Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.)
Ιουλιανού 42-46, Τ.Κ. 10434, Αθήνα
Τηλ. 210 82 53 445-446
Φαξ. 210 82 53 446
Email(1): [email protected]
Email(2): [email protected]

Αθήνα, 10 Σεπτεμβρίου 2024

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Υπόμνημα προτάσεων της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΦΕΕ προς την Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και άλλες διατάξεις»

Υπόμνημα προτάσεων κατέθεσαν την Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024, προς την Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, από κοινού η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.), μέσω του Προέδρου της ΠΟΦΕΕ, κ. Βασίλη Καμπάνη, επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και άλλες διατάξεις».

Στην ομιλία του, ο κ. Καμπάνης εξέφρασε τις επιφυλάξεις και τις ανησυχίες, τόσο της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. όσο και τις ΓΣΕΒΕΕ, σχετικά με το νομοσχέδιο «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και άλλες διατάξεις», τονίζοντας ότι η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης υπήρξε ανεπαρκής και διεξήχθη κατά την περίοδο των θερινών διακοπών (9-22 Αυγούστου), κάτι που περιόρισε τον χρόνο ουσιαστικής αξιολόγησης.

Ο κ. Καμπάνης τόνισε ότι το ψηφιακό τέλος αποτελεί απλώς μια ανανέωση του παρωχημένου τέλους χαρτοσήμου, που θεσπίστηκε το 1836, και έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα. Παρά τις διαβεβαιώσεις για τη χαμηλή φορολογική επιβάρυνση, επισήμανε ότι το νέο τέλος δεν συνάδει με τη διακηρυγμένη πολιτική της κυβέρνησης για μείωση των φόρων. Αντίθετα, προστίθεται στις αυξανόμενες επιβαρύνσεις που ήδη αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, ιδίως στο πλαίσιο των συνεχών αυξήσεων του κόστους λειτουργίας τους.

Ειδική αναφορά έγινε στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου, όπου επανέρχεται ουσιαστικά η υποχρέωση καταβολής ενός έμμεσου φόρου στις συνδρομές στα επαγγελματικά επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία. Ο κ. Καμπάνης υπενθύμισε ότι το τέλος χαρτοσήμου δεν επιβαλλόταν μέχρι σήμερα στις εν λόγω συναλλαγές καθώς αυτές ήταν υποκείμενες σε ΦΠΑ (ανεξάρτητα εάν απαλλάσσονταν και ορθά από αυτό) και ως εκ τούτου δεν τους επιβαλλόταν το εν λόγω τέλος που στην προκείμενη αποτελεί έναν δεύτερο έμμεσο φόρο. Με το νομοσχέδιο φαίνεται ότι το τέλος χαρτοσήμου επανέρχεται για τις συνδρομές σε επιμελητήρια και σωματεία. Αυτό το μόνο που θα πετύχει είναι τον περιορισμό της οργανωμένης ελεύθερης συλλογικής έκφρασης. Το μέτρο αυτό ελέγχεται, επίσης, και για τη συνταγματικότητα του. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν θέλει η κυβέρνηση κοινωνικούς συνομιλητές ή όχι; Ο κ. Καμπάνης τόνισε ότι τα σωματεία, οι ενώσεις και οι σύλλογοι αποτελούν οργανώσεις όπου η συμμετοχή είναι εθελοντική ενώ ο σκοπός τους (πολιτιστικός, συνδικαλιστικός, κοινωνικός κλπ) είναι μη κερδοσκοπικός. Αρκετά, μάλιστα, από αυτά λειτουργούν χωρίς να απασχολούν μόνιμο προσωπικό. Τα μέλη τους είναι επιφορτισμένα με τις διοικητικές διαδικασίες για την λειτουργία τους. Με τη εν λόγω ρύθμιση δεν επιβάλλεται μόνο μια επιπρόσθετη επιβάρυνση επί των συνδρομών των μελών τους αλλά και μια ιδιαίτερα βαριά διοικητική διαδικασία που είναι η μηνιαία απόδοση του, η οποία μάλιστα εάν δεν πραγματοποιηθεί εμπροθέσμως, επισύρει ιδιαίτερα υψηλά πρόστιμα. Με άλλα λόγια από την μια μεριά περιορίζονται τα έσοδα με τα οποία καλύπτονται τα στοιχειώδη λειτουργικά κόστη των οργανώσεων αυτών, ενώ από την άλλη αυξάνεται και το κόστος συμμόρφωσης, που για αυτές τις εθελοντικές οργανώσεις είναι δυσανάλογα βαρύ. Συγκεκριμένα για τα πρόστιμα προβλέπεται ότι τόσο η μη υποβολή αρχικής δήλωσης όσο και η τροποποιητική επισύρει διοικητικά πρόστιμα ύψους 100 € ή 250 € που για τις οντότητες αυτές αποτελεί ένα ιδιαίτερα δυσβάσταχτο κόστος.

Με βάση τα προαναφερόμενα θεωρείται αναγκαίο το εν λόγω άρθρο να απαλειφθεί από το νομοσχέδιο, και σε κάθε περίπτωση το ψηφιακό τέλος συναλλαγών να μην ισχύσει για τις καταβαλλόμενες συνδρομές σε επαγγελματικά επιμελητήρια, ενώσεις, συλλόγους και σωματεία.

Επί του άρθρου 7, ο κ. Καμπάνης επεσήμανε ότι το τέλος χαρτοσήμου στις μισθώσεις επαγγελματικών ακινήτων πρέπει να καταργηθεί, καθώς αυξάνει το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, το οποίο έχει ήδη αυξηθεί κατά 35% τα τελευταία χρόνια.

Ως θετικές αξιολογήθηκαν οι προβλέψεις του άρθρου 35 σχετικά με τις επιχειρήσεις που πλήττονται από ακραία καιρικά φαινόμενα, αλλά τόνισε την ανάγκη για ευρύτερη προστασία των επιχειρήσεων αυτών μέσω φορολογικών εξαιρέσεων και μέτρων στήριξης, ενώ πρόσθεσε πως θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για το τι θα γίνει μελλοντικά, όταν αυτές οι επιχειρήσεις ελεγχθούν με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου.

Τελειώνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Καμπάνης αναφέρθηκε στην ανάγκη να εκδοθεί η ΚΥΑ ώστε να εφαρμοσθεί ο νόμος για την ασθένεια των Λογιστών – Φοροτεχνικών, ενώ έκανε και αναφορά στον νόμο 4557/2018: Λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας.

Στη δευτερολογία του ο κ. Καμπάνης, απαντώντας και σε ερωτήσεις που του τέθηκαν από τους Βουλευτές μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, επανέλαβε τη θέση της ΠΟΦΕΕ για τη νομοθέτηση ενός σταθερού χρονικού διαστήματος 5μηνης περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, από 1/2 έως 30/6, με την προϋπόθεση ότι οι δημόσιες υπηρεσίες έχουν ανεβάσει έγκαιρα όλα τα απαιτούμενα στοιχεία. Αναφορά επίσης έκανε και στην πρόταση της ΠΟΦΕΕ για διαφορετικές καταληκτικές ημερομηνίες στις δηλώσεις που θα γίνονται μέσω λογιστών.

Τόνισε ξανά την ανάγκη για την άμεση έκδοση της ΚΥΑ που αφορά την ασθένεια Λογιστή Φοροτεχνικού.

Ανέφερε πως δεν υπήρξε καμία συνεννόηση του Υπουργείου με τους Φορείς σχετικά με την επιβολή του ψηφιακού τέλους συναλλαγής και επισήμανε ότι τα πρόστιμα είναι εξωφρενικά και δυσανάλογα, σε τέτοιο βαθμό που θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Στο θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού, ο κ. Καμπάνης ανέφερε πως η πάγια θέση τόσο της ΠΟΦΕΕ όσο και της ΓΣΕΒΕΕ, είναι να νομοθετηθούν νέες ρυθμίσεις, είτε αυτές θα είναι 24, 48 ή ακόμα 72 δόσεων.

Κλείνοντας, ο κ. Καμπάνης τόνισε πως ο Κλάδος των Λογιστών – Φοροτεχνικών αποτέλεσε πυλώνα στήριξης της οικονομίας μέσω της πανδημίας του COVID-19, και για αυτό η Πολιτεία οφείλει στον Κλάδο μία έμπρακτη αναγνώριση.

Πηγή