά, για τη διατήρηση αμυντικής αυτονομίας, ως προς την επισκευή και κατασκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού» υπογράμμισε ο κ. Σταϊκούρας.

Όπως συμπλήρωσε, από το καλοκαίρι του 2019, η εξυγίανση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά αποτέλεσε προτεραιότητα για το οικονομικό επιτελείο.

«Η εταιρεία παρελήφθη, το 2019, σε καθεστώς Ειδικής Διαχείρισης, ενώ είχαν κηρυχθεί παράνομες κρατικές ενισχύσεις με καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Το υπουργείο Οικονομικών έθεσε εξαρχής ως προτεραιότητά του, την αναστροφή της αβέβαιης πορείας στην οποία είχαν αφεθεί. Η προσπάθεια ευοδώθηκε το καλοκαίρι του 2021, με την ανάδειξη υπερθεματιστή επενδυτή.

Προκειμένου να υπάρξει μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και διασφάλιση της λειτουργικής συνέχειας της επιχείρησης στο καθεστώς της Ειδικής Διαχείρισης και, κατά συνέπεια, διατήρηση θέσεων εργασίας, το υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία – προχώρησε σε νομοθετικό, διοικητικό και πολιτικό επίπεδο στην επίλυση σειράς ζητημάτων.

Επιλύθηκαν χρόνια προβλήματα, αυξάνοντας κατά τεκμήριο το ύψος των προσφορών στον διαγωνισμό που ακολούθησε, διευκολύνοντας τη λειτουργικότητα της επιχείρησης και καθιστώντας αξιοποιήσιμες εγκαταστάσεις και κατασκευές που είναι απαραίτητες για τις εργασίες των Ναυπηγείων.

Επιπλέον, πρόσφατα, νομοθετήθηκε πλέγμα διατάξεων το οποίο ρυθμίζει ζητήματα αιγιαλού, χωροθετήσεων και υπαγωγής σε καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης.

Τέθηκε, έτσι, ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την αξιοποίηση, την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς και την προώθηση της ελληνικής ναυπηγίας εν γένει» δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών, που, κλείνοντας την τοποθέτησή του, σημείωσε:

«Η ανάκαμψη του κλάδου θα είναι πολλαπλά επωφελής. Σε όρους ΑΕΠ, θέσεων εργασίας, εξαγωγών, και κυρίως αυτονομίας και διασφάλισης των εθνικών συμφερόντων. Προς την κατεύθυνση αυτή συνεχίζουμε να εργαζόμαστε από κοινού, διερευνώντας, διευρύνοντας και διευκολύνοντας τις προοπτικές δημιουργίας σύγχρονων ναυπηγικών και ναυπηγοεπισκευαστικών βάσεων στη χώρα μας».

Προκοπίου: Σαν αλεξιπτωτιστής στον διαγωνισμό αυτόν – Το όραμά μου

Από την πλευρά του, ο επενδυτής Γιώργος Προκοπίου, αναφερόμενος στην επένδυση, μεταξύ άλλων, δήλωσε πως «είναι μια τομή της αγάπης μου στις κατασκευές και στις εργασίες της στεριάς, ως πολιτικός μηχανικός, με την άλλη αγάπη μου, τη θάλασσα», σημειώνοντας ότι «ενεφάνη σαν αλεξιπτωτιστής στον διαγωνισμό αυτόν», καθώς, όπως είπε, έμαθε για την επανάληψή του μόλις δέκα ημέρες πριν.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην «αρτιότητα της οργάνωσης, τη διαφάνεια κα τη σωστή αντιμετώπιση από όλους». Υπογράμμισε τη «σημαντική δουλειά και προεργασία που έχει γίνει από τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με το βάρος, όπως είπε, «να πέφτει στο υπουργείο Οικονομικών». «Εδώ ήταν πολλά τα θέματα τα οποία τα τακτοποιήσατε με εξαιρετική και ταχύτητα και δικαιοσύνη προς όλους. Αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Η πολύ σωστή αντιμετώπιση των εργαζομένων, η οποία είναι υποχρέωσή μας. Δεν υπάρχουν δουλειές χωρίς εργαζόμενους. Αλλά και οι δουλειές πρέπει να στέκονται από μόνες τους. Δεν μπορεί να τις επιδοτεί κανείς. Γιατί θα επιδοτήσεις έναν μήνα, δύο μήνες, τρεις μήνες, μετά θα κλείσει» δήλωσε ο κ. Προκοπίου, που ευχαρίστησε, μεταξύ άλλων, το υπουργείο Οικονομικών και τον Χρήστο Σταϊκούρα «για την αμέριστη υποστήριξη των εργαζομένων και εν συνεχεία και της δικής μας προσπάθειας, η οποία δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί».

Επισήμανε και την υποδοχή που είχε από τους ανθρώπους του Ναυπηγείου, «γιατί έκανα προσωπικά συνεντεύξεις σε πολλούς ανθρώπους, είδα ανθρώπους που το αγαπάνε, ανθρώπους που το θέλουν να προχωρήσει, που στεναχωριόντουσαν πολύ. Τώρα πως κατάφεραν αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι να το διαλύσουν, μου κάνει μεγάλη εντύπωση. Γιατί οι ίδιοι άνθρωποι το διαλύσανε και οι ίδιοι πάλι στεναχωριόντουσαν που το διαλύσανε. Επομένως, κατάλαβα ότι είναι βαρύ το τιμόνι και ο καπετάνιος είναι που δίνει την πορεία. Επομένως, για πολλά χρόνια δεν είχε καπετάνιο εκεί πέρα.

Αλλά, κανείς έχει ένα όνειρο και μετά το όνειρο γίνεται όραμα και μετά το όραμα προσπαθεί να το υλοποιήσει. Εμένα το όραμά μου είναι αυτό να γίνει αιχμή της τεχνολογίας στη ναυτιλιακή και στην αμυντική βιομηχανία, που να μπορέσουμε να γίνουμε αυτάρκεις σε πολλά θέματα, να μην έχουμε ανάγκη κανέναν και να μη μας βγάζουν από την πρίζα. Υπάρχει ένα σχέδιο. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να το υλοποιήσουμε. Θέλουμε τη συνεργασία των εργαζομένων, αλλά πρέπει να έχουν αντικείμενο. Εμείς από τη δική μας πλευρά θα προσπαθήσουμε πολύ να έχουν αντικείμενο, διότι αυξανομένου του αντικειμένου, αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων» τόνισε.

Κλείνοντας, ο κ. Προκοπίου σημείωσε ότι «η καρδιά μας και η θέλησή μας είναι να αναδείξουμε την πατρίδα μας, ότι μπορεί να μη ζηλεύει τίποτα από κανέναν και να μπορεί να ζήσει τον κόσμο της πάρα πολύ καλά, διότι είμαστε στο ωραιότερο σημείο, τώρα πια το έχουν καταλάβει όλοι. Δεν θέλουμε να είμαστε κρατικοδίαιτοι, αλλά θέλουμε το χαμόγελο της πατρίδας, για αυτά που κάνουμε. Αυτό μόνο ζητάμε» είπε.

Με τη σειρά του, ο ειδικός διαχειριστής, Χριστόδουλος Σεφέρης, ευχαρίστησε τον Χρήστο Σταϊκούρα και τους αρμόδιους γενικούς γραμματείς του υπουργείου Οικονομικών, καθώς και του υπουργείου Εργασίας, «για την ουσιαστική και καίρια βοήθεια και συνεισφορά στην επίλυση των χρόνιων αγκυλώσεων και προβλημάτων που είχε το Ναυπηγείο.

Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που το Ναυπηγείο θα πάει στα ικανά χέρια του κ. Προκοπίου, τον οποίο συγχαίρουμε και του ευχόμαστε καλή δύναμη».

Τι προβλέπει το στρατηγικό πλάνο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Πηγή