Νέο νομοσχέδιο του υπ.Πολιτισμού κατατέθηκε στη Βουλή με τίτλο :«Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και των ηχογραφημάτων νέων δημιουργών ή καλλιτεχνών καθώς και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού»

Με τις διατάξεις του υπόψη νομοσχεδίου, ρυθμίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

ΜΕΡΟΣ Α’

1.Προσδιορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο των προτεινόμενων διατάξεων και τίθενται οι ορισμοί των εννοιών για την εφαρμογή τους. (άρθρα 1 -3)

2.Ορίζεται η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, ως αρμόδια Υπηρεσία, για την τήρηση και διαρκή ενημέρωση του Εθνικού Ευρετηρίου της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας.   (άρθρο 4)

3.Συστήνονται στο Υπουργείο Πολιτισμού:
– Συμβούλιο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς αποτελούμενο από δεκαεννέα (19) μέλη. Επίσης καθορίζονται η σύνθεση, η θητεία, οι αρμοδιότητες και ο τρόπος αποζημίωσης των μελών του εν λόγω Συμβουλίου.

– Επιτροπή για την ανάδειξη και διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, αποτελούμενη από εννέα (9) μη αμειβόμενα μέλη.(άρθρα 5 & 6)

4.Παρέχονται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, κίνητρα στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, ενημερωτικούς και μη, εφόσον επιτευχθούν οι οριζόμενες προϋποθέσεις σχετικά με τη μετάδοση ελληνόφωνου τραγουδιού. (άρθρο 7)

5. α. Ορίζεται κατά περίπτωση ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνου τραγουδιού σε σχέση με το σύνολο των εκτελούμενων μουσικών έργων, στους αναφερόμενους κοινόχρηστους χώρους.
β. Υποχρεούνται οι έχοντες την εκμετάλλευση των προαναφερόμενων χώρων στην υποβολή, στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (Ο.Π.Ι.), των σχετικών μορφοτύπων από τους οποίους αποδεικνύεται η τήρηση της ανωτέρω υποχρέωσης.

γ. Καθορίζεται η διαδικασία ελέγχου και επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε βάρος υπόχρεων, σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων σχετικά με τη μετάδοση ελληνόφωνου τραγουδιού στους αναφερόμενους κοινόχρηστους χώρους.(άρθρα 8-11 & 14)

Η σχετική Αιτιολογική έκθεση των άρθρων αυτών :

  • Άρθρο 8
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνου τραγουδιού στους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων (ως τέτοιων νοούμενων αποκλειστικά των χώρων εισόδου, υποδοχής αυτών και των ανελκυστήρων), εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα εκατό (40%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων. Επίσης, στην παρ. 2 καθορίζονται η προθεσμία και ο φορέας υποβολής των μορφοτύπων με τους οποίους αποδεικνύεται η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.

    Άρθρο 9
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνου τραγουδιού στους κοινόχρηστους χώρους των εμπορικών κέντρων (ως τέτοιων νοούμενων αποκλειστικά των χώρων στάθμευσης, των διαδρόμων και των λοιπών χώρων παραμονής των επισκεπτών, μη συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών καταστημάτων και των λοιπών αυτοτελών επιχειρήσεων που λειτουργούν εντός αυτών), εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα τοις εκατό (40%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
    Στην παρ. 2 καθορίζονται η προθεσμία και ο φορέας υποβολής των μορφοτύπων με τους οποίους αποδεικνύεται η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.

    Άρθρο 10
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνου τραγουδιού στους κοινόχρηστους χώρους των καζίνο (ως τέτοιων νοούμενων αποκλειστικά των χώρων υποδοχής και αναμονής των πελατών και των ανελκυστήρων), δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα τοις εκατό (40%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική.
    Στην παρ. 2 καθορίζονται η προθεσμία και ο φορέας υποβολής των μορφοτύπων με τους οποίους αποδεικνύεται η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.

    Άρθρο 11   
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι στους κοινόχρηστους χώρους των μέσων μαζικής μεταφοράς (ως τέτοιων νοούμενων αποκλειστικά των χώρων των σταθμών και των αποβάθρων επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών του μετρό και των τρένων, των χώρων των σταθμών και των αποβάθρων επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών των ηλεκτρικών σιδηροδρόμων) και στους κοινόχρηστους χώρους αναμονής επιβατών αερολιμένων και λιμένων (ως τέτοιων νοούμενων αποκλειστικά των στεγασμένων χώρων που προορίζονται για την αναμονή των επιβατών προ της επιβίβασης αυτών σε αεροπλάνα και πλοία αντίστοιχα), το ελάχιστο ποσοστό μετάδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων, εφόσον μεταδίδεται δημόσια μουσική.
    Στην παρ. 2 καθορίζονται η προθεσμία και ο φορέας υποβολής των μορφοτύπων με τους οποίους αποδεικνύεται η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.
    Στην παρ. 3 προβλέπεται μείωση του ποσοστού της παρ. 1 στο ήμισυ σε περίπτωση που για λόγους τεχνικούς η δημόσια εκτέλεση λαμβάνει χώρα ενιαία και σε κοινόχρηστους χώρους των υπόχρεων, οι οποίοι δεν εμπίπτουν στην έννοια της περ. ε του άρθρου 3.

    Άρθρο 12
    Με την προτεινόμενη   ρύθμιση προβλέπεται ότι οπτικοακουστικές παραγωγές, τηλεοπτικές ή κινηματογραφικές, ανεξαρτήτως περιεχομένου (μυθοπλασία, δημιουργική τεκμηρίωση ή κινούμενο σχέδιο), των οποίων η μουσική επένδυση ενσωματώνει άνω του ποσοστού που ορίζεται με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 30, ελληνόφωνο τραγούδι ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού ή μουσικά έργα χωρίς στίχο ή με στίχο σε γλώσσα κράτους μέλους της ΕΕ, τα οποία ηχογραφούνται στην ελληνική επικράτεια σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 54 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής, δύνανται να αξιολογούνται για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με τους κανόνες και τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας των εκάστοτε καθεστώτων ενίσχυσης ή χρηματοδοτικών εργαλείων του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του ανωτέρω Κανονισμού (ΕΕ)..

    Άρθρο 13   
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση δημιουργείται στο Υπουργείο Πολιτισμού α) ηλεκτρονική βάση δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων που έχουν ηχογραφηθεί στην επικράτεια και β) διαδικτυακή εφαρμογή συνδεδεμένη με την ηλεκτρονική βάση δεδομένων της περ. α) οι οποίες αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού κατόπιν έγγραφης συναίνεσης των δικαιούχων.
    Στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων καταχωρίζονται τα στοιχεία ταυτοποίησης των ελληνόφωνων τραγουδιών, της ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών, της ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων που έχουν ηχογραφηθεί στην ελληνική επικράτεια βάσει των στοιχείων που χορηγούν οι αρμόδιοι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης.
    Η διαδικτυακή εφαρμογή παρέχει τη δυνατότητα: αναζήτησης στο περιεχόμενο της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων της περ. α) της παρ. 1, κατάρτισης πρωτότυπης λίστας ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων που έχουν ηχογραφηθεί στην επικράτεια κατόπιν έγγραφης συναίνεσης των δικαιούχων και έκδοσης του συνόλου των μορφοτύπων που απαιτούνται για την εκπλήρωση των   υποχρεώσεων γνωστοποίησης των   υπόχρεων ξενοδοχειακών και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων και των εχόντων την εκμετάλλευση των κοινόχρηστων χώρων των εμπορικών κέντρων, καζίνο, των μέσων μαζικής μεταφοράς, των χώρων αναμονής επιβατών αερολιμένων και λιμένων.

    Άρθρο 14
    Με την προτεινόμενη ρύθμιση καθορίζεται η διαδικασία ελέγχου και επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε βάρος κάθε κατηγορίας υπόχρεων, για την παραβίαση των υποχρεώσεων μετάδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού. Τέλος, καθορίζονται η διαδικασία είσπραξης των προστίμων, τα πρόστιμα καθώς και οι περιπτώσεις που ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας δύναται να εισηγηθεί τη μη επιβολή προστίμου.

6.Δύνανται να αξιολογούνται σύμφωνα με τους κανόνες και τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας των εκάστοτε καθεστώτων ενίσχυσης ή χρηματοδοτικών εργαλείων του Ελληνικού Δημοσίου, οπτικοακουστικές παραγωγές, των οποίων η μουσική επένδυση ενσωματώνει άνω του οριζόμενου ποσοστού, ελληνόφωνο τραγούδι ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού ή μουσικά έργα χωρίς στίχο ή με στίχο σε γλώσσα κράτους μέλους της Ε.Ε., τα οποία ηχογραφούνται στην Ελλάδα. (άρθρα 12 και 30 παρ. 2)

7
.Δημιουργείται στο Υπουργείο Πολιτισμού
i) ηλεκτρονική βάση δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων που έχουν ηχογραφηθεί στην επικράτεια και
ii) διαδικτυακή εφαρμογή συνδεδεμένη με την προαναφερόμενη ηλεκτρονική βάση, οι οποίες αναρτώνται κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.(άρθρο 13)

ΜΕΡΟΣ Β’

Εισάγονται ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής και την αντιμετώπιση των υπηρεσιακών αναγκών του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (Ο.Δ.Α.Π.). Ειδικότερα:

1.Παρέχεται στον Ο.Δ.Α.Π., η δυνατότητα να συνάπτει με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, συμβάσεις προμηθειών εκτιμώμενης αξίας έως εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ, άνευ Φ.Π.Α, προς τον σκοπό της κάλυψης των αναγκών του δικτύου πωλητηρίων του.   (άρθρα 15-17)

2.Ορίζεται ο Ο.Δ.Α.Π. ως φορέας αξιοποίησης και των πωλητηρίων, τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα ή διαχείριση στο Υπουργείο Πολιτισμού και βρίσκονται εντός κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών τόπων ή λειτουργούν, για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών των οργανωμένων αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών τόπων, των μουσείων και των μνημείων. (άρθρο 18)

3.Αυξάνεται κατά τέσσερις (4) μήνες, οριζόμενη σε δώδεκα (12) μήνες από οκτώ (8) που ισχύει (άρθρο 38 ν.4765/2021), η μέγιστη διάρκεια απασχόλησης του προσωπικού ι.δ.ο.χ. που μπορεί να προσλαμβάνει ο Ο.Δ.Α.Π., για τις ανάγκες των πωλητηρίων και των εργαστηρίων του. (άρθρο 19)

4.Απαγορεύεται η εμπορία εισιτηρίων που εκδίδονται από τον Ο.Δ.Α.Π. καθώς και η άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στο αντικείμενο της οποίας συμπεριλαμβάνεται η με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο μεταπώληση ή ανταλλαγή των ανωτέρω εισιτηρίων και προβλέπονται οι σχετικές κυρώσεις για τους παραβάτες του εν λόγω μέτρου.   (άρθρα 20 και 30 παρ.4)

ΜΕΡΟΣ Γ’

1.Προβλέπεται η δωρεάν παραχώρηση των οριζόμενων ακινήτων στο Υπουργείο Πολιτισμού, με στόχο την κατασκευή έργων πυρόσβεσης στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, υπό τους αναφερόμενους όρους. (άρθρα 21-23)

2.Τροποποιείται-συμπληρώνεται το άρθρο 10 του ν. 4598/2019 σχετικά με τη χορήγηση μηνιαίου επιδόματος σε υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού, στα εξής σημεία:

α. Επεκτείνεται η χορήγησή του και στους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού που υπηρετούν στον αρχαιολογικό χώρο και στα μουσεία της νήσου Καστελλόριζου.

β. Αυξάνεται το ύψος του εν λόγω επιδόματος σε πεντακόσια (500) ευρώ, από τριακόσια (300) ευρώ που ισχύει, ειδικά για τους χειμερινούς μήνες.

γ.Ορίζεται ο Ο. Δ.Α.Π. ως ο φορέας ανάληψης της σχετικής επιβάρυνσης. (άρθρο 24)

3.Προβλέπεται, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, η αναγνώριση αυξημένων ημερών και δαπανών μετακίνησης για το προσωπικό του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, για την εκτέλεση ή επίβλεψη αρχαιολογικού έργου στο εξωτερικό.(άρθρο 25)

4.Προβλέπεται η μοριοδότηση της εμπειρίας από την άσκηση καθηκόντων φύλακα των υποψηφίων, για την κάλυψη θέσεων του κλάδου ΔΕ Φύλαξης-Πληροφόρησης (ειδικοτήτων ΔΕ Ημερήσιων Φυλάκων Μουσείων και Αρχαιολογικών χώρων και ΔΕ Νυχτοφυλάκων Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων) σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. (άρθρο 26)

5.
Παρέχεται δυνατότητα στα εποπτευόμενα από το Υπουργείο Πολιτισμού ν.π.δ.δ. να υλοποιούν αρχαιολογικά έργα με αυτεπιστασία και απολογιστικά, να προβαίνουν σε προσλήψεις προσωπικού Ι.Δ.Ο.Χ. (εντός των ορίων των εγκεκριμένων πιστώσεων για το συγκεκριμένο έργο) και δίδεται ο ορισμός του αρχαιολογικού έργου.  (άρθρο 27)

6. Προστίθεται νέα κατηγορία στα προστατευόμενα κινητά μνημεία, μεταγενέστερα του έτους 1453 που χρονολογούνται έως και το έτος 1830 και εισάγεται σχετική υποχρέωση δήλωσης από τον κάτοχο του μνημείου [μη εμπρόθεσμη δήλωση της εν λόγω υποχρέωσης επισύρει την επιβολή σχετικής κύρωσης (φυλάκιση και πρόστιμο)].

Όμοια υποχρέωση εισάγεται και για τη δήλωση των ανιχνευτών μετάλλων ή άλλων οργάνων διασκόπησης από τους κατόχους τους. Επίσης διευρύνονται οι επιβαλλόμενες κυρώσεις σε όσους χρησιμοποιούν παράνομα ανιχνευτή μετάλλων (πέραν της φυλάκισης θεσπίζεται και χρηματική ποινή). (άρθρα 28 & 29)

ΜΕΡΗ Α’, Ε’, ΣΤ’ & Ζ’

1.Προβλέπονται:
– οι εξουσιοδοτικές και μεταβατικές διατάξεις του σχεδίου νόμου.
– η διαδικασία της αξιολόγησης της εφαρμογής των διατάξεων του σχεδίου νόμου που αφορούν στην προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών.  (άρθρα 30-32)

2.Καθορίζονται τα παραρτήματα και η έναρξη ισχύος του σχεδίου νόμου. (άρθρα 33 και 34)

Πηγή