Επιμέλεια:
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven

Φτάσαμε αισίως στο πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου και νιώθω σαν να έχουν περάσει 5 μήνες από το τέλος του καλοκαιριού. Η κρίση στο ενεργειακό συνεχίζεται και απ’ ότι φαίνεται θα κρατήσει πολύ ακόμα, ο κωρονοιός προσπαθεί να σηκώσει κεφάλι, οι γείτονες (η ηγεσία τους για την ακρίβεια) το έχουν «τερματίσει» με τις δηλώσεις τους, και εμείς εδώ στον μικρόκοσμό μας ασχολούμαστε με την αναγραφή του αριθμού ΓΕΜΗ στα παραστατικά, ενώ στο τέλος του δρόμου μας περιμένουν οι συμφωνίες των mydata 2021, η απογραφή το Ε4 και η κάρτα εργασίας. «Είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε» που έλεγε και ο αξέχαστος Ντίνος Ηλιόπουλος.

Φοβάμαι ότι όσο κρατάει το ενεργειακό θα βλέπουμε πολλά να αλλάζουν και πιθανόν να ζήσουμε περίεργες καταστάσεις. Την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου δήλωσε ότι δεν είναι αντίθετος στη μείωση του ωραρίου αλλά με προϋποθέσεις (δείτε εδώ τις δηλώσεις του). Κάτι αντίστοιχο είχε γίνει προηγουμένως από τον Σύλλογο Θεσσαλονίκης.

Το Υπ.ανάπτυξης όμως με δελτίο τύπου «έβαλε τα πράγματα στη θέση τους»:
«Πρώτον, έχει προκύψει ένα ζήτημα που προκάλεσαν διάφοροι εμπορικοί σύλλογοι της χώρας με την ενδεχόμενη μείωση του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, στα πλαίσια της εξοικονόμησης του ενεργειακού κόστους. Και αυτό προκλήθηκε από μία πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και μετέπειτα δηλώσεις του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
Θέλω να ξεκαθαρίσω: δεν είναι στην πρόθεση της Κυβερνήσεως η μείωση του ωραρίου, δεν συζητείται αυτό το ενδεχόμενο το οποίο εάν εφαρμοζόταν θα είχε πολύ δυσμενείς συνέπειες και στην αγορά εργασίας αλλά και στον τζίρο των καταστημάτων.»

Να ξέρετε επίσης ότι το «ενεργειακό» ήταν και ένας από του λόγους που το Υπ. Ανάπτυξης αποφάσισε να μην συμπεριλάβει τον αριθμό ΓΕΜΗ στα τιμολόγια και στις αποδείξεις λιανικής. Όπως μου εκμυστηρεύτηκε κορυφαίο στέλεχος του Υπουργείου, εάν αφήναμε τις επιχειρήσεις να βάλουν στις ταμειακές τον αριθμό ΓΕΜΗ, θα υπήρχε αύξηση στο μέγεθος της εκτύπωσης των αποδείξεων, γεγονός που θα είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου εκτύπωσης και κατά συνέπεια και την κατανάλωση περισσότερης ενέργειας! 
Βέβαια δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος, υπάρχει και άλλος, τον οποίο όμως θα σας αφήσω να τον ανακαλύψετε μόνοι σας μέσα από το κείμενο που ακολουθεί.

Πριν ξεκινήσω την ανάλυση του θέματος, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:
H αναζήτηση της αλήθειας για θέματα που αφορούν στην πολυδαίδαλη νομοθεσία της χώρας μας, αλλά και την αντίστοιχη της ευρωπαϊκής ένωσης, επιτυγχάνεται μόνο με τη συστηματική και σε βάθος έρευνα των θεμάτων αυτών.
Στον κόμβο σεβόμαστε όλες τις απόψεις (συναδέλφων και μη) οι οποίες έχουν διατυπωθεί για το συγκεκριμένο θέμα και πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό αλλά και αναγκαίο να υπάρχει πολυφωνία, ειδικά για θέματα τα οποία δεν διευκρινίζονται αρκούντως από αυτούς που έχουν την ευθύνη να το πράξουν, άλλωστε η διαφορετικότητα των απόψεων φωτίζει συχνά ορισμένες πτυχές θεμάτων που μπορεί να μην είναι άμεσα ορατές σε όλους μας.
Τέλος οφείλω να σημειώσω ότι κανένας από την ομάδα του κόμβου δεν διεκδικεί το αλάθητο και μάλιστα μόλις πρόσφατα έμαθα ότι όποιος θέλει να το «αποκτήσει», θα πρέπει πρώτα να υποβάλλει αίτηση στον Πάπα Φραγκίσκο
μέσω της εφαρμογής myΑλάθητο.

Ας πάρω όμως τα πράγματα από την αρχή, γιατί εάν τα πάρω από το τέλος δεν θα με καταλάβουν ούτε οι Άραβες που γράφουν ανάποδα.

Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις για την αναγραφή του αριθμού ΓΕΜΗ στα παραστατικά

  •   
    • Ερ. Γιατί δημιουργήθηκε τόσο μεγάλο πρόβλημα με μια διάταξη;

     

    • Απ. Το πρόβλημα ξεκίνησε γιατί στο νέο νόμο 4919/2022 υπάρχει διάταξη (άρθρο 50) η οποία οποία ορίζει πρόστιμα σε περίπτωση που  ορισμένα έγγραφα των επιχειρήσεων (θα δούμε παρακάτω ποια έγγραφα) δεν αναγράφουν τον αριθμό ΓΕΜΗ. Η συγκεκριμένη διάταξη ισχύει από την 1η.10.2022. Στην πραγματικότητα εάν δεν υπήρχε αυτή η διάταξη, κανένας δεν θα έδινε σημασία.
      Εγκυκλοπαιδικά, η  συγκεκριμένη διάταξη υπάρχει εδώ και 17 χρόνια στις διατάξεις που αφορούν το ΓΕΜΗ (από τότε δηλαδή που υπάρχει το ΓΕΜΗ – παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 3419/2005).
      Η διάταξη μεταφέρθηκε στον επόμενο νόμο του ΓΕΜΗ (παράγραφος 3 του άρθρου 90 του ν. 4635/2019) και κατόπιν στον τελευταίο νόμο 4919/2022 ο οποίος καταργεί τον προηγούμενο και κωδικοποιεί όλες τις διατάξεις που αφορούν σε θέματα ΓΕΜΗ (άρθρο 22).
      Η συγκεκριμένη διάταξη υπαγορεύεται από την πρώτη Ευρωπαϊκή οδηγία του 1968 (68/151/ΕΟΚ άρθρο 4 ) η οποία τροποποιήθηκε και κωδικοποιήθηκε αρκετές  φορές από τότε. Η τελευταία κωδικοποιημένη οδηγία που μεταφέρει τη συγκεκριμένη διάταξη από το 1968 (τροποποιημένη ελαφρώς)  είναι η (ΕΕ) 2017/1132.

      Το άρθρο 22 του ν. 4919/2022 που προβλέπει την υποχρέωση αναγραφής του αριθμού του ΓΕΜΗ σε κάποια έγγραφα, μνημονεύει την ανωτέρω οδηγία (ΕΕ) 2017/1132 η οποία αναφέρει στο άρθρο 28 :
      «Άρθρο 28
      Κυρώσεις
      Τα κράτη μέλη προβλέπουν κατάλληλες κυρώσεις τουλάχιστον για τις περιπτώσεις:

      β) απουσίας επί των εμπορικών εγγράφων ή οποιουδήποτε διαδικτυακού τόπου της εταιρείας, των υποχρεωτικών ενδείξεων που προβλέπονται στο άρθρο 26.»

      Το άρθρο 26 της οδηγίας αναφέρει :
      «Άρθρο 26
      Πληροφορίες σχετικά με τις επιστολές και τα έγγραφα παραγγελίας
      Τα κράτη μέλη καθορίζουν ότι οι επιστολές και τα έγγραφα παραγγελίας, ανεξάρτητα από το εάν είναι σε χαρτί ή σε άλλη μορφή, πρέπει να φέρουν τις ακόλουθες ενδείξεις:
      α) τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την αναγνώριση του μητρώου στο οποίο τηρείται ο κατά το άρθρο 16 φάκελος καθώς και τον αριθμό καταχωρίσεως της εταιρείας στο εν λόγω μητρώο·
      β)…..».

      Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η οδηγία (ΕΕ) 2017/1132 (άρθρο 28) επιβάλλει στα κράτη μέλη να καθορίσουν κυρώσεις για την μη αναγραφή επί των εμπορικών εγγράφων, ενδείξεων οι οποίες αναφέρονται στο άρθρο 26 της οδηγίας, όπως :
      – πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την αναγνώριση του μητρώου και
      – τον αριθμό καταχώρησης της εταιρίας στο μητρώο (το αριθμό ΓΕΜΗ δηλαδή).

    • Ερ. Ωραία μέχρι εδώ, πως όμως η Ελλάδα ενσωμάτωσε αυτή την οδηγία στην ελληνική νομοθεσία, και ποιες είναι οι κυρώσεις;

     

    • Απ.  Η Ελλάδα ενσωμάτωσε την οδηγία (μεταξύ άλλων νόμων) και με τον νόμο 4919/2022. Οι κυρώσεις που επιβάλλει το άρθρο 28 της οδηγίας προβλέπονται στο 4919/2022/article/50/view”>άρθρο 50 του νόμου αυτού.
    • Ερ. Τι εννοείς «μεταξύ άλλων νόμων», υπάρχουν και άλλοι νόμοι που έχουν ενσωματώσει την οδηγία αυτή;

     

    • Απ.  Φυσικά, τρεις από αυτούς αφορούν τις γνωστές νομικές μορφές εταιριών στην Ελλάδα (ΑΕ, ΕΠΕ, ΙΚΕ) και όχι τυχαία αυτές, καθώς οι οδηγίες της Ε.Ε. σχετικά με ορισμένες πτυχές του εταιρικού δίκαιου αφορούν αυτές τις νομικές μορφές εταιριών (βλ. οδηγία 2011/35/ΕΕ).
      Ας δούμε τις διατάξεις των τριών αυτών νόμων
      :

      Ανώνυμες Εταιρίες – Η διάταξη του άρθρου 14 του ν. 4548/2018 ορίζει τα εξής:
      «1. Κάθε έγγραφο της εταιρείας, έντυπο ή μη, περιλαμβανομένων των επιστολών, των διαφημίσεων και των εγγράφων παραγγελίας, πρέπει να περιέχει τις εξής, τουλάχιστον, ενδείξεις:
       α) Τον αριθμό Γ.Ε.ΜΗ. της εταιρείας.
       β) Τη νομική μορφή της εταιρείας, την επωνυμία, την έδρα και, ενδεχομένως, το γεγονός ότι βρίσκεται σε εκκαθάριση ή έχει υποβληθεί σε συλλογική διαδικασία.»

      Αντίστοιχη διάταξη υπήρχε στο άρθρο 7γ του ν. 2190/1920 (από το 2007) πριν την κατάργησή του, η οποία ορίζει:

      «1. Κάθε έγγραφο της εταιρείας, έντυπο ή μη, περιλαμβανομένων των επιστολών και των εγγράφων παραγγελίας, πρέπει να περιέχει τουλάχιστον τις εξής ενδείξεις:
      α. Το Μητρώο Ανώνυμων Εταιρειών, όπου έχει εγγραφεί η εταιρεία. (ΑΡΜΑΕ)
      β. Τον αριθμό μητρώου της εταιρείας.
      γ. Τη νομική μορφή της εταιρείας, την επωνυμία, την έδρα και, ενδεχομένως, το γεγονός ότι βρίσκεται σε εκκαθάριση.»

      Το άρθρο 7γ τέθηκε όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 του ν. 3604/2007, στην αιτιολογική έκθεση του οποίου αναφέρονται τα εξής:
      «Τροποποιούνται συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 7γ και επανακαθορίζονται τα στοιχεία, που πρέπει να περιέχει κάθε έγγραφο της εταιρείας, έντυπο ή μη, περιλαμβανομένων των επιστολών και των εγγράφων παραγγελίας

      Ι.Κ.Ε. – Άρθρο 47 του ν. 4072/2012 το οποίο ορίζει τα εξής:
      «1. Σε κάθε έντυπο της εταιρείας πρέπει απαραίτητα να αναφέρονται η επωνυμία της, το εταιρικό κεφάλαιο και το συνολικό ποσό των εγγυητικών εισφορών του άρθρου 79, ο αριθμός Γ.Ε.ΜΗ. της εταιρείας, η έδρα της και η ακριβής της διεύθυνση, καθώς και αν η εταιρεία βρίσκεται υπό εκκαθάριση. Αναφέρεται επίσης η ιστοσελίδα της εταιρείας σύμφωνα με την επόμενη παράγραφο».

      Ε.Π.Ε. – Η διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 3190/1950 ορίζει τα εξής:
      «5. Σε κάθε έντυπο της εταιρείας υποχρεωτικά αναφέρονται η επωνυμία, το εταιρικό κεφάλαιο, ο αριθμός Γ.Ε.ΜΗ., η έδρα της εταιρείας, καθώς και αν βρίσκεται υπό εκκαθάριση.»

      Βάσει των ανωτέρω διατάξεων χιλιάδες επιχειρήσεις εδώ και χρόνια, αναγράφουν στα παραστατικά τους τον αριθμό ΓΕΜΗ.

    • Ερ. Ναι αλλά όλες οι παραπάνω διατάξεις αλλά και αυτή του ΓΕΜΗ αναφέρουν «έγγραφα και έντυπα», μήπως αυτά είναι τα επιστολόχαρτα και οι παραγγελίες;

     

    • Απ. Για την έννοια των «εγγράφων και εντύπων» θα πρέπει να ανατρέξουμε στην ελληνική βιβλιογραφία καθώς δεν υπάρχει στην ελληνική νομοθεσία αλλά και στις αντίστοιχες οδηγίες που αφορούν το εταιρικό δίκαιο στην Ε.Ε. ο ακριβής ορισμός (ή μάλλον υπάρχει, αλλά θα δούμε πως, παρακάτω).

      Παραθέτω το κείμενο 2 μόνο βιβλίων
      και συγκεκριμένα από το βιβλίο  του Σωτηρόπουλου (Δίκαιο ΑΕ σελ 367-311) αλλά και από το βιβλίο του Περάκη σελ, 367/370, ο οποίος θυμίζω ήταν και ο επικεφαλής της επιτροπής για την αναμόρφωση του δικαίου των ανωνύμων εταιριών :

      Για το άρθρο 7γ του ν. 2190/1920 (πριν καταργηθεί με τον ν. 4548/2018) :

      Τα μέσα επικουρικής δημοσιότητας
      «Η δημοσιότητα που αφορά την ΑΕ διακρίνεται σε κύρια και δευτερεύουσα ή επικουρική (Βλ. αναλυτικά Παμπούκη, ό.π., σελ. 92-97). Η πρώτη συντελείται αφενός με την καταχώριση των προβλεπομένων πράξεων στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιριών (ΜΑΕ), αφετέρου με τη δημοσίευση στο τεύχος Ανωνύμων Εταιριών και Εταιριών Περιορισμένα Ευθύνη της Εφημερίδας την Κυβέρνησης (άρθρο 76 παρ. 1).
      Η δευτερεύουσα δημοσιότητα συντελείται με τα κάθε λογής έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα της εταιρίας (άρθρο 7γ), με τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο (άρθρο 26 ησρ. 2, 436 παρ. 4-5 και 46 παρ. 1 και με της τοιχοκολλήσεων που γίνονται στο κατάστημα την εταιρίας (άρθρο 26 παρ. 2 και 27 παρ. 2).

      Στοιχεία εντύπων της ΑΕ
      Με τη διάταξη του άρθρου 7γ επιδιώκεται να εξατομικεύεται με ακρίβεια η εταιρία σε όλα τα έγγραφα την, έντυπα ή μη. Ως τέτοια θεωρούνται τα χαρτιά αλληλογραφίας, τα τιμολόγια, οι φάκελοι, τα διαφημιστικά φυλλάδια και κάθε άλλο έντυπο που χρησιμοποιείται από την εταιρία για την διεκπεραίωση των υποθέσεών την (Bλ. Παμπούκη, ό.π., σελ. 94). Μετά την τροποποίησή της από το ν. 3604/2007, η διάταξη καταλαμβάνει πλέον ρητά τα μέσα ηλεκτρονικής μορφήν καθόσον επιτελούν τον ίδιο σκοπό, απευθύνονται δηλ. στους τρίτους συναλλασσόμενοι ή μη, για λόγους επικοινωνίας, διεκπεραίωσης υποθέσεων ή και διαφήμισης και σε μεγάλο βαθμό υποκαθιστούν τα παραδοσιακά έντυπα. Ωστόσο, και πριν το ν. 3604/2007, γινόταν δεκτό ότι η διάταξη εφαρμοζόταν αναλογικών και στα μέσα ηλεκτρονικής μορφής.»

      Για το άρθρο  14 του ν. 4548/2018 :
      «[…]
      Τα έγγραφα και ο διαδικτυακός τόπος της ΑΕ ως δευτερεύοντα μέσα δημοσιότητας
      Το άρθρ. 14, του ν. 4548/2018 κατ’ αντιστοιχία με το άρθρ. 7γ κ.ν. 2190/1920, αναφέρεται στα στοιχεία, που 1 πρέπει να περιέχουν αφενός μεν τα έγγραφα της εταιρίας, σε έντυπη ή μη μορφή, και αφετέρου ο διαδικτυακός τόπος της ΑΕ, ώστε οι αποδέκτες ή επισκέπτες αυτών, κατά περίπτωση, να μπορούν ευχερώς και άμεσα να γνωρίζουν ορισμένα σημαντικά για την ταυτότητα της εταιρίας στοιχεία. Με την καθιέρωση της υποχρέωσης αναγραφής των στοιχείων, που προβλέπονται στο άρθρ. 14 στα έγγραφα της ΑΕ, εξυπηρετούνται δηλ. σκοποί δημοσιότητας. Ωστόσο, επειδή οι σκοποί αυτοί είναι δευτερεύουσας σημασίας σε σχέση με το σύστημα δημοσιότητας του Γ.Ε.ΜΗ., τα έγγραφα της ΑΕ εντάσσονται στα «δευτερεύοντα μέσα δημοσιότητας» (Βλ. Αθανασίου, εις ΔικΑΕ, άρθρ. 7γ αρ. 1).

      Με τις διατάξεις του άρθρου 14 ενσωματώνεται στο ελληνικό δίκαιο το άρθρ. 26 της κωδικό- 2 ποιητικής Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 με τη διαφορά όμως ότι το άρθρ. 14 αναφέρεται σε «κάθε έγγραφο», ενώ το άρθρ. 26 της Οδηγίας «στις επιστολές» και τα «έγγραφα παραγγελίας» (βλ. Μήτσου, εις Αντωνόπουλο/Μούζουλα, άρθρ. 7γ αρ. 3).
      ….
      Τα μοναδικά μέσα δευτερεύουσας/επικουρικής δημοσιότητας, που διατηρήθηκαν αναλλοίωτα στο ν. 4548/2018, είναι εκείνα των εγγράφων της εταιρίας, είτε αυτά είναι έντυπα είτε όχι και ο διαδικτυακός τόπος της ΑΕ. Στην έννοια των εγγράφων περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι επιστολές, τα έγγραφα παραγγελίας, τα τιμολόγια, αλλά και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, που χρησιμοποιεί η ΑΕ στις συναλλαγές της ή γενικότερα (βλ. Αθανασίου, είδ ΔικΑΕ, άρθρ. 7γ αρ. 2). Από τη διατύπωση της διάταξης «έντυπο ή μη» συνάγεται ότι το έγγραφο μπορεί να είναι και ηλεκτρονικό κατά την έννοια του ηλεκτρονικού εγγράφου της νομοθεσίας (βλ. Αθανασίου, είδ ΔικΑΕ, άρθρ. 7γ αρ. 2, Μήτσου, είδ Αντωνόπουλο/Μούζουλα, άρθρ. 7γ αρ. 8).

      Επιμέρους στοιχεία των εγγράφων και του διαδικτυακού τόπου της ΑΕ

      Σύμφωνα με την παρ. 1, η ΑΕ έχει την υποχρέωση να αναφέρει στα έγγραφα και τον διαδικτυακό της τόπο τον αριθμό Γ.Ε.ΜΗ., που λαμβάνει κατά την καταχώρισή της στο μητρώο (άρθρ. 90 παρ. 2 ν. 4635/2019). Υπό το προϊσχύσαν καθεστώς του Μητρώου Ανωνύμων Εταιρειών, προβλεπόταν ότι στα έγγραφα της εταιρίας έπρεπε να αναγράφεται και το Μ.Α.Ε., στο οποίο αυτή ήταν εγγεγραμμένη, δηλ. το Μητρώο της συγκεκριμένα Νομαρχίας, στο οποίο είχε εγγράφει (βλ. Αθανασίου,  ΔικΑΕ, άρθρ. 7γ αρ. 4, Μήτσου,  Αντωνόπουλο/ Μούζουλα, άρθρ. 7γ αρ. 12). Ωστόσο, η νέα διάταξη του άρθρ. 14 παρ. 1 δεν φαίνεται να απαιτεί την αναγραφή του εν λόγω στοιχείου, το οποίο θα ήταν, αντίστοιχα, η αρμόδια υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., αλλά αρκείται στην αναγραφή του αριθμού Γ.Ε.ΜΗ.»
       

    • Ερ. Μόνο αυτά έχετε, δεν έχω πειστεί ακόμα, λυπάμαι αλλά για την ΑΑΔΕ δεν ισχύουν αυτά, κάτι άλλο έχετε;

     

    • Απ. Καταρχάς αυτά ισχύουν για όλους, αλλά αφού επιμένετε…σύμφωνα με το εγχειρίδιο απαντήσεων στα συνηθέστερα ερωτήματα σε θέματα Κώδικα διοικητικής διαδικασίας της ΑΑΔΕ:
      Ποιος είναι ο ορισμός των ιδιωτικών εγγράφων;
      “Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 169 του ν. 2717/1999 (Α’ 97)
      «Ιδιωτικά είναι όλα τα έγγραφα τα οποία δεν είναι δημόσια. Τα ιδιωτικά έγγραφα πρέπει πάντως να φέρουν την υπογραφή του συντάκτη ή, αν δηλώνεται αδυναμία υπογραφής, άλλο σημείο το οποίο τίθεται από το συντάκτη. Στην τελευταία αυτήν περίπτωση, το έγγραφο πρέπει να επικυρώνεται από συμβολαιογράφο ή άλλη δημόσια αρχή, οι οποίοι και βεβαιώνουν συγχρόνως ότι ο εκδότης δήλωσε αδυναμία υπογραφής».
      Ενδεικτικά, ιδιωτικά έγγραφα είναι τα τιμολόγια, τα ιδιωτικά συμφωνητικά, τα τοπογραφικά σχεδιαγράμματα ιδιωτών μηχανικών κ.λ.π. Εξάλλου, στις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 444 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ.), όπως ισχύει, ορίζεται ότι: «1. Ιδιωτικά έγγραφα θεωρούνται και α) τα βιβλία που έμποροι και επαγγελματίες τηρούν κατά τον εμπορικό νόμο ή άλλες διατάξεις, β) τα βιβλία που δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, δικαστικοί επιμελητές, γιατροί, φαρμακοποιοί και μαίες τηρούν κατά τις ισχύουσες διατάξεις, γ) φωτογραφικές ή κινηματογραφικές αναπαραστάσεις, φωνοληψίες και κάθε άλλη μηχανική απεικόνιση». 2. Μηχανική απεικόνιση, κατά την έννοια της παραγράφου 1, είναι και κάθε μέσο το οποίο χρησιμοποιείται από υπολογιστή ή περιφερειακή μνήμη υπολογιστή, με ηλεκτρονικό, μαγνητικό ή άλλο τρόπο, για εγγραφή, αποθήκευση, παραγωγή ή αναπαραγωγή στοιχείων, που δεν μπορούν να διαβαστούν άμεσα, όπως επίσης και κάθε μαγνητικό, ηλεκτρονικό ή άλλο υλικό στο οποίο εγγράφεται οποιαδήποτε πληροφορία, εικόνα, σύμβολο ή ήχος, αυτοτελώς ή σε συνδυασμό, εφόσον τα μέσα και τα υλικά αυτά προορίζονται ή είναι πρόσφορα να αποδείξουν γεγονότα που έχουν έννομη σημασία»”

       
    • Ερ. Ας υποθέσουμε ότι έχετε δίκιο για τα έγγραφα, εγώ ξέρω ότι τα υποχρεωτικά στοιχεία που αναγράφονται στα τιμολόγιο και στα λοιπά φορολογικά παραστατικά καθορίζονται στα άρθρα 9 έως 14 των Ε.Λ.Π., συνεπώς πως μπορούν άλλες διατάξεις νόμων να υποχρεώνουν την αναγραφή περαιτέρω πληροφοριών σε παραστατικά χωρίς να τροποποιηθούν τα σχετικά άρθρα;

     

    • Απ. Και όμως μπορούν. Με το άρθρο 9 του ν. 4308/2013 ορίζονται οι υποχρεωτικές πληροφορίες που πρέπει να περιέχουν τα τιμολόγια, ωστόσο οι σχετικές διατάξεις δεν απαγορεύουν την αναγραφή και λοιπών πληροφοριών που απορρέουν από άλλες διατάξεις νόμων.
      Άλλωστε μην ξεχνάτε ότι οι διατάξεις των Ε.Λ.Π. που αφορούν στα παραστατικά βασίζονται στις αντίστοιχες της οδηγίας 2006/112/ΕΚ, οι οποίες αφορούν την τιμολόγηση για σκοπούς ΦΠΑ, και μόνο.
    • Ερ. Δεν σας πιστεύω, δεν μπορεί, κάνετε λάθος, υπάρχουν συνάδελφοι σας που υποστηρίζουν το αντίθετο, δείξτε μου ένα νόμο που να μην μεταβάλει τα Ε.Λ.Π. και να επιβάλλει σε φορολογικό παραστατικό επιπλέον πληροφορίες εκτός από αυτές που καθορίζονται από αυτά.

     

    • Απ.
      Στο άρθρο 13 του ν. 4177/2013 «Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ ‘Α 173/08-08-2013)» όπως έχει κωδικοποιηθεί και ισχύει με τον νόμο 4965/2022 ορίζονται τα ακόλουθα:
      «Κατά τη διακίνηση και εμπορία προϊόντων ή την αποτίμηση παρεχόμενης υπηρεσίας εκδίδονται όλα τα νόμιμα παραστατικά. Στα εκδιδόμενα τιμολόγια, καθώς και στα παραστατικά διακίνησης αναγράφονται με ευκρινή στοιχεία όσα προβλέπονται στις διατάξεις του ν. 4308/2014.
      Επίσης, στα εκδιδόμενα τιμολόγια πέραν του υποχρεωτικού περιεχομένου αυτών αναγράφονται επιπλέον όπου αυτό επιβάλλεται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, η προέλευση και η επωνυμία του είδους, εφόσον υπάρχει, καθώς και η ονομασία του εμπορικού σήματος, που διακρίνει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της επιχείρησης.
      Η χώρα προέλευσης, αν δεν προβλέπεται από άλλες διατάξεις απαιτείται μόνο για προϊόντα που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε.».
      Επίσης, στην απόφαση του υπ. Ανάπτυξης 91354/2017 Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.) (ΦΕΚ Β’ 2983/30-8-2017) αναφέρεται ότι : «στα εκδιδόμενα παραστατικά διακίνησης και εμπορίας νωπών οπωρολαχανικών μέχρι το στάδιο της λιανικής πώλησης, συμπληρώνεται, πέραν των άλλων πεδίων που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις και ο Αριθμός Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωρολαχανικών (ΜΕΝΟ) του εκδότη του παραστατικού, εφόσον υποχρεούται να διαθέτει αριθμό ΜΕΝΟ.»
       
    • Ερ. Αποκλείεται, κάποιο λάθος έχουν κάνει αυτοί που συνέταξαν το νόμο νόμο αυτό και την απόφαση αυτή και δεν το ξέρουν. Μπορεί ίσως ο συγκεκριμένος νόμος να ψηφίστηκε στο θερινό τμήμα της βουλής και να μην τον πήρε κανένας «χαμπάρι». Άλλωστε μία διάταξη δεν λέει κάτι. Μήπως έχετε κάποια άλλη να μου δείξετε;

     

    • Απ.
      Στο άρθρο 11 του ν. 4819/2021 (ολοκληρωμένο πλαίσιο για την διαχείριση αποβλήτων) προβλέπονται τα εξής :
      «1. Οι «υπόχρεοι»:
      α) παραγωγοί συσκευασίας της παρ. 2 του άρθρου 84, β) παραγωγοί προϊόντων για τα οποία προβλέπεται η λειτουργία Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) στο πλαίσιο του οικείου Προγράμματος Διευρυμένης Ευθύνης Παραγωγού (ΠΔΕΠ), καθώς και
      γ) διαχειριστές Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), υποχρεούνται να σχεδιάζουν, να οργανώνουν και να λειτουργούν ΣΕΔ σύμφωνα με τις ειδικότερες ρυθμίσεις της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 8, καθώς και του Μέρους Β΄ ως προς τις συσκευασίες.
      7. Οι υπόχρεοι της παρ. 1, εξαιρουμένων των διαχειριστών ΑΕΚΚ, υποχρεούνται να αναγράφουν τον αριθμό του ΕΜΠΑ* στα παραστατικά πώλησης, τα οποία αναφέρονται στα άρθρα 8 έως 14 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251). (*Εθνικό Μητρώο Παραγωγών Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων)»
    • Ερ. Δεν μπορώ να καταλάβω κάτι δεν πάει καλά, δεν πιστεύω να υπάρχει και άλλη;

     

    • Απ.
      Στο άρθρο 4 του ν. 4496/2017 (Τροποποίηση του ν. 2939/2001 για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων, προσαρμογή στην Οδηγία 2015/720/ ΕΕ, ρύθμιση θεμάτων του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης και άλλες διατάξεις.) προβλέπονται τα εξής :

      «14. Οι υπόχρεοι παραγωγοί της παραγράφου 2 υποχρεούνται να αναγράφουν τον αριθμό του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών Συσκευασιών και άλλων προϊόντων στα παραστατικά πώλησης, τα οποία αναφέρονται στα άρθρα 8 έως 14 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251.»

    • Ερ. Ναι αλλά για τις ταμειακές δεν υπάρχει διάταξη έτσι δεν είναι;

     

    • Απ.
      ΚΥΑ 1384/41923/2018 (ΦΕΚ Β’ 1127/28-03-2018 και ΦΕΚ Β’ 4691/19-10-2018)
      «Οι επιχειρήσεις της υποπερ. αα΄ της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 αναγράφουν στα παραστατικά διακίνησης των ζώων (πέραν του υγειονομικού πιστοποιητικού) τη χώρα γέννησης και τη/τις χώρα/ες εκτροφής των ζώων, με αναφορά στους ατομικούς, ή μη, κωδικούς αριθμούς σήμανσης των ζώων, κατά περίπτωση, σύμφωνα και με τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 21/2004….»Η ΚΥΑ έχει εκδοθεί κατ εξουσιοδότηση του νόμου 4492/2017 ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 9

      «Άρθρο 9. Υποχρεωτική επισήμανση καταγωγής – προέλευσης στο κρέας
      Οι επιχειρήσεις, όπως τα κρεοπωλεία και τα καταστήματα λιανικής πώλησης που έχουν τμήμα κρεοπωλείου, οι οποίες απασχολούνται με τη λιανική πώληση προσυσκευασμένου ή μη νωπού κρέατος, διατηρημένου με απλή ψύξη και κατεψυγμένου κρέατος βοοειδών, χοιροειδών, αιγοπροβάτων και πουλερικών, καθώς και κιμά, σπλάχνων και λοιπών βρώσιμων μερών του κρέατος, πέραν των άλλων υποχρεώσεών τους σχετικά με την επισήμανση καταγωγής – προέλευσης στο κρέας, όπως αυτές κάθε φορά προβλέπονται στην ενωσιακή και εθνική νομοθεσία, υποχρεούνται να:
      α) Αναγράφουν το είδος κρέατος, τη χώρα καταγωγής ή τις χώρες εκτροφής, όπου η πρώτη χώρα εκτροφής νοείται η χώρα γέννησης και η τελευταία χώρα εκτροφής νοείται η χώρα σφαγής, στα παραστατικά που εκδίδονται από το φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό που χρησιμοποιούν, όπως ταμειακές μηχανές, φορολογικοί εκτυπωτές, Αυτόνομη Δημοσιονομική Μονάδα Επεξεργασίας ΑΔΗΜΕ, Ειδική Ασφαλής Φορολογική Διάταξη Σήμανσης Στοιχείων – ΕΑΦΔΔΣ, ολογράφως ή με συντομογραφία, καθώς και το βάρος των πωλούμενων ποσοτήτων. Ο όρος «καταγωγή» χρησιμοποιείται μόνο για το κρέας που λαμβάνεται από ζώα τα οποία έχουν γεννηθεί, εκτραφεί και σφαγεί και, ως εκ τούτου, παραχθεί εξ ολοκλήρου, σε ένα μόνο κράτος μέλος ή τρίτη χώρα. Στην ειδική περίπτωση του κρέατος βοοειδών «ελληνικής εκτροφής άνω των 5 μηνών» μπορεί να αναγραφεί αντί των χωρών εκτροφής η ένδειξη «ελληνικής εκτροφής άνω των 5 μηνών».
      β) …..
      γ) Προγραμματίσουν, στην περίπτωση ταμειακών μηχανών, τα είδη στην ταμειακή μηχανή και ο χειριστής να εισάγει σε κάθε πώληση το ακριβές βάρος κάθε πωλούμενου προϊόντος. Αν η εν λόγω ταμειακή μηχανή δεν αναγνωρίζει ζυγιζόμενα είδη, ο χειριστής υποχρεούται να εισάγει σε κάθε πώληση το ακριβές βάρος για το κάθε πωλούμενο είδος στον αντίστοιχο κωδικό είδους. Σε όσες επιχειρήσεις υπάρχει εφαρμογή εμπορικής διαχείρισης που καθοδηγεί το φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό, οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές μπορεί να αναζητούν πληροφορίες κατά τη διεξαγωγή του επιτόπιου ελέγχου από αυτή.
      δ) Διατηρούν για τρία (3) έτη από την ημερομηνία πώλησης του κρέατος τη μηνιαία εκτύπωση αναφοράς «Ζ» ειδών που προκύπτει από το φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό που χρησιμοποιούν. Για την τήρηση των υποχρεώσεων του παρόντος άρθρου πραγματοποιούνται οι έλεγχοι και επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται για την εφαρμογή των Κανονισμών (ΕΚ) 178/2002, (ΕΚ) 882/2004, (ΕΕ) 931/2011 και (ΕΕ) 1337/2013.»

      Επιπλέον, στον εκτελεστικό κανονισμό ΕΚ 882/2004 στον οποίο βασίζεται η ως διάταξη του ν. 4492/2017 υπάρχει ο εξής ορισμός :
      «έλεγχος εγγράφων»: η εξέταση εμπορικών εγγράφων και, ενδεχομένως, εγγράφων που απαιτούνται δυνάμει της νομοθεσίας περί ζωοτροφών ή τροφίμων, τα οποία συνοδεύουν το φορτίο·
      Συνεπώς είναι κάτι παραπάνω από αυτονόητο ότι ο οδηγία αναφέρεται στα φορολογικά παραστατικά και στα παραστατικά διακίνησης, όπως προκύπτει ξεκάθαρα με την ενσωμάτωσή της από τον ν. 4492/2017

    • Ερ. Δηλαδή τι μου λέτε, ότι όλες οι παραπάνω διατάξεις που ορίζουν υποχρεωτικές ενδείξεις στα παραστατικά πέραν αυτών που προβλέπουν τα άρθρα των ΕΛΠ δεν έχουν τροποποιήσει τα Ε.Λ.Π., είναι δυνατόν;

     

    • Απ. Ναι είναι. Δεν έχουν τροποποιήσει τα ΕΛΠ. Ούτε καν την «άδειά» τους δεν έχουν πάρει,  γι’ αυτό πιστεύω ότι θα πρέπει να τιμωρηθούν παραδειγματικά (όχι οι νόμοι, οι νομοθέτες φυσικά).

      Πέραν των ανωτέρω υπάρχουν επίσης και οι διατάξεις
      :
      – Άρθρα 148 έως 154 του ν. 4601/2019 σχετικά με την ηλεκτρονική τιμολόγηση, καθώς και οι αντίστοιχες ΚΥΑ [(Α.1017/2020 και 63446/31.5.2021 (ΦΕΚ Β’ 2338/02-06-2021)] οι οποίες καθορίζουν τη μορφή του προτύπου έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων για δημόσιες συμβάσεις. Στον μορφότυπο του ηλεκτρονικού τιμολογίου ορίζεται σαν υποχρεωτικό πεδίο (BT-30) ο αριθμός ΓΕΜΗ.

      -Άρθρο 15 του νόμου 3054/2002 σχετικά με την υποχρεωτική αναγραφή του αριθμού αδείας λειτουργίας στα παραστατικά διακίνησης τν προσώπων που διακινούν πετρελαιοειδή προϊόντα.

      Συνολικά δηλαδή υπάρχουν, 6 νόμοι και 3 ΚΥΑ οι οποίες ορίζουν την υποχρεωτική αναγραφή πληροφοριακών στοιχείων σε φορολογικά παραστατικά, πέραν αυτών που ορίζονται  στα Ε.Λ.Π.


       

    • Ερ. Και τώρα τελικά με το ΓΕΜΗ τι γίνεται, μπερδεύτηκα με όλα τα αυτά;

     

    • Απ. Το υπ. Ανάπτυξης εξέδωσε έγγραφο (95207/05-10-2022) με την οποίο διευκρινίζει ότι η υποχρέωση του άρθρου 22 του ν. 4919/2022 που αναφέρει ότι «ο αριθμός ΓΕΜΗ αναγράφεται υποχρεωτικά:
      α)…β) …γ) σε κάθε έγγραφο που αφορά στον υπόχρεο και φέρει την επωνυμία του, δ) …ε)…, αφορά αποκλειστικά στα έγγραφα της εταιρείας, όπως οι επιστολές και τα έγγραφα παραγγελίας και δεν καταλαμβάνει τις αποδείξεις λιανικής πώλησης ή τα τιμολόγια. 
    • Ερ. Στα λοιπά φορολογικά παραστατικά δηλαδή (π.χ. δελτία αποστολής, κ.λπ.), πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός ΓΕΜΗ;

     

    • Απ. Όχι, σύντομα θα υπάρχει και νέα διευκρινιστική ανακοίνωση.
    • Ερ. Καλά όλα αυτά, αλλά τώρα που το σκέφτομαι η εγκύκλιος του υπ. Ανάπτυξης δεν έρχεται σε αντίθεση με όσα αναφέρατε ποιο πάνω και συγκεκριμένα με το ότι η οδηγία (ΕΕ) 2017/1132 (άρθρο 28) η οποία επιβάλλει στα κράτη μέλη να προβλέψουν κυρώσεις για την μη αναγραφή επί των εμπορικών εγγράφων, (δηλαδή και των φορολογικών παραστατικών) του αριθμού Γ.Ε.ΜΗ.;

     

    • Απ. Έρχεται, αλλά φεύγει μετά... Η εγκύκλιος εξεδόθη για λόγους διευκόλυνσης των επιχειρήσεων και επιπροσθέτως επειδή οι Βουλευτές πρέπει να προσέχουν τις «περιφέρειες» τους.
    • Ερ. Και τώρα τι θα γίνει, δεν υπάρχει κάποια λύση για να μην επιβαρυνθούν οι επιχειρήσεις αλλά και να μην έχουμε πρόβλημα με την Ε.Ε.

     

    • Απ. Θα μπορούσε η Ελλάδα στις επιτροπές που συμμετέχει για την αναμόρφωση της συγκεκριμένης οδηγίας να ζητήσει εξαίρεση ή να αιτιολογήσει την απόκλιση από την οδηγία με το σκεπτικό ότι η ενημέρωση για όλα τα στοιχεία της εταιρίας μπορεί να γίνει μόνο με τον αριθμό ΑΦΜ, ο οποίος ήδη αναγράφεται στα φορολογικά παραστατικά. Κατά τη γνώμη μου αρκεί αυτός για να αντληθούν στοιχεία από το ΓΕΜΗ από όλους τους ενδιαφερόμενους που συναλλάσσονται με τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
    • Ερ. Ωραία και τώρα τα πρόστιμα του νόμου του ΓΕΜΗ για ποια έγγραφα ισχύουν;

     

    • Απ. Για όλα τα έγγραφα/έντυπα της εταιρίας στα οποία αναγράφεται η επωνυμία της (διαφημιστικά, επιστολόχαρτα, παραγγελίες, κ.λπ) και τα οποία χρησιμοποιεί προς το κοινό, τους προμηθευτές της, τους πελάτες της, κ.λπ. Οι αποδέκτες των εγγράφων ή των εντύπων θα πρέπει να μπορούν να διαπιστώσουν μέσω του ΓΕΜΗ ορισμένα στοιχεία για την ταυτότητα της εταιρίας στο πλαίσιο της εταιρικής διαφάνειας που επιβάλλουν οι οδηγίες της Ε.Ε. Ωστόσο διατηρώ στο ψυγείο σε χαμηλή θερμοκρασία μια επιφύλαξη, καθώς με μια μελλοντική διευκρινιστική εγκύκλιο μπορεί τελικά να αλλάξουν όλα όσα γνωρίζουμε.
    • Ερ. Δηλαδή θα επιβάλλεται πρόστιμο από 100 έως 500 ευρώ εάν για παράδειγμα σε μια επιστολή δεν αναγράφεται ο αριθμός Γ.Ε.ΜΗ;

     

    • Απ. Μέχρι να δημοσιευθεί η υπουργική απόφαση για τα πρόστιμα του ΓΕΜΗ, δεν θα επιβληθεί κανένα πρόστιμο. Μετά βλέπουμε…
    • Ερ. Ωραία όλα αυτά, με τα myDATA όμως τώρα τι γίνεται;

     

    • Απ. Είστε εκτός θέματος, για τα myDATA θα δημοσιευθούν άλλες ερωτήσεις – απαντήσεις λίαν συντόμως.
    • Ερ. Μια τελευταία ερώτηση

     

    • Απ. Ναι αλλά συντομεύετε γιατί θα τελειώσει το σχόλιο και έχω και άλλα θέματα να θίξω.
    • Ερ. Είναι σίγουρο ότι δεν πρέπει να τροποποιηθούν οι διατάξεις των Ε.Λ.Π. για να προστεθεί κάποια πληροφορία στα τιμολόγια, καταλαβαίνεται δεν μπορώ να το προσπεράσω τόσο εύκολα αυτό.

     

    • Απ. Ο νόμος 4308/2014 ή τα Ε.Λ.Π. όπως συνηθίζουμε να τα αποκαλούμε, δεν έχουν καταθέσει κάποιο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στην αρμόδια υπηρεσία του υπ. Ανάπτυξης, ούτε έχουν κατοχυρώσει κάποια πατέντα για τα τιμολόγια. Δεν κατέχουν επίσης δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των φορολογικών παραστατικών. Για τα υπόλοιπα θα σας παραπέμψω στο σύνταγμα της Ελλάδος και στον τρόπο που ασκείται η νομοθετική εξουσία του κράτους μας. Άλλωστε ήδη σας παρέθεσα ορισμένες διατάξεις (γιατί υπάρχουν και άλλες) οι οποίες επιβάλλουν την αναγραφή διαφόρων πληροφοριών στα παραστατικά, πέραν αυτών που προβλέπουν τα Ε.Λ.Π.
      Φτάνει όμως για σήμερα, «σχόλιο» κάνουμε όχι σχολείο.

Ο Νόμος για την αντιμετώπιση της Γραφειοκρατίας:  « Όταν οι λύσεις που δίνει το υπουργείο δεν ταιριάζουν στο πρόβλημά σου, τροποποιείς το πρόβλημα, όχι τις λύσεις.»

Αυτά τα ολίγα σχετικά με τον αριθμό ΓΕΜΗ και για όλα όσα συνέβησαν τις προηγούμενες ήμερες και χωρίς να θέλω να το συνδέσω «sony» και καλά με το συγκεκριμένο θέμα, πρέπει να ξέρετε ότι ακόμη και το πιο δύσκολο πρόβλημα στη χώρα μας, λύνεται με το κατάλληλο τηλεφώνημα, στον κατάλληλο άνθρωπο ο οποίος βρίσκεται στην κατάλληλη θέση.  Για παράδειγμα, ας πούμε ότι κατά λάθος πληρώσατε με μετρητά το τιμολόγιο ενός προμηθευτή σας αξίας 4.000 στις 20.7.2022. Με το κατάλληλο τηλεφώνημα μπορεί να ψηφιστεί διάταξη η οποία να προβλέπει ότι ειδικά για την ημέρα εκείνη, επειδή ήταν τραπεζική αργία στην Μποτσουάνα, στον Ισημερινό και στο νησιωτικό σύμπλεγμα του Βανουάτου, θεωρείται ότι εκπληρώνεται η υποχρέωση πληρωμής με τραπεζικό μέσο ακόμη και για τις περιπτώσεις που η εξόφληση έγινε με μετρητά...

 

Είπαν:  «Δεν είναι κακό να αποτυγχάνεις, ειδικά όταν αυτό γίνεται με στυλ.»

Σημαντικά θέματα εβδομάδος

✔  myDATA: Νέα έκδοση timologio – Τι περιλαμβάνει
 H Βραβευμένη εφαρμογή της ΑΑΔΕ (μην το ξεχνάμε αυτό) εναρμονίστηκε με την Α.1090/2022 καθώς και με τους νέους συνδυασμούς χαρακτηρισμών της έκδοσης 1.0.6.]
Όσοι θέλετε να προσθέσετε τον αριθμό ΓΕΜΗ στην εφαρμογή, είτε γιατί είστε αντιδραστικοί, είτε γιατί δεν συμφωνείτε με την απόφαση του Υπ. Ανάπτυξης, είτε γιατί έτσι θέλετε, μπορείτε να τον συμπληρώσετε στο πεδίο μαζί με τη Δ.Ο.Υ., ή στο logo.  Εάν θέλετε να πάρετε και την άδεια από τον 4308/2014 κάντε αίτηση στην πλατφόρμα myELPpermisssionInvoiceField.

Το νέο μίνι ασφαλιστικό που είχε εξαγγελθεί εδώ και καιρό τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση (δείτε εδώ όλο το νομοσχέδιο)

Ξεχώρισα τις σημαντικότερες διατάξεις (αν και υπάρχουν και άλλες) τις οποίες όμως καλό είναι να περιμένουμε να τις μελετήσουμε αφού κατατεθούν πρώτα στη Βουλή.

Έκτακτη οικονομική ενίσχυση προς τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

Κίνητρα μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης

Ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών σε 24 μηνιαίες δόσεις

Στα 10 έτη η παραγραφή αξιώσεων e-ΕΦΚΑ – Η διάταξη του νέου νομοσχεδίου

 Αναστολή καταχώρησης στο ΓΕΜΗ -Ερωτήσεις – Απαντήσεις

  • Τα πρόστιμα του ΓΕΜΗ μπορεί να μην έχουν ενεργοποιηθεί ακόμα όπως ανέφερε παραπάνω ο συντάκτης του «σχολίου» εγώ δηλαδή, ωστόσο ο νόμος περιέχει και άλλες κυρώσεις.

    Η αναστολή καταχώρησης στο ΓΕΜΗ είναι μια από αυτές και ενεργοποιείται στις εξής περιπτώσεις :
    α) μη εμπρόθεσμη δημοσίευση των ετήσιων οικονομικών του καταστάσεων στο Γ.Ε.ΜΗ.
    β) έλλειψη νόμιμης διοίκησης ή εκκαθαριστών για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από έξι (6) μήνες
    γ) παράλειψη δημοσίευσης ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός (1) έτους από τη θέση της εταιρείας σε κατάσταση λύσης-εκκαθάρισης
    δ) αναστολή ή απενεργοποίηση του ΑΦΜ από την ΑΑΔΔΕ
    ε) παράλειψη πιστοποίησης καταβολής του μετοχικού κεφαλαίου (για ΑΕ) ή του εταιρικού κεφαλαίου (για ΙΚΕ) εντός των προθεσμιών που ορίζονται στις ειδικότερες διατάξεις

 Επιχορήγηση Επιχειρήσεων Παροχής Λογιστικών και Φοροτεχνικών Υπηρεσιών – Εκκινεί εκ νέου περίοδος υποβολής αιτήσεων από 12/10/2022 έως 14/10/2022

 Κοινή επιστολή φορέων για αναστολή της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών

  • Οι επιστημονικοί φορείς της χώρας, μεταξύ αυτών και ο δικός μας, με κοινή επιστολή τους προς τον Υπουργό Εργασίας ζητούν την αναστολή της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών των επιστημόνων αυτοαπασχολουμένων τουλάχιστον για το επόμενο έτος (2023).

 Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας – Υπ. Εργασίας: Ξεκίνησε η δεύτερη φάση εφαρμογής

  • Το Υπ.Εργασίας μας υπενθυμίζει ότι από το Σάββατο 1η Οκτωβρίου ξεκίνησε η δεύτερη φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, με την υποβολή του εντύπου Ε4 στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, ενώ ακολουθεί από 1ης Νοεμβρίου η απογραφική διαδικασία του συνόλου των εργαζομένων μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.

    Εγώ έχω πάντως απορίες.
    Τι σημαίνει δεύτερη φάση εφαρμογής με την υποβολή του Ε4,

    πέρσι που υποβάλαμε το Ε4 ποια φάση ήταν;
    Και αν η απογραφή είναι η τρίτη φάση
    , η τέταρτη ποια είναι;
    Και όταν ολοκληρωθούν οι φάσεις τι θα γίνει;
    Μήπως να συμβουλευτούμε λίγο το var και να επαναξιολογήσουμε τις φάσεις…

    Ελπίζω η ημερίδα που θα διοργανώσει ο κόμβος σε συνεργασία με το

    e-forologια τις επόμενες ημέρες να λύσει και τις δικές μου αλλά και τις δικές σας απορίες που φαντάζομαι είναι αρκετές. 

Α21: Άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα για το επίδομα παιδιού
Ο ΟΠΕΚΑ ενημερώνει ότι σήμερα 7 Οκτωβρίου άνοιξε και λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα Α21 – Επίδομα Παιδιού – προκειμένου οι δικαιούχοι που δεν έχουν ακόμη υποβάλει αίτηση για το έτος 2022 να υποβάλουν και να ξεκινήσει η διαδικασία της καταβολής της 5ης δόσης.


Στις μη συνεργάσιμες περιοχές φορολογικής δικαιοδοσίας προστίθενται η Ανγκουίλα, οι Μπαχάμες και οι Νήσοι Τερκς και Κάικος


Το «καλάθι της νοικοκυράς» με 50 διαφορετικά προϊόντα θα παρουσιάσουν μέσα στον Οκτώβριο οι αλυσίδες supermarket. Ο Υπ.Ανάπτυξης συμφώνησε με τις αλυσίδες supermarket  να παρουσιάσουν το λεγόμενο καλάθι της νοικοκυράς το οποίο θα αποτελείται από  50 διαφορετικά προϊόντα τα οποία είναι απαραίτητα για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού.
Δηλαδή για ν καταλάβω  με τη δημοσιοποίηση θα ενεργοποιήσει τον ανταγωνισμό και έτσι θα συγκρατηθούν οι τιμές!!! Δηλαδή μέχρι σήμερα δεν δούλευε ο ανταγωνισμός
, τώρα θα δουλέψει; Και εάν κάποια από τις αλυσίδες σπάσει το καρτέλ, συγνώμη τον ανταγωνισμό εννοώ, και πουλήσει τα συγκεκριμένα προϊόντα στο κόστος ή ελάχιστα πάνω από αυτό, πως θα δικαιολογηθεί στην ΑΑΔΕ όταν θα ελεγχθεί με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου και συγκεκριμένα με το μικτό κέρδος και την αρχή των αναλογιών;
Η αναφορά στο θέμα των έμμεσων τεχνικών μόνο τυχαία δεν είναι  Καταχρηστική εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου

Το ανωτέρω δελτίο τύπου εκτός της συμφωνίας περιέχει και το ανέκδοτο της εβδομάδος : «…Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ καλής δουλειάς που έκαναν όλους τους προηγούμενους μήνες για να προλάβουν να έχουν επαρκείς προμήθειες που δημιουργούν δίχτυ ασφαλείας για τον Έλληνα καταναλωτή. Και θέλω πραγματικά να τους ευχαριστήσω και να τους συγχαρώ για αυτό»
Όπως καταλαβαίνεται οι αλυσίδες supermarket σκεπτόμενες τον έλληνα καταναλωτή, δημιούργησαν ένα μεγάλο stock προιόντων όχι γιατί οι τιμές θα ανέβαιναν (σε καμία περίπτωση δεν  πέρασε αυτό από το μυαλό τους), αλλά για να μην υπάρχει έλλειψη στην αγορά…Εάν πράγματι ισχύει αυτό (λέμε τώρα) προτείνω ο ΟΠΕΚΑ να δώσει το Ασημένιο Βραβείο εταιρικής υπευθυνότητας (τώρα που είναι της μόδας η απονομή  βραβείων) στις αλυσίδες super market. Το χρυσό λυπάμαι το έχουν καπαρώσει εδώ και χρόνια οι εταιρίες καυσίμων…

Ορισμός του Ειδικού:  «Ειδικός είναι αυτός που κατέχει τις πιο πολλές γνώσεις σε σχέση με όσο το δυνατόν λιγότερα θέματα. Ο επιτυχημένος ειδικός είναι αυτός που ξέρει τα πάντα γύρω από το τίποτα.»

 

Επισημάνσεις – Αρθρογραφία


Το briefing της ημέρας – Αναγραφή αριθμού ΓΕΜΗ, αποφάσεις ΔΕΔ, κ.ά. (06.10.2022)

 Παραγραφή – Πλήρες εγχειρίδιο για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων. Ένα εγχειρίδιο για την παραγραφή και για όλες τις φορολογίες (εισόδημα, ΦΠΑ, Χαρτόσημο, ΕΝΦΙΑ, ΕΦΑ, ΦΑΠ, ΦΜΑΠ, ΦΣΚ, κ.λπ.)

Πίστωση ποσού που αφορά νομικό πρόσωπο στο οποίο μετέχει φυσικό πρόσωπο – Παράταση πενταετούς παραγραφής – Μερική διάσπαση με σύσταση εταιρείας

Άρθρα Ανώνυμη εταιρεία. Μεταγενέστερη απόκτηση στοιχείων του ενεργητικού από μέλη διοικήσεως και ιδρυτές

ΔΕΔ – Τεχνητή διευθέτηση η διάθεση μετοχών υπέρ το άρτιο σε τιμή υψηλότερη από την ονομαστική αξία χωρίς να δικαιολογείται η ενέργεια αυτή και με απώτερο σκοπό τη συσσώρευση κεφαλαίου

  ΔΕΔ: Έξοδα υποδοχής και φιλοξενίας – Δεν απαιτείται η γνωστοποίηση της ιδιότητας των συμμετεχόντων σε εκδηλώσεις φιλοξενίας, προκειμένου για την εκπεσιμότητα των σχετικών δαπανών

  Εγχειρίδιο Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και λοιπών διοικητικών διαδικασιών (από την ΑΑΔΕ).

 

Είπαν :«Εξ ορισμού όταν ερευνάς το άγνωστο, δεν ξέρεις ποτέ τι θα βρεις.»

ΔΕΔ


ΔΕΔ Α 1177/2022 Παραγραφή ΦΠΑ – Συνάρτηση του χρόνου με την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης ΦΠΑ της τελευταίας περιόδου του έτους

ΔΕΔ 1382/2022 Λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων. Φοροδιαφυγή – Η χρήση 2014 για υποθέσεις φοροδιαφυγής παραγράφεται το 2025

ΔΕΔ 2390/2022 Μη αντιστοίχηση εξόφλησης με τραπεζικό μέσω τιμολογίων σε καρτέλα πελάτη – Εξόφληση του μεγαλύτερου ποσοστού των τιμολογίων με τραπεζικό μέσο

Επιχορηγήσεις – Επενδύσεις – Προγράμματα – Αναπτυξιακός


  Παράταση υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης για το πρόγραμμα ΙΙΙ «Ψηφιακές Συναλλαγές» του Ψηφιακού Μετασχηματισμού Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

  Πρόγραμμα ύψους 800 εκατ. ευρώ για τη στήριξη στην Ελλάδα μη οικιακών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας ενέκρινε η Επιτροπή

  «Ψηφιακή Μέριμνα ΙΙ» – Παράταση έως τέλη Οκτωβρίου για εξαργύρωση voucher εκπαιδευτικών

  Ενιαία αίτηση ενίσχυσης 2022: Ανακοίνωση ΟΠΕΚΕΠΕ σχετικά με τους ελέγχους με τη μέθοδο του Monitoring

  Αυτεπάγγελτη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις χρεώσεις στην παροχή τραπεζικών υπηρεσιών

  «Εξοικονομώ» για επιχειρήσεις: Σε διαβούλευση η προδημοσίευση του οδηγού του Προγράμματος

  «Συνεχίζεται η επιδότηση των επιχειρήσεων για το ρεύμα» – Συνάντηση ΚΕΕΕ με Αδ. Γεωργιάδη

  Επιχορήγηση πληγεισών επιχειρήσεων από την πανδημία και φυσικές καταστροφές: Παράταση υποβολής αιτήσεων και ένταξη νέων περιοχών

  Στις 23 Νοεμβρίου οι αιτήσεις για τη δράση «Έξυπνη Μεταποίηση»

  Αναπτυξιακός νόμος: Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για εγγραφή στο Μητρώο Αξιολογητών του ΕΦΕΠΑΕ για τις ανάγκες αξιολογήσεων επενδυτικών προτάσεων 2531/05-10-2022

  Δημόσια Πρόσκληση ΔΥΠΑ 13/2022 προς δικαιούχους και παρόχους θεατρικών επιχειρήσεων για υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα χορήγησης επιταγών θεάματος χειμερινής περιόδου 2022-2023

 

Επαγγελματικά


ΑΣΦΕΕ: «Ένα τέρμα στην κατρακύλα»

Διάλογοι με πρόσωπα: Ο πρόεδρος της ΠΟΦΕΕ Βασίλης Καμπάνης σε μία συνέντευξη «εκ βαθέων» με τον Γιώργο Χριστόπουλο

Τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση του 11ου Π.Τ. Πελοποννήσου ΟΕΕ με λογιστικές Ενώσεις και Συλλόγους

Eργασιακά – Ασφαλιστικά

  ΕΔΟΕΑΠ: Έλεγχος ασφαλισμένων χωρίς εισφορές

  93651/7.10.2022 Τροποποίηση της υπό στοιχεία 88970/10-11-2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Προκήρυξη δράσης “Ειδικό πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 3400 ανέργων, πρώην εργαζομένων στις επιχειρήσεις που επλήγησαν λόγω της απολιγνιτοποίησης στις Περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας και της Πελοποννήσου”» (Β’ 5347).

ΣτΕ – Αποφάσεις ΔΕΕ
 


ΣτΕ: Επέκταση ασφάλισης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στην επαγγελματική κατηγορία των ιερόδουλων από 10.6.1999 – Συνταξιοδότηση με μειωμένες χρονικές προϋποθέσεις του α.ν. 1846/1951

ΣτΕ 2075/2021 Παραγωγικές δαπάνες (βάρος απόδειξης)

  ΣτΕ 1058/2020 Παραγραφή ΦΠΑ

Νομοθεσία

Νέος νόμος 4978/2022 – Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Δείτε το σχετικό άρθρο του κόμβου με την Συνοπτική παρουσίαση των διατάξεων του νέου ΚΕΔΕ

Διαβούλευση – Νομοσχέδιο με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων

Παράταση δυνατότητας μετατροπής άδειας παραγωγού σε άδεια επαγγελματία πωλητή

Φορολογικές και όχι μόνο αποφάσεις
 

Νέες αυξημένες ανώτατες τιμές πώλησης προϊόντων σε πλοία, γήπεδα, αεροδρόμια, κινηματογράφους κ.ά.

  • Με την απόφαση αυτή τροποποιείται η απόφαση 91354/24.8.2017 ως προς τις ανώτατες τιμές πώλησης των προϊόντων σε κυλικεία, αναψυκτήρια, μπαρ, καφέ μπαρ, εστιατόρια και άλλα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, αυτόματους πωλητές κ.λπ.τα οποία δραστηριοποιούνται/ή βρίσκονται εντός των συγκεκριμένων χώρων σημείων (αεροδρόμια, γήπεδα, αρχαιολογικούς χώρους, πλοία, δικαστήρια, νοσοκομεία, υπεραστικά λεωφορεία, μουσεία , κ.λπ.).

Καθορισμός διαδικασίας καταβολής, μείωσης και επιστροφής στα ειδικά καθεστώτα των άρθρων 47β, 47γ και 47δ του ΦΠΑ

  • Με την απόφαση με αρ. Α.1128/2022  παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με τον καθορισμό της αρμόδιας αρχής, τον τρόπο και τη διαδικασία για την καταβολή, μείωση και επιστροφή του οφειλόμενου Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), στο πλαίσιο των ειδικών καθεστώτων του ηλεκτρονικού εμπορίου (άρθρα 47β, 47γ και 47δ )  της απόδοσης αυτού στα άλλα κράτη-μέλη, των τηρούμενων λογιστικών καταχωρήσεων καθώς και ρύθμιση συναφών θεμάτων στην περίπτωση που η Ελλάδα είναι κράτος μέλος εγγραφής ή/και κράτος μέλος κατανάλωσης.
    Υπενθυμίζω ότι τα σχετικά άρθρα του Κ.ΦΠΑ αφορούν :
    – Άρθρο 47β. Ειδικό καθεστώς για υπηρεσίες που παρέχονται από υποκείμενους στον φόρο μη εγκατεστημένους εντός της Ένωσης
    – Άρθρο 47γ. Ειδικό καθεστώς για ενδοκοινοτικές εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών, για παραδόσεις αγαθών εντός κράτους μέλους, που πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικών διεπαφών που διευκολύνουν τις παραδόσεις αυτές και για υπηρεσίες που παρέχονται από υποκείμενους στον φόρο εγκατεστημένους εντός της Ένωσης αλλά μη εγκατεστημένους στο κράτος μέλος κατανάλωσης
    – Άρθρο 47δ. Ειδικό καθεστώς για εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών που εισάγονται από τρίτες χώρες ή τρίτα εδάφη

Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας – Νέα τροποποίηση της απόφασης για τον έλεγχο στην αγορά καυσίμου

  • Με την απόφαση αυτή τροποποιείται το άρθρο 6 της απόφαση 37356/8.4.2022 και προστίθεται ο έλεγχος της τιμής πώλησης πετρελαίου θέρμανσης για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.


Σύσταση Επιτροπών σε κάθε ΕΛ.ΚΕ. Αττικής και Θεσσαλονίκης της ΑΑΔΕ

  • Με την απόφαση αυτή συστήνονται σε κάθε Ελεγκτικό κέντρο της  Αττικής και Θεσσαλονίκης  τρεις (3) τριμελείς Επιτροπές, για την αξιολόγηση και την καταγραφή των πληροφοριακών δελτίων, τόσο των υφιστάμενων, όσο και αυτών που εισάγονται, στις ανωτέρω Υπηρεσίες, με σκοπό την περαιτέρω ελεγκτική αξιοποίηση αυτών

Μικροί αποσταγματοποιοί: Τροποποίηση της απόφασης βεβαίωσης και είσπραξης ΕΦΚ

  • Με την απόφαση αυτή τροποποιείται η υπό στοιχεία Α.1102/27.07.2022  σχετικά με τη βεβαίωση και είσπραξη ΕΦΚ που εφαρμόζεται στο προϊόν απόσταξης που παράγεται από τους διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς .

    Συγκεκριμένα με τη νέα απόφαση επαναπροσδιορίζεται ο υπολογισμός της ποσότητας

    προϊόντος απόσταξης που θα παραχθεί από τους διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς και την επ’ αυτής επιβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης

 

Λοιπές αποφάσεις

 91778/4.10.2022 Καθορισμός των προϋποθέσεων και της διαδικασίας χρηματοδότησης φορέων παροχής υπηρεσιών κλειστής φροντίδας προς άτομα με αναπηρία, χρονίως πάσχοντες και ηλικιωμένους

 ΔΠΔΑ/301357/ΟΑΣΘ/28-09-2022 Επέκταση χρονικής διάρκειας του τρίτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 86 του ν. 4530/2018 (Α’ 59)  [Απαλλαγές και αποζημιώσεις καταβολής κομίστρου στα ΜΜΜ – Επέκταση χρονικής διάρκειας του τρίτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 86 του ν. 4530/2018]

 ΔΙΔΑΔ/Φ.49Κ/1081/οικ.15906/07-10-2022 Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας – Β’ κύκλος Κινητικότητας έτους 2022 [Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας – Ξεκινάει ο δεύτερος κύκλος 2022]

 ΔΔΑΔ Ε 1095990 ΕΞ 2022 Προθεσμία ολοκλήρωσης της αξιολόγησης έτους 2020, καθώς και της συμμετοχής σε αυτή, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 47 του ν. 4778/2021 (Α’ 26), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 163 ν. 4972/2022 (Α’ 181) [Αξιολόγηση υπαλλήλων ΑΑΔΕ για το 2020 – Προθεσμία ολοκλήρωσης καθώς και της συμμετοχής σε αυτή]

 95213/05-10-2022 Εγκύκλιος εφαρμογής των παρ. 9 έως 10α του άρθρου 53 του ν. 4412/2016 περί εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής των τιμών στις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών [Ρήτρα αναπροσαρμογής των τιμών στις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών – Εγκύκλιος εφαρμογής των παρ. 9 έως 10α του άρθρου 53 του ν. 4412/2016]

Α.1131/2022 Όροι, προϋποθέσεις, δικαιολογητικά, ποσότητες και διαδικασία παραλαβής αλκοολούχων ποτών και καπνικών προϊόντων με απαλλαγή από τις δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το Άσυλο (EASO) στο πλαίσιο Συμφωνίας Έδρας με την Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη λειτουργία του επιχειρησιακού της γραφείου στην Ελλάδα

Αποφάσεις για ρυθμίσεις σε περιοχές που έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές 

Όροι και προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση εισφορών για πληγείσες περιοχές της Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Τρικάλων, Κορινθίας και Φθιώτιδας   463110/Σ.598/05-10-2022

Όροι και προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση εισφορών για πληγείσες περιοχές της Λάρισας, Τρικάλων, Καρδίτσας, Πιερίας, Γρεβενών, Κοζάνης και Φθιώτιδας 462973/Σ.597/05-10-2022

Όροι και προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση εισφορών για πληγείσες περιοχές του Ηρακλείου Κρήτης 463282/Σ.600/04-10-2022
 
Όροι και προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση εισφορών για πληγείσες περιοχές του Βορείου Τομέα Αθηνών και Ανατολικής Αττικής 463190/Σ.144757/04-10-2022

Όροι και προϋποθέσεις ένταξης στη ρύθμιση εισφορών για πληγείσες περιοχές του Νοτίου Τομέα Αθηνών 463314/Σ.144779/04-10-2022

Συμπληρωματική ρύθμιση εισφορών επιχειρήσεων, εργοδοτών ή ασφαλισμένων σε πληγείσες περιοχές της Φλώρινας και της Κοζάνης 463239/Σ.599/05-10-2022

Διευκολύνσεις καταβολής ασφαλιστικών εισφορών για πληγείσες περιοχές στην Εύβοια   Δ.15/Δ’/92352/4.9.2022

Επιχορήγηση πληγέντων από τις πλημμύρες της 17ης έως 20ης Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές της Φθιώτιδας 142681 ΕΞ 2022/3.10.2022

Επιχορήγηση πληγέντων από την πλημμύρα της 11ης Δεκεμβρίου 2021 σε περιοχές του Δήμου Λαμιέων και Μακρακώμης στη Φθιώτιδα – Συμπληρωματική απόφαση 142447 ΕΞ 2022/3.10.2022

Λοιπές Ειδήσεις

Τακτοποίηση αυθαιρέτων σε δασικές εκτάσεις: Από 5 Οκτωβρίου η υποβολή αιτήσεων

e-wallet: Από 1η Νοεμβρίου η δυνατότητα επίδειξης εγγράφων σε τράπεζες και εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας

 

 Καλή συνέχεια σε όλους και μην ανησυχείτε, τα πράγματα θα γίνουν πολύ χειρότερα μέχρι να γίνουν λίγο καλύτερα…

Πηγή