Επιμέλεια:
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven

Καλημέρα και καλή εβδομάδα

Ξεκινάει μια πολύ δύσκολη εβδομάδα με άπειρες υποχρεώσεις για όλους μας, σε μια περίοδο που η πίεση λόγω της λήξης της προθεσμίας της υποβολής φορολογικών δηλώσεων της πρώτης περιόδου (17/3 έως 30/4) για τη χορήγηση έκπτωσης 4%, έχει φτάσει στο αποκορύφωμα. Το κράτος (συγκεκριμένα το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών) φαίνεται να πετυχαίνει το στόχο του για την ταχύτερη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, μέσω της μεταφοράς της πίεσης στα λογιστικά γραφεία με το κίνητρο της έκπτωσης, ειδικά για την πρώτη περίοδο. Ήδη μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί κάτι λιγότερο από τις μισές δηλώσεις εισοδήματος. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περίπου 2,9 εκ. δηλώσεις, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και αυτών που η ΑΑΔΕ οριστικοποίησε αυτόματα την Παρασκευή 25.4.2025. Δυστυχώς, πολλές από αυτές θα χρειαστούν έλεγχο, καθώς όλο και κάποιο λάθος θα έχει γίνει από το Α.Ι. σύστημα της ΑΑΔΕ, το οποίο ακόμα προ-συμπληρώνει και οριστικοποιεί δηλώσεις χωρίς να εξετάζει αναλυτικά τι γίνεται με τους τόκους, τις φιλοξενίες, την ανάλωση και άλλα τέτοια μικροθεματάκια.

Την περασμένη εβδομάδα, όπως φυσικά είναι γνωστό, ανακοινώθηκαν έκτακτα μέτρα (παροχές), και μεταξύ αυτών, αυτές που συζητήθηκαν περισσότερο είναι η επιστροφή ενός ενοικίου κύριας κατοικίας για τους μισθωτές αλλά και επιστροφή ενοικίου για φοιτητικές κατοικίες.

Συγκεκριμένα:

Επιστροφή ενοικίου κύριας κατοικίας

Κατηγορία Εισοδηματικό
Κριτήριο
Περιουσιακό
Κριτήριο
Μέγιστο
π
οσό
επιστροφής
για ενοίκιο
κύριας κατοικίας
Άγαμος Έως 20.000€ Έως 120.000€ 800€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης χωρίς παιδιά Έως 28.000€ Έως 140.000€ 800€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 1 παιδί Έως 32.000€ Έως 160.000€ 850€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 2 παιδιά Έως 36.000€ Έως 180.000€ 900€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 3 παιδιά Έως 40.000€ Έως 200.000€ 950€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 4 παιδιά Έως 44.000€ Έως 220.000€ 1000€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 5 παιδιά Έως 48.000€ Έως 240.000€ 1050€
Μονογονεϊκή οικογένεια με 1 παιδί Έως 31.000€ Έως 140.000€ 850€
Μονογονεϊκή οικογένεια με 2 παιδιά Έως 36.000€ Έως 160.000€ 900€
Μονογονεϊκή οικογένεια με 3 παιδιά Έως 41.000€ Έως 180.000€ 950€
Μονογονεϊκή οικογένεια με 4 παιδιά Έως 46.000€ Έως 200.000€ 1000€
Μονογονεϊκή οικογένεια με 5 παιδιά Έως 51.000€ Έως 220.000€ 1050€

Επιστροφή ενοικίου φοιτητικής κατοικίας

Κατηγορία Εισοδηματικό
Κριτήριο
Περιουσιακό
Κριτήριο
Μέγιστο ποσό
επιστροφής
για ενοίκιο
μιας φοιτητικής
κατοικία2
Μέγιστο ποσό
επιστροφής
για ενοίκιο
2 φοιτητικών
κατοικιών
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 1 παιδί Έως 32.000€ Χωρίς
περιουσιακό
όριο
800€
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 2 παιδιά Έως 36.000€ 800€ 1.600 €
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 3 παιδιά Έως 40.000€ 800€ 1.600 €
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 4 παιδιά Έως 44.000€ 800€ 1.600 €
Έγγαμος ή Σύμφωνο Συμβίωσης με 5 παιδιά Έως 48.000€ 800€ 1.600 €
Μονογονεϊκή οικογένεια με 1 παιδί Έως 31.000€ 800€
Μονογονεϊκή οικογένεια με 2 παιδιά Έως 36.000€ 800€ 1.600 €
Μονογονεϊκή οικογένεια με 3 παιδιά Έως 41.000€ 800€ 1.600 €
Μονογονεϊκή οικογένεια με 4 παιδιά Έως 46.000€ 800€ 1.600 €
Μονογονεϊκή οικογένεια με 5 παιδιά Έως 51.000€ 800€ 1.600 €

Προσοχή! Ακούγεται σε διάφορες εκπομπές ότι δεν υπάρχει εισοδηματικό όριο για την επιστροφή ενοικίου φοιτητικής κατοικίας, ωστόσο ο κ. Πετραλιάς στην εξειδίκευση των μέτρων ανέφερε ξεκάθαρα ότι δεν θα υπάρχει το περιουσιακό κριτήριο και όχι το εισοδηματικό για την επιστροφή ενοικίου φοιτητικής κατοικίας.

Βάσει των στατιστικών που παρουσίασε το Υπουργείο Οικονομικών για το φορολογικό έτος 2023:

Δαπάνη ενοικίου είτε για κύρια κατοικία είτε για φοιτητική δήλωσαν 1.188.345 νοικοκυριά, που αντιστοιχούν σε 1.647.971 φορολογούμενους.
Η συνολική δαπάνη ενοικίου που δηλώθηκε ανέρχεται σε 3,6 δισ. ευρώ και το μέσο ετήσιο ενοίκιο ανά νοικοκυριό σε 3.058 ευρώ.
Από τα 1.188.345 νοικοκυριά:
-1.092.901 δηλώνουν δαπάνη κύριας κατοικίας,
-83.733 δηλώνουν δαπάνη φοιτητικής κατοικίας,
-11.711 δηλώνουν και δαπάνη κύριας και φοιτητικής κατοικίας.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, 948.000 νοικοκυριά θα παίρνουν πίσω ένα ενοίκιο κάθε χρόνο, ενώ το μέσο μηνιαίο ενοίκιο ανέρχεται περίπου στα 255,00 ευρώ.

Το μέσο μηνιαίο ενοίκιο ανά κλιμάκιο εισοδήματος και ανά δαπάνη ενοικίου φαίνεται στον επόμενο πίνακα:

Οικογενειακό εισόδημα Αριθμός φορ.
δηλώσεων
Αριθμός
φορολ/νων
Συνολική
δαπάνη
ενοικίου
Μέση
ετήσια
δαπάνη
ενοικίων
Μέσο
Μηνιαίο
ενοίκιο
Από Έως
0 0 15.548 18.455 43.875.600 2.822 235,17
0 5.000 157.489 177.687 347.599.916 2.207 183,92
5.000 10.000 270.804 327.782 677.333.218 2.501 208,42
10.000 15.000 255.694 335.999 723.466.467 2.829 235,75
15.000 20.000 158.286 228.402 499.558.781 3.156 263,00
20.000 25.000 97.934 156.332 335.586.636 3.427 285,58
25.000 30.000 67.751 113.883 250.680.424 3.700 308,33
30.000 35.000 46.415 80.861 174.757.703 3.765 313,75
35.000 40.000 31.845 55.977 126.047.711 3.958 329,83
40.000 45.000 21.219 37.253 88.911.204 4.190 349,17
45.000 50.000 14.666 25.718 64.278.599 4.383 365,25
>50.000 50.694 89.622 302.054.382 5.958 496,50
Σύνολο 1.188.345 1.647.971 3.634.150.641 3.058 254,83

Οι μέσοι όροι, όπως είναι κατανοητό, δεν αντιπροσωπεύουν σε καμία περίπτωση την πραγματικότητα και δεν καταλαβαίνω γιατί το Υπουργείο Οικονομικών δεν ζήτησε πιο αναλυτικά στοιχεία από την ΑΑΔΕ, βάσει του ετήσιου ποσού ενοικίου ανά φορολογούμενο και ταυτόχρονα το εισοδηματικό κριτήριο. Δηλαδή, μαζί με το κλιμάκιο του εισοδήματος να ληφθούν και στοιχεία ανά κλιμάκιο ύψους ενοικίων (π.χ. από 200 ευρώ έως 400 και πλήθος φορολογουμένων, από 400 έως 600, από 600 έως 800 και τέλος από 800 και πάνω).
Μια τέτοια κλίμακα θα μπορούσε να μας διαφωτίσει περισσότερο, καθώς με 255 ευρώ μέσο μηνιαίο ενοίκιο σήμερα, το μόνο που θα βρει να νοικιάσει κάποιος είναι μάλλον το σπιτάκι της Barbie (και αυτό χωρίς την πισίνα του Ken).

Το μέγιστο ύψος επιστροφή των 800 ευρώ ή ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων 850 έως 1.050, δεν ξέρω πραγματικά ποιοι θα καταφέρουν να το λάβουν (μάλλον μόνο όσοι δεν δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα) και εξηγώ παρακάτω γιατί είναι δύσκολο κατά τη γνώμη μου, ειδικά για τους άγαμους.

Για να πάρει πίσω ένας φορολογούμενος που ζει μόνος του 800 ευρώ επιστροφή (ένα ενοίκιο), θα πρέπει να δαπανά το έτος 9.600 ευρώ και να έχει εισόδημα έως 20.000 ευρώ. Άρα το μισό του εισόδημα να το δαπανά σε ενοίκιο. Θεωρώ ότι ελάχιστοι θα είναι αυτοί, αν αναλογιστούμε επίσης ότι οι φορολογούμενοι χωρίς τέκνα είναι το 61,20% (4.112.472) του συνόλου των οικογενειών (δηλώσεων για την ακρίβεια), σύμφωνα με τα στατιστικά της ΑΑΔΕ:

ΑΡΙΘΜΟΣ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΝ Ποσοστό
Μηδέν τέκνα Χωρίς Σύζυγο 4.112.472 61,20%
Μηδέν τέκνα με Σύζυγο 1.324.342 19,71%
με ένα (1) παιδί 616.119 9,17%
με δυο (2) παιδιά 536.495 7,98%
με τρία (3) παιδιά 108.067 1,61%
με τέσσερα (4) παιδιά 17.839 0,27%
με πέντε (5) παιδιά 3.190 0,05%
με έξι (6) και άνω παιδιά 1.513 0,02%

Αντίστοιχα, μια οικογένεια με 2 παιδιά για να πάρει το ανώτατο των 900 ευρώ για την κύρια κατοικία, θα πρέπει να δαπανά 10.800 ευρώ ετήσιο ενοίκιο και να έχει εισόδημα έως 36.000 ευρώ. Εδώ το σενάριο της επιστροφής αυτού του ποσού είναι όντως πιο ρεαλιστικό.

Εάν ισχυριστούμε ότι οι μέσοι όροι αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα, τότε το μέγιστο ποσό επιστροφής θα το λάβουν τον Νοέμβριο πιθανότατα λιγότεροι από αυτούς που υπολογίζει το υπ. Οικονομικών. Ο παρακάτω πίνακας με τους μέσους όρους του εισοδήματος των οικογενειών με παιδιά αλλά και χωρίς παιδιά (από τα επίσημα στατιστικά της ΑΑΔΕ) δείχνει ότι για να πάρει κάποια οικογένεια το μέγιστο ωφελούμενο ποσό, θα πρέπει να ζει με ελάχιστα χρήματα όλο το χρόνο μετά την καταβολή του ενοικίου.
 

Συνολικό εισόδημα Μέσος όρος εισοδήματος Εισοδηματικό
κριτήριο για την επιστροφή
Μέγιστο ποσό επιστροφής Ετήσιο ενοίκιο
για να ληφθεί το
ανώτατο ποσό επιστροφής
Εισόδημα
που
απομένει
μετά την
πληρωμή
ενοικίου
Μηδέν τέκνα Χωρίς Σύζυγο 40.019.932.271 9.731,36 20.000 800 9.600 131
Μηδέν τέκνα με Σύζυγο 31.525.990.808 23.805,02 28.000 800 9.600 14.205
με ένα (1) παιδί 15.128.023.771 24.553,74 32.000 ή 36.000 (μονογ.) 850 10.200 14.333
με δυο (2) παιδιά 15.834.506.766 29.514,73 36.000 ή 41.000(μονογ.) 900 10.800 18.714
με τρία (3) παιδιά 3.053.998.013 28.260,23 40.000 ή 46.000 (μονογ.) 950 11.400 16.860
με τέσσερα (4) παιδιά 431.321.337 24.178,56 44.000 ή 51.000 (μονογ.) 1000 12.000 12.178
με πέντε (5) παιδιά 56.728.015 17.783,08 48.000 ή 56.000 (μονογ.) 1050 12.600 5.183
με έξι (6) και άνω παιδιά 25.296.915 16.719,71 52.000 ή 61.000 (μονογ.) 1100 13.200 3.519
Σύνολο 106.075.797.896

Επειδή όμως επαναλαμβάνω οι μέσοι όροι δεν αποτυπώνουν πάντα την πραγματικότητα και κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, θα περιμένουμε να δούμε τον Νοέμβριο ποιοι και κατά πόσο θα είναι ωφελημένοι από το μέτρο αυτό.

Γυρίζουμε λίγο πίσω στο μέσο ενοίκιο που πληρώνουν οι πολίτες (255 ευρώ) για ενοίκιο κύριας κατοικίας, για να δούμε εάν αυτό είναι πραγματικό (που δεν είναι) και αν συμφέρει τους ενοικιαστές να ζητήσουν από τον ιδιοκτήτη να εμφανίσει το πραγματικό ενοίκιο, όπως ανέφερε και ο Υπουργός Οικονομικών κατά την εξειδίκευση των μέτρων.

Τα πράγματα εδώ είναι ξεκάθαρα:
Τον ενοικιαστή τον συμφέρει να ζητήσει από τον εκμισθωτή να εμφανίσει το πραγματικό ενοίκιο μόνο στην περίπτωση που ο εκμισθωτής του κάνει έκπτωση έως 9% επί του αρχικού ποσού μίσθωσης (όχι μεγαλύτερη) και μόνο για ενοίκια έως 800 ευρώ.
Σε περίπτωση που ο εκμισθωτής έχει συμφωνήσει για μεγαλύτερη έκπτωση έτσι ώστε να μην εμφανίζεται το πραγματικό ενοίκιο, τότε ο ενοικιαστής θα επιβαρυνθεί σε κάθε περίπτωση, ακόμη και μετά την επιστροφή του ενοικίου.

Παράδειγμα:
Εάν ο εκμισθωτής έχει συμφωνήσει αντί του πραγματικού ενοικίου (600 ευρώ) να λαμβάνει 450 ευρώ (έκπτωση 25%) και να εμφανίζει στο συμφωνητικό 250 ευρώ και τα υπόλοιπα 200 να τα λαμβάνει με μετρητά, τότε σε αυτή την περίπτωση, αν ο μισθωτής τον πιέσει να εμφανίσει το πραγματικό ενοίκιο, το μίσθωμα θα ανέβει στα 600 ευρώ. Άρα ο ενοικιαστής θα επιβαρυνθεί ετησίως με 1.200 ευρώ: (600-450=150*12 = 1.800 μείον επιστροφή 600 = 1.200).
Το αποτέλεσμα είναι ίδιο σε κάθε αριθμητικό παράδειγμα (επιβάρυνση για τον μισθωτή), εκτός αν η έκπτωση που λαμβάνει ο μισθωτής προκειμένου να συμφωνήσει να μην εμφανίζεται στη δήλωση το πραγματικό ενοίκιο, είναι κάτω του 9% για ενοίκια έως 800 ευρώ, και ακόμη χαμηλότερη (μειώνεται κλιμακωτά) για ενοίκια με ποσό μεγαλύτερο των 800 ευρώ μηνιαίως.

Ενοίκιο (€) | Έκπτωση (%)
 800 | 8,25%
 900 | 7,33%
 1000 | 6,60%
 1100 | 6,00%
 1200 | 5,50%
 1300 | 5,08%
 1400 | 4,71%
 1500 | 4,40%
 1600 | 4,13%
 1700 | 3,88%

Παράδειγμα:  Πραγματικό ενοίκιο 650,00 ευρώ για το οποίο ο εκμισθωτής κάνει έκπτωση κατά 50 ευρώ (έκπτωση 8,33%) προκειμένου να εμφανίσει μικρότερο ποσό στη δήλωση και το υπόλοιπο να το λάβει σε μετρητά. Εάν ο μισθωτής πιέσει τον εκμισθωτή να εμφανίσει το πραγματικό (650,00) ο μισθωτής θα έχει όφελος 50 ευρώ στο έτος από την επιστροφή (650-600=50*12 = 600 μείον επιστροφή 650 = -50).

Είναι ευνόητο πως όταν το πραγματικό ενοίκιο εμφανίζεται κανονικά και από τις δύο πλευρές, το καθαρό όφελος για τον μισθωτή είναι ένα ενοίκιο το χρόνο.

Πριν αλλάξω θέμα να μην ξεχάσω να αναφέρω ότι όσοι βλέπουν ΣΚΑΪ, θα έχουν τη δυνατότητα να εκπέσουν το ποσό του ενοικίου από το εισόδημά τους όπως ειπώθηκε σε σχετική πρωινή εκπομπή του συγκεκριμένου καναλιού…

Ψηφιακές τελειότητες

Σε κάτι παραπάνω από ένα μήνα από σήμερα θα τεθεί σε λειτουργία η Α’ φάση του ψηφιακού δελτίου αποστολής και στη συνέχεια (ένα μήνα μετά) θα γίνει υποχρεωτική και η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου. Το ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας) έστειλε επιστολή προς την ΑΑΔΕ σχετικά με τις εκκρεμότητες και τις ελλείψεις που υπάρχουν ακόμα στη λειτουργία και των δύο εφαρμογών.
Πέρα από τα όσα αναφέρει η επιστολή, υπάρχουν ακόμα λάθη και ασάφειες στην κωδικοποιημένη πλέον απόφαση Α.1123/2024, μετά και τις τροποποιήσεις της Α.1047/2025.
Συγκεκριμένα, στο Παράρτημα Ι της απόφασης και ειδικά στην περίπτωση 46, αναφέρεται ότι στην Α’ φάση δεν θα είναι ενεργοποιημένα τα πεδία που αφορούν:
-το μεταφορικό μέσο (Αριθμός Μεταφορικού Μέσου, Όνομα Πλωτού Μέσου, Κωδικός Δρομολογίου ή Πτήσης, Διακίνηση άνευ Μεταφορικού Μέσου),
-και το πεδίο 51 για το Είδος Συσκευασίας (Πλήθος, Λεκτικό Είδους Συσκευασίας).
Όμως, στο Παράρτημα ΙΙ, και συγκεκριμένα στον Πίνακα 5, όπου αναφέρεται η υποχρεωτικότητα συμπλήρωσης στηλών για την ψηφιακή διακίνηση, αναγράφεται ότι οι στήλες αυτές είναι υποχρεωτικές ήδη από την Α’ φάση, και ότι σε περίπτωση που δεν συμπληρωθούν από την Επιχείρηση, η διαβίβαση του Παραστατικού δεν γίνεται Αποδεκτή!!!.

Από τον Δήμαρχο στην πλατφόρμα.

Νέα ηλεκτρονική εφαρμογή για τη μέτρηση της ικανοποίησης των πολιτών από υπηρεσίες που παρέχονται από φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, θα δημιουργηθεί βάσει της απόφασης που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα (22127/2025).
Το ερωτηματολόγιο που θα συμπληρώνουν οι πολίτες θα αφορά τόσο τις υπηρεσίες που παρέχουν οι φορείς του δημοσίου μέσω φυσικής εξυπηρέτησης όσο και μέσω ψηφιακής ή απομακρυσμένης εξυπηρέτησης.

Λογικά εκεί θα μπορούμε να αναφέρουμε και τα παράπονά μας για την πλατφόρμα myDATA, τις μηδενικές δηλώσεις της δήλωσης τέλους παρεπιδημούντων, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, τις προσλήψεις στο ΕΡΓΑΝΗ Ι και ΙΙ, τις τροποποιητικές ΑΠΔ, κ.ά.

Κλείνοντας την εισαγωγή, να αναφέρω ότι στη συζήτηση για την εξειδίκευση των μέτρων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, αναφέρθηκε επίσης ότι οι δαπάνες για την ενεργειακή και λειτουργική αναβάθμιση κτιρίων (άρθρο 39Β του ΚΦΕ) θα επεκταθεί και το 2025.


 

Σημαντικά θέματα εβδομάδος


Διακοπή εργασιών – Λύση για τα οχήματα – Απλοποίηση διακοπής εργασιών για επαγγελματίες και επιχειρήσεις

  • Με την απόφαση υπ’ αριθμ. Α.1060/2025 τροποποιείται η Α.11572024 απόφαση της ΑΑΔΕ σχετικά με τις διακοπές εργασιών φυσικών και νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων».

    Διευκρινίζεται ότι οι αλλαγές που περιγράφονται στην απόφαση θα ενεργοποιηθούν στην ψηφιακή εφαρμογή για τη διακοπή εργασιών την 1η Ιουλίου 2025.

    Επίσης, δεν θα επιβάλλεται πρόστιμο εκπρόθεσμης διακοπής εργασιών, για αιτήματα που θα υποβληθούν από την έναρξη ισχύος της παρούσας έως και την 1/9/2025, εφόσον μέχρι την έναρξη ισχύος της Α.1060/2025 υπάρχει καταγεγραμμένη στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ απόπειρα εμπρόθεσμης υποβολής αιτήματος διακοπής εργασιών στην ψηφιακή εφαρμογή, η οποία δεν ολοκληρώθηκε, για λόγους που ρυθμίζονται διαφορετικά με την Α.1060/2025.

    Κύριες Βελτιώσεις της Διαδικασίας


    • Άμεση διακοπή εργασιών, υπό προϋποθέσεις, ακόμη και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως:

    – κατοχή επαγγελματικών οχημάτων (αγροτικά οχήματα, ρυμουλκούμενα, ΦΙΧ, ΦΔΧ κλπ)
    – κατοχή ταμειακών μηχανών (Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών -ΦΗΜ)
    – διαπίστωση μη ουσιωδών διαφορών στα υποβληθέντα στοιχεία προμηθευτών

    • Αποσύνδεση της ημερομηνίας αυτοπαράδοσης οχημάτων από την ημερομηνία διακοπής εργασιών.
    • Αποσύνδεση του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ από την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών.
    • Διεύρυνση των περιπτώσεων που εξυπηρετούνται μέσω της ψηφιακής εφαρμογής και προωθούνται για περαιτέρω επαλήθευση και έλεγχο, εφόσον απαιτηθεί, προς τις αρμόδιες Φορολογικές Υπηρεσίες.

    Η απόφαση →  Α.1060/2025 και η κωδικοποιημένη Α.1157/2024.

Τα στατιστικά των δηλώσεων φυσικών προσώπων για το 2023

  • Συνοπτικά :

    Δηλωθέν εισόδημα 2023: 106,07 δισ. ευρώ (αύξηση κατά 14,4 δισ. σε σχέση με το 2022).
    Φορολογητέο εισόδημα 2023: 109,95 δισ. ευρώ (αύξηση κατά 13,27 δισ.).
    Η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων μειώθηκε στα 4,17 δισ. ευρώ (από 5,2 δισ. το 2022).

    Πηγή Εισοδήματος 2022 2023 Διαφορά
    Ακίνητη περιουσία 7,86 δισ. 8,53 δισ. +673 εκ.
    Επιχειρηματική δραστηριότητα 5,13 δισ. 10,42 δισ. +5,29 δισ.
    Αγροτική δραστηριότητα 1,77 δισ. 1,93 δισ. +159 εκ.
    Μισθωτοί 70,17 δισ. 76,48 δισ. +6,31 δισ.
    Μερίσματα/Τόκοι/Δικαιώματα 6,75 δισ. 8,72 δισ. +1,97 δισ.

    Ανά Πηγή Εισοδήματος
    – Ακίνητη Περιουσία
    : 87,27% δήλωσαν εισόδημα έως 10.000€ (μικρή μείωση από 88,29%).
    Μερίσματα/Τόκοι : 98,10% δήλωσαν εισόδημα έως 10.000€ (έναντι 98,92%).
    Επιχειρηματική Δραστηριότητα : Μόλις 34,45% δήλωσαν εισόδημα έως 10.000€ (δραματική πτώση από 64,15%), ο λόγος προφανώς η εφαρμογή του Ελάχιστου Τεκμαρτού Εισοδήματος στις ατομικές επιχειρήσεις56% των επιτηδευματιών φορολογήθηκαν με τεκμαρτό εισόδημα.
    Αγροτική Δραστηριότητα : 89,07% δήλωσαν εισόδημα έως 10.000€ (μικρή μείωση από 90,02%).
    Μισθωτές Υπηρεσίες : 41,89% δήλωσαν εισόδημα έως 10.000€ (έναντι 45,86%).

    Λοιπά στοιχεία

    Κατηγορία 2022 2023 Διαφορά
    Συνολικός φόρος φυσικών προσώπων 10,05 δισ. 12,28 δισ. +2,22 δισ.
    Επιβάρυνση από αποδείξεις 55,5 εκ. 87,2 εκ. +31,7 εκ.
    Τέλος επιτηδεύματος 341,3 εκ. 169,9 εκ. μείωση -171,35 εκ.
    Προκαταβολή φόρου 373,4 εκ. 623,2 εκ. +249,8 εκ.

    Περισσότερα για το θέμα σχολιάστηκαν στο briefing της εβδομάδας


 Κατάργηση ψηφιακού τέλους συναλλαγής για συνδρομές σε επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία από τα μέλη τους

  • Με την διάταξη του άρθρου 213 του ν. 5193/2025 Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις, καταργείται η υποχρέωση καταβολής Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής (άρθρο 19 του ν. 5177/2025), σε χρηματικά ποσά ή συνδρομές που καταβάλλονται σε επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία από τα μέλη τους.

    Το σχετικό άρθρο του νόμου 5177/2025 για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών όπως έχει κωδικοποιηθεί και ισχύει μπορείτε να το δείτε εδώ.

    Η σχετική αιτιολογική έκθεση του άρθρου 213 του νόμου 5193/2025 που επιφέρει την συγκεκριμένη κατάργηση αναφέρει:

    Αιτιολογική άρθρου 213
    Με τον ν. 5177/2025 (Α’ 21), περί κωδικοποίησης της νομοθεσίας των εμμέσων φόρων και ειδικότερα την παρ. 1 του άρθρου 19, προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής στις συνδρομές ή στα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται σε επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία από τα μέλη αυτών για τη συμμετοχή τους, χωρίς τα ποσά αυτά να αντιστοιχούν σε ιδιαίτερη αντιπαροχή εκ μέρους του λήπτη της συνδρομής. Με το παρόν προβλέπεται η καθολική μη επιβολή ψηφιακού τέλους συναλλαγής στα χρηματικά ποσά ή συνδρομές που
    καταβάλλονται σε επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία από τα μέλη τους, με σκοπό την οικονομική τους ελάφρυνση

    Επιπλέον για λόγους ασφάλειας δικαίου, διευκρινίζεται ότι η απαλλαγή από την επιβολή ψηφιακού τέλους συναλλαγής αφορά και στις επιχορηγήσεις των εποπτευόμενων από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού αθλητικών φορέων του άρθρου 50 του ν. 2725/1999 (Α’ 121).

 

Επιστολή ΣΕΠΕ για τις εκκρεμότητες στο ψηφιακό πελατολόγιο και στο ψηφιακό δελτίο αποστολής

  • Η επιστολή του ΣΕΠΕ που ανέφερα στην εισαγωγή. Περισσότερα για το θέμα σχολιάστηκαν στο briefing της εβδομάδας



ΠΟΦΕΕ – Αναμένεται παράταση υποβολής του εντύπου Ε4 και του εντύπου Ε11

 

■ Briefing

Το briefing της εβδομάδας – Προ-συμπληρωμένες δηλώσεις, επιστροφή ενοικίου, διακοπή εργασιών κ.ά. (25.04.2025) – Εάν προτιμάτε να ακούτε και όχι να διαβάζετε. Κάτι γκρινιάρηδες μιλάνε συνήθως…
 
 

Επισημάνσεις – αρθρογραφία – ΔΕΔ

Παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου – Η σημαντική αλλαγή της διάταξης από 1.1.2020 και μετά (δείτε και ΣτΕ πιο κάτω).

Πρόστιμο σε λογιστή ως συναυτουργού σε έκδοση εικονικών – Έννοια του παντελώς αμέτοχου

Παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου – Η σημαντική αλλαγή της διάταξης από 1.1.2020 και μετά

Άρθρα Κεφαλαιοποίηση αποθεματικού από συγχώνευση

Άρθρα Εργασία την 6η ημέρα της εβδομάδας

Προσοχή στη μετάταξη στο κανονικό καθεστώς αγροτών, σε σχέση με την μηνιαία υποβολή ΦΠΑ

Διατηρητέα: Οι απαλλαγές στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. (Το κτίσμα και το οικόπεδο)


 

Ευρωπαϊκά


Έρευνα «Nimmersatt» από την EPPO με συλλήψεις σε 10 χώρες για λαθρεμπόριο αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ



 

Εργατικά – Ασφαλιστικά

Η ΥΠΕΚΑ για τη διαχείριση ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών από εταιρείες, τα νέα μέτρα και το νέο εργασιακό νομοσχέδιο

10467/2025 Κήρυξη γενικώς υποχρεωτικής της από 27.02.2025 Σ.Σ.Ε. «Για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας» (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΗ).

ΥΠΕΚΑ: Ξεκινά η λειτουργία νέας δομής ΚΕ.Π.Α. στο Γαλάτσι

Τα νέα της ΑΑΔΕ

ΑΑΔΕ: Λουκέτα και πρόστιμα σε γνωστές ταβέρνες και εστιατόρια για μη έκδοση αποδείξεων και μη διασύνδεση POS

 
 

Νομοθεσία

 
Σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για την τροποποίηση του αναπτυξιακού ν. 4887/2022

ΣτΕΔΕΕ -Α.Π.

ΣτΕ 2038/2023 Χορήγηση μηνιαίου εξωιδρυματικού επιδόματος του άρθρου 42 παρ. 1 του ν. 1140/1981 σε ανήλικο μετά την ανάθεση της γονικής μέριμνας στους παππούδες

ΣτΕ 356/2025 Παροχή σε είδος με τη μορφή δανείου σε διαχειριστή – Το σύνολο του αρχικώς χορηγηθέντος κεφαλαίου θεωρείται ως παροχη σε είδος έως την 1.1.2020

ΣτΕ 282/2025 Πρόστιμο σε λογιστή για την έκδοση εικονικών στοιχείων – Έννοια του «παντελώς αμέτοχου» στην έκδοση πλαστών-εικονικών τιμολογίων

ΣτΕ 1421/2022 Τεκμήριο απόκτησης ακινήτου

ΣτΕ – Μη νόμιμη η ρύθμιση ανάρτησης των στοιχείων της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό μέσω προκρατήσεως 60 λεπτά πριν την έναρξη αυτής

Σύνδεσμος εταιρειών βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων: Θετικό το ΣτΕ, σε πρώτη φάση, κατά της επιβολής τέλους επιτηδεύματος ανά κατάλυμα

Λοιπά ενδιαφέροντα

ΚΕΕΕ: Αφαίρεση ψηφιακού τέλους από τις επιχειρήσεις στις συνδρομές των Επιμελητηρίων

ΟΕΕ/ΤΑΚ: Αίτημα για παράταση της προθεσμίας υποβολής για την παροχή έκπτωσης 4% για όλα τα φυσικά πρόσωπα

Διαθέσιμη η συγκατάθεση μέσω gov.gr για αλλαγή παρόχου σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, internet και συνδρομητικής τηλεόρασης

Επίδομα Παιδιού: Κλείνει στις 30/4 η πλατφόρμα Α21

Με αίτηση η επιδότηση ηλεκτρικής ενέργειας για επιχειρήσεις – Δικαιούχοι και ποσά

ΕΛΤΕ – Διεθνές Πρότυπο Ελέγχου 600 και έλεγχοι οικονομικών καταστάσεων Ομίλων

Ανακοινώσεις μείωσης τιμών – Ερωτήσεις και απαντήσεις για το νέο Κώδικα Δεοντολογίας

Φορολογικές και όχι μόνο αποφάσεις (εκτός από αυτές που αναλύθηκαν ανωτέρω)

    Παράταση για τη δήλωση καθαρισμού οικοπέδων έως 15 Ιουνίου

  • Παράταση για 45 μέρες δόθηκε στην δήλωση καθαρισμού οικοπέδων λόγω και των κλιματολογικών συνθηκών, έτσι ώστε να συνεχιστούν οι καθαρισμοί.

    Η απόφαση  

    22687/2025

  Συμψηφισμός οφειλών Rebate με αυτόματη επιστροφή clawback

  • Η απόφαση καθορίζει τη διαδικασία απομείωσης (μείωσης/συμψηφισμού) οφειλών φαρμακευτικών εταιρειών και Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) προς τον ΕΟΠΥΥ, που προέρχονται από ποσοστιαίες επιστροφές (rebate) της περιόδου 2009–2011

    Η απομείωση επηρεάζει τις μελλοντικές αυτόματες επιστροφές (clawback) του έτους 2025 και επόμενων ετών​.

    Διαδικασίες που Θεσπίζονται

    ➤ Α. Γνωστοποίηση Οφειλών
    Ο ΕΟΠΥΥ ενημερώνει τους Κ.Α.Κ./φαρμακευτικές εταιρείες για ποσά που επιστράφηκαν ήδη στις ΔΟΥ ή εκκρεμούν.
    Οι οφειλέτες έχουν υποχρέωση να εξοφλήσουν τα ποσά έως 31-12-2025​.

    ➤ Β. Βεβαίωση και Διασταύρωση Οφειλών
    Σε μη εξοφληθείσες ή μερικώς εξοφληθείσες οφειλές, απαιτείται η προσκόμιση:
    -Βεβαίωσης από τη ΔΟΥ για το ποσό της οφειλής,
    -Απόδειξη τυχόν ρυθμίσεων ή πληρωμών​.

    ➤ Γ. Απομείωση Οφειλών
    Ο ΕΟΠΥΥ απομειώνει τις οφειλές των Κ.Α.Κ. κατά το ποσό που καταβλήθηκε,
    Ο συμψηφισμός γίνεται με τα ποσά clawback των εξαμήνων του 2025 και μετά​.

    ➤ Δ. Κανόνες για τον Συμψηφισμό
    Οι επιστροφές λειτουργούν μειωτικά των απαιτήσεων clawback.
    Εάν το ποσό clawback δεν επαρκεί, το υπόλοιπο συμψηφίζεται με μελλοντικές χρεώσεις​.

    ➤ Ε. Εξαιρέσεις
    Εταιρείες που έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους δεν συμμετέχουν στον συμψηφισμό.
    Οι ανεξόφλητες οφειλές τους θα βεβαιώνονται αναγκαστικά μέσω ΔΟΥ​.

    Η απόφαση   →ΕΑΛΕ/Γ.Π. 11877

   Κατάργηση της 1150/22-10-2024 για την ηλεκτρονική εφαρμογή υποβολής εργολαβικών συμφωνητικών

    Καταργούνται ως δικαιολογητικά στο Δημόσιο τα πιστοποιητικά Γέννησης και Οικογενειακής κατάστασης

  • Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (Β’ 1783/10.04.2025) η κυα 19173/08-04-2025 με την οποία καταργείται η έκδοση των παρακάτω πιστοποιητικών για χρήση σε διοικητικές διαδικασίες:

    -Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης
    -Πιστοποιητικό Γέννησης

    Συγκεκριμένα:

    Από τη δημοσίευση της απόφασης:
    -Οι πολίτες δεν απαιτείται πλέον να εκδίδουν ή να προσκομίζουν τα παραπάνω πιστοποιητικά για την ολοκλήρωση διοικητικών υποθέσεων.
    -Τα στοιχεία θα αναζητούνται αυτεπάγγελτα και ψηφιακά από τις αρμόδιες υπηρεσίες μέσω του Μητρώου Δικαιολογητικών (Μη.Δικ.) και του πληροφοριακού συστήματος «Μίτος».

    Εξαιρέσεις
    Kατ’ εξαίρεση τα δικαιολογητικά εκδίδονται, και δεν αναζητούνται αυτεπαγγέλτως, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου, αποκλειστικά για τις εξής χρήσεις:

    α) δικαστική χρήση,
    β) χρήση στον ιδιωτικό τομέα,
    γ) χρήση στην αλλοδαπή.

    Μεταβατική περίοδος

    -Για τρεις μήνες από την ισχύ της απόφασης (έως 10 Ιουλίου 2025), δίνεται η δυνατότητα έκδοσης των πιστοποιητικών ακόμη και για διοικητικές διαδικασίες, ανεξαρτήτως σκοπού.

    -Η ισχύς της απόφασης ξεκινά από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (10 Απριλίου 2025).

    Η εγκύκλιος   21661/22-04-2025
     

Λοιπές αποφάσεις


Μητρώο Επιμελητών και Δράση «Νταντάδες της Γειτονιάς» – Τροποποίηση της 6457/27.01.2022  . Η απόφαση  → ΟΙΚΥΣΟ/5792/17-04-2025

Στεγαστική συνδρομή για αποκατάσταση ζημιών κτιρίου σε περιοχή του Δήμου Ξηρομέρου – Τροποποίηση της 85802/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.Κ.Ε./Α325/2023  . Η απόφαση  → 23777/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε/Α325/14-04-2025

Μητρώο Απασχολούμενων στον Πολιτισμικό και Δημιουργικό Τομέα – Τρόπος εγγραφής και άντλησης στοιχείων  . Η απόφαση  → 165161/10-04-2025

Rebate από φαρμακευτικές εταιρείες και ρύθμιση οφειλών – Απομείωση οφειλών του άρθρου 11 του ν. 4052/2012  . Η απόφαση  → ΕΑΛΕ/Γ.Π. 11877/14-04-2025

 Δήλωση παραγόμενης και εμπορευόμενης ποσότητας μελιού και λοιπών μελισσοκομικών προϊόντων . Η απόφαση  → 106993/24-04-2025

Καλή συνέχεια και… καλή δύναμη με όλες αυτές τις απίθανες υποχρεώσεις που πρέπει να διεκπεραιώσουμε έως το τέλος του μήνα!
(Θα τη χρειαστούμε όλοι λίγο αυτές τις μέρες!)

Πηγή