Νέα τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπ. Οικονομικών «ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» με την οποία ρυθμίζονται τα ακόλουθα:

1. Παρατείνεται. για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, η προθεσμία για την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων, που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ενίσχυσης του ν.4399/2016 και παράλληλα, αίρεται η προϋπόθεση υλοποίησης του δέκα τοις εκατό (10%) του επιλέξιμου κόστους της επένδυσης, για τα προαναφερόμενα επενδυτικά σχέδια.

2.  Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη λειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Ειδικότερα:

α. Τροποποιείται το άρθρο 6 του ν. 4949/2022. που αφορά στη\’ υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου για τη βιώσιμη ανάπτυξη και λειτουργία των ναυπηγείων στο καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι για την πραγματοποιούμενη επένδυση εφαρμόζονται τα κίνητρα της ταχείας αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν.4864’2021 από την οριζόμενη ημερομηνία. κατά παρέκκλιση οποιοσδήποτε άλλης διάταξης.

β. Ορίζεται ότι τροποποιήσεις αποκλειστικά ως προς τον φορέα της άδειας λειτουργίας πραγματοποιούνται και πριν τηλ’ έκδοση του διατάγματος του άρθρου 7 του ν. 4949/2022 από τηλ· αρμόδια Διεύθυνση της Περιφέρειας Αττικής, κατόπιν σχετικής αίτησης, χωρίς έλεγχο των δικαιολογητικών που δεν σχετίζονται με τις ανωτέρω τροποποιήσεις.

γ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τηλ’ παραχώρηση του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης ή τμημάτων της ζώλ’ης αιγιαλού έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων καθώς και επί του αναγκαίοι) θαλάσσιου χώρου. Μέχρι την οριστική παραχώρηση του εν λόγω δικαιώματος έμπροσθεν του συνόλου των εγκαταστάσεων. συμπεριλαμβαλομένων και των εγκαταστάσεων στο πρώην ακίνητο ναυπηγείων της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.). καθώς και επί του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου, το ετήσιο αντάλλαγμα
21. υπολογίζεται αναδρομικά από την ημερομηνία μεταβίβασης των ακινήτων στον φορέα της επένδυσης και καταβάλλεται, με βάση την προβλεπόμενη απόφαση. Η απόφαση αυτή είναι δυνατόν να τροποποιείται, με κοινή απόφαση των αρμοδίων οργάνων των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, κατόπιν αιτήματος του φορέα παραχώρησης ώστε να ανταποκρίνεται σε τιμές αγοράς.

δ. Καθορίζεται εκ νέου το χρονικό διάστημα ισχύος της υφιστάμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης των εγκαταστάσεων ή τμημάτων των εγκαταστάσεων των εν λόγω ναυπηγείων. μετά το πέρας του οποίου ο φορέας υλοποίησης τη επένδυσης οφείλει να προβεί στην έκδοση των εγκρίσεων περιβαλλοντικών όρων

ε. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αδειοδότηση λειτουργίας των ναυπηγείων και ειδικά όσον αφορά στην έκδοση του απαιτούμενου πιστοποιητικού πυροπροστασίας.

στ. Ορίζεται ότι για την έκδοση κάθε είδους άδειας στο πλαίσιο λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. εφαρμόζεται το άρθρο 9 του ν.4949/2022 σχετικά με την υπαγωγή αυθαιρέτων στις ρυθμίσεις περί τακτοποίησης και έγκρισης εργασιών κατεδάφισης και δεν απαιτείται η προηγούμενη περαίωση της υπαγωγής των αυθαιρέτων κατασκευών στις ρυθμίσεις του ν.4495/2017, ούτε αντίστοιχα η απόδειξη προηγούμενης καταβολής του σχετικού ενιαίου ειδικού προστίμου.

ζ. Καταργούνται οι παρ. 1 έως 3 του άρθρου 8 του ν. 4664/2020. σχετικά με ειδικά ζητήματα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

3.α. Παρατείνεται. μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, η δυνατότητα των ιδιοκτητών οχημάτων των μνημονευόμενων κατηγοριών (ρυμουλκού μένα τρέιλερ). να υποβάλουν αίτηση για έκδοση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας, συνοδευόμενη από αποδεικτικό καταβολής του προβλεπόμενου υπέρ του Δημοσίου παράβολου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

β. Καθορίζεται η διαδικασία έκδοσης άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας για τα οχήματα που δεν διαθέτουν ειδικά σημειώματα ρυμούλκησης (Ε.Σ.Ρ.).


Προτεινόμενες διατάξεις

Άρθρο 1

Παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων – Αντικατάσταση παρ. 1 και κατάργηση παρ. 2 άρθρου 54 ν. 5079/2023
Στο άρθρο 54 του ν. 5079/2023 (Α’ 215), περί παράτασης ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) η παρ. 2 καταργείται, και οι παρ. 1 και 2 διαμορφώνονται ως εξής:

«1. Η προθεσμία ολοκλήρωσης όσων επενδυτικών σχεδίων έχουν υπαχθεί μετά την 24η Μαΐου 2021 σε καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 (Α’ 117), παρατείνεται για δύο (2) έτη.

2. Καταργείται.».

Άρθρο 2

Ρυθμίσεις για την αδειοδότηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 6 και παρ. 2 άρθρου 11 ν. 4949/2022
1. Στην παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4949/2022 (Α’ 126), περί υπαγωγής στο καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) το δεύτερο εδάφιο αντικαθίσταται, β) προστίθενται δυο τελευταία εδάφια, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Το επενδυτικό σχέδιο για την αξιοποίηση και τη βιώσιμη ανάπτυξη και λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά συνιστά στρατηγική επένδυση ειδικής μορφής, η οποία εντάσσεται αυτοδίκαια στις ρυθμίσεις του ν. 4864/2021 (Α’ 237) και υλοποιείται τηρουμένων των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, για την πραγματοποιούμενη επένδυση εφαρμόζονται τα κίνητρα της ταχείας αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν. 4864/2021, κατά παρέκκλιση οποιοσδήποτε άλλης διάταξης. Η έκδοση οποιοσδήποτε απαιτούμενης άδειας ή έγκρισης για την εκτέλεση έργων, την εγκατάσταση ή λειτουργία της επένδυσης, πραγματοποιείται από τη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου οι αναγκαίες άδειες και εγκρίσεις να εκδίδονται κατά απόλυτη χρονική προτεραιότητα και σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο ως άνω άρθρο. Ειδικά για την έκδοση των οικοδομικών αδειών αρμόδια είναι η Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης (ΚΥΔΟΜ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΚΥΔΟΜ η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.».

2. Στην παρ. 2 του άρθρου 11 του ν. 4949/2022, περί ρύθμισης ειδικότερων ζητημάτων προστίθεται τελευταίο εδάφιο, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Ειδικά για την έκδοση άδειας λειτουργίας, είναι δυνατή η σταδιακή ένταξη σε καθεστώς λειτουργίας τμημάτων της εγκατάστασης κατά το χρονικό διάστημα εκσυγχρονισμού, αναβάθμισης ή κατασκευής, με αντίστοιχη τροποποίηση της άδειας λειτουργίας, όπως αυτή προκύπτει σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται στην παρ. 3 του άρθρου 13 του παρόντος και στην παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 4664/2020 (Α’ 32). Για τον σκοπό αυτόν, ο φορέας υλοποίησης της επένδυσης υποβάλλει σχετική αίτηση σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται κατά την παρ. 1. Η άδεια που εκδίδεται θεωρείται τροποποίηση της αρχικής. Επιτρέπεται και

η έκδοση συνολικής νέας άδειας λειτουργίας μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, εφόσον πληρούνταιοιόροιτου διατάγματος και των αποφάσεων των άρθρων 7 και 8 του παρόντος. Τροποποιήσεις αποκλειστικά ως προς τον φορέα της άδειας λειτουργίας πραγματοποιούνται και πριν από την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 7, εφαρμοζομένου αναλογικά του άρθρου 23 του ν. 3982/2011 (Α’ 143), από την αρμόδια Διεύθυνση Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Γενικής Διεύθυνσης Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κλιματικής Αλλαγής της Περιφέρειας Αττικής, κατόπιν σχετικής αίτησης, χωρίς έλεγχο των δικαιολογητικών που δεν σχετίζονται με τις ανωτέρω τροποποιήσεις.
Άρθρο 3
Παραχώρηση αιγιαλού έμπροσθεν ναυπηγείων Σκαραμαγκά – Μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις – Τροποποίηση άρθρου 13 ν. 4949/2022 -Κατάργηση παρ. 1, 2 και 3 άρθρου 8 ν. 4664/2020

1. Στο άρθρο 13 του ν. 4949/2022 (Α’ 126), περί μεταβατικών διατάξεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) στην παρ. 2 βα) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «παραμένει σε ισχύ τουλάχιστον» αντικαθίστανται από τη λέξη «ισχύει» και προστίθενται οι λέξεις «, και πάντως όχι πέραν των πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος», ββ) προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, γ) στην παρ. 3 γα) αντικαθίσταται το δεύτερο εδάφιο, γβ) προστίθενται στο τέλος τέσσερα νέα εδάφια, δ) προστίθεται παρ. 5, και το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 13

Μεταβατικές διατάξεις

1. Η παραχώρηση του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης ή τμημάτων της ζώνης αιγιαλού της υπ’ αρ. 16301/30.9.1994 απόφασης της Νομάρχη Δυτικής Αττικής (Δ’ 1147), έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς και επί του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου, παραμένει σε ισχύ από την έναρξη ισχύος του παρόντος και μέχρι την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 7 και της απόφασης του άρθρου 8 για την οριστική παραχώρηση του αιγιαλού, της παραλίας και του αναγκαίου θαλασσίου χώρου. Το ίδιο ισχύει και για οποιαδήποτε νεότερη απόφαση καθορισμού ορίων αιγιαλού και θαλάσσιας ζώνης στην περιοχή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ακίνητο της Εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία – ΕΝΑΕ και της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου – ΕΤ.Α.Δ.) που εκδίδεται πριν από την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 7 και της απόφασης του άρθρου 8. Μέχρι την οριστική παραχώρηση του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης ή τμημάτων της ζώνης αιγιαλού έμπροσθεν του συνόλου των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, συμπεριλαμβανομένων και των εγκαταστάσεων στο πρώην ακίνητο ναυπηγείων της ΕΤ.Α.Δ., καθώς και επί του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου, το ετήσιο αντάλλαγμα υπολογίζεται αναδρομικά από την ημερομηνία μεταβίβασης των ακινήτων στον φορέα της επένδυσης και καταβάλλεται, με βάση την υπό στοιχεία 120726/ΕΞ2020/22.10.2020 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων (Β’ 4707). Η απόφαση αυτή είναι δυνατό να τροποποιείται, με κοινή απόφαση των αρμοδίων οργάνων των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, κατόπιν αιτήματος του φορέα παραχώρησης ώστε να ανταποκρίνεται σε τιμές αγοράς. Με την αίτησή του αυτή, ο φορέας παραχώρησης υποβάλλει υποχρεωτικά εκθέσεις δύο (2) ανεξάρτητων εκτιμήσεων της αξίας του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης των παραχωρουμένων επί της ζώνης ή τμημάτων αιγιαλού ανά τετραγωνικό μέτρο, καθώς και του αντίστοιχου θαλάσσιου χώρου. Οι εκτιμήσεις ανατίθενται σε πιστοποιημένους εκτιμητές του μητρώου που τηρείται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αίτημα για τροποποίηση υποβάλλεται εντός τριών (3) μηνών, μετά από κάθε νεότερη απόφαση καθορισμού ορίων αιγιαλού και θαλάσσιας ζώνης στην περιοχή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ιδίως στην περιοχή της εγκατάστασης ανέλκυσης, καθέλκυσης και χερσαίας μεταφοράς υποβρυχίων («shiplift»).

2. Η υφιστάμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση των εγκαταστάσεων ή τμημάτων των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά ισχύει μέχρι την έκδοση της απόφασης του άρθρου 8 και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του συνόλου των έργων, τα οποία εντάσσονται στο πρόγραμμα αξιοποίησης και εκσυγχρονισμού των Ναυπηγείων, και πάντως όχι πέραν των πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Εάν παρέλθουν τα πέντε (5) έτη και δεν εκδοθεί η απόφαση του άρθρου 8, ο φορέας υλοποίησης μεριμνά για την ανανέωση ή έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, κατά τον ν. 4014/2011 (Α’ 209), για το σύνολο των εγκαταστάσεων ή τμηματικά για κάθε δραστηριότητα που έχει προκόψει από τον διαχωρισμό της υπ’ αρ. 120/01/12.7.2001 άδειας λειτουργίας. Η διαπίστωση παραβάσεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας ή της υφιστάμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης σε εγκαταστάσεις που υφίστανται ήδη πριν την απόκτηση της κυριότητας των ακινήτων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον φορέα υλοποίησης της επένδυσης δεν καταλογίζεται στον φορέα. Σε περίπτωση τέτοιας διαπίστωσης, ο φορέας αναλαμβάνει την εκπόνηση ολοκληρωμένου προγράμματος αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημίας και καταθέτει σχετική πρόταση που συνοδεύεται από τεκμηριωμένη τεχνική έκθεση αποκατάστασης περιβαλλοντικής ζημίας στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με την έγκριση των εργασιών αποκατάστασης, ο φορέας υλοποίησης αναλαμβάνει την υποχρέωση έγκαιρης ολοκλήρωσης των εργασιών. Το σχετικό κόστος επιβαρύνει τον αντίστοιχο δικαιοπάροχο του φορέα υλοποίησης της επένδυσης, με βάση το ακίνητο στο οποίο διαπιστώθηκε η ζημία.

3. Η υφιστάμενη άδεια λειτουργίας, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 120/01/12.7.2001 απόφαση της Νομαρχίας Αθηνών για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας (ανανέωση) μετά από μηχανολογικό εκσυγχρονισμό του Ναυπηγείου κατασκευής και επισκευής πλοίων – σκαφών της Α.Ε. «Ελληνικά Ναυπηγεία», εξακολουθεί να ισχύει, ειδικά ως προς τα ναυπηγεία της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (Ε.Τ.Α.Δ. – Α.Ε.). Για τους σκοπούς του παρόντος, εκδίδεται κατόπιν αιτήματος του φορέα υλοποίησης της επένδυσης, διαπιστωτική πράξη η οποία περιλαμβάνει μόνο την εναπομένουσα δυναμικότητα, μετά την έκδοση της υπ’ αρ. 479777/11.6.2021 απόφασης του Περιφερειάρχη Αττικής για το ναυπηγείο της ΕΝΑΕ (ΑΔΑ: 678Θ7Λ7-ΓΓ6), χωρίς να απαιτείται η υποβολή δικαιολογητικών που δεν σχετίζονται με την ανωτέρω πράξη. Η έλλειψη του πιστοποιητικού πυροπροστασίας, καθώς και άλλων προβλεπόμενων δικαιολογητικών που απαιτούνται για την άδεια λειτουργίας, δεν κωλύει την έκδοση της άνω διαπιστωτικής πράξης. Τα ανωτέρω πιστοποιητικά που ελλείπουν εκδίδονται με επιμέλεια του ανωτέρω φορέα ή του ειδικού διαδόχου αυτού εντός ενός (1) έτους από την 31η Ιουλίου 2024. Για την πραγματική έναρξη εργασιών εντός των εγκαταστάσεων, απαιτούνται η προηγούμενη έκδοση πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας, κατά τις κείμενες διατάξεις, ανάλογα με την κατηγορία επικινδυνότητας στην οποία κατατάσσεται η επιχείρηση και η υποβολή του στην αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής. Η προϋπόθεση της ύπαρξης πιστοποιητικού πυροπροστασίας προβλέπεται στην ως άνω διαπιστωτική πράξη και η τήρησή της ελέγχεται από την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής.

4. Το Σχέδιο του άρθρου 7 του παρόντος εντάσσεται στην κατηγορία σχεδίων του άρθρου 8 του ν. 4447/2016 (A’ 241). Κατά τα λοιπά, εφαρμόζεται ο ν. 4447/2016, ιδίως για την εφαρμογή του σχεδίου.

5. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, μέχρι την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 7 και της απόφασης του άρθρου 8, για την έκδοση κάθε είδους άδειας στο πλαίσιο λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ισχύει το άρθρο 9 και δεν απαιτείται η προηγούμενη περαίωση της υπαγωγής των αυθαιρέτων κτισμάτων, κατασκευών και χρήσεων που βρίσκονται εντός της έκτασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά σύμφωνα με τον ν. 4495/2017 (Α’ 167), ούτε αντίστοιχα η απόδειξη προηγούμενης καταβολής του σχετικού ενιαίου ειδικού προστίμου.».

2. Οι παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 8 του ν. 4664/2020 (Α’ 32), περί ειδικότερων ζητημάτων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καταργούνται.

Άρθρο 4
Κυκλοφορία οχημάτων κατηγορίας «Ο1» και «Ο2» – Τροποποίηση άρθρου 69 ν. 5108/2024

Στο άρθρο 69 του ν. 5108/2024 (Α’65), περί χορήγησης στοιχείων κυκλοφορίας σε οχήματα «Ο1» και «Ο2», τα οποία διαθέτουν ειδικά σημειώματα ρυμούλκησης (Ε.Σ.Ρ.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο διαγράφονται οι λέξεις «(Ε.Σ.Ρ.) που έχουν εκδοθεί μέχρι την 29η Δεκεμβρίου 2023», β) οι παρ. 1 και 4 αντικαθίστανται, γ) στην παρ. 3 διαγράφονται οι λέξεις «των τεσσάρων (4) μηνών», και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων το άρθρο 69 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 69

Ρυθμίσεις για τη χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας σε οχήματα κατηγορίας 01 και 02 (ρυμουλκούμενα τρέίλερ), τα οποία διαθέτουν Ειδικά Σημειώματα Ρυμούλκησης

1. Για τα οχήματα κατηγορίας 01 και 02, συμπεριλαμβανομένων και των ειδικής χρήσης -ειδικού σκοπού μη μεταφοράς εμπορευμάτων, τα οποία τέθηκαν σε κυκλοφορία με Ειδικά Σημειώματα Ρυμούλκησης (Ε.Σ.Ρ.) που εκδόθηκαν σύμφωνα με την υπ’ αρ. 16823/8.6.1978 απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνιών (Β’ 524), δύναται, έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, να υποβληθεί αίτηση προς την αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας για την έκδοση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2805/7.1.2021 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 99), η οποία συνοδεύεται από το Ε.Σ.Ρ. του οχήματος, τα λοιπά προβλεπόμενα δικαιολογητικά και παράβολο υπέρ του Δημοσίου, ύψους διακοσίων (200) ευρώ. Η αίτηση υποβάλλεται από τον ιδιοκτήτη, χωρίς να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία του. Το παράβολο αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού και αποδίδεται στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδου «1450189001». Ο αϊτών προμηθεύεταιτο παράβολο ηλεκτρονικά μέσω της εφαρμογής «e-παράβολο».

2. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργείται η παρ. 2 του άρθρου 81 του ν. 5039/2023 (Α1 83) περί της διαδικασίας έγκρισης τύπου συγκεκριμένων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας 01 και 02.

3. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας της παρ. 1, καταργείται η ισχύς των Ε.Σ.Ρ. και επιβάλλονται οι κυρώσεις των άρθρων 88 και 90 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57).

4. α) Για τα οχήματα κατηγορίας 01 και 02 της παρ. 9 του άρθρου 3 της υπ’ αρ. 2805/7.1.2021 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Α’ 2805), τα οποία δεν διαθέτουν Ε.Σ.Ρ. και ήταν ήδη στην κατοχή και ιδιοκτησία του ενδιαφερομένου, πριν από την 30ή.6.2022, δύναται να υποβληθεί αίτηση εντός της αποκλειστικής προθεσμίας της παρ. 1, στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας, για την έκδοση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας, με τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά και το παράβολο της παρ. 1. Ειδικά για τα οχήματα κατηγορίας 02 προσκομίζεται επιπροσθέτως τεχνική μελέτη αντοχής του φορέα, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κεφαλαίου Δ’ της υπό στοιχεία ΣΤ-29900/10.12.1977 απόφασης του Υπουργού Συγκοινωνιών (Β1 1318), η οποία περιλαμβάνει τουλάχιστον τα τεχνικά στοιχεία που αναφέρονται στο Παράρτημα II της υπ’ αρ. 2805/7.1.2021 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

β) Για τα οχήματα κατηγορίας 01 και 02 ειδικής χρήσης – ειδικού σκοπού μη μεταφοράς εμπορευμάτων, τα οποία ήταν ήδη στην κατοχή και ιδιοκτησία του ενδιαφερομένου πριν από την 18η.6.2015, δύναται να υποβληθεί αίτηση εντός της αποκλειστικής προθεσμίας της παρ. 1, στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας, για την έκδοση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας, με καταβολή του παράβολου της παρ. 1 καί με εφαρμογή του άρθρου 7 της υπ’ αρ. 80255/4693/19/15.1.2020 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 61), εξαιρουμένων των υποπαρ. Η’ έως 1δ’ της παρ. 2 και της υποπαρ. αα’ της παρ. 5 της απόφασης αυτής.

5. Η ισχύς της παρ. 1 αρχίζει έναν (1) μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.».


Αιτιολογική έκθεση

Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης

1.      Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Άρθρο 1: Αντιμετωπίζεται η αδυναμία αρκετών επενδυτών να υλοποιήσουν εγκαίρως το δέκα τοις εκατό (10%) του επιλέξιμου κόστους της επένδυσης και τις άλλες προϋποθέσεις που ορίζονταν στην υφιστάμενη διάταξη με την παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης όσων επενδυτικών σχεδίων έχουν υπαχθεί μετά την 24η Μαϊού 2021 σε καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 (Α’ 117). Αίρεται με αυτόν τον τρόπο η αδικία που υπήρχε με δεδομένο ότι η κατά δύο έτη παράταση είχε δοθεί μόνο στα έργα που είχαν υπαχθεί πριν από την 24η Μαΐου 2021 στο καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 (Α’ 117).

Άρθρα 2 και 3: Με τον ν. 4949/2022 (Α’ 126) καθιερώθηκε σύγχρονο ολοκληρωμένο πλαίσιο για τον εκσυγχρονισμό και την αξιοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Στο πλαίσιο αυτό τέθηκε σειρά μεταβατικών προβλέψεων, ώστε να αντιμετωπισθούν επιμέρους ζητήματα κατά την προσωρινή επαναλειτουργία των ναυπηγείων, μέχρι την ολοκλήρωση του νέου πλαισίου, το οποίο προβλέπει την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων και κοινών υπουργικών αποφάσεων. Προκειμένου να μπορέσει το υφιστάμενο πλαίσιο να ανταποκριθεί πιο αποτελεσματικά στις προκλήσεις και στα πολύπλοκα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επαναλειτουργία των ναυπηγείων, επέρχονται αλλαγές, ειδικότερα στον τομέα των αδειοδοτήσεων, μέσω της εξέλιξης του επενδυτικού σχεδίου στα Ναυπηγεία. Στο ίδιο πλαίσιο ρυθμίζεται το καθεστώς της παραχώρησης του αιγιαλού έμπροσθεν των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, με σκοπό να επιλυθούν ταχύτερα τα προβλήματα που αναφύονται στη συγκεκριμένη έκταση. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αντανακλούν τον όλως εξαιρετικό και στρατηγικό χαρακτήρα της επένδυσης στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, λόγω και της ιδιαίτερης σύνδεσης που αυτή ήδη έχει και μπορεί να αναπτύξει περαιτέρω με την εθνική άμυνα της χώρας.

Αρθρο 4: Παρατείνεται έως το τέλος του έτους 2024 η ισχύς της παρ. 1 του άρθρου 69 του ν. 5108/2024 (Α’ 65). Επιπλέον, ρυθμίζονται θέματα ταξινόμησης οχημάτων κατηγορίας ΟΙ και 02 συμπεριλαμβανομένων και των ειδικής χρήσης – ειδικού σκοπού μη μεταφοράς εμπορευμάτων κατηγορίας ΟΙ και 02 που δεν διαθέτουν Ειδικό Σημείωμα Ρυμούλκησης (Ε.Σ.Ρ.) έως το τέλος του έτους 2024.

Πηγή