Επιμέλεια:
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven

Καλημέρα και καλή εβδομάδα.

Άργησε λίγο η σειρά μου για το σχόλιο και έχω την αίσθηση ότι έχουν περάσει μήνες από τις καλοκαιρινές διακοπές ενώ δεν έχουν περάσει πάρα μόνο λίγες ημέρες. Θέλω να δώσετε προσοχή στις προθεσμίες της εβδομάδος και ειδικά στην 26η Σεπτεμβρίου η οποία είναι και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας του ν. 27/1975 με ελληνική σημαία καθώς και με σημαία Ε.Ε. και Ε.Ο.Χ., για το φορολογικό έτος 2023. Είναι αρκετοί αυτοί που δεν γνωρίζουν ότι πρέπει να υποβληθούν δηλώσεις και να καταβληθεί φόρος για τις βάρκες, τα jet ski καθώς και τα άλλα μικρά σκάφη, ενώ το υπουργείο και η ΑΑΔΕ διατηρούν την ασάφεια μη δίνοντας ξεκάθαρες οδηγίες για το θέμα.  Για να μην τα επαναλαμβάνω ξανά (τα αναφέραμε και στο briefing) το θέμα σε όλες του τις διαστάσεις περιγράφεται στην επιστολή που έστειλε το 16ο περιφερειακό τμήμα ιονίων νήσων του Ο.Ε. στον υφυπουργό Οικονομικών, καθώς και στον διοικητή της ΑΑΔΕ, και τα ερωτήματα που τίθενται στο τέλος της επιστολής είναι εύλογα. Όσοι πριν από 42 χρόνια άκουσαν τον Πάριο και πήραν ψαρόβαρκα, τώρα θα αναρωτιούνται αν πρέπει να πληρώσουν Φόρο Πλοίων. Εγώ την συγκεκριμένη δεκαετία ήμουν πολύ μικρός και επιπλέον δεν άκουγα Πάριο γιαυτό και δεν έχω τώρα τέτοιο δίλημμα. Βασικά δεν θυμάμαι τι ακριβώς άκουγα εκείνα τα χρόνια καθώς τα sectors αυτά της μνήμης μου έχουν επικαλυφθεί με διατάξεις νόμων, αποφάσεις και άλλα αντίστοιχα θέματα που αφορούν το επάγγελμά μας. Και ενώ δεν θυμάμαι (η σύνδεση με το επόμενο θέμα είναι λίγο ατυχής, αλλά θα την επιχειρήσω) τι μουσική άκουγα στα εννιά μου χρόνια, θυμάμαι πολύ καλά ότι η ΑΑΔΕ εντός μηνός από την λήξη της προθεσμίας των δηλώσεων θα έπρεπε να είχε αναρτήσει τους μέσους όρους του κύκλου εργασιών των ατομικών επιχειρήσεων, πράγμα που δεν το έχει κάνει ακόμα.
Μου αρέσει που ο υπουργός Οικονομικών —σύμφωνα με δηλώσεις που έκανε ο ίδιος αλλά και στελέχη του— σκέφτεται να επιβάλλει κυρώσεις στους φορείς γι την εκπρόθεσμη ανάρτηση των στοιχείων που είναι απαραίτητες για την προ-συμπλήρωση των δηλώσεων, όταν η ίδια η ΑΑΔΕ πριν ακόμα θεσμοθετηθεί η όποια διάταξη αλλάξει το υφιστάμενο πλαίσιο, παραβαίνει το νόμο και τις προθεσμίες,  μη αναρτώντας τους μέσους όρους του κύκλου εργασιών των ατομικών επιχειρήσεων. Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι, πως η ανεξάρτητη αρχή (η οποία θα εφαρμόσει τις όποιες νέες διατάξεις έρθουν για την αλλαγή του πλαισίου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων) θα απαιτήσει από τους φορείς να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα όταν η ίδια δεν δίνει το καλό παράδειγμα
;  
Πάντως ακόμα και εάν μπορούσε (λέμε τώρα) να επιβληθεί πρόστιμο στην ΑΑΔΕ για την μη έγκαιρη ανάρτηση του μέσου όρου του τζίρου των ατομικών επιχειρήσεων,
θεωρώ ότι θα το κέρδιζε στη ΔΕΔ λόγω ανωτέρας βίας. Και η ανωτέρα βία στη περίπτωση αυτή έγκειται στο ότι δεν πρόλαβε να είναι συνεπής καθώς έπρεπε να εργαστεί για να στείλει τα στοιχεία που ζήτησε το υπουργείο οικονομικών και συγκεκριμένα ο κος Χατζηδάκης για τις υποβολές των δηλώσεων του 2023 έτσι ώστε να συνεχίσει το παραμύθι της δίκαιης φορολόγησης των ελ. επαγγελματιών.
Το παράξενο είναι ότι τα στοιχεία του τι δήλωσαν και πόσο όλοι οι φορολογούμενοι για το 2023 έχουν διαρρεύσει στα ΜΜΕ τα οποία τις προηγούμενες εβδομάδες στα σχετικά άρθρα ανέφεραν το επικό «σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η ΑΑΔΕ». Η πραγματικότητα είναι ότι η ΑΑΔΕ δεν έχει δημοσιεύσει ακόμα τα στοιχεία των δηλώσεων για το 2023 και ούτε ευθύνεται αυτή για την διαρροή. Το υπ.Οικονομικών τα ζήτησε, τα πήρε, και στη συνέχεια τα έδωσε σε συγκεκριμένα ΜΜΕ για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε.

Κλείνω την εισαγωγή με το email που έστειλε η ΑΑΔΕ σε 155 χιλ περίπου επιχειρήσεις και με το οποίο ενημέρωνε για την έναρξη εφαρμογής της Α φάσης της ψηφιακής διακίνησης των αγαθών (ή αλλιώς «ψηφιακό δελτίο αποστολής»).
Στο
email που εστάλη η ΑΑΔΕ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα πρόστιμα για την μη έκδοση παραστατικών διακίνησης (500,00 και 1000,00) ευρώ, και εγώ αναρωτιέμαι τι σχέση έχει η μη έκδοση με την μη διαβίβαση;. Η ψηφιακή διακίνηση αγαθών (ειδικά η Α’ φάση) αφορά πρωτίστως τη διαβίβαση των παραστατικών που εμπεριέχουν διακίνηση στην πλατφόρμα myDATA και δεν βλέπω πως μπορεί να έχει σχέση με τη μη έκδοση. Επιπροσθέτως μέχρι σήμερα δεν έχουν ενεργοποιηθεί τα πρόστιμα για τη μη διαβίβαση και για την εκπρόθεσμη διαβίβαση του άρθρου 58 του ΚΦΔ (ν. 5104/2024), τα οποία σημειωτέων είναι τελείως διαφορετικά από αυτά της μη έκδοσης.
Ακούγεται (αν και δεν είναι επιβεβαιωμένο) ότι θα έρθει διάταξη σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση ελέγχου η ΑΑΔΕ θα θεωρεί ως μη έκδοση την εμφάνιση παραστατικού διακίνησης χωρίς
QRcode, γεγονός που θα εξομοιώνει σε αυτή τη φάση, τη μη διαβίβαση με την μη έκδοση (αφού το QRcode εκτυπώνεται μόνο εάν το παραστατικό έχει διαβιβαστεί).
Παρόμοια πρακτική ακολούθησαν οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ και σε έλεγχο που έγινε σε κατάστημα εστίασης στη Ρόδο, όταν πρόσφατα επέβαλαν πρόστιμο μη έκδοσης σε δελτία παραγγελίας τα οποία δεν είχα εκτυπωμένο
QrCode.

Να θυμίσω ότι την υποχρέωση να ενταχθούν στην Α’ φάση της ψηφιακής διακίνησης έχουν από 1η/12 οι επιχειρήσεις που:
• τα ακαθάριστα έσοδά τους υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ, βάσει της υποβληθείσας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2022 ή
• δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.
Δείτε το σχετικό άρθρο του κόμβου με όλες τις λεπτομέρειες για την ψηφιακή διακίνηση   Άρθρα Ψηφιακή διακίνηση αποθεμάτων (ψηφιακό δελτίο αποστολής)
Εντός Οκτωβρίου θα έχουμε και δωρεάν σεμινάριο για την ψηφιακή διακίνηση αποθεμάτων.
 

Μια τελευταία απορία. Αφού τελικά δεν άλλαξε κάτι ουσιαστικό (ούτε θα αλλάξει) στην εφαρμογή του ελάχιστου εισοδήματος των ατομικών επιχειρήσεων, και η κυβέρνηση υπεραμύνθηκε της μεταρρύθμισης αυτής για μια ακόμη φορά μετά την διαρροή των στοιχείων στα ΜΜΕ, ο Κος Χ.Θεοχάρης γιατί απεπέμφθη από το υφυπουργείο;

 
 

Σημαντικά θέματα εβδομάδος


 ΣτΕ 926/2024 Οι τόκοι υπερημερίας δεν περιλαμβάνονται στη βάση επιβολής του ΦΠΑ και δεν προστίθενται στον παρανομαστή του κλάσματος για prorata

  • Το ΣτΕ μα υπενθυμίζει ότι  οι τόκοι υπερημερίας δεν περιλαμβάνονται στη βάση επιβολής του ΦΠΑ και συνεπώς δεν περιλαμβάνονται στον παρανομαστή του κλάσματος για τον υπολογισμό της prorata.

Υποχρεωτικά τα στοιχεία επικοινωνίας στη βάση του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) από τους πολίτες – Μέχρι 31.12.2024 η αντίρρηση για την ηλεκτρονική κοινοποίηση εγγράφων

  • Σε νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για το κτηματολόγιο, προβλέπονται διατάξεις οι οποίες ορίζονται τα ακόλουθα :Με το άρθρο 27 του νομοσχεδίου εισάγεται υποχρέωση των πολιτών να καταχωρίζουν στη βάση του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) τον αριθμό κινητού τηλεφώνου και επιπλέον είτε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είτε ταχυδρομική διεύθυνση διαμονής ή την ταχυδρομική διεύθυνση επικοινωνίας τους με σκοπό την αντιμετώπιση του ζητήματος της ανακρίβειας των δεδομένων και της διασποράς τους σε πολλαπλές βάσεις, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο παραβιάσεων της προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και καθιστά δύσκολη την τήρηση των απαιτήσεων του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ).Με τις διατάξεις του άρθρου 28 ρυθμίζεται το θέμα της ηλεκτρονικής επίδοσης και κοινοποίησης εγγράφων στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών (συμπεριλαμβάνονται και οι πράξεις της φορολογικής διοίκησης).
    Ως προϋπόθεση τίθεται επίσης η υποχρέωση ειδοποίησης του ενδιαφερόμενου για την έκδοση και ανάρτηση των εγγράφων δια της αποστολής ηλεκτρονικού μηνύματος. Στην περίπτωση που δεν είναι εφικτή η ηλεκτρονική κοινοποίηση ή επίδοση, αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, με βάση διαδικασία που θα καθοριστεί σε κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
    Όσοι πολίτες έχουν ήδη καταχωρίσει τα στοιχεία που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 17, περί Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.), μέχρι την 30η.9.2024, και δεν έχουν επιλέξει την ηλεκτρονική επίδοση εγγράφων στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών, δύνανται να αντιταχθούν στην ηλεκτρονική κοινοποίηση πράξεων με βάση την παρ. 3 του άρθρου 29 μέχρι την 31η.12.2024, άλλως τεκμαίρεται ότι επιθυμούν να λαμβάνουν επιδόσεις και κοινοποιήσεις στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών.

Ψηφιακό τέλος συναλλαγής – Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος νόμος 5135/2024

  • Θα μας απασχολήσει για συναλλαγές που διενεργούνται από 1.12.2024 (ταυτόχρονα με την έναρξη της Α φάσης της ψηφιακής διακίνησης). Ωστόσο στο νόμο περιέχονται και διατάξεις με αλλαγές σε φορολογικά θέματα :

    Όσο μπορώ ποιο συνοπτικά 

    :

    → Επεκτείνεται και για το 2024 η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ περιοχών στο Βόρειο Αιγαίο, την Εύβοια και τη Θεσσαλία που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές (άρθρο 35).
    → Απαλλάσσεται από το τεκμαρτό εισόδημα και τον ΕΝΦΙΑ η δωρεάν παραχώρηση ακινήτων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα για την εκπλήρωση του μορφωτικού και πολιτιστικού τους σκοπού (άρθρο 36).
    → Το ανώτατο ύψος της Λιανικής Τιμής Πώλησης Προ Φόρων ενός αυτοκινήτου που χορηγείται για επαγγελματική χρήση και δεν θεωρείται εισόδημα αυξάνεται σε 20.000 ευρώ (άρθρο 37) (ισχύει για οχήματα που παραχωρούνται από το φορολογικό έτος 2024 και επόμενα).
    → Ορίζεται ότι οι δωρεές των νομικών προσώπων προς το Ελληνικό Δημόσιο θα εκπίπτουν από το φορολογητέο τους εισόδημα (άρθρο 38).
    → Μονιμοποιείται η απαλλαγή του αγροτικού πετρελαίου από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης με την εφαρμογή μηδενικού συντελεστή από το 2025 (άρθρο 39).
    → Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ και οι κυρώσεις που προβλέπονται για παραβάσεις που σχετίζονται με τη χρήση ταμειακών μηχανών επεκτείνονται στους Παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για περιπτώσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης προς τα στοιχεία που διαβιβάζονται στη Φορολογική Διοίκηση. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι η ΑΑΔΕ μπορεί να αναστέλλει τη χρήση Α.Φ.Μ. ή τη λειτουργία τους, να επιβάλει κυρώσεις αν δεν διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα MyData παραστατικά που έχουν εκδοθεί με χρήση λογισμικού του παρόχου αυτού, εξ αιτίας της απώλειας επικοινωνίας μεταξύ του υπόχρεου προς διαβίβαση ή του παρόχου και της ΑΑΔΕ ενώ τιμωρείται πλέον η παράλειψη της δήλωσης οριστικής παύσης των τερματικών ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης καθώς και η έκδοση φορολογικών στοιχείων με χρήση εγκεκριμένου και μη δηλωμένου φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού ή παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων ή δηλωμένου και μη εγκεκριμένου φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού. Επίσης, η χρηματική επιβράβευση που ισχύει για την καταγγελία έκδοσης αποδείξεων από παραποιημένες ταμειακές μηχανές μέσω της εφαρμογής «Appodixi», επεκτείνεται και στις καταγγελίες για μη ορθή λειτουργία Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων που οδηγούν στην επιβολή προστίμου (άρθρα 43 και 44).
    → Επεκτείνεται η αναστολή είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και η αναστολή πλειστηριασμών και άλλων πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος πληγέντων σε εξαιρετικές περιπτώσεις σεισμών, πλημμυρών ή άλλων θεομηνιών. Τα μέτρα, που πρακτικά αφορούν στη Θεσσαλία και στις υπόλοιπες πληγείσες περιοχές, ισχύουν αναδρομικά από την 4η Σεπτεμβρίου 2024 (άρθρο 49) και αναστέλλεται η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης για χρονικό διάστημα μέχρι δώδεκα 12 μηνών από τη θεομηνία, δηλαδή για έξι μήνες επιπλέον των 6 μηνών που ισχύουν σήμερα (άρθρο 49) (ισχύει από την 4η Σεπτεμβρίου 2024).
    → Αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, η ρύθμιση πληρωμής δόσεων και η θέσπιση ενίσχυσης επιχειρήσεων και αγροτών που έχουν πληγεί στις περιοχές των Δήμων Βόλου και Νοτίου Πηλίου που κηρύχθηκαν σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω του ακραίου φαινομένου το προηγούμενο διάστημα στον Παγασητικό κόλπο (άρθρο 50).
    → Δίνεται παράταση της προθεσμίας για την έγκριση των ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για την προηγούμενη εταιρική χρήση κατά 50 ημερολογιακές μέρες (άρθρο 52).
    → Τροποποιούνται και συμπληρώνονται οι διατάξεις του ΚΦΔ σχετικά με την ακύρωση ή τροποποίηση άμεσου προσδιορισμού φόρου, πράξης προσδιορισμού φόρου και πράξης επιβολής προστίμου. (άρθρο 53)
    → Προσδιορίζονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση του συντελεστή φορολογικής απόσβεσης, κατά τον προσδιορισμό των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα για δικαιώματα επί εκπομπών οπτικοακουστικού περιεχομένου. (άρθρο 54)
    → Επεκτείνεται έως την οριζόμενη ημερομηνία, το χρονικό διάστημα για την οριστικοποίηση των προερχόμενων από τη μεταβίβαση τίτλων συμμετοχής του άρθρου 48Α του ν. 4172/2013, ζημιών των αναφερόμενων νομικών προσώπων, προκειμένου αυτές να αναγνωρισθούν προς έκπτωση από τον φόρο υπεραξίας μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής. (άρθρο 55)


 Υποχρεωτική ασφάλιση για φυσικές καταστροφές για όλα τα ιδιωτικά και επαγγελματικά οχήματα από 1/1/2025

  • Ο Υπουργός Οικονομικών σε συνέντευξη την περασμένη Δευτέρα για την εξειδίκευση των μέτρων για την στήριξη της επιχειρηματικότητας και της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων στον πρωτογενή τομέα, την μεταποίηση και τον τουρισμό αναφέρθηκε και στην υποχρεωτικότητα της ασφάλισης για φυσικές καταστροφές

    Αυξάνεται σε 20% η έκπτωση για τον ΕΝΦΙΑ σε ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές κατοικίες αξίας έως 500.000 ευρώ
    . Ακίνητα μεγαλύτερης από 500.000 ευρώ αξίας συνεχίζουν να έχουν την έκπτωση του 10% και θα πρέπει έως 01/06/2025 να έχουν ασφαλιστεί για φυσικές καταστροφές, διαφορετικά δεν θα αποζημιώνονται από το κράτος.

    Από 01/06/2025 όλες οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ υποχρεωτικά θα πρέπει να ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές και από 01/01/2025 όλα τα οχήματα ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης, με την ανανέωση ή σύναψη νέου ασφαλιστηρίου, θα είναι υποχρεωτικά ασφαλισμένα για φυσικές καταστροφές.
     


    Υπενθυμίζω ότι  με τον νόμο
    5116/2024 ισχύει από 1.1.2025 το άρθρο 5 το οποίο αναφέρει:

    Άρθρο 5. Ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών
    1. Επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα, κατά το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος, άνω των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ ασφαλίζονται υποχρεωτικά έναντι δασικής πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού.
    2. Η ασφάλιση καλύπτει κατ’ ελάχιστον τον κίνδυνο από υλικές ζημιές που προκαλούνται από κινδύνους της παρ. 1 στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και σε λοιπά στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως τον εξοπλισμό, τις πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα και για ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αξίας του συνόλου του παραπάνω ενεργητικού.
    3. Εάν δεν τηρηθεί η υποχρέωση του παρόντος, επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ στην υπόχρεη επιχείρηση. Η υπόχρεη επιχείρηση οφείλει, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής του προστίμου, να συμμορφωθεί με την υποχρέωση της παρ. 1, διαφορετικά το πρόστιμο επιβάλλεται στο διπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος.
    4. Οι υπόχρεες σε ασφάλιση επιχειρήσεις εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για υλικές ζημιές στα περιουσιακά στοιχεία της παρ. 2 από την επέλευση των κινδύνων της παρ. 1, συμπεριλαμβανομένης της στεγαστικής συνδρομής.

    Περισσότερα για το θέμα σχολιάστηκαν στο briefing της εβδομάδας

Τα νέα ποσά για το τέλος ανθεκτικότητας σε ξενοδοχεία και βραχυχρόνιες μισθώσεις

  • Στην ίδια συνέντευξη μίλησε και για τις αλλαγές στα ποσά για το Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (άρθρο 53 ν. 4389/2016):

    Αυξάνεται το Τέλος ανθεκτικότητας για τους μήνες Απρίλιο έως Οκτώβριο από 0,50 έως 5,00 ευρώ ως εξής:

    → Κατά 0,50 ευρώ για τα ξενοδοχεία 1 έως 2 αστέρων και για ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια και διαμορφώνεται στα 2,00 ευρώ από 1,50 ευρώ
    → Κατά 2,00 ευρώ για τα ξενοδοχεία 3 αστέρων και διαμορφώνεται στα 5,00 ευρώ από 3,00 ευρώ
    → Κατά 3,00 ευρώ για τα ξενοδοχεία 4 αστέρων και διαμορφώνεται στα 10,00 ευρώ από 7,00 ευρώ
    → Κατά 5,00 ευρώ για τα ξενοδοχεία 5 αστέρων και τις βίλες και διαμορφώνεται στα 15,00 ευρώ από 10,00 ευρώ
    Στις βραχυχρόνιες μισθώσεις αυξάνεται από 0,50 ευρώ στα 2,00 ευρώ τους χειμερινούς μήνες και από 1,50 ευρώ στα 8,00 ευρώ τους καλοκαιρινούς μήνες.


 Επέκταση κινήτρων για συγχωνεύσεις, εξαγορές και καινοτομία – Δυνατότητα μεταφοράς φορολογικών ζημιών μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων

  • Ο Υπουργός Ανάπτυξης στην ίδια συνέντευξη την περασμένη δευτέρα εξειδίκευσε τα μέτρα για την  στήριξης της επιχειρηματικότητας και της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων στον πρωτογενή τομέα, την μεταποίηση και τον τουρισμό.

    Συνοπτικά τι αναμένουμε την επόμενη περίοδο
    :

    → Επεκτείνεται το κίνητρο για εμπορική εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας (πατέντας). Σήμερα ισχύει 3ετής απαλλαγή των σχετικών κερδών από φόρο. Με τη νέα ρύθμιση θεσπίζεται μείωση 10% του φόρου εισοδήματος για επιπλέον 7 έτη μετά την λήξη της τριετίας.


    → Διευρύνονται τα φορολογικά κίνητρα για τους angel investors. Σήμερα προβλέπεται έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα φορολογούμενου – επενδυτή, ποσοστού 50% επί του κεφαλαίου που εισφέρει σε startups εγγεγραμμένες επιχειρήσεις του Εθνικού Μητρώου Νεοφυών Επιχειρήσεων και έως 300.000 ευρώ. Με τη νέα ρύθμιση το ανώτατο όριο αυξάνεται σε 900.000 ευρώ.
    Μειώνεται το ελάχιστο όριο εταιρικού κεφαλαίου της νέας εταιρείας που προκύπτει από συνεργασία/μετασχηματισμό σε 100.000€ από 125.000€ για την εξασφάλιση φοροαπαλλαγής 30% επί των κερδών.
    Θεσπίζεται η δυνατότητα μεταφοράς φορολογικής ζημίας μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων.

    Golden VISA για επένδυση σε νεοφυείς επιχειρήσεις.Από 1/1/2025 θα χορηγείται άδεια παραμονής υπό τη μορφή golden visa για επένδυση ποσού διακοσίων πενήντα χιλιάδων (250.000) σε startup επιχείρηση, μέλος του Εθνικού Μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων (Elevate Greece).

Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για υποστήριξη διεθνούς συμφωνίας στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ για αποφυγή φορολογικών καταχρήσεων εις βάρος αναπτυσσόμενων χωρών

  • Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου, στον ΟΟΣΑ, η τελετή υπογραφής της Πολυμερούς Σύμβασης «Subject to Tax Rule» – STTR, η οποία  αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συμφωνίας για τον Πυλώνα ΙΙ του ΟΟΣΑ/G20 για την αντιμετώπιση της Διάβρωσης της Φορολογικής Βάσης κατά την Μεταφορά Κερδών (BEPS -OECD/G20) (Pillar II: κατώτερος παγκόσμιος φορολογικός συντελεστής 15% για τις πολυεθνικές εταιρείες).

    Παρότι η Ελλάδα δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κανόνα STTR, η χώρα μας, μαζί με άλλες 24 κυρίως ανεπτυγμένες οικονομίες, ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του ΟΟΣΑ για υπογραφή της δήλωσης υποστήριξης στον Κανόνα STTR που βοηθά τις αναπτυσσόμενες χώρες.

    Υπενθυμίζεται ότι ο κανόνας STTR λειτουργεί ως ξεχωριστή διάταξη στο πλαίσιο μίας Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας και επιτρέπει στις χώρες πηγής του εισοδήματος να παρακρατούν φόρο σε ορισμένα είδη πληρωμών συνδεδεμένων εταιρειών (όπως τα δικαιώματα) οι οποίες στο κράτος κατοικίας είτε απαλλάσσονται από το φόρο, είτε φορολογούνται με συντελεστή – αφού ληφθούν υπόψη τυχόν προνομιακές προσαρμογές – χαμηλότερο από 9%. Η δυνατότητα φορολόγησης των εισοδημάτων των πολυεθνικών εταιρειών που μεταφέρονται στο εξωτερικό, χωρίς να έχουν φορολογηθεί επαρκώς, είναι ιδιαίτερης σημασίας για τις αναπτυσσόμενες χώρες καθώς διασφαλίζει ότι θα λαμβάνουν ένα δίκαιο μερίδιο των φορολογικών εσόδων που τους αναλογεί, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία της φορολογικής τους βάσης.


 

■ Briefing

Το briefing της εβδομάδας – Ψηφιακό δελτίο αποστολής, τα νέα μέτρα, σχολιασμός ΔΕΔ κ.ά. (20.9.2024) – Εάν προτιμάτε να ακούτε και όχι να διαβάζετε. Κάτι γκρινιάρηδες μιλάνε συνήθως…
 
 

Επισημάνσεις – αρθρογραφία – ΔΕΔ

 
Άρθρα Η λογιστική των αποτιμήσεων των πελατών και των απαιτήσεων και υποχρεώσεων σε Ξ.Ν.

Άρθρα Αρχική αναγνώριση και μεταγενέστερη επιμέτρηση υπεραξίας σύμφωνα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα
 
Άρθρα ΔΠΛ 7 – Καθαρές ταμειακές ροές – Net Cash Flow

Φορολογία εισοδήματος από ακίνητα στις ΗΠΑ – ΣΑΔΦ Ελλάδος ΗΠΑ – Δεν παρέχεται δικαίωμα αποκλειστικής φορολόγησης του εν λόγω εισοδήματος στις ΗΠΑ
 
Λογιστικές διαφορές λόγω μεγάλης ανακρίβειας (στις αγορές και στις δαπάνες) μεταξύ των βιβλίων και των δηλώσεων – Μη εφαρμογή έμμεσων τεχνικών ελέγχου

Διαχειριστής 199 ακινήτων προέβαινε στις εκμισθώσεις αυτών, μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού χωρίς σε καμία ανάρτηση να είναι εμφανής ο Μοναδικός Αριθμός Ακινήτου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 111 του ν.4446/2016 (αριθμού εγγραφής στο μητρώο ακινήτων βραχυχρόνιας διαμονής)
 
Αλλαγή τρόπου ασφάλισης μελών ΔΣ – Παρακράτηση σε bonus επίτευξης στόχων – Δάνειο από εταίρο σε εταιρεία

■ Διάλειμμα


Τηλεφωνεί κάποιος για να παραγγείλει πίτσα και ακολουθεί ο παρακάτω διάλογος
-Γεια σας, Pizza Hut;
— Όχι κύριε. Google Pizza
-Ω, με συγχωρείτε… Κάλεσα λάθος αριθμό…
— Όχι κύριε, καλέσατε στο σωστό μέρος. Η Google αγόρασε την αλυσίδα Pizza Hut.
-Ωραία, λοιπόν… τότε γράψε την παραγγελία μου, σε παρακαλώ…
–Μάλιστα θέλετε την συνηθισμένη;
-Τι εννοείς τη συνηθισμένη, πώς ξέρεις τι θα παραγγείλω;
–Σύμφωνα με τη διεύθυνση του δρόμου, τον αριθμό τηλεφώνου σας και τις τελευταίες 12 φορές που παραγγείλατε μια Supreme Pizza.
-Ναι, εντάξει θέλω όντως αυτή …
– Να προτείνω μια πίτσα χωρίς αλάτι με μπρόκολο και ξερή ντομάτα;
-Ωχ όχι! Μισώ τα λαχανικά.
–Μα η χοληστερίνη σας δεν είναι καλή, κύριε.
-Καλά και εσύ που το ξέρεις;
— Διασταυρώσαμε στοιχεία αναφοράς από ιατρικά αρχεία σας από τις προηγούμενες 7 εξετάσεις αίματος σας…
-Φτάνει, αρκετά! Θέλω μια Supreme Pizza! Παίρνω το φάρμακό μου!
— Συγγνώμη, κύριε, αλλά σύμφωνα με τη βάση δεδομένων μας, δεν το λαμβάνετε τακτικά. Το τελευταίο κουτί Lipitor των 30 δισκίων που αγοράσατε από την αλυσίδα φαρμακείων ήταν στις 2 Ιανουαρίου στις 3:26 μ.μ.
– Ναι αλλά πήρα και από άλλα από άλλα φαρμακεία!
— Τα δεδομένα των αγορών σας με πιστωτική κάρτα δεν το αποδεικνύουν.
– Πλήρωσα μετρητά,
— Από τα στοιχεία της τράπεζας δεν φαίνεται να έχετε κάνει ανάληψη μετρητών τώρα τελευταία από τον τραπεζικό σας λογαριασμό.
– Έχω και άλλη πηγή εισοδήματος και πληρώνομαι με μετρητά!
— Το τελευταίο σας εκκαθαριστικό δείχνει ότι δεν έχετε άλλη πηγή εισοδήματος. Δεν θέλουμε να έχετε προβλήματα με την εφορία, κύριε…
– Λυπάμαι αλλά τώρα έχω εκνευριστεί κι δεν θέλω τίποτα πως είναι δυνατόν να έχετε όλες αυτές τις πληροφορίες!
— Συγγνώμη, κύριε, αλλά χρησιμοποιούμε αυτές τις πληροφορίες μόνο για να σας βοηθήσουμε.
– Βοηθήστε με. Έχω βαρεθεί το Google, το Facebook, το Twitter, το WhatsApp, το Instagram! Θα μετακομίσω σε ένα απομακρυσμένο νησί χωρίς internet, καλωδιακή ή κινητά τηλέφωνα!
— Καταλαβαίνω, κύριε, αλλά πρέπει πρώτα να ανανεώσετε το διαβατήριό σας γιατί έληξε πριν από 5 μήνες…

Εργατικά Ασφαλιστικά

Τηλεργασία διακινούμενων εργαζομένων εντός Ε.Ε./Ε.Ο.Χ./Ελβετίας την περίοδο μεταξύ 1ης Ιουλίου 2022 και 30ής Ιουνίου 2023 και από την 1η Ιουλίου 2023 και μετά – Συντονισμός Συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης ΕΕ  Η εγκύκλιος    →Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 33/2024
 
Επέκταση της υπηρεσίας τροποποίησης ασφάλισης για έμμισθους δικηγόρους, μισθωτούς μηχανικούς και υγειονομικούς σε πρόσωπα μη υπαγόμενα για τον κλάδο ασθενείας στον ΕΟΠΥΥ

myTEKA: Νέα εφαρμογή για πρόσβαση στον ατομικό λογαριασμό
 
Πότε πληρώνονται οι συντάξεις Οκτωβρίου
 

Τα νέα της ΑΑΔΕ

Οργανισμός ΑΑΔΕ – Τροποποίηση της Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020  Η εγκύκλιος    →Δ.ΟΡΓ.Α 1103663 ΕΞ 17-09-2024

ΑΑΔΕ – Στο 93,55% οι επιστροφές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων
 
 

Κλαδικά

ΟΕΕ Ιονίων Νήσων: Ερωτήματα για την εφαρμογή του άρθ. 17 του ν. 27/1975 σχετικά με τη Δήλωση Φόρου Πλοίων Β’ κατηγορίας
 
Δίκτυο Συνεργασίας και Παρέμβασης Λογιστών-Φοροτεχνικών: Όχι στη διάλυση της ενότητας του κλάδου

ΣτΕΔΕΕ -Α.Π.

ΣτΕ 848/2024 Μη υποβολή εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ, παραγραφή, κοινοποίηση πράξης νομικού προσώπου σε πρόσωπο αγνώστου διαμονής

ΣτΕ 185/2024 Συνταγματική η εισφορά στα υπερκέρδη παραγωγών ενέργειας
 
ΣτΕ 529/2023 Ανάκτηση ενίσχυσης επενδυτικής δαπάνης (δημιουργία αφορολόγητου αποθεματικού) βάσει του ν. 2601/1998 για τις χρήσεις 2003 και 2004

ΣτΕ 1278/2023 Μη επιβολή χαρτοσήμου σε συμβάσεις έντοκων χρηματικών δανείων και τρεχούμενων δοσοληπτικών λογαριασμών που έχουν ως αιτία έντοκη δανειακή σύμβαση (αφορά 2014)
 
ΣτΕ 186/2024 Συνταγματική η εισφορά στα υπερκέρδη παραγωγών ενέργειας

ΣτΕ 1282/2023 Παραγραφή ανάκτησης παράνομων ενισχύσεων με μορφή αφορολόγητων αποθεματικών του ν. 3220/2004
 
Υπόθεση C-439/23 Πρόσληψη εργαζομένου ορισμένου χρόνου ως εργαζομένου αορίστου χρόνου – Προσδιορισμός της προϋπηρεσίας – Μη συνυπολογισμός των περιόδων απασχόλησης που συμπληρώθηκαν στο πλαίσιο συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου οι οποίες συνήφθησαν πριν από τη λήξη της προθεσμίας για τη μεταφορά της οδηγίας 1999/70 στην εσωτερική έννομη τάξη – Άμεση εφαρμογή στα μελλοντικά αποτελέσματα κατάστασης η οποία γεννήθηκε υπό το κράτος του προγενέστερου κανόνα

Υπόθεση C-501/23Κέντρο κύριων συμφερόντων φυσικού προσώπου ασκούντος ανεξάρτητη επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα – Έννοια του όρου “τόπος της κύριας επιχειρηματικής δραστηριότητας” – Έννοια του όρου “εγκατάσταση” – Πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου ανώνυμης εταιρίας
 
ΔΕΕ και πλατφόρμες κράτησης καταλυμάτων: Οι ρήτρες καλύτερης τιμής ενέχουν τον κίνδυνο να εκτοπίσουν τις μικρές και τις νεοεισερχόμενες πλατφόρμες
 

Λοιπά ενδιαφέροντα

Νέο νομοσχέδιο στη Βουλή για την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης και την χρήσης τεχνητής νοημοσύνης
 
ΥΠΕΚΑ: Έως τον Δεκέμβριο η διόρθωση στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων
 
ΟΠΕΚΕΠΕ: Αρχίζει η υποβολή αιτήσεων μεταβίβασης δικαιωμάτων βασικής εισοδηματικής στήριξης
 
Ερώτηση στη Βουλή για την προστασία δανειοληπτών, εγγυητών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων από πλειστηριασμούς

Προηγμένος Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΜμΕ: Δέκατη απόφαση έγκρισης αποτελεσμάτων
 
ΟΕΕ: Προσωρινός πίνακας επιτυχόντων της Δράσης επαγγελματικής ενδυνάμωσης ανέργων χαμηλών εκπαιδευτικών προσόντων σε θύλακες ανεργίας

«Σπίτι μου ΙΙ»: Περαιτέρω διευκολύνσεις για όσους υποβάλουν αίτηση συμμετοχής
 
Αυτόματη εγγραφή στον Προσωπικό Ιατρό εάν δεν γίνει η εγγραφή από τους πολίτες έως 1η Ιουνίου 2025

Η επιβολή του τέλους κρουαζιέρας – Μειωμένα ποσά ανάλογα με την περίοδο
 
«Σπίτι μου ΙΙ»: Διεύρυνση εισοδηματικών και ηλικιακών κριτηρίων – Νέο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών

Φορολογικές και όχι μόνο αποφάσεις (εκτός από αυτές που αναλύθηκαν ανωτέρω)

  Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης: Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης, προσδιορισμός και είσπραξη

  • Με την απόφαση αυτή καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης (Π.Σ.Α.) του άρθρου 14 του ν. 5122/2024 (Α’ 108), καθώς και κάθε διαδικαστικής λεπτομέρειας για τον προσδιορισμό και την είσπραξη της συνεισφοράς αυτής.
    Υπόχρεοι για την υποβολή δήλωσης Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης είναι νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας, καθώς και μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπών εταιρειών στην Ελλάδα, των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 προέρχονται από τις εξής οικονομικές δραστηριότητες, κατά ομάδα NACE:
    α) 05.1 εξόρυξη λιθάνθρακα,
    β) 05.2 εξόρυξη λιγνίτη,
    γ) 06.1 άντληση αργού πετρελαίου,
    δ) 06.2 άντληση φυσικού αερίου,
    ε) 19.1 παραγωγή προϊόντων οπτανθρακοποίησης (κωκοποίησης),
    στ) 19.2 παραγωγή προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Υπόχρεοι για την καταβολή της Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης είναι οι υπόχρεοι του προηγούμενου εδαφίου των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 προέρχονται κατά εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) τουλάχιστον, από τις ανωτέρω οικονομικές δραστηριότητες, κατά ομάδα NACE.

    Προσοχή, η δήλωση για το φορολογικό έτος 2023 υποβάλλεται μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2024. Για φορολογικό έτος που αρχίζει εντός του 2023 και λήγει σε ημερομηνία διαφορετική της 31ης Δεκεμβρίου 2023, η δήλωση υποβάλλεται μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του ένατου (9ου) μήνα από το τέλος του φορολογικού έτους.

    Η απόφαση   → Α.1141/2024

  Clawback: Οι δόσεις και η διαδικασία είσπραξης για τη ρύθμιση 2022

Λοιπές αποφάσεις


 Ενίσχυση πλημμυροπαθών Θεσσαλίας 2023 (17η προκαταβολή) . Η απόφαση  →69745/19-09-2024

 Δημόσιες συμβάσεις – Υπολογισμός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για παραδόσεις αγαθών που έλαβαν χώρα εντός Σεπτεμβρίου 2024 . Η απόφαση  → 72348/20-09-2024

 Προώθηση και εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας: Προϋποθέσεις, διαδικασίες, όροι και όργανα για τη Δράση 2.2.2. . Η απόφαση  → 1698/11-09-2024

 Η διαδικασία μεταβίβασης δικαιωμάτων βασικής εισοδηματικής στήριξης για τη βιωσιμότητα έτους 2024 – Εγκύκλιος ΟΠΕΚΕΠΕ . Η απόφαση  → 55547/16-09-2024

 Απασχόληση σε κρίσιμες περιοχές μακροχρόνιας ανεργίας (ηλικίας 45 ετών και άνω) – Τροποποίηση της 78561/2022 . Η απόφαση  → 44991/18-09-2024

 Εξαίρεση κατηγοριών παροχών υγείας για έλεγχο των δαπανών σε πραγματικό χρόνο από ιδιωτικούς ελεγκτικούς φορείς . Η απόφαση  → ΕΑΛΕ/Γ.Π. 42349/05-09-2024

 Ενίσχυση πληγέντων Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης (πλημμύρα 23ης Αυγούστου 2022) . Η απόφαση  → 68442/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε/Α325/16-09-2024

 Ενίσχυση πληγέντων Θεσσαλίας (πλημμύρες από 4 ως και 30 Σεπτεμβρίου 2023) – Τροποποίηση της 61448/12.08.2024 . Η απόφαση  → 69190/18-09-2024

 Εθνική θεώρηση εισόδου και χορήγηση ή ανανέωση άδειας διαμονής – Επαρκείς πόροι και απαιτούμενο εισόδημα . Η απόφαση  → 225679/04-09-2024

Ταμείο Εγγυοδοσίας Καινοτομίας – Τροποποίηση της 16054/2022  . Η απόφαση  → 117799 ΕΞ 13-08-2024

 Πρόγραμμα Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών – Νέα τροποποίηση της 77602/2021 . Η απόφαση  → 10863/04-09-2024

Ενίσχυση πληγέντων Ηρακλείου, Βοιωτίας και Φθιώτιδας (σεισμοί 18ης Μαΐου και 8ης Ιουνίου 2023)  . Η απόφαση  → 67528/ΔΑΕΦΚ-ΚΕ/Α321/11-09-2024

Καλή συνέχεια σε όλους.

Πηγή