Τροπολογία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τον τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας» με την οποία ρυθμίζονται τα ακόλουθα :
Προτεινόμενες διατάξεις
Άρθρο 1
Διαδικασία υπαγωγής δημοσίων συμβάσεων αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας σε συντελεστή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας
1. Σε δημόσιες συμβάσεις του Υπουργείου Υγείας και των εποπτευόμενων αυτού φορέων, που αφορούν σε προμήθεια προϊόντων ιατρικού εξοπλισμού, συσκευών, βοηθημάτων και προστατευτικού εξοπλισμού που προορίζονται για χρήση στην ιατρική περίθαλψη, καθώς και φαρμάκων και φαρμακευτικών προϊόντων, που χρησιμοποιούνται για ιατρικούς σκοπούς, των οποίων η χρηματική αξία υπερβαίνει το ποσό του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), η αναφορά στην προκήρυξη περί υπαγωγής του αντικειμένου της σύμβασης σε συντελεστή Φ.Π.Α. μικρότερο του είκοσι τέσσερα τοις εκατό (24%) επιτρέπεται μόνο μετά από υποβολή ερωτήματος στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
Προς τον σκοπό αυτό, η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας των περ. 1α) και 1β) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), πριν από την ανάρτηση της προκήρυξης του διαγωνισμού στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων, απευθύνουν έγγραφο ερώτημα προς την Α.Α.Δ.Ε. Η Α.Α.Δ.Ε. υποχρεούται να απαντήσει εγγράφως εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών. Αν η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου παρέλθει άπρακτη, η προκήρυξη δημοσιεύεται και η σύμβαση καταρτίζεται με τον μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. που προσδιόρισε η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας.
2. α). Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, δύναται να ορίζονται και άλλα αγαθά ή υπηρεσίες υγειονομικού χαρακτήρα για τα οποία εφαρμόζεται η παρ. 1.
β) Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. ορίζονται η διαδικασία υποβολής του ερωτήματος της παρ. 1, ο τύπος της χορηγούμενης από την Α.Α.Δ.Ε. απάντησης, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
3. Για δημόσιες συμβάσεις της παρ. 1, η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση των οποίων έχει ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η φορολογική διοίκηση δεν δύναται να αντιτάξει προς τον ανάδοχο, διαφορετικό συντελεστή Φ.Π.Α. από εκείνον που αναφέρεται ρητά σε αυτές, αν το σχέδιο της προς υπογραφή σύμβασης έχει διέλθει του σταδίου του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Άρθρο 2
Υλοποίηση προγράμματος για τη διενέργεια εκκρεμών χειρουργικών επεμβάσεων και άλλων επεμβατικών πράξεων που διενεργούνται πέραν του τακτικού ωραρίου λειτουργίας των νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας
1. Στο πλαίσιο του έργου «Οργανωτικές και λοιπές παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της διενέργειας των εκκρεμών επεμβάσεων της λίστας χειρουργείων» (Δράση: «Οργανωτικές μεταρρυθμίσεις στο σύστημα Υγείας – κωδικός Δράσης 16756), του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0., που χρηματοδοτείται σύμφωνα με το «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0.», με αρμόδιο υπουργείο το Υπουργείο Υγείας, καταβάλλεται αποζημίωση, για τη διενέργεια των εκκρεμών χειρουργικών επεμβάσεων και άλλων επεμβατικών πράξεων σε ασθενείς «ωφελούμενους», οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, για διάστημα άνω των τεσσάρων (4) μηνών.
2. Για τις ανάγκες του έργου, ορίζονται φορείς υλοποίησης η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) και ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.).
3. Η αμοιβή, που αφορά στην αποζημίωση συμμετοχής των ιατρικών ομάδων των νοσοκομείων Ε.Σ.Υ. και του Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου, που συμμετέχουν στη διενέργεια των εκκρεμών χειρουργικών επεμβάσεων και άλλων επεμβατικών πράξεων της παρ. 1, υπολογίζεται από την Ε.Κ.Α.Π.Υ., πιστώνεται στα νοσοκομεία για λογαριασμό των δικαιούχων, ιατρονοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού, και παρακολουθείται προϋπολογιστικά και απολογιστικά ανά κατηγορία. Η αποζημίωση του πρώτου εδαφίου καταβάλλεται με τη μορφή επιχορήγησης στον αντίστοιχο φορέα υλοποίησης του έργου.
Ο φορέας υλοποίησης, για τις ανάγκες του έργου, δύναται να συμβάλλεται, μετά από σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, με ιδιωτικές δομές διενέργειας χειρουργικών πράξεων (Νοσοκομεία ή Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας). Η αποζημίωση καταβάλλεται με τη μορφή επιχορήγησης στον αντίστοιχο φορέα υλοποίησης και πιστώνεται στις συμμετέχουσες ιδιωτικές δομές διενέργειας των πράξεων.
4. Οι φορείς υλοποίησης ως εκτελούντες την επεξεργασία για λογαριασμό του Υπουργείου Υγείας, διασφαλίζουν την προστασία των δικαιωμάτων των προσώπων, της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, καθορίζονται, τηρουμένων των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων, το ύψος της αποζημίωσης, οι φορείς που συμμετέχουν στη διενέργεια των ιατρικών πράξεων ανά φορέα υλοποίησης και ο τρόπος επιλογής τους, οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια για τη χορήγηση της αποζημίωσης, οι ωφελούμενοι, οι δικαιούχοι, τα κριτήρια επιλεξιμότητας και η χρονική διάρκεια του προγράμματος, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την υλοποίηση, οι απαραίτητες διαλειτουργικότητες, το ύψος, ο τρόπος και η διαδικασία πληρωμής των δικαιούχων, το κόστος των πράξεων, κάθε τεχνικό ή άλλο αναγκαίο ζήτημα σχετικά με τη διαχείριση, παρακολούθηση, χρηματοδότηση, υλοποίηση, λειτουργία και εκτέλεση του προγράμματος, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 3
Χορήγηση σύνταξης λόγω αναπηρίας από κοινή νόσο – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 11Α ν. 4387/2016
1. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 11Α του ν. 4387/2016 (Α’ 85), περί σύνταξης λόγω αναπηρίας από κοινή νόσο, διαγράφονται οι λέξεις «έχουν διακόψει με οποιονδήποτε τρόπο την υπακτέα στην ασφάλιση εργασία, απασχόληση ή ιδιότητά τους και» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Οι ασφαλισμένοι του e-Ε.Φ.Κ.Α. δικαιούνται κύρια σύνταξη λόγω αναπηρίας από κοινή νόσο για όσο χρονικό διάστημα πιστοποιούνται, ως άτομα με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%), στο οποίο περιλαμβάνεται και η τυχόν προσαύξηση σύμφωνα με την παρ.
2, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει σε κλάδο κύριας ασφάλισης:
α) τουλάχιστον δεκαπέντε (15) έτη ή τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες (4.500) ημέρες ασφάλισης, ή β) τουλάχιστον πέντε (5) έτη ή χίλιες πεντακόσιες (1.500) ημέρες ασφάλισης, εκ των οποίων τουλάχιστον δύο (2) έτη ή εξακόσιες (600) ημέρες ασφάλισης εντός των τελευταίων πέντε (5) ετών πριν από την ημερομηνία έναρξης της αναπηρίας ή πριν από το έτος έναρξης της αναπηρίας. Αν κατά τη διάρκεια των πέντε (5) αυτών ετών ο ασφαλισμένος έχει επιδοτηθεί για ασθένεια ή ανεργία ή έχει συνταξιοδοτηθεί, η περίοδος των πέντε (5) ετών επεκτείνεται για ίσο χρόνο με αυτόν της επιδότησης ή συνταξιοδότησης, ή
γ) τουλάχιστον ένα (1) έτος ή τριακόσιες (300) ημέρες ασφάλισης και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό πρώτο (21ο) έτος της ηλικίας. Οι ανωτέρω τριακόσιες (300) ημέρες ασφάλισης αυξάνονται προοδευτικά σε χίλιες πεντακόσιες (1.500) ημέρες ασφάλισης με την προσθήκη εκατόν είκοσι (120) ημερών ασφάλισης για κάθε έτος ηλικίας πέραν του εικοστού πρώτου (21ου) μέχρι τη συμπλήρωση του τριακοστού πρώτου (31ου).».
2. Η παρ. 1 ισχύει από 1ης.1.2024. Αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί από 1ης.1.2024 μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος και έχουν απορριφθεί λόγω μη προηγούμενης διακοπής της ασφαλιστέας απασχόλησης, επανυποβάλλονται εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος και οι συνέπειές τους ανατρέχουν στον χρόνο υποβολής της αρχικής αίτησης.
Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2024
Α. Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
1. Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται η ανάγκη ορισμού συγκεκριμένης διαδικασίας για την υπαγωγή των δημόσιων συμβάσεων που αφορούν σε αντικείμενα του Υπουργείου Υγείας σε συντελεστές Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), μικρότερους του είκοσι τέσσερα τοις εκατό (24%), προς τον σκοπό ταυτόχρονης διασφάλισης των δημοσίων εσόδων αλλά και των αντισυμβαλλομένων.
Άρθρο 2: Με την προτεινόμενη διάταξη, στο πλαίσιο του έργου «Οργανωτικές και λοιπές παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της διενέργειας των εκκρεμών επεμβάσεων της λίστας χειρουργείων» (Δράση: «Οργανωτικές μεταρρυθμίσεις στο σύστημα Υγείας – κωδικός Δράσης 16756), του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0., που χρηματοδοτείται σύμφωνα με το «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0.», αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας, προβλέπεται η καταβολή αποζημίωσης για τη διενέργεια χειρουργικών επεμβάσεων και άλλων επεμβατικών πράξεων, που υλοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 2889/2001 (Α’ 37), ή συναφών αυτών, που προκύπτουν, κατόπιν νεότερης κλινικής εκτίμησης και αφορούν σε ασθενείς (ωφελούμενους) εγγεγραμμένους στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων ή στις προγενέστερες Λίστες Χειρουργείων, που διαμορφώνονται σύμφωνα με το άρθρο 58 του ν. 4368/2016 (Α’21), στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) της χώρας και του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης (ΓΝΘ) «Παπαγεωργίου». Η προτεινόμενη ρύθμιση συμβάλλει στη διενέργεια και επιτάχυνση των εκκρεμών χειρουργικών επεμβάσεων και άλλων επεμβατικών πράξεων σε ασθενείς «ωφελούμενους», εγγεγραμμένους στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, οι οποίες εκκρεμούν για χρονικό διάστημα άνω των τεσσάρων (4) μηνών.
Ταυτόχρονα, προσδιορίζονται ως φορείς υλοποίησης η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ) και ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) και ρυθμίζεται η διαδικασία υπολογισμού της αμοιβής, που αφορά στην αποζημίωση συμμετοχής των ιατρικών ομάδων των Νοσοκομείων ΕΣΥ και του ΓΝΘ Παπαγεωργίου, που συμμετέχουν στη διενέργεια των εκκρεμών χειρουργικών επεμβάσεων και άλλων επεμβατικών πράξεων και προβλέπεται ότι η αμοιβή αυτή πιστώνεται στα Νοσοκομεία προέλευσης για λογαριασμό των δικαιούχων και παρακολουθείται προϋπολογιστικά και απολογιστικά ανά κατηγορία. Δικαιούχοι της αμοιβής είναι το ιατρονοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό των ως άνω ιατρικών ομάδων. Τα ανωτέρω ποσά καταβάλλονται με τη μορφή επιχορήγησης στον αντίστοιχο φορέα υλοποίησης.
Η διάταξη ρυθμίζει και την περίπτωση της αποζημίωσης των χειρουργικών πράξεων που διενεργούνται σε ιδιωτικές δομές, η οποία καταβάλλεται με τη μορφή επιχορήγησης στον αντίστοιχο Φορέα Υλοποίησης και πιστώνεται στις συμμετέχουσες ιδιωτικές δομές διενέργειας των πράξεων (νοσοκομεία ή Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας). Οι ιδιωτικές δομές συμβάλλονται με τον αντίστοιχο φορέα υλοποίησης για τις ανάγκες του έργου, μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Επιπλέον με τη διάταξη ρυθμίζεται ο τρόπος κάλυψης της δαπάνης, η οποία έχει προϋπολογισθεί, και αφορά στις υπηρεσίες παραμετροποίησης των πληροφοριακών συστημάτων του ΕΟΠΥΥ (ΟΠΣ, εΔΑΠΥ, ΚΜΕΣ, ΕΟΠΥΥ.Νεΐ, κ.α.) και εφαρμογές που έχουν αναπτυχθεί για την υποστήριξη του έργου.
Τέλος, παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Υγείας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, να καθορίζουν, τηρουμένων των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων, το ύψος της αποζημίωσης, τους φορείς που συμμετέχουν στη διενέργεια των ιατρικών πράξεων ανά φορέα υλοποίησης και τον τρόπο επιλογής τους, τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια για τη χορήγηση της αποζημίωσης, τους ωφελούμενους, τους δικαιούχους, τα κριτήρια επιλεξιμότητας και τη χρονική διάρκεια του προγράμματος, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την υλοποίηση, τις απαραίτητες διαλειτουργικότητες, το ύψος, τον τρόπο και τη διαδικασία πληρωμής των δικαιούχων, το κόστος των πράξεων, κάθε τεχνικό ή άλλο αναγκαίο ζήτημα σχετικά με τη διαχείριση, παρακολούθηση, χρηματοδότηση, υλοποίηση, λειτουργία και εκτέλεση του προγράμματος, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 3: Με την προτεινόμενη ρύθμιση τροποποιούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης σύνταξης λόγω αναπηρίας από κοινή νόσο, με στόχο την εναρμόνισή τους με το νέο νομοθετικό πλαίσιο απασχόλησης συνταξιούχων λόγω αναπηρίας (άρθρο 20 του ν. 4387/2016 (Α’85), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 114 του ν. 5078/2023 (Α’211), που προωθεί την επανένταξη των ατόμων με αναπηρία στην αγορά εργασίας. Παράλληλα, θεσπίζεται η αναδρομικότητα της ρύθμισης, ώστε να εναρμονιστεί χρονικά με την έναρξη ισχύος του ως άνω νέου νομοθετικού πλαισίου.
2. Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1: Η υπαγωγή των δημοσίων συμβάσεων με αντικείμενα της αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας σε ορισμένο συντελεστή Φ.Π.Α. αποτελεί απόφαση με σημαντικές οικονομικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις και το Δημόσιο και πρέπει να λαμβάνεται μέσω διαδικασίας που εγγυάται την ασφάλεια δικαίου.
Άρθρο 2: Η αξιολογούμενη ρύθμιση αποβλέπει στην επιτάχυνση της υλοποίησης των εκκρεμών χειρουργικών επεμβάσεων και λοιπών επεμβατικών πράξεων, οι οποίες εκκρεμούν για χρονικό διάστημα άνω των τεσσάρων (4) μηνών. Με τη ρύθμιση επιδιώκεται η καλύτερη διαχείριση της ήδη επιβαρυμένης κατάστασης που επικρατεί στο ΕΣΥ, όχι μόνο λόγω της μακράς περιόδου της πανδημίας του κορωνοϊού COVID- 19 αλλά και λόγω των ελλείψεων σε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό και παράλληλα επιδιώκονται η μείωση στις λίστες αναμονής για τακτικά χειρουργεία, η αύξηση των κινήτρων για το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, η βελτίωση σε χρόνο και ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των επιμέρους φορέων του Υπουργείου Υγείας.
Άρθρο 3: Με την υφιστάμενη ρύθμιση, προκειμένου οι δικαιούχοι σύνταξης αναπηρίας από κοινή νόσο να αιτηθούν και να λάβουν σύνταξη, τίθεται ως προϋπόθεση η προηγούμενη διακοπή τυχόν ασφαλιστέας απασχόλησής τους. Και τούτο έρχεται σε δυσαρμονία προς το νέο νομοθετικό πλαίσιο απασχόλησης συνταξιούχων λόγω αναπηρίας (άρθρο 20 του ν. 4387/2016, Α’85), σύμφωνα με το οποίο οι εξ ιδίου δικαιώματος συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ, μεταξύ άλλων, λόγω αναπηρίας, που αναλαμβάνουν υπακτέα σε ασφάλιση απασχόληση, συνεχίζουν κατά τη διάρκεια αυτής να λαμβάνουν το σύνολο της κύριας και επικουρικής σύνταξης που δικαιούνται από τον Φορέα. Για τον λόγο αυτό κρίνεται αναγκαία η τροποποίηση της διάταξης προκειμένου να απαλειφθεί η εν λόγω προϋπόθεση και μάλιστα αναδρομικά από 1.1.2024, προκειμένου να καλυφθούν αιτήματα χορήγησης αναπηρικής σύνταξης, που έχουν υποβληθεί χωρίς προηγούμενη διακοπή της ασφαλιστέας απασχόλησης.
Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;
Άρθρο 1: Τους συμβαλλόμενους σε δημόσιες συμβάσεις με αντικείμενο που εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας.
Άρθρο 2: Τους «ωφελούμενους πολίτες», τα Νοσοκομεία, το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, τις συμμετέχουσες ιδιωτικές δομές διενέργειας ιατρικών πράξεων (Νοσοκομεία ή Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας), το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το Υπουργείο Υγείας καθώς και τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Υγείας ως φορείς υλοποίησης του προγράμματος (ΕΟΠΥΥ, ΕΚΑΠΥ).
Άρθρο 3: Ασφαλισμένους που δικαιούνται σύνταξη αναπηρίας λόγω κοινής νόσου βάσει του άρθρου 11Α του ν. 4387/2016 (Α’ 85), καθώς και όσους δικαιούχους έχουν υποβάλλει σχετική αίτηση συνταξιοδότησης αναπηρίας λόγω κοινής νόσου από 1.1.2024.
Η αναγκαιότητα της αξιολογούμενης ρύθμισης