Τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο “Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 (πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων) – Ορισμός αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903 (Κανονισμός για τη διαλειτουργική Ευρώπη) – Ηλεκτρονική εφαρμογή “my street” -Ρυθμίσεις για την προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης” με την οποία προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. Παρατείνεται. για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, η προθεσμία εξέτασης των αιτήσεων εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών ενώπιον της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής.
2. Ορίζεται ότι. για το μνημονευόμενο χρονικό διάστημα, ο τόκος με τον οποίο επιβαρύνονται οφειλές που έχουν υπαχθεί στις αναφερόμενες περιπτώσεις ρυθμίσεων του ν .4152/2013 (έχουν βεβαιωθεί στις Δ.Ο.Υ.. τα Ελεγκτικά Κέντρα και τα Τελωνεία). παραμένει αμετάβλητος στην τιμή που είχε διαμορφωθεί την 31η-03-2024.
3. Επεκτείνεται και στο έτος 2025. η πρόβλεψη του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 σχετικά με την απαλλαγή από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. για ακίνητα που βρίσκονται στις οριζόμενες Περιφερειακές Ενότητες. Επίσης, παρατείνεται κατά ένα (1) έτος η ισχύς της προαπαιτούμενης για τη χορήγηση της απαλλαγής, αίτησης, για τις οριζόμενες περιπτώσεις.
4. Τροποποιούνται – συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν.4951/2022 σχετικά με τους λειτουργικούς περιορισμούς που επιβάλλονται σε σταθμούς ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού -Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) και ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
α. Καθορίζονται οι κυρώσεις μη συμμόρφωσης στις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης που επιβάλλονται στους κατόχους συγκεκριμένης ισχύος σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και αυτοπαραγωγούς. οι οποίοι δεν’ έχουν’ τηρήσει την τιθέμενη προθεσμία συμμόρφωσης. Η εν λόγω χρέωση επιβάλλεται μηνιαίως ανά παραχθείσα μεγαβατώρα ενέργειας για την προβλεπόμενη περίοδο, καθορίζεται σύμφωνα με τον προβλεπόμενο τρόπο υπολογισμού και προσαυξάνεται ανά μήνα καθυστέρησης συμμόρφωσης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Τα ποσά που προκύπτουν ως χρεώσεις από την εφαρμογή των κυρώσεων υπολογίζονται και παρακρατούνται ή χρεώνονται στους κατόχους των σταθμών από τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών’ Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.) Α.Ε. και αποτελούν, κατά περίπτωση, έσοδο ή πίστωση του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων’ του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.
-Ορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες ο αρμόδιος Διαχειριστής απενεργοποιεί τη σύνδεση των κατόχων σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και την ενεργοποιεί εκ νέου εφόσον πληρούνται οι τιθέμενες προϋποθέσεις, εντός των οριζόμενων ημερομηνιών’ και προθεσμιών.
-Παρέχεται η δυνατότητα στον αρμόδιο Διαχειριστή να απέχει από την εφαρμογή του μέτρου της αποσύνδεσης στις οριζόμενες περιπτώσεις.
-Προσαρμόζονται, κατ’ αναλογία με τα ανωτέρω, οι προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με τις κυρώσεις μη συμμόρφωσης στις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης όσον αφορά στις μνημονευόμενες κατηγορίες σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, καταργείται το μέτρο της επιστροφής του 25% των’ εσόδων που οι συγκεκριμένες μονάδες Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. οι οποίες δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους, είχαν’ λάβει από τις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας πριν τη λήψη του μέτρου της αποσύνδεσης αυτών από το Δίκτυο ή το Σύστημα.
β. Ορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες οι αρμόδιοι διαχειριστές Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και Δικτύων Διανομής απαλλάσσονται από την ευθύνη έναντι των κατόχων των μνημονευόμενων Σταθμών’ παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας όσον αφορά σε περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για τη μη εγχεόμενη ή μη απορροφώμενη ενέργεια από τους σταθμούς τους καθώς και για τη θετική και αποθετική ζημία που υφίστανται οι Παραγωγοί λόγω εφαρμογής των εντολών περιορισμού έγχυσης, κατά τα προαναφερόμενα.
Προβλέπεται η υποβολή, στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. από τους Διαχειριστές του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας και του Ε.Σ.Μ.Η.Ε.. περιοδικών εκθέσεων με πληροφορίες και δεδομένα για τις Εντολές Περιορισμών’ Έγχυσης.
Προτεινόμενες διατάξεις
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ με τίτλο
«Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 (πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων) – Ορισμός αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903 (Κανονισμός για τη διαλειτουργική Ευρώπη) – Ηλεκτρονική εφαρμογή “my street” -Ρυθμίσεις για την προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης»
Άρθρο 1
Λειτουργία Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης φορολογικών Διαφορών – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 16 ν. 4714/2020
Στην παρ. 6 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α’ 148), περί της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «έως τις 31 Οκτωβρίου 2024 και τα πρακτικά εξώδικης επίλυσης εκδίδονται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έως την 31η Ιουλίου 2025 καιτα πρακτικά εξώδικης επίλυσης εκδίδονται έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2025», β) στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2024,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «μέχρι την 31η Ιουλίου 2025» και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«6. Η εξέταση των αιτήσεων εξώδικης επίλυσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 31η Ιουλίου 2025 και τα πρακτικά εξώδικης επίλυσης εκδίδονται έως την 30η Σεπτεμβρίου 2025 ημερομηνία, κατά την οποία λήγει η θητεία του Γενικού Προϊσταμένου, των μελών των Τμημάτων της Επιτροπής και των Γραμματέων. Αιτήσεις που δεν εξετάστηκαν μέχρι την 31η Ιουλίου 2025, θεωρείται ότι απορρίφθηκαν σιωπηρά. Για όσο διάστημα η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον των Επιτροπών, η δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικράτειας ή του αρμοδίου τακτικού διοικητικού δικαστηρίου αναστέλλεται και η υπόθεση διαγράφεται από το πινάκιο με πράξη του Προέδρου του δικαστηρίου. Η αναστολή δεν καταλαμβάνει την προσωρινή δικαστική προστασία.».
Άρθρο 2
Περιορισμός τόκου ρυθμιζόμενων οφειλών – Τροποποίηση περ. 3Α υποπαρ. Α2 παρ. Α άρθρου πρώτου ν. 4152/2013
Στην περ. 3Α της υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’ 107), περί διατάξεων για την πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι λέξεις «έως την 31η Μαρτίου 2025» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έως την 31η Μαρτίου 2026» και η περ. 3Α διαμορφώνεται ως εξής:
«3Α. Από την 1η Απριλίου 2024 έως την 31η Μαρτίου 2026, ο τόκος των υποπερ. α), β) και γ) της περ. 3, όπως είχε διαμορφωθεί την 31η Μαρτίου 2024, παραμένει αμετάβλητος.».
Άρθρο 3
Απαλλαγή από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 4223/2013 και άρθρου 35 ν. 5135/2024
1. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 7Α του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 (Α’ 287), περί απαλλαγών από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), οι λέξεις «2021, 2022, 2023 και 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «2021, 2022, 2023, 2024 και 2025» και η παρ. 7Α διαμορφώνεται ως εξής:
«7Α. Ειδικά για τα έτη 2021, 2022, 2023, 2024 και 2025 απαλλάσσονται τα ακίνητα, τα οποία ευρίσκονται εντός του οικισμού Αναργύρων του Δήμου Αμυνταίου της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, όπως αυτός έχει οριοθετηθεί με την υπ’ αρ. 4012/86/25.9.1986 απόφαση του Νομάρχη Φλώρινας (Δ’ 1109) και ο οποίος έχει κηρυχθεί σε αναγκαστική απαλλοτρίωση με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΜΕΒΟ/19831/338/15.4.2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Δ’ 190). Τα ακίνητα αυτά απεικονίζονται και περιγράφονται στον από Ιούλιο 2018 κτηματολογικό πίνακα του εν λόγω οικισμού και στο από Φεβρουάριο 2018 Κτηματολογικό Διάγραμμα, όπως αυτά εξειδικεύονται στην ανωτέρω απόφαση απαλλοτρίωσης. Η ίδια απαλλαγή ισχύει και για τα ακίνητα που βρίσκονται εντός των ακόλουθων οικισμών, οι οποίοι είναι πολεοδομικά ανενεργοί βάσει του από 5.12.2002 π.δ. (Δ’ 1075): Κοινότητας Πεπονιάς, κοινότητας Πολύλακκου, οικισμού Αξιοκάστρου και οικισμού Κλήματος της κοινότητας Αξιοκάστρου, οικισμού Τραπεζίτσας και οικισμού Πανάρετης της κοινότητας Τραπεζίτσας και κοινότητας Πυλωρίου του Δήμου Βοίου της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, καθώς και βάσει της υπ’ αρ. 9439/3335/6.4.2000 απόφασης μεταφοράς των ακόλουθων κοινοτήτων και οικισμών (Δ’ 238): Κοινότητας Καλαμιτσίου, οικισμού Καλοχίου και οικισμού Μεσόλακκου της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών.».
2. Στο άρθρο 3 του ν. 4223/2013, περί απαλλαγών από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 7Δ, αα) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «2021, 2022, 2023 και 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «2021, 2022, 2023, 2024 και 2025» και αβ) στο δεύτερο εδάφιο η φράση «και για τα τρία (3) επόμενα έτη» αντικαθίσταται από τη φράση «και για τα τέσσερα (4) επόμενα έτη», β) στην παρ. 7Ε, βα) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «2021, 2022, 2023 και 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «2021, 2022, 2023, 2024 και 2025» και ββ) στο δεύτερο εδάφιο η φράση «και για τα τρία (3) επόμενα έτη» αντικαθίσταται από τη φράση «και για τα τέσσερα (4) επόμενα έτη», και οι παρ. 7Δ και 7Ε διαμορφώνονται ως εξής:
«7Δ. Ειδικά για τα έτη 2021, 2022, 2023, 2024 και 2025 απαλλάσσονται τα κτίσματα μετά του αναλογούντος οικοπέδου, που ευρίσκονται σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίαςτης Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, των Περιφερειακών Ενοτήτων Γρεβενών και Κοζάνης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεός Ελλάδας που επλήγησαν από τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με τις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/ Α325/11.3.2021 (Β’ 964) και Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./9028/Α325/17.5.2021 (Β’ 2094) κοινές υπουργικές αποφάσεις, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι Δελτίου Επανελέγχου ή Έκθεσης Αυτοψίας, σύμφωνα με τα οποία το κτίριο έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνο ή ακατάλληλο για χρήση, ή Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτηρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που εκδίδονται έως τις 28.2.2022, και κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά. Για τη χορήγηση της απαλλαγής υποβάλλεται αίτηση για το έτος 2021 στη φορολογική Διοίκηση από τον δικαιούχο αυτής, η οποία ισχύει και για τα τέσσερα (4) επόμενα έτη.
7Ε. Ειδικά για τα έτη 2021, 2022, 2023, 2024 και 2025 απαλλάσσονται τα κτίσματα μετά του αναλογούντος οικοπέδου, που ευρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τους σεισμούς που εκδηλώθηκαν την 24η Ιουλίου 2021 και την 27η Σεπτεμβρίου 2021 στην Κρήτη, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./16446/Α325/7.10.2021 (Β’ 4646) κοινή υπουργική απόφαση, όπως τροποποιήθηκε με τις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.φ.Κ.-Κ.Ε/οικ. 18135/Α325/13.10.2021 (Β’ 4740) και Δ.Α.Ε.Φ.Κ-Κ.Ε./18450/Α325 (Β’ 4882/21.10.2021) κοινές υπουργικές αποφάσεις, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι Δελτίου Επανελέγχου ή Έκθεσης Αυτοψίας, σύμφωνα με τα οποία το κτίριο έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνο ή ακατάλληλο για χρήση, ή Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που εκδίδονται έως την 30ή.6.2022, και κατά τον κρίσιμο χρόνο η κυριότητα ή τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα στο ακίνητο ανήκουν στον υπόχρεο σε φόρο για τα έτη αυτά. Για τη χορήγηση της απαλλαγής υποβάλλεται αίτηση για το έτος 2021 στη φορολογική Διοίκηση από τον δικαιούχο αυτής, η οποία ισχύει και για τα τέσσερα (4)επόμενα έτη.»
3. Στην παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 5135/2024 (Α’ 147), περί της απαλλαγής από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) ακινήτων που βρίσκονται στους Δήμους Μαντουδίου -Λίμνης-Αγίας Άννας και Ιστιαίας-Αιδηψού, οι λέξεις «το έτος 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τα έτη 2024 και 2025», και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Η απαλλαγή από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων του τελευταίου εδαφίου της παρ. 7Β του άρθρου 3 του ν. 4223/2013, επεκτείνεται και για τα έτη 2024 και 2025.».
Άρθρο 4
Κυρώσεις μη συμμόρφωσης στις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας καιτηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης, με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη των τετρακοσίων κιλοβάτ – Αντικατάσταση παρ. 4 και προσθήκη παρ. 5 έως 9 στο άρθρο 9Α ν.4951/2022
Στο άρθρο 9Α του ν. 4951/2022 (Α’ 129), περί εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας kol τηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), α) η παρ. 4 αντικαθίσταται, β) προστίθενται παρ. 5 έως 9, και οι παρ. 4 έως 9 διαμορφώνονται ως εξής:
«4. Στο πλαίσιο του παρόντος, οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. υποβάλλουν στον αρμόδιο Διαχειριστή, εντός οκτώ (8) μηνών από τη γνωστοποίηση των ανωτέρω απαιτήσεων σε αυτούς, υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης. Σε διαφορετική περίπτωση, επιβάλλονται κυρώσεις στους κατόχους των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., αρχικά ως χρεώσεις σύμφωνα με τις παρ. 5 έως 7, και, σε περίπτωση παρατεταμένης μη συμμόρφωσης, ως αποσύνδεση από το Δίκτυο, σύμφωνα με την παρ. 8.
Για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW), που ενεργοποιούνται από τη δημοσίευση του παρόντος, απαιτείται η προηγούμενη εγκατάσταση των εν λόγω συστημάτων τηλεποπτείας και ελέγχου.
5. Στους κατόχους σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW) και μικρότερη ή ίση του ενός μεγαβάτ (1 MW) και αυτοπαραγωγούς με ισχύ μεγαλύτερη των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW), οι οποίοι δεν έχουν τηρήσει την προθεσμία συμμόρφωσης της παρ. 4, επιβάλλεται μηνιαίως χρέωση ανά παραχθείσα μεγαβατώρα ενέργειας για περίοδο που αρχίζει από τη δημοσίευση του παρόντος και έως την υποβολή της δήλωσης συμμόρφωσης της παρ. 4. Η χρέωση υπολογίζεται ως η συνολική εγχεόμενη παραγωγή (σε MWh) επί μια μοναδιαία χρέωση (σε €/MWh), ως εξής:
α) για τους σταθμούς Α.Π.Ε. καί Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εν ισχύ σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης του ν. 4414/2016 (Α’ 149) ή με σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας του άρθρου 12 του ν. 3468/2006 (Α’ 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας προ του ν. 3468/2006, ως μοναδιαία χρέωση εφαρμόζεται ένα ποσοστό της Τιμής Αναφοράς της Σύμβασης που έχει συναφθεί με τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.),
β) για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. χωρίς σύμβαση εν ισχύ με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. ως μοναδιαία χρέωση εφαρμόζεται ένα ποσοστό της Ειδικής Τιμής Αγοράς (Ε.Τ.Α.) του μήνα στον οποίο αναφέρεται η κύρωση βάσει της υπό στοιχεία ΑΠΕΗΛ/Α/ΦΙ/οικ.187480/7.12.2016 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Μεθοδολογία υπολογισμού της ειδικής τιμής αγοράς τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης, κριτήρια και περιορισμοί χορήγησης της προσαύξησης ανάπτυξης ετοιμότητας συμμετοχής στην αγορά και διαδικασία χορήγησής της, καθώς και διαδικασία απομείωσης της λειτουργικής ενίσχυσης για τους σταθμούς που έχουν λάβει επενδυτική ενίσχυση κατ’ εφαρμογή των άρθρων 3, 5 και 6 του Ν. 4414/2016» (Β’ 3955).
Η χρέωση υπολογίζεται ως το γινόμενο ενός ποσοστού (π) της Τιμής Αναφοράς ή Ε.Τ.Α. και της παραχθείσας ενέργειας για την εξεταζόμενη χρονική περίοδο:
Χρέωση = π X Τιμή Αναφοράς (ή Ε.Τ.Α.) X παραχθείσα ενέργεια.
6. Το ποσοστό (π) της Τιμής Αναφοράς και της Ε.Τ.Α. της παρ. 5 προσαυξάνεται ανά μήνα καθυστέρησης συμμόρφωσης με την προθεσμία της παρ. 4, με βάση την κατηγορία του σταθμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ως εξής:
α) πέντε τοις εκατό (5%) για σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ, από εξακόσια κιλοβάτ (600 kW), έως και ένα μεγαβάτ (1 MW), των οποίων η σύνδεση ενεργοποιήθηκε μετά από την 4η.7.2019,
β) τρία τοις εκατό (3%) για σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ, από τετρακόσια κιλοβάτ (400 kW), έως και εξακόσια κιλοβάτ (600 kW), των οποίων η σύνδεση ενεργοποιήθηκε μετά από την 4η.7.2019,
γ) δύο κόμμα πέντε τοις εκατό (2,5%) για σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ, από τετρακόσια κιλοβάτ (400 kW), έως και ένα μεγαβάτ (1 Μ W), των οποίων η σύνδεση ενεργοποιήθηκε πριν από την 4η.7.2019.
Το ποσοστό δεν δύναται σε καμία έκτων περ. α), β) και γ), να υπερβαίνει το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), ανεξαρτήτως των μηνών καθυστέρησης συμμόρφωσης με την προθεσμία της παρ. 4.
7. α) Τα ποσά που αντιστοιχούν στη χρέωση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για τα οποία βρίσκεται εν ισχύ Σύμβαση με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., υπολογίζονται και παρακρατούνται από αυτόν και αποτελούν έσοδο του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου. Για την υλοποίηση των υπολογισμών, ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.) υποστηρίζει τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. με όλα τα απαραίτητα δεδομένα, ιδίως σχετικά με την ενημέρωση για το σύνολο των σταθμών που δεν έχουν τηρήσει τις προθεσμίες συμμόρφωσης της παρ. 4, η οποία συνοδεύεται από τη συνολική εγχυθείσα ενέργεια για το διάστημα που αφορά η χρέωση.
Ο Κώδικας Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π (Β’ 2307/2018) δύναται να τροποποιείται για την εφαρμογή της παρούσας.
β) Τα ποσά που αντιστοιχούν στη χρέωση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για τα οποία δεν βρίσκεται εν ισχύ Σύμβαση με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., υπολογίζονται και χρεώνονται στους κατόχους των σταθμών από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και διατίθενται ως πίστωση στον Υπολογαρίασμό Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου. Η μη καταβολή των ανωτέρω ποσών από τους υπόχρεους συνεπάγεται την απενεργοποίηση της σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή σε διάστημα ενός (1) μήνα από την ημερομηνία που τα ποσά καθίστανται ληξιπρόθεσμα. Ο αρμόδιος Διαχειριστής επανασυνδέει τους σταθμούς σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών από την ημερομηνία γνωστοποίησης σε αυτόν, από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., ότι έχουν καταβληθεί τα οφειλόμενα ποσά.
8. Εάν οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. δεν υποβάλουν στον αρμόδιο, κατά περίπτωση Διαχειριστή, υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης ή δεν τηρούν τις απαιτήσεις ελεγξιμότητας της παρ. 6 του άρθρου 10Β, εντός του χρόνου που ορίζεται στους Πίνακες 1 και 2 της παρ. 9, για σταθμούς ισχύος από τετρακόσια κιλοβάτ (400 kW) έως και ένα μεγαβάτ (1 MW), και της παρ. 6 του άρθρου 10Β, για σταθμούς ισχύος άνω του ένα μεγαβάτ (1 MW), ο αντίστοιχος Διαχειριστής απενεργοποιεί τη σύνδεση της εγκατάστασής τους με το Δίκτυο ή το Σύστημα, λόγω αποκλειστικής υπαιτιότητας του παραγωγού ή αυτοκαταναλωτή, μέχρι να επιβεβαιώσει τη συμμόρφωση με την απαίτηση. Ο αρμόδιος Διαχειριστής επανασυνδέει τους σταθμούς σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών από την ημερομηνία επιβεβαίωσης της υποβολής δήλωσης συμμόρφωσης.
9. Το μέτρο της αποσύνδεσης εφαρμόζεται και σε περίπτωση υποβολής υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης, εφόσον διαπιστωθεί σε δοκιμές πιστοποίησης και ελέγχου που πραγματοποιούνται από τον αρμόδιο Διαχειριστή η αδυναμία συμμόρφωσης με τις εντολές περιορισμού που λαμβάνει ο σταθμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., από τον ίδιο ή μέσω του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησής του ή απευθείας, σε περίπτωση απευθείας συμμετοχής στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. Οι δοκιμές πιστοποίησης και ελέγχου πραγματοποιούνται από τον αρμόδιο Διαχειριστή εντός διαστήματος που εκκινεί από την ημερομηνία υποβολής της υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης και δεν ξεπερνά τους δύο (2) μήνες μετά από την τιθέμενη στην παρούσα απώτατη ημερομηνία αποσύνδεσης του σταθμού.
Πίνακας 1: Χρονικό περιθώριο σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 600 kW έως και 1 MW πριν από την αποσύνδεση από το Δίκτυο.
Ημερομηνία ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμού παραγωγής |
Προθεσμία για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης από τη θέση σε ισχύ του παρόντος πριν από την αποσύνδεση |
Πριν από την 4η.7.2019 |
Δώδεκα (12) μήνες |
Από 4.7.2019 έως 30.6.2021 |
Τρεις (3) μήνες |
Από 1.7.2021 έως 31.12.2022 |
Τέσσερις (4) μήνες |
Από 1.1.2023 έως 28.2.2025 |
Πέντε (5) μήνες |
Πίνακας 2: Χρονικό περιθώριο σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW) και μέχρι μικρότερης ή ίσης των εξακοσίων κιλοβάτ (600 kW), πριν από την αποσύνδεση από το Δίκτυο.
Ημερομηνία ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμού παραγωγής |
Προθεσμία για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης από τη θέση σε ισχύ του παρόντος πριν από την αποσύνδεση |
Πριν από την 4η.7.2019 |
Δώδεκα (12) μήνες |
Από 4.7.2019 έως 31.3.2021 |
Έξι (6) μήνες |
Από 1.4.2021 έως 31.12.2021 |
Επτά (7) μήνες |
Από 1.1.2022 έως 31.8.2022 |
Οκτώ (8) μήνες |
Από 1.9.2022 έως 31.3.2023 |
Εννέα (9) μήνες |
Από 1.4.2023 έως 31.12.2023 |
Δέκα (10) μήνες |
Από 1.1.2024 έως 28.2.2025 |
Ένδεκα(11) μήνες |
Ο αρμόδιος Διαχειριστής δύναται να απέχει από την εφαρμογή του μέτρου της αποσύνδεσης, αν διαπιστώσει, με δοκιμές και ελέγχους που πραγματοποιεί, ότι ο σταθμός έχει τη δυνατότητα να ακολουθεί τις εντολές περιορισμού που λαμβάνει μέσω του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησής του.».
Άρθρο 5
Κυρώσεις μη συμμόρφωσης στις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας καιτηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 10Β ν. 4951/2022
Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 10Β του ν. 4951/2022 (Α’ 129), περί μεταβατικών διατάξεων μέχρι τον καθορισμό πλαισίου περιορισμών παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), αντικαθίσταται και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«6. Οι σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και σταθμοί αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ή ομάδες σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ή Ιδιωτικά Δίκτυα ΜΤ, με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη από ένα μεγαβάτ (1 MW), καθώς και οι Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης που τους εκπροσωπούν στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές για τον περιορισμό της ισχύος που εγχέουν μετά από εντολή του Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. ή του αρμόδιου Διαχειριστή Δικτύου. Σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη από ένα (1) MW που κατά την 1η Μάιου 2024 δεν διαθέτουν τέτοιες υποδομές, προβαίνουν με δαπάνες του παραγωγού στην εγκατάστασή τους, εντός οκτώ (8) μηνών από την 1η Μαΐου 2024. Αν αυτή η εγκατάσταση δεν υλοποιηθεί, εντός του ως άνω χρονικού διαστήματος, εφαρμόζονται οι κυρώσεις της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10Α, και έως την έκδοση της απόφασης αυτής, η παρ. 8 του άρθρου 9Α.».
Άρθρο 6
Απαλλαγή ευθύνης διαχειριστών για περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου – Προσθήκη άρθρου 10Γ στον ν. 4951/2022
Στον ν. 4951/2022 (Α’ 129) προστίθεται άρθρο 10Γ ως εξής:
«Άρθρο 10Γ
Απαλλαγή ευθύνης διαχειριστών για περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου
1. Οι αρμόδιοι διαχειριστές Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.) και Δικτύων Διανομής δεν ευθύνονται έναντι των κατόχων σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας ή Υβριδικών Σταθμών ή Σταθμών των παρ. 11Α και 11Β του άρθρου 10 του ν. 4685/2020 (Α’ 92) και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. ή τον αρμόδιο Διαχειριστή Δικτύου, σύμφωνα με τα άρθρα 10 έως 10Β, και επιβάλλονται σε αυτούς αποκλειστικά σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, οι οποίες μπορούν να συντρέχουν: α) για λόγους διατήρησης των αναγκαίων εφεδρειών ή για άλλους λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου ή β) εξαιτίας τοπικής συμφόρησης.
2. Ομοίως, οι αρμόδιοι διαχειριστές δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για τη θετική και την αποθετική ζημία που υφίστανται οι Παραγωγοί, λόγω εφαρμογής των εντολών της παρ. 1, για την περίοδο που οι σταθμοί των εν λόγω Παραγωγών δεν διαθέτουν την τεχνική δυνατότητα να λαμβάνουν Εντολές Περιορισμού Έγχυσης από: α) τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε., ή τον αρμόδιο Διαχειριστή Δικτύου, β) τους Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης που τους εκπροσωπούν στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, για όσο χρόνο διαρκεί η προθεσμία του άρθρου 9Α, καθώς και μετά την εκπνοή αυτής, σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με το ίδιο άρθρο.
3. Ομοίως, οι αρμόδιοι διαχειριστές Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και Δικτύων Διανομής δεν ευθύνονται έναντι των κατόχων σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή των παραγωγών των ομάδων Μονάδων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή των ιδιωτικών δικτύων μέσης τάσης και δεν καταβάλλουν αποζημίωση: α) για την ενέργεια που δεν εγχέεται λόγω εντολών περιορισμού έγχυσης του άρθρου 10Β, καθώς και β) για τη θετική και αποθετική ζημία που υφίστανται οι Παραγωγοί λόγω εφαρμογής των εντολών της παρούσας.
4. Οι παρ. 1 έως 3 δεν θίγουν δικαιώματα που απορρέουν από την παρ. 7 του άρθρου 13 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (L 158).
5. Οι Διαχειριστές του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας και του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. υποβάλλουν έκαστος στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) περιοδικώς αιτιολογημένη έκθεση με πληροφορίες και δεδομένα για τις Εντολές Περιορισμών Έγχυσης των παρ. 1 έως 3. Με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. καθορίζεται η συχνότητα υποβολής της αιτιολογημένης έκθεσης του πρώτου εδαφίου, καθώς και το ακριβές περιεχόμενο αυτής.».
Α. Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Αντιμετωπίζεται η ανάγκη παροχής επιπλέον χρόνου για την ολοκλήρωση της εξέτασης των αιτήσεων εξώδικης επίλυσης, καθώς και της έκδοσης των σχετικών πρακτικών επίλυσης από την Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών.
Άρθρο 2: Αποτρέπεται η επιπλέον επιβάρυνση των φορολογούμενων με τόκους για τις οφειλές τους που έχουν εντάξει σε ρύθμιση.
Άρθρο 3: Παρατείνεται και για το έτος 2025, η απαλλαγή των κατοίκων περιοχών που επλήγησαν από θεομηνίες ή βρίσκονται υπό ειδικά καθεστώτα από την καταβολή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.φ.Ι.Α.).
Άρθρα 4 και 5: Επιδιώκεται η εξασφάλιση της ευστάθειας στο Σύστημα και το Δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, και σκοπείται η ενίσχυση της συμμόρφωσης των κατόχων σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού-Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) με τις εντολές περιορισμού έγχυσης που λαμβάνουν από τους διαχειριστές Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.) και Δικτύων Διανομής.
Άρθρο 6: Επιδιώκεται η διασφάλιση της ορθής εφαρμογής του ήδη ισχύοντος ευρωπαϊκού πλαισίου για τους περιορισμούς έγχυσης ενέργειας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, με διαφανή και αντικειμενικά κριτήρια.
2. Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Για ένα χρονικό διάστημα περίπου τριών (3) μηνών οι εργασίες της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών είχαν στην πράξη ανασταλεί δεδομένου ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα που υποστηρίζει τη λειτουργία της Επιτροπής αυτής είχε τεθεί εκτός λειτουργίας, λόγω σοβαρών τεχνικών προβλημάτων. Η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας αποκαταστάθηκε στις 13.3.2025 και ως εκ τούτου κρίνεται αναγκαία η παράταση του χρόνου λειτουργίας της, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες επίλυσης διαφορών που είχαν εκκινήσει ενώπιον της.
Άρθρο 2: Η μη παράταση του περιορισμού του τόκου ρυθμιζόμενων οφειλών θα δυσχεράνει αισθητά τη δυνατότητα των φορολογουμένων να αποπληρώσουν την πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.
Άρθρο 3: Χωρίς την επέκταση της απαλλαγής για ένα (1) έτος, υπάρχει ο κίνδυνος να επιβαρυνθούν με ΕΝ.Φ.Ι.Α. και οι κάτοχοι ιδιοκτησιών σε περιοχές στις οποίες σημειώθηκαν μεγάλες φυσικές καταστροφές ή έχουν κηρυχθεί σε αναγκαστική απαλλοτρίωση ή έχει αποφασιστεί η μεταφορά του οικισμού.
Άρθρα 4 και 5: Υπάρχει ανάγκη διασφάλισης ότι στις περιόδους που είναι αναγκαίος ο περιορισμός της έγχυσης από τους σταθμούς Α.Π.Ε. θα συμμετέχουν, κατά το μέτρο που τους αναλογεί, όλοι οι σταθμοί που είτε συνδέονται στο Ελληνικό Δίκτυο Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Δ.Δ.Η.Ε.), είτε στο Ε.Σ.Μ.Η.Ε., ενώ επίσης τροποποιούνται οι κυρώσεις για την εγκατάσταση συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης σε Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Σταθμούς Αποθήκευσης άνω του ενός μεγαβάτ (1 MW), ώστε να διασφαλίζεται η συνοχή του πλαισίου κυρώσεων.
Άρθρο 6: Λόγω των περιορισμών παραγωγής των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., οι οποίοι επέρχονται κυρίως εξαιτίας τοπικής συμφόρησης δικτύων ή για λόγους διατήρησης ισοζυγίου παραγωγής ζήτησης, με σκοπό να διατηρηθεί η ασφαλής λειτουργία των συστημάτων και των δικτύων που διαχειρίζονται οι διαχειριστές Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και Δικτύων Διανομής, είναι αναγκαία η ρύθμιση του πλαισίου με βάση το οποίο θα κρίνεται η ύπαρξη ή μη ευθύνης των διαχειριστών, προκειμένου να αποφευχθούν πιθανές αμφισβητήσεις και διενέξεις.