Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις».

Με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΟΣ Α’

Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ίδρυση και τη λειτουργία των χερσαίων συνοριακών σταθμών (οδικών και σιδηροδρομικών), με την επικαιροποίηση υφιστάμενων ρυθμίσεων και την εισαγωγή νέων. Μεταξύ άλλων:
1. α. Επανακαθορίζονται:
– οι φορείς που είναι αρμόδιοι ως προς τη χωροθέτηση, κατασκευή, συντήρηση, επισκευή, αναβάθμιση και επέκταση των εγκαταστάσεων και των υποδομών των χερσαίων συνοριακών σταθμών,
– οι τρόποι χρηματοδότησης των δαπανών για την κατασκευή των χερσαίων συνοριακών σταθμών και την αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται εκτός από τους εθνικούς πόρους και τα συγχρηματοδοτούμενα τομεακά ή περιφερειακά προγράμματα,
– η διαδικασία για την εγκατάσταση δημόσιων ή μη υπηρεσιών σε χώρους των χερσαίων συνοριακών σταθμών.
β. Προσδιορίζονται οι όροι δόμησης για την ίδρυση νέων χερσαίων συνοριακών σταθμών και την επέκταση των λειτουργούντων.
γ. Ανατίθεται ρητά στις περιφέρειες η αρμοδιότητα για τον εκχιονισμό, την κατασκευή και τη συντήρηση του οδικού δικτύου και των παράπλευρων δρόμων που εξυπηρετούν τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, καθώς και όλων των συνοδών έργων, και στους δήμους η αρμοδιότητα για την αποκομιδή απορριμμάτων στο προαναφερόμενο οδικό δίκτυο. (άρθρα 1 – 9)
 
2. Παρέχονται οι αναγκαίες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων και παρατίθενται οι τελικές και οι μεταβατικές διατάξεις, 
καθώς και οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Μεταξύ άλλων, νομιμοποιούνται τα κτίρια, οι εγκαταστάσεις, οι εν γένει κατασκευές και τα δίκτυα που βρίσκονται στους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, κατά την έναρξη ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων. (άρθρα 10 – 12)

ΜΕΡΟΣ Β’

Εισάγονται ρυθμίσεις για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.) α’ και β’ βαθμού. Ειδικότερα:

1. α. Δύναται να καταβάλλεται στους υπαλλήλους των ο.τ.α. α’ και β’ βαθμού και των νομικών προσώπων τους, ποσό τριακοσίων (300) ευρώ σε ετήσια βάση, αντί του ενός (1) λίτρου γάλακτος σε ημερήσια βάση, εφόσον είναι δικαιούχοι της παροχής αυτής, σύμφωνα με τη μνημονευόμενη κ.υ.α.
β. Το ως άνω ποσό είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους ο.τ.α. και τα νομικά τους πρόσωπα, τα ασφαλιστικά ταμεία και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. (άρθρο 15)

2. Συνυπολογίζεται, αναδρομικά από την οριζόμενη ημερομηνία, ο χρόνος που έχει διανυθεί στην Ελληνική Αστυνομία, στα καταστήματα κράτησης και σε υπηρεσίες των δήμων, για τη βαθμολογική κατάταξη των δημοτικών αστυνομικών σύμφωνα με τον ν. 5003/2022. (άρθρο 17)

3. Καταβάλλεται, κάθε μήνα, στους συνεργάτες, στην προσωπική ασφάλεια, στους οδηγούς καθώς και στο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας που αποσπάται ή διατίθεται στα Γραφεία Περιφερειαρχών, προσαυξημένη αποζημίωση για υπερωριακή και νυχτερινή υπερωριακή εργασία και συγκεκριμένα συνολικά, τον μήνα για κάθε υπάλληλο: αα) 15 ώρες για υπερωριακή εργασία, ββ) 7 ώρες για νυχτερινή υπερωριακή εργασία και γγ) 8 ώρες για εργασία τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες. (άρθρο 18)

4. α. Προβλέπεται δυνητικά η σύσταση στις περιφέρειες, Επιστημονικής Επιτροπής Διαχείρισης και Αντιμετώπισης Κινδύνων και Κρίσεων με την οριζόμενη συγκρότηση.
β. Εισάγεται ρύθμιση για την κατηγοριοποίηση των έργων των περιφερειών σε μείζονος σημασίας έργα και έργα ειδικής κατάστασης πολιτικής προστασίας και καθορίζεται η διαδικασία ένταξης των έργων στις κατηγορίες αυτές.
γ. Συγκροτείται στη Μητροπολιτική Περιφέρεια Αττικής μία (1) ενδεκαμελής συντονιστική μητροπολιτική επιτροπή επίβλεψης και προετοιμασίας, για καθέναν από τους τομείς αρμοδιοτήτων μητροπολιτικού χαρακτήρα (αντί έως τεσσάρων πενταμελών, όπως ισχύει).
δ. Παρέχεται το δικαίωμα στα μέλη του περιφερειακού συμβουλίου, ως προς την αποζημίωσή τους ανά συνεδρίαση, καθώς και στους περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες και στους προέδρους των περιφερειακών συμβουλίων, ως προς την αντιμισθία τους, να αρνηθούν τη λήψη αυτής ή να την παραχωρήσουν προς οποιονδήποτε κοινωνικό σκοπό. (άρθρα 19 – 22)

5. Παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης σε δόσεις, οφειλών προς τους δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα, που έχουν βεβαιωθεί μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία. Ειδικότερα:
α. Τα φυσικά πρόσωπα που πληρούν τα κριτήρια του ευάλωτου οφειλέτη απαλλάσσονται, κατά ποσοστό που κυμαίνεται ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων, από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής οφειλών του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, καθώς και από τα πρόστιμα λόγω εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής ή ανακριβούς δήλωσης ή λόγω μη καταβολής τέλους.
β. Τα φυσικά πρόσωπα που δεν ανήκουν στην κατηγορία του ευάλωτου οφειλέτη, καθώς και τα νομικά πρόσωπα, έχουν τη δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών τους σε δόσεις, χωρίς τις προαναφερόμενες απαλλαγές.
γ. Προσδιορίζονται ειδικότερα ζητήματα, όπως:
– οι λοιπές οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση,
– η επιβολή προσαύξησης σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής των δόσεων,
– η παροχή απαλλαγής κατά ποσοστό επί του εναπομείναντος ποσού των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων, σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης των υπόλοιπων δόσεων των ρυθμιζόμενων οφειλών,
– η διακοπή της ρύθμισης και η εκ νέου βεβαίωση των οφειλομένων με τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις τους, τα οποία εισπράττονται με ευθύνη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), με παρακράτηση ποσοστού επί του ποσού που εισπράττεται και καταβολή του υπολοίπου στον δικαιούχο δήμο ή νομικό πρόσωπο
. (άρθρο 25)

6. α. Παρέχεται το δικαίωμα σε οφειλέτη, με οφειλές προς τους δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα, το ύψος των οποίων υπερβαίνει το οριζόμενο ποσό, να υπαχθεί, με αίτησή του, στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν. 4738/2020.
β. Στις περιπτώσεις επιτυχούς προόδου του μηχανισμού και είσπραξης οφειλομένων, η Α.Α.Δ.Ε. παρακρατά ποσοστό αυτών και αποδίδει τα υπόλοιπα εισπραχθέντα στον δικαιούχο δήμο ή νομικό πρόσωπο
. (άρθρο 26)

7. Παρέχεται εξαίρεση στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας και βεβαίωσης οφειλής, καθώς και αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας, για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τον οικείο δήμο, σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 4483/2017. (άρθρο 29)

8. α. Επικαιροποιείται υφιστάμενη ρύθμιση για το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων και για το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων των ρητά οριζόμενων καταστημάτων και εφεξής παρέχεται η δυνατότητα, με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, να αυξάνονται ποσοστιαία, καθώς και να διαφοροποιούνται είτε κατά οικιστικές περιοχές που οριοθετούνται σαφώς με την εν λόγω απόφαση είτε κατά τις μορφές-κατηγορίες καταλυμάτων ή καταστημάτων αντίστοιχα.
β. Αναμορφώνεται το τέλος χρήσης των φυσικών ιαματικών πηγών και αυτό δύναται να οριστεί, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, στο οριζόμενο ποσοστό κατ’ ανώτατο όριο επί του αντιτίμου χρήσης των φυσικών ιαματικών πηγών.
γ. Καθορίζεται ο τρόπος απόδοσης σε οικονομικά ασθενέστερους δήμους, ποσοστού από το συνολικό ποσό των εισπραχθέντων κατά τα ανωτέρω εσόδων
. (άρθρο 30)

9. Αυξάνεται το πρόστιμο σε βάρος του παραβάτη, για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 31)

10. Επεκτείνεται για όλους τους υπαίθριους και στεγασμένους χώρους στάθμευσης δημόσιας χρήσης, η εφαρμογή των ισχυουσών για τους χώρους στάθμευσης ιδιοκτησίας της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ διατάξεων (άρθρο 81 παρ. 2 του ν. 4530/2018), αναφορικά με το ύψος των κάθε είδους τελών καθαριότητας και φωτισμού, που έχει οριστεί κατ’ ανώτατο όριο στο 25% της συνολικής επιφάνειάς τους. (άρθρο 33)

11. Επανακαθορίζονται, αναδρομικά, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, οι προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων και επέρχονται επιμέρους τροποποιήσεις σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές κατασκευής αυτών. (άρθρο 34)

12. Εντάσσεται στις αρμοδιότητες των δήμων η ίδρυση και λειτουργία ελαιοτριβείων. (άρθρο 36)

13. Απαλλάσσεται από την επιβολή του τέλους που προβλέπεται στο άρθρο 13 του από 24.9/20.10.1958 β.δ. η προσωρινή χρήση κοινοχρήστων χώρων και του υπεδάφους αυτών εντός των ο.τ. Μ1 και Μ2 του Δήμου Θεσσαλονίκης, προς εξυπηρέτηση των εργασιών κατασκευής του έργου ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδος. Τυχόν καταβληθέντα στον Δήμο Θεσσαλονίκης ποσά, στο πλαίσιο εφαρμογής των ως άνω διατάξεων, θεωρούνται αχρεωστήτως εισπραχθέντα και επιστρέφονται. (άρθρο 37)

14. α. Αυξάνεται, από 1η.1.2025, κατά πενήντα τρία εκατομμύρια (53.000.000) ευρώ (από 3,788 δις ευρώ σε 3,841 δις ευρώ) το ανώτατο συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται κατ’ έτος από τον τακτικό προϋπολογισμό σε δήμους και περιφέρειες, στο πλαίσιο των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.).
β. Ενισχύεται, για το έτος 2024, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εσωτερικών, με το ποσό των εκατόν οκτώ εκατομμυρίων (108.000.000) ευρώ, από πιστώσεις των Γενικών Κρατικών Δαπανών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, προκειμένου να αποδοθούν σε περιφέρειες και δήμους για την κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών, καθώς και για την επιχορήγηση δήμων για την εξόφληση εκκρεμών και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους. Στην τελευταία περίπτωση, εφόσον προκύψει μείωση των εν λόγω υποχρεώσεων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, που υπολείπεται του ποσού της επιχορήγησης, το ποσό της διαφοράς παρακρατείται από τους ΚΑΠ του έτους 2025 των δήμων που αφορούν και μεταφέρεται στον Λογαριασμό Οικονομικής Ενίσχυσης ΟΤΑ που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δάνειων (Τ.Π.Δ.).
γ. Η εφαρμογή του άρθρου 72 του ν.5108/2024, για την επιχορήγηση των περιφερειών και των δήμων μέχρι του ποσού των 80 εκατ. ευρώ από χρηματικά διαθέσιμα του προαναφερόμενου Λογαριασμού, καταλαμβάνει και την εξόφληση απλήρωτων υποχρεώσεων από δικαστικές αποφάσεις και διαταγές πληρωμής, οι οποίες έχουν καταστεί τελεσίδικες έως την οριζόμενη ημερομηνία. (άρθρο 38)

15. α. Συστήνεται και λειτουργεί έως την οριζόμενη ημερομηνία στο Υπουργείο Εσωτερικών, Μονάδα Σύνταξης και Εφαρμογής του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιπέδου αυτοτελούς διεύθυνσης, με τις οριζόμενες αρμοδιότητες.
β. Προσδιορίζεται η στελέχωση της Μονάδας, αποτελούμενη από τον προϊστάμενο αυτής με καθήκοντα προϊσταμένου διεύθυνσης και τέσσερις (4) υπαλλήλους του Υπουργείου Εσωτερικών με καθήκοντα προϊσταμένου τμήματος, για όλες τις έννομες συνέπειες. (άρθρο 39)

16. α. Συστήνεται, επίσης, στο Υπουργείο Εσωτερικών ειδική Επιτροπή για τη σύνταξη Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία συγκροτείται με υπουργική απόφαση, και καθορίζεται το έργο της.
β. Επιτρέπεται η σύσταση υποεπιτροπών προς διευκόλυνση του έργου της και η λειτουργία της εκτός ωραρίου εργασίας των δημοσίων υπηρεσιών.
Με κ.υ.α. καθορίζεται η αμοιβή των μελών της Επιτροπής, των υποεπιτροπών και της γραμματείας αυτών, ανά συνεδρίαση.
γ. Καταργείται η κείμενη νομοθεσία σχετικά με τη σύσταση Επιτροπής Κωδικοποίησης Δικαίου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και Επιτροπής για την Αναθεώρηση του Θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
(άρθρα 40, 42 παρ.4, 5 και 43 παρ. γ, δ)

17. Παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των προτεινομένων και παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. (άρθρα 42, 43)

ΜΕΡΟΣ Γ’

Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών καθώς και λοιπών Υπουργείων. Ειδικότερα:

1. Επέρχονται τροποποιήσεις στη νομοθεσία για τα ζώα συντροφιάς και μεταξύ άλλων:
– Μειώνεται κατά το οριζόμενο ποσοστό, αλλά δεν αίρεται, όπως ισχύει, το πρόστιμο που επιβάλλεται για την παράλειψη στείρωσης ή αποστολής γενετικού υλικού του ζώου και για τη μη εμπρόθεσμη σήμανση και καταγραφή ζώου συντροφιάς, εφόσον, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, ο ιδιοκτήτης του ζώου συντροφιάς άρει τους λόγους για τους οποίους βεβαιώθηκε η παράβαση.
– Μειώνεται το ύψος του παραβόλου που υποβάλλεται για τη λήψη, καταχώριση και διατήρηση του γενετικού υλικού από τον ιδιοκτήτη ζώου συντροφιάς και κυνηγετικού σκύλου, ενώ αυξάνεται το ύψος της αμοιβής του κτηνιάτρου για τη λήψη του γενετικού υλικού.
– Μετατίθεται χρονικά, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, η επιβολή προστίμων σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης του ιδιοκτήτη για στείρωση του δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς ή για αποστολή δείγματος γενετικού υλικού του (DNA)
. (άρθρα 46 – 49)

2. Εντάσσονται στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας (Ε.Σ.Κ.) οι διοικητικοί υπάλληλοι των νοσηλευτικών ιδρυμάτων, απεντάσσονται οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και παρέχεται η δυνατότητα σε υπαλλήλους που μετατάχθηκαν σε Καταστήματα Κράτησης από θέσεις κλάδου Δημοτικής Αστυνομίας, οι οποίες καταργήθηκαν, να συμμετέχουν στο Ε.Σ.Κ. έως και το έτος 2025. (άρθρο 57)

3. Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με το δικαίωμα πρόσβασης σε δημόσια έγγραφα και παρέχεται δυνατότητα στον Συνήγορο του Πολίτη να συγκροτεί ομάδα εργασίας αποτελούμενη από εμπειρογνώμονες, στελέχη των οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών και στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης για την αξιολόγηση της εφαρμογής του εν λόγω δικαιώματος. (άρθρα 59)

4. α. Επιβάλλεται η ηλεκτρονική διακίνηση όλων των δικαιολογητικών έκδοσης διαβατηρίων, καθώς και λοιπών εγγράφων ασφαλείας, από τις αρμόδιες υπηρεσίες παραλαβής δικαιολογητικών, τα οποία κατά τις κείμενες διατάξεις εκτυπώνονται από τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας, προς την ανωτέρω Διεύθυνση, κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα.
β. Εφαρμόζονται στους ειδικούς φρουρούς, με τη συμμετοχή των οποίων συγκροτούνται οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (Ο.Π.Π.Ι.), οι διατάξεις του π.δ. 211/2005 για τις τοποθετήσεις, μεταθέσεις κ.λπ. συνοριακών φυλάκων και ειδικών φρουρών. (άρθρα 60 – 62)

5. Παρατείνεται για το οριζόμενο χρονικό διάστημα η καταβολή προσαυξημένων δαπανών μετακίνησης στο σύνολο του αστυνομικού προσωπικού και των Ειδικών Φρουρών που αποσπώνται ή μετακινούνται προσωρινά, για κάλυψη έκτακτων και απρόβλεπτων αναγκών. (άρθρο 63)

6. Προβλέπεται δυνατότητα ανανέωσης αυτοδικαίως, από τη λήξη τους, και έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα, των συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου καθώς και των συμβάσεων έργου, που έχουν συναφθεί από το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου “Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου”. (Σήμερα οι εν λόγω συμβάσεις δύνανται να ανανεώνονται έως τις 30.9.2024). (άρθρο 64)

7. Καταργούνται οι διοικητικές πράξεις επιβολής προστίμου που επιβλήθηκαν στους αναφερόμενους πωλητές λαϊκών αγορών. (άρθρο 65)

8. Περιλαμβάνονται οι καταργούμενες διατάξεις και καθορίζεται η έναρξη ισχύος των επιμέρους διατάξεων. (άρθρο 66 – 67)

Δείτε ή κατεβάστε την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης και το σχέδιο νόμου:

Πηγή