Αριθμ. 1301
Καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων υλοποίησης του προγράμματος με τίτλο «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους».
(ΦΕΚ Β 4766/20.8.2024)
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ – ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ – ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ – ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου 15 του ν. 4756/2020 «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» (Α’ 235), όπως αυτό ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 3 του ν. 5107/2024 (Α’ 64),
β) των άρθρων 67 και επόμενων του ν. 4763/2020 «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 254),
γ) του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184),
δ) του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
ε) του ν. 4520/2018 «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) και λοιπές διατάξεις» (Α’ 30),
στ) του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143),
ζ) του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87),
η) του ν. 3607/2007 «Σύσταση και Καταστατικό της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (Η.Δ.Ι.Κ.Α. ΑΕ) και λοιπές ασφαλιστικές και οργανωτικές διατάξεις» (Α’ 245),
θ) του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145),
ι) του άρθρου 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019,
ια) του π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168),
ιβ) του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εσωτερικών» (Α’ 180),
ιγ) του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181),
ιδ) του π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α’ 31),
ιε) του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85),
ιστ) του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91),
ιζ) του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
ιη) του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131) και του π.δ. 2/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2),
ιθ) του π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139),
κ) της υπό στοιχεία 102928/ΕΞ2023/10.07.2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’4441),
κα) της υπ’ αρ. 79/5.1.2024 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη» (Β’ 69),
κβ) της υπ’ αρ. 49744/16.05.2023 κοινής απόφασης των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών «Καθορισμός προδιαγραφών λειτουργίας των Κέντρων Κοινότητας» (Β’ 3322).
2. Την υπ’ αρ. 625/18-7-2024 εισηγητική έκθεση της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
3. Την υπ’ αρ. 351/2-7-2024 (ΑΔΑ: ΨΦΓΗ46Μ9ΗΓ-ΖΝΞ) απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του ΟΠΕΚΑ.
4. Την υπ’ αρ. 515/16-7-2024 (ΑΔΑ: Ρ9ΥΗ46ΝΛ2Α-ΟΓΗ) ανάληψη δέσμευσης πίστωσης για το έτος 2024.
5. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προ-καλείται δαπάνη στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας συνολικού ύψους έως δεκαπέντε εκατομμυρίων ευρώ (15.000.000€), ήτοι έως επτά εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ (7.500.000€) για το οικονομικό έτος 2024, έως έξι εκατομμύρια τριάντα επτά χιλιάδες πεντακόσια ευρώ για το οικονομικό έτος 2025 (6.037.500€) και έως ένα εκατομμύριο τετρακόσιες εξήντα δύο χιλιάδες πεντακόσια ευρώ (1.462.500€) για το έτος 2026, η οποία θα καλυφθεί από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας (Ε.Φ. 1034-202, ΑΛΕ: 2310-506899), αποφασίζουμε:
Τον καθορισμό των όρων και προϋποθέσεων υλοποίησης του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους» ως εξής:
Άρθρο 1
Στόχοι του προγράμματος
1. Το πρόγραμμα «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους» απευθύνεται σε άτομα και οικογένειες που διαβιούν σε συνθήκες έλλειψης στέγης ή επισφαλούς στέγασης και λειτουργεί συμπληρωματικά, στο πλαίσιο εφαρμογής δημόσιων πολιτικών καταπολέμησης της έλλειψης αυτής.
2. Γενικό στόχο του προγράμματος αποτελεί η συμβολή στην εξάλειψη του φαινομένου της έλλειψης στέγης.
3. Οι ειδικοί στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται ως εξής:
α. Η άμεση μετάβαση αστέγων σε αυτόνομες μορφές διαβίωσης και η άμεση πρόληψη της έλλειψης στέγης για άτομα που απειλούνται από αυτήν, μέσω της παροχής υπηρεσιών στέγασης και κοινωνικής φροντίδας.
β. Η κινητοποίηση για επανένταξη αστέγων και ατόμων που απειλούνται από έλλειψη στέγης στον κοινωνικό ιστό, μέσω της παροχής υπηρεσιών συμβουλευτικής και εργασιακής επανένταξης.
γ. Από το σύνολο των ενηλίκων ωφελούμενων, οι οποίοι είναι ικανοί για εργασία σύμφωνα με τον Οδηγό Εφαρμογής του προγράμματος, η ένταξη υποχρεωτικά ποσοστού είκοσι τοις εκατό (20%) κατ’ ελάχιστον, ανά εγκεκριμένο, σύμφωνα με το άρθρο 8, σχέδιο σε επιδοτούμενη από το πρόγραμμα εργασία για περίοδο τουλάχιστον τριών (3) μηνών και δέκα τοις εκατό (10%) σε επιδότηση για απόκτηση επαγγελματικών δεξιοτήτων.
δ. Η περαιτέρω ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών όλων των συναρμόδιων φορέων για την αντιμετώπιση της έλλειψης στέγης.
Άρθρο 2
Δικαιούχοι Φορείς
1. Ως Δικαιούχοι Φορείς ορίζονται οι φορείς που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αιτήσεις χρηματοδότησης σχεδίων κατόπιν δημοσίευσης δημόσιας πρόσκλησης για την υποβολή αιτήσεων.
2. Οι Δικαιούχοι Φορείς που μπορούν να υποβάλουν αίτηση χρηματοδότησης σχεδίων μόνοι τους ή συνεργαζόμενοι, είναι οι εξής:
α. Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού με πληθυσμό άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής, διαδημοτικά σχήματα συνεργασίας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού ανεξαρτήτως πληθυσμού και Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού, στους οποίους λειτουργούν δομές των περ. α), γ) και δ) του άρθρου 3, ανεξαρτήτως πληθυσμού.
β. Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, εποπτευόμενα από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
γ. Τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας και τα οποία δραστηριοποιούνται στην πρόληψη, αντιμετώπιση, θεραπεία και κοινωνική επανένταξη των εξαρτώμενων ατόμων από ναρκωτικά, αλκοόλ, τυχερά παίγνια και κάθε άλλου είδους εξαρτήσεις.
3. Ο Δικαιούχος Φορέας συμπράττει υποχρεωτικά, για τους σκοπούς υλοποίησης του σχεδίου με Διαχειριστή Φορέα της παρ. 4 του παρόντος, συνυποβάλλοντας με αυτόν την αίτηση χρηματοδότησης της παρ. 1 του παρόντος. Από την υποχρεωτική σύμπραξη με Διαχειριστή Φορέα εξαιρούνται οι Δικαιούχοι Φορείς της περ. γ της παρ. 2 του παρόντος, για τους οποίους η σύμπραξη με Διαχειριστή Φορέα είναι δυνητική.
4. Ως Διαχειριστής Φορέας μπορεί να συμμετέχει στην υλοποίηση σχεδίου:
Α) Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου του κατά τόπον αρμόδιου για το εκάστοτε σχέδιο Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού ή
Β) Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, πιστοποιημένο από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, σύμφωνα με τον ν. 2646/1998 (Α’ 236), που δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών που άπτονται της εφαρμογής της παρούσας.
Ο Διαχειριστής Φορέας λαμβάνει τη χρηματοδότηση του σχεδίου, η οποία καταβάλλεται σε αυτόν από την Διαχειριστική Αρχή, προβαίνει στην πληρωμή όλων των προβλεπόμενων στον προϋπολογισμό δαπανών για την υλοποίησή του και διασφαλίζει την απρόσκοπτη παροχή των υπηρεσιών του προγράμματος προς τους ωφελούμενους σε συνεργασία με τον Δικαιούχο Φορέα στο πλαίσιο της Ομάδας Έργου, καθώς και την διοικητική και οικονομική υποστήριξη του σχεδίου.
5. Τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου της περ. β της παρ. 4 του παρόντος, έχουν τη δυνατότητα να συμπράττουν με την ιδιότητα του Διαχειριστή Φορέα σε έως τρία (3) σχέδια στην ίδια Περιφέρεια και σε έως τέσσερα (4) σχέδια πανελλαδικά για κάθε πρόσκληση υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης.
6. Ο Δικαιούχος Φορέας διατηρεί την αποκλειστική αρμοδιότητα για την ένταξη των ωφελούμενων στο πρόγραμμα με την υποβολή όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών και εκθέσεων προς την Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9 και την ευθύνη της συνολικής υλοποίησης του σχεδίου, συνυπογράφοντας με το Διαχειριστή Φορέα της παρ. 4 του παρόντος όλες τις δαπάνες του έργου.
7. Στις περιπτώσεις διαδημοτικών σχημάτων συνεργασίας της περ. α της παρ. 2 του παρόντος, κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, η οποία συνυπογράφεται από κάθε συμπράττοντα Δικαιούχο Φορέα, δύναται να ορίζεται συντονιστής Δικαιούχος Φορέας. Ο συντονιστής Δικαιούχος Φορέας που ορίζεται με τον τρόπο του προηγούμενου εδαφίου είναι αρμόδιος για το συντονισμό του διαδημοτικού σχήματος κατά την υποβολή αίτησης χρηματοδότησης και κατά την υλοποίηση του σχεδίου, και ιδίως για τη διαβίβαση όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών και εκθέσεων προς την Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9.
8. Ο Δικαιούχος Φορέας ή ο συντονιστής Δικαιούχος Φορέας, σε περίπτωση διαδημοτικού σχήματος συνεργασίας, συγκροτεί Ομάδα Έργου με αρμοδιότητα τον συντονισμό και την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης του σχεδίου. Στην Ομάδα έργου συμμετέχουν κατ’ ελάχιστον:
α. Ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος, όπως ορίζεται με την αίτηση χρηματοδότησης του σχεδίου.
β. Το προσωπικό που απασχολείται για την υλοποίηση του σχεδίου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις περ. 1-3 του Κεφ. Γ της παρ. 1 του άρθρου 7.
γ. Ένας (1) τουλάχιστον εκπρόσωπος από κάθε Δικαιούχο Φορέα, κατά προτίμηση κοινωνικός λειτουργός.
δ. Ένας (1) Εργασιακός σύμβουλος από το κατά τόπον αρμόδιο ΚΠΑ της ΔΥΠΑ.
Στην Ομάδα Έργου δύναται, επιπλέον, να συμμετέχει ή να καλείται κατά περίπτωση, επιστημονικό προσωπικό από τις δομές της παρ. 1 του άρθρου 3, καθώς και από άλλους φορείς που εμπλέκονται στην υλοποίηση του σχεδίου.
Άρθρο 3
Ωφελούμενοι
1. Ωφελούμενοι του προγράμματος ορίζονται οι ακόλουθες κατηγορίες:
α. Οικογένειες και άτομα που φιλοξενούνται σε Ξενώνες Μεταβατικής Φιλοξενίας Αστέγων και Υπνωτήρια.
β. Οικογένειες και άτομα που έχουν καταγραφεί από τις Κοινωνικές Υπηρεσίες των Δήμων ως άστεγοι που διαβιούν στο δρόμο ή σε ακατάλληλα καταλύματα ή σε επισφαλείς συνθήκες στέγασης.
Επισφαλείς συνθήκες στέγασης για τους σκοπούς της παρούσας, συνιστούν ιδίως, η διαμονή υπό απειλή έξωσης, η διαμονή σε καθεστώς παράτυπης ενοικίασης ή παραχώρησης, η διαμονή στην οικογενειακή εστία υπό την απειλή βίας ή αναγκαστικής απομάκρυνσης, η προσωρινή διαμονή σε συγγενείς ή φίλους από ανάγκη ευάλωτων οικογενειών και ατόμων, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Τυπολογία για την έλλειψη στέγης και τον αποκλεισμό από την κατοικία (ETHOS).
γ. Γυναίκες που φιλοξενούνται σε Ξενώνες Γυναικών θυμάτων βίας και δεν έχουν πρόσβαση σε κατοικία.
δ. Άτομα που φιλοξενούνται σε Ξενώνες Προσωρινής Φιλοξενίας Μονάδων Κοινωνικής Επανένταξης Πιστοποιημένων Θεραπευτικών Προγραμμάτων Εξαρτημένων Ατόμων Φορέων του ν. 4139/2013 (Α’ 74) και δεν έχουν πρόσβαση σε κατοικία.
ε. Οικογένειες και άτομα που διαβιούν σε δωρεάν παραχωρημένη οικία από φορέα Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143).
2. Για την ένταξη ωφελουμένων της περ. δ της παρ. 1 του παρόντος, καθώς και ωφελούμενων αστέγων των υπόλοιπων κατηγοριών, οι οποίοι έχουν ήδη ενταχθεί σε θεραπευτικά προγράμματα και βρίσκονται σε στάδιο κοινωνικής επανένταξης, σε σχέδια που υποβάλλουν φορείς των περ. α και β της παρ. 2 του άρθρου 2, απαιτείται η προηγούμενη σύναψη συμφωνητικού συνεργασίας μεταξύ του Δικαιούχου Φορέα, του Διαχειριστή Φορέα και του υπεύθυνου για την υλοποίηση των θεραπευτικών προγραμμάτων φορέα, με το οποίο καθορίζεται ιδίως η κατανομή των αρμοδιοτήτων αναφορικά με τις διαδικασίες ένταξης ωφελούμενων στο πρόγραμμα και παροχής υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής στήριξης.
Άρθρο 4
Δικαιολογητικά ένταξης ωφελούμενων στο πρόγραμμα
1. Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται, κατ’ ελάχιστον, για την ένταξη ωφελούμενων στο πρόγραμμα είναι τα εξής:
α. Βεβαίωση διαμονής σε Ξενώνα Μεταβατικής Φιλοξενίας, Υπνωτήριο ή Ξενώνα Γυναικών θυμάτων βίας ή Ξενώνα Προσωρινής Φιλοξενίας Μονάδων Κοινωνικής Επανένταξης Πιστοποιημένων Θεραπευτικών Προγραμμάτων Εξαρτημένων Ατόμων ή σε δωρεάν παραχωρημένη οικία ή βεβαίωση από την Κοινωνική Υπηρεσία ή το Κέντρο Κοινότητας του δήμου ότι ο ωφελούμενος διαβιεί στο δρόμο ή σε ακατάλληλα καταλύματα ή σε επισφαλείς συνθήκες στέγασης.
Ειδικά για την απόδειξη της συνδρομής συνθήκης επισφαλούς στέγασης και της ευαλωτότητας του προτεινόμενου νοικοκυριού συνυποβάλλεται και συνεκτι-μάται κάθε διαθέσιμο στοιχείο, δικαιολογητικό ή εύρημα της κοινωνικής έρευνας, όπως εντολή κατάσχεσης ιδιόκτητης κατοικίας, εκτελεστή δικαστική απόφαση έξωσης ή διαταγή απόδοσης μισθίου ή επίδοση αγωγής έξωσης ή εξωδίκου, η συγκέντρωση υπερβολικού αριθμού ατόμων στην ίδια κατοικία, αναφερόμενο παρελθόν αστεγίας ή ιστορικό εξώσεων ή αγωγών εξώσεων ή εξωδίκων, το διαθέσιμο εισόδημα, η ύπαρξη οφειλών, η ένταξη στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, ανεργία, αναπηρία ή άλλα χρόνια προβλήματα υγείας, η ύπαρξη ανήλικων παιδιών ή άλλα κατά περίπτωση στοιχεία ευαλωτότητας.
β. Έκθεση κοινωνικής έρευνας από κοινωνικό λειτουργό των ανωτέρω δομών ή της Κοινωνικής Υπηρεσίας ή του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου.
γ. Έκθεση αξιολόγησης από κοινωνικό λειτουργό του Δικαιούχου Φορέα που τεκμηριώνει τη δυνατότητα ένταξης του ωφελούμενου στο πρόγραμμα.
δ. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος και η βάσει αυτής εκδοθείσα Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου (εκκαθαριστικό σημείωμα) του τελευταίου, ανάλογα με τον χρόνο που ζητείται η υποβολή τους, φορολογικού έτους και πρόσφατη βεβαίωση δηλωθείσας περιουσιακής κατάστασης του ωφελούμενου (Έντυπο Ε9).
ε. Δελτίο ταυτότητας ή άδεια διαμονής του ωφελούμενου.
στ. Σε περίπτωση συνοίκησης μεμονωμένων ατόμων, ιατρικές γνωματεύσεις ότι δεν πάσχουν από δερματολο-γικό ή αερογενώς μεταδιδόμενο νόσημα, καθώς και ότι δεν έχουν έκπτωση της λειτουργικότητας ή διαταραχή συμπεριφοράς λόγω σοβαρού ψυχικού ή νευρολογικού νοσήματος που καθιστά μη δυνατή τη συμβίωση.
ζ. Προφίλ των ενηλίκων μελών του νοικοκυριού σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή και ατομικό ή οικογενειακό σχέδιο κοινωνικής επανένταξης.
η. Αίτηση συμμετοχής του ωφελούμενου στο πρόγραμμα.
2. Η ένταξη στο πρόγραμμα προϋποθέτει την υπογραφή συμφωνητικού μεταξύ του Δικαιούχου Φορέα, του Διαχειριστή Φορέα και των ενηλίκων μελών του ωφελούμενου νοικοκυριού, το οποίο περιλαμβάνει τα βασικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μερών, με βάση την παρούσα και την Πρόσκληση Υποβολής Αιτήσεων Χρηματοδότησης Σχεδίων.
Άρθρο 5
Πυλώνες ενεργειών
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τους ακόλουθους πυλώνες ενεργειών:
1. Επιδότηση ενοικίου για διάστημα είκοσι τεσσάρων (24) μηνών, καθώς και κάλυψη δαπανών για οικοσκευή και λοιπές λειτουργικές ανάγκες του νοικοκυριού.
2. Υπηρεσίες ενεργοποίησης, κατάρτισης και προώθησης στην εργασία που περιλαμβάνουν:
α. Επιδότηση εργασίας σε επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα της χώρας για διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες.
β. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών εργαζόμενου και εργοδότη για διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες μετά την ολοκλήρωση της επιδότησης εργασίας της περ. α’.
γ. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών εργαζόμενου και εργοδότη για διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες για νέες θέσεις εργασίας.
δ. Επιδότηση για τη δημιουργία επιχείρησης ή τη δυνατότητα αυτοαπασχόλησης ή τη δημιουργία αγροτικής ή κτηνοτροφικής μονάδας. Για τη λήψη της επιδότησης, απαιτείται η υποβολή επιχειρηματικού σχεδίου και έγκριση αυτού από την Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9.
ε. Επιδότηση για απόκτηση επαγγελματικών δεξιοτήτων.
στ. Ένταξη, κατόπιν υποβολής αίτησης, σε διαθέσιμα προγράμματα συμβουλευτικής, κατάρτισης, εκπαίδευσης και απασχόλησης/προώθησης στην εργασία από την ΔΥΠΑ.
ζ. Ένταξη, κατόπιν υποβολής αίτησης, σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
3. Παροχή υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής στήριξης και διασύνδεσης με συμπληρωματικές κοινωνικές παροχές και υπηρεσίες, που περιλαμβάνουν, ιδίως:
α. Υποστήριξη στη διαδικασία εύρεσης στέγης και εργασίας.
β. Ατομικές και ομαδικές συνεδρίες συμβουλευτικής.
γ. Συμμετοχή σε δράσεις ενεργοποίησης του Δικαιούχου ή συντονιστή Δικαιούχου και του Διαχειριστή Φορέα, ιδίως, δράσεις αγωγής υγείας και διατροφής, εκπαίδευσης, πολιτισμού και αθλητισμού, εθελοντισμού.
δ. Διασύνδεση και υποστήριξη του ωφελούμενου στη διαδικασία κατάθεσης αιτήσεων για κοινωνικές παροχές και υπηρεσίες, σε συνεργασία με τις Κοινωνικές Υπηρεσίες και τα Κέντρα Κοινότητας των Δήμων, την ΔΥΠΑ και άλλες κατά περίπτωση αρμόδιες υπηρεσίες, με στόχο, ιδίως:
i. Την εγγραφή των ικανών προς εργασία ανέργων στη ΔΥΠΑ.
ii. Την ένταξη σε διαθέσιμα προγράμματα συμβουλευτικής, κατάρτισης, εκπαίδευσης και απασχόλησης/ προώθησης στην εργασία από την ΔΥΠΑ.
iii. Την εγγραφή στο Μητρώο Ωφελουμένων των Κέντρων Κοινότητας.
iv. Την κατάθεση αίτησης για λήψη του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, εφόσον πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις. Οι ικανοί προς εργασία ωφελούμενοι του προγράμματος, που είναι εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ και δεν λαμβάνουν επίδομα ανεργίας, δικαιούνται να λάβουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 3 και της παρ. 1 του άρθρου 7 της υπό στοιχεία Δ13/οικ./53923/23-7-2021 (Β’ 3359) κοινής υπουργικής απόφασης.
v. Την κατάθεση αίτησης για λήψη άλλων κοινωνικών παροχών και υπηρεσιών κατά περίπτωση, εφόσον πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις.
vi. Την εγγραφή των ανηλίκων στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
ε. Την μεταπαρακολούθηση της στεγαστικής και εργασιακής κατάστασης των ωφελούμενων για διάστημα τουλάχιστον ενός (1) έτους μετά την ολοκλήρωση των παροχών του προγράμματος.
Άρθρο 6
Όροι και προϋποθέσεις ένταξης των επιχειρήσεων στο πρόγραμμα
1. Δικαίωμα ένταξης στο πρόγραμμα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις περ. α, β’ και γ’ της παρ. 2 του άρθρου 5, έχουν επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα της χώρας, υπό την προϋπόθεση ότι είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι ή έχουν ρυθμίσει τυχόν βεβαιωμένες οφειλές τους προς το Δημόσιο και τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), κατά την ημερομηνία πρόσληψης. Η Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9 διατηρεί την ευχέρεια να ζητήσει όσα επιπλέον έγγραφα κρίνονται απαραίτητα για την κατά την κρίση της διαπίστωση της καταλληλότητας και φερεγγυότητας των υποψηφίων εργοδοτών – επιχειρήσεων.
2. Οι ωφελούμενοι εργαζόμενοι δεν πρέπει να έχουν ενεργή σύμβαση εργασίας με την επιχείρηση – εργοδότη που εντάσσεται στο πρόγραμμα, για τουλάχιστον έναν (1) μήνα πριν από την ημερομηνία πρόσληψής τους.
3. Οι επιχειρήσεις – εργοδότες κατά την υποβολή του εντύπου Ε3 – Ενιαίο Έντυπο Αναγγελίας Πρόσληψης, δηλώνουν σε ειδικό πεδίο τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
Άρθρο 7
Επιλέξιμες δαπάνες
1. Οι επιλέξιμες δαπάνες του προγράμματος ορίζονται ως εξής:
1. ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ | ΕΠΙΛΕΞΙΜΑ ΟΡΙΑ | ||
Α. 1ος Πυλώνας Ενεργειών: Δαπάνες Στέγασης και κάλυψης βασικών αναγκών | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΕΛΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ | ||
1 | 2 | 3(+) | |
1. Επιδότηση ενοικίου | Έως του ποσού των τριακοσίων (300) ευρώ μηνιαίως | Έως του ποσού των τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ μηνιαίως | Έως του ποσού των τετρακοσίων (400) ευρώ μηνιαίως |
2. Δαπάνες οικοσκευής | Έως του ποσού των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ συνολικά | Έως του ποσού των χιλίων τριακοσίων (1.300) ευρώ συνολικά | Έως του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ συνολικά |
3. Δαπάνες υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και κοινοχρήστων | Έως του ποσού των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ συνολικά | Έως του ποσού των χιλίων τριακοσίων (1.300) ευρώ συνολικά | Έως του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ συνολικά |
4. Δαπάνες επισκευής φθορών και έκδοσης πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης | Έως του ποσού των εννιακοσίων (900) ευρώ συνολικά | Έως του ποσού των χιλίων (1.000) ευρώ συνολικά | Έως του ποσού των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ συνολικά |
Β. 2ος Πυλώνας Ενεργειών: Δαπάνες Εργασιακής Επανένταξης | |
1. Επιδότηση εργασίας σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα | Ως ποσό χρηματοδότησης ορίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στο ύψος του κατώτατου μισθού, όπως ορίζεται κάθε φορά από τις κείμενες διατάξεις, με τις αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές εργαζόμενου και εργοδότη. |
2. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών εργαζόμενου και εργοδότη | Ως ποσό χρηματοδότησης ορίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στο ύψος των ασφαλιστικών εισφορών εργαζόμενου και εργοδότη για τον κατώτατο μισθό, όπως ορίζεται κάθε φορά από τις κείμενες διατάξεις. |
3. Επιδότηση για δημιουργία επιχείρησης ή αγροτικής/κτηνοτροφικής μονάδας | Ως ποσό χρηματοδότησης ορίζεται η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες, ενοικίου επαγγελματικού χώρου, αγοράς κεφαλαιουχικού εξοπλισμού και λειτουργικών δαπανών, συνολικά έως του ποσού των οκτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ.
Για την αγροτική/κτηνοτροφική μονάδα, ως ποσό χρηματοδότησης ορίζεται η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες, ενοικίασης ή αγοράς αγροτεμαχίου, αγοράς κεφαλαιουχικού εξοπλισμού και λειτουργικών δαπανών, συνολικά έως του ποσού των οκτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ. Σε περίπτωση ίδρυσης συνεταιρισμού ή σύστασης εταιρίας ή σύστασης κοινωνικής συνεταιριστικής επιχείρησης, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι του ενός ωφελούμενοι, η Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9 αποφασίζει για το συνολικό ποσό επιχορήγησης. |
4. Επιδότηση για απόκτηση επαγγελματικών δεξιοτήτων | Έως του ποσού των χιλίων (1.000) ευρώ συνολικά ανά ωφελούμενο νοικοκυριό για δαπάνες, ιδίως, απόκτησης αδειών άσκησης επαγγέλματος, εκμάθησης και απόκτησης διπλώματος οδήγησης, εκμάθησης και πιστοποίησης γνώσης ελληνικής ή αγγλικής γλώσσας, εκμάθησης, πιστοποίησης γνώσης και απόκτησης η/υ. |
Η Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9 αποφασίζει για το συνολικό ποσό επιχορήγησης έως αυτού των χιλίων (1.000) ευρώ. |
Γ. 3ος Πυλώνας Ενεργειών: Δαπάνες προσωπικού και έμμεσες δαπάνες Γ.1 Δαπάνες προσωπικού | |
1. Κοινωνικός Λειτουργός πλήρους απασχόλησης | Ένας (1) ανά δεκαπέντε (15) νοικοκυριά έως του συνολικού ποσού των χιλίων επτακοσίων (1.700) ευρώ μηνιαίως και για διάστημα έως και είκοσι τέσσερις (24) μήνες. Είναι δυνατή η παράταση του προηγούμενου διαστήματος για περίοδο έως έξι (6) μηνών υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο και εφόσον δεν έχει εξαντληθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του πυλώνα. |
2. Διοικητικός/Οικονομικός Υπεύθυνος πλήρους ή μερικής απασχόλησης | Ένας (1) ανά σχέδιο έως του συνολικού ποσού των χιλίων επτακοσίων (1.700) ευρώ μηνιαίως και για διάστημα έως και είκοσι τέσσερις (24) μήνες. Είναι δυνατή η παράταση του προηγούμενου διαστήματος για περίοδο έως έξι (6) μηνών υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο και εφόσον δεν έχει εξαντληθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του πυλώνα. |
3. Υποστηρικτής ομοτίμων (peer supporter) πλήρους ή μερικής απασχόλησης | Ένας (1) ανά σχέδιο έως του συνολικού ποσού των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ μηνιαίως και για διάστημα έως και είκοσι τέσσερις (24) μήνες. Είναι δυνατή η παράταση του προηγούμενου διαστήματος για περίοδο έως έξι (6) μηνών υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο και εφόσον δεν έχει εξαντληθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του πυλώνα. Η πρόβλεψη στο σχέδιο είναι δυνητική. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η κατοχή βεβαίωσης επιτυχούς ολοκλήρωσης εγκεκριμένου προγράμματος εκπαίδευσης ομοτίμων υποστηρικτών. |
4. Ψυχίατρος ή ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός για παροχή υπηρεσιών εποπτείας του επιστημονικού προσωπικού του προγράμματος | Έως δύο ομαδικές συνεδρίες μηνιαίως για τους κοινωνικούς λειτουργούς της Ομάδας έργου έως του ποσού των ογδόντα (80) ευρώ ανά συνεδρία και για διάστημα έως και είκοσι τέσσερις (24) μήνες. Είναι δυνατή η παράταση του προηγούμενου διαστήματος για περίοδο έως έξι (6) μηνών υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο και εφόσον δεν έχει εξαντληθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του πυλώνα. |
Γ. 2 Έμμεσες Δαπάνες | |
1. Δαπάνες δημοσιότητας.
2. Οδοιπορικά (περιλαμβανομένων οδοιπορικών μετάβασης σε τεχνικά σεμινάρια της Διαχειριστικής Αρχής του άρθρου 9). 3. Αναλώσιμα. 4. Γενικές υπηρεσίες (περιλαμβανομένων, ιδίως, υπηρεσιών νομικού, μηχανικού, λογιστή, ιατρού, ψυχολόγου/ψυχιάτρου). 5. Αμοιβές τρίτων (περιλαμβανομένων, ιδίως, μεσιτικών δαπανών, μεταφοράς οικοσκευής, προμηθειών τραπεζικών συναλλαγών). 6. Δαπάνες ψυχαγωγίας ωφελούμενων στο πλαίσιο διεξαγωγής των ομαδικών δράσεων του άρθρου 5 παρ. 3. |
Έως 5% επί του απορροφηθέντος προϋπολογισμού των κατηγοριών Α +Β.
Ειδικότερα: 1. Οι δαπάνες δημοσιότητας ανέρχονται έως του συνολικού ποσού των χιλίων (1.000) ευρώ. 2. Οι δαπάνες ψυχαγωγίας ανέρχονται έως του ποσού των τριάντα (30) ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και έως πενήντα (50) ευρώ για νοικοκυριά δύο ατόμων και άνω. |
2. Ο Δικαιούχος, ή, για την περίπτωση των διαδημοτικών σχημάτων συνεργασίας, ο συντονιστής Δικαιούχος Φορέας με την συνυπογραφή του Διαχειριστή Φορέα, δύναται με αιτιολογημένη εισήγηση του Επιστημονικού Υπεύθυνου που έχει οριστεί για το σχέδιο, λαμβάνοντας υπόψη τις εξατομικευμένες ανάγκες του εκάστοτε ωφελουμένου και τις διαχειριστικές ανάγκες του σχεδίου, να προβεί σε ανακατανομή των πόρων μεταξύ των κατηγοριών δαπανών του κάθε πυλώνα ενεργειών, εφόσον με αυτήν δεν τροποποιείται ο συνολικός προϋπολογισμός δαπανών ανά πυλώνα ενεργειών.
Η απόφαση ανακατανομής του παρούσας παραγράφου κοινοποιείται στη Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9 και την Επιτροπή Εποπτείας του προγράμματος.
Κατ’ εξαίρεση Δικαιούχοι Φορείς εγκεκριμένων σχεδίων που υλοποιούνται σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ13οικ./62914/28-8-2021 (ΑΔΑ: 63ΩΦ46ΜΤΛΚ-ΓΒ9) Πρόσκληση δύνανται, με την συνυπογραφή του Διαχειριστή Φορέα και αιτιολογημένη εισήγηση του Επιστημονικού Υπεύθυνου που έχει οριστεί για το σχέδιο, λαμβάνοντας υπόψιν τις εξατομικευμένες ανάγκες του εκάστοτε ωφελουμένου και τις διαχειριστικές ανάγκες του σχεδίου, να προβούν σε ανακατανομή των πόρων μεταξύ των κατηγοριών δαπανών διαφορετικού πυλώνα ενεργειών, εφόσον με αυτήν δεν τροποποιείται ο συνολικός προϋπολογισμός δαπανών του σχεδίου. Γ ια τα εγκεκριμένα σχέδια που υλοποιούνται σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ13οικ./62914/28-8-2021 (ΑΔΑ: 63ΩΦ46ΜΤΛΚ-ΓΒ9) Πρόσκληση είναι δυνατή η παράταση του διαστήματος επιλεξιμότητας των δαπανών προσωπικού για διάστημα έξι (6) μηνών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο και εφόσον δεν έχει εξαντληθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του πυλώνα, μετά την τυχόν ενίσχυσή του μέσω της προβλεπόμενης στο προηγούμενο εδάφιο διαδικασίας ανακατανομής πόρων.
3. Το ύψος των δαπανών για προσωπικό και έμμεσες δαπάνες που εγκρίνεται για κάθε σχέδιο (κατηγορία Γ) συναρτάται με τον αριθμό των ωφελούμενων που πρόκειται να ενταχθούν σε αυτό.
Άρθρο 8
Διαδικασία επιλογής σχεδίων
1. Ο Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας εκδίδει ανά διετία Πρόσκληση Υποβολής Αιτήσεων Χρηματοδότησης Σχεδίων, στην οποία εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις εφαρμογής του προγράμματος.
2. Κάθε Δικαιούχος Φορέας δύναται να υποβάλλει μια αίτηση χρηματοδότησης, η οποία περιλαμβάνει κατ’ ελά-χιστον δεκαπέντε (15) νοικοκυριά. Το υποβληθέν σχέδιο δεν επιτρέπεται να ενταχθεί σε άλλη πηγή χρηματοδότησης, είτε πριν είτε μετά την έγκρισή του κατ’ εφαρμογή της παρούσας και για όλο το χρονικό διάστημα υλοποίησής του.
3. Η αξιολόγηση των αιτήσεων χρηματοδότησης γίνεται από τριμελή Επιτροπή Αξιολόγησης, η οποία συγκροτείται με απόφαση Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και αποτελείται από τον Προϊστάμενο και έναν υπάλληλο του Αυτοτελούς Τμήματος Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και τον Προϊστάμενο της Διαχειριστικής Αρχής του ΟΠΕΚΑ, ως τακτικά μέλη, τα οποία αναπληρώνονται από υπαλλήλους των υπηρεσιών, στις οποίες υπηρετούν.
4. Ο διενεργούμενος από την Επιτροπή Αξιολόγησης έλεγχος πραγματοποιείται σε δύο (2) στάδια:
α. Κατά το πρώτο στάδιο, ελέγχεται η πληρότητα της υποβληθείσας αίτησης, όλα τα πεδία της οποίας θα πρέπει να είναι συμπληρωμένα. Ειδικότερα, ελέγχεται η συνδρομή των ακόλουθων προϋποθέσεων:
αα. Η υποβολή αίτησης χρηματοδότησης σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, φέρουσα ιδιόχειρη υπογραφή του νόμιμου εκπροσώπου του αιτούντος Φορέα, μετά του σχετικού διαβιβαστικού εγγράφου.
αβ. Το εμπρόθεσμο της υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.
αγ. Το δικαίωμα συμμετοχής του Φορέα που υποβάλλει την αίτηση χρηματοδότησης, με βάση το άρθρο 2.
αδ. Η συμπλήρωση του πεδίου «Στοιχεία Διαχειριστή Φορέα» με ιδιόχειρη υπογραφή και σφραγίδα του νόμιμου εκπροσώπου του κάθε Διαχειριστή Φορέα.
αε. Η περιγραφή της ομάδας στόχου του σχεδίου, η οποία πρέπει να είναι σύμφωνη με το άρθρο 3.
αστ. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του σχεδίου. αζ. Η περιγραφή του σχεδίου στην αίτηση.
αη. Η συμπλήρωση του συνοπτικού και αναλυτικού προϋπολογισμού δαπανών της αίτησης.
αθ. Η αναγραφή συνολικού αριθμού ωφελούμενων νοικοκυριών και ατόμων από το σχέδιο.
αι. Η υποβολή πρόσφατης έκθεσης πεπραγμένων του Δικαιούχου και του Διαχειριστή φορέα στον τομέα της παροχής υπηρεσιών στην ομάδα – στόχο.
αια. Ο ορισμός και υποβολή βιογραφικού σημειώματος του επιστημονικού υπεύθυνου του σχεδίου.
αιβ. Η εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων της Ομάδας Έργου που πρόκειται να απασχοληθεί στο σχέδιο.
Σε περίπτωση διαπίστωσης ελλείψεων κατά την εξέταση των ανωτέρω, η Επιτροπή Αξιολόγησης δύναται να ζητήσει τη συμπλήρωση στοιχείων ή διόρθωση προδήλων σφαλμάτων εντός προθεσμίας τριών (3) ημερών. Εφόσον με την ολοκλήρωση του πραγματοποιούμενου ελέγχου του πρώτου σταδίου, διαπιστώνεται η μη πλήρωση μίας ή περισσότερων εκ των ανωτέρω προϋποθέσεων, η Επιτροπή εισηγείται την απόρριψη της υποβληθείσας αίτησης, η οποία κοινοποιείται εγγράφως στον Δικαιούχο Φορέα ή τον συντονιστή Δικαιούχο Φορέα, ο οποίος έχει δικαίωμα υποβολής αίτησης θεραπείας ενώπιον της ίδιας Επιτροπής εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την προς αυτόν κοινοποίηση. Σε περίπτωση που η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου περάσει άπρακτη, η Επιτροπή υποβάλει την εισήγηση απόρριψης της αίτησης κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του παρόντος. Επί της αίτησης θεραπείας αποφαίνεται η Επιτροπή εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της αίτησης θεραπείας.
β. Κατά το δεύτερο στάδιο, η Επιτροπή Αξιολόγησης της παρ. 3 αξιολογεί με ειδική αιτιολόγηση τις ουσιαστικές παραμέτρους υλοποίησης των σχεδίων. Κριτήρια τα οποία λαμβάνονται υπόψη κατά τον έλεγχο του δεύτερου σταδίου είναι τα εξής:
i. η αποδοτικότητα του σχεδίου,
ii. η οργάνωση και μεθοδολογία των παρεχόμενων υπηρεσιών,
iii. η εμπειρία των φορέων στην παροχή υπηρεσιών στην ομάδα – στόχο, καθώς και
iv. η ανάγκη για παροχή υπηρεσιών στην ομάδα – στόχο στην περιοχή υλοποίησης κάθε σχεδίου.
Κατά το συγκεκριμένο στάδιο ελέγχου, η Επιτροπή Αξιολόγησης έχει την δυνατότητα, λαμβάνοντας υπόψη τον διαθέσιμο προϋπολογισμό του Προγράμματος, να εισηγηθεί την μείωση του ύψους του προτεινόμενου προϋπολογισμού, καθώς και απαραίτητες κατά την κρίση της τροποποιήσεις για τις αιτήσεις που κρίνονται κατάλληλες προς χρηματοδότηση, οι οποίες κοινοποιούνται εγγράφως στον Δικαιούχο Φορέα ή τον συντονιστή Δικαιούχο Φορέα. Γ ια την έκδοση απόφασης έγκρισης της αίτησης, κατά τα οριζόμενα στη παρ. 5 του παρόντος και ένταξης στο πρόγραμμα, απαιτείται η προηγούμενη αποδοχή των τροποποιήσεων εκ μέρους του Δικαιούχου Φορέα, με την υποβολή αναμορφωμένης αίτησης χρηματοδότησης.
5. Με την ολοκλήρωση και του δεύτερου σταδίου του ελέγχου της αίτησης της περ. β της παρ. 4 του παρόντος, η Επιτροπή Αξιολόγησης υποβάλλει εισήγηση για την έγκριση ή απόρριψη της υποβληθείσας αίτησης. Η εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης, με την οποία εγκρίνεται ή απορρίπτεται η αίτηση, επέχει θέση σύμφωνης γνώμης, βάσει της οποίας εκδίδεται απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής περί έγκρισης της αίτησης χρηματοδότησης και ένταξης του υποβληθέντος σχεδίου στο πρόγραμμα ή απόρριψής του. Η απόφαση έγκρισης καθορίζει:
α. Το ποσό της επιχορήγησης και τον εγκριθέντα προϋπολογισμό του σχεδίου.
β. Τους επιχειρησιακούς στόχους του σχεδίου και τους δείκτες παρακολούθησης που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.
γ. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του σχεδίου.
δ. Τους όρους για την εφαρμογή του σχεδίου (υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων, τροποποιήσεις στα όρια μεταξύ των κατηγοριών επιλέξιμων δαπανών και λήξη).
ε. Τις επιμέρους υποχρεώσεις και δικαιώματα του Δικαιούχου Φορέα, του συντονιστή Δικαιούχου Φορέα, του Διαχειριστή Φορέα και των ωφελουμένων.
στ. Τους όρους που αφορούν στην καταβολή και τον επιμερισμό της χρηματοδότησης και τις απαιτήσεις τήρησης λογιστικών δεδομένων.
ζ. Τους ειδικότερους όρους ως προς τους διενεργού-μενους ελέγχους.
η. Τους όρους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των εμπλεκόμενων φορέων και των ωφελουμένων.
θ. Τις υποχρεώσεις δημοσιότητας.
Άρθρο 9
Διαχείριση και παρακολούθηση του προγράμματος
1. Αρμόδιος για την διαχείριση και παρακολούθηση του Προγράμματος είναι ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), μέσω της Διεύθυνσης Διαχείρισης Συγχρηματοδοτούμενων και Εθνικών Προγραμμάτων (Διαχειριστική Αρχή ΟΠΕΚΑ) και της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών. Ο ΟΠΕΚΑ, στο πλαίσιο της ως άνω αρμοδιότητάς του:
α. Διενεργεί τον έλεγχο των υποβληθέντων δικαιολογητικών και παραστατικών δαπανών καθώς και των υποβληθέντων εκθέσεων από τον Δικαιούχο ή το συντονιστή Δικαιούχο και τον Διαχειριστή Φορέα. Μετά τον έλεγχο, εκδίδεται Βεβαίωση υλοποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου από τον Προϊστάμενο της Διαχειριστικής Αρχής ΟΠΕΚΑ, ο οποίος εισηγείται την έγκριση της πληρωμής στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΠΕΚΑ. Η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου αποτελεί δικαιολογητικό πληρωμής και διαβιβάζεται στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ.
β. Συντάσσει εξαμηνιαίες αναφορές προόδου του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του προγράμματος, καθώς και τελική έκθεση ολοκλήρωσής του, τις οποίες υποβάλλει στην Επιτροπή της παρ. 2 του παρόντος και στο Αυτοτελές Τμήμα Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
γ. Διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους για την επαλήθευση της προόδου υλοποίησης των εγκεκριμένων σχεδίων του προγράμματος, σε συνεργασία με την Επιτροπή της παρ. 2 του παρόντος, τα μέλη της οποίας συμμετέχουν στους ανωτέρω ελέγχους. Οι σχετικές εκθέσεις επιτόπιας επαλήθευσης υποβάλλονται στον Δικαιούχο Φορέα, τον Διαχειριστή Φορέα και το Αυτοτελές Τμήμα Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
δ. Εγκρίνει το επιχειρηματικό σχέδιο που υποβάλλεται σε αυτήν, σύμφωνα με την περ. δ της παρ. 2 του άρθρου 5.
2. Με απόφαση Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, συγκροτείται Επιτροπή Εποπτείας, η οποία αποτελείται από δύο (2) υπαλλήλους του Αυτοτελούς Τμήματος Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, οι οποίοι αναπληρώνονται από υπαλλήλους του Υπουργείου, και έναν (1) υπάλληλο με τον αναπληρωτή του από τον ΟΠΕΚΑ. Η Επιτροπή Εποπτείας είναι αρμόδια για τα ακόλουθα:
α. Την έγκριση συμμετοχής ωφελούμενων στο σχέδιο με βάση τα κατατεθειμένα δικαιολογητικά.
β. Την παρακολούθηση των συντασσόμενων από τον ΟΠΕΚΑ εξαμηνιαίων αναφορών προόδου του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του προγράμματος, καθώς και της τελικής έκθεσης ολοκλήρωσής του.
γ. Τη συμμετοχή στους ελέγχους που διενεργούνται, σύμφωνα με την περ. γ της παρ. 1.
δ. Την παροχή συνδρομής στον ΟΠΕΚΑ για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου του προγράμματος.
Άρθρο 10
Χρηματοδότηση του προγράμματος
1. Ο ΟΠΕΚΑ χρηματοδοτείται με το ποσό των δεκαπέντε εκατομμυρίων (15.000.000,00) ευρώ ανά Πρόσκληση Υποβολής Αιτήσεων Χρηματοδότησης Σχεδίων, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 8. Η χρηματοδότηση καταβάλλεται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κατ’ εφαρμογή της υπ’αρ. 2/39549/0026/11.6.2015 (Β’ 1138) κοινής υπουργικής απόφασης. Η χρηματοδότηση για το έτος 2024 ανέρχεται σε επτάμισι εκατομμύρια (7.500.000) ευρώ, για το έτος 2025 σε έξι εκατομμύρια τριάντα επτά χιλιάδες πεντακόσια ευρώ (6.037.500€) και για το έτος 2026 σε ένα εκατομμύριο τετρακόσιες εξήντα δύο χιλιάδες πεντακόσια ευρώ (1.462.500€).
2. Η χρηματοδότηση καλύπτει το κόστος υλοποίησης του προγράμματος, στο οποίο περιλαμβάνεται το κόστος χρηματοδότησης των εγκεκριμένων σχεδίων, καθώς και το κόστος της τεχνικής συνδρομής που διατίθενται στον ΟΠΕΚΑ για την υποστήριξη του προγράμματος.
3. Το κόστος της τεχνικής συνδρομής δεν μπορεί να υπερβαίνει το 2,5% της χρηματοδότησης και περιλαμβάνει κάθε αναγκαία δαπάνη για τη διαχείριση και παρακολούθηση του προγράμματος, ιδίως για τα ακόλουθα:
α. Παροχή υπηρεσιών διοικητικής και οικονομικής υποστήριξης και παρακολούθησης του προγράμματος με την απασχόληση δύο στελεχών πλήρους απασχόλησης για την παρακολούθηση του διοικητικού και οικονομικού αντικειμένου του και ενός στελέχους πλήρους απασχόλησης, κατά προτίμηση κοινωνικού λειτουργού, για την παρακολούθηση του φυσικού αντικειμένου αυτού.
β. Ανάπτυξη, τεχνική υποστήριξη και συντήρηση λειτουργίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας του προγράμματος.
γ. Εκπαίδευση στελεχών για τις ανάγκες υλοποίησης του προγράμματος.
δ. Αξιολόγηση του προγράμματος.
ε. Πραγματοποίηση ελέγχων των εγκεκριμένων σχεδίων του προγράμματος από τα αρμόδια στελέχη του ΟΠΕΚΑ και της Επιτροπής Εποπτείας.
στ. Ενέργειες δημοσιότητας για την προώθηση του προγράμματος. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες που απορρέουν από τη συμμετοχή του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ως μέλους στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία FEANTSA και των εκπροσώπων του σε δράσεις ή τυχόν συνεδριάσεις του οργανισμού.
ζ. Τυχόν αναβάθμιση ή συντήρηση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού για τις ανάγκες διαχείρισης και παρακολούθησης του προγράμματος.
4. Το είδος και το ύψος των δαπανών τεχνικής συνδρομής καθορίζονται με απόφαση του ΟΠΕΚΑ, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Αυτοτελούς Τμήματος Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
5. Το ποσό για τη χρηματοδότηση του Προγράμματος κατατίθεται σε λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης του ΟΠΕΚΑ που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η κίνηση του λογαριασμού παρακολουθείται διακριτά από τις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ και οι πληρωμές για την υλοποίηση του προγράμματος πρέπει να αποδεικνύονται μέσω της κίνησης του τραπεζικού λογαριασμού.
6. Οι δαπάνες για την υλοποίηση του προγράμματος και των επιμέρους ενεργειών εγγράφονται στον προϋπολογισμό του ΟΠΕΚΑ στους αντίστοιχους Κωδικούς Αριθμούς Εξόδων και παρακολουθούνται διακριτά. Ο ΟΠΕΚΑ δύναται να μεταφέρει τυχόν ταμειακά πλεονάσματα του προϋπολογισμού του Προγράμματος εκάστου έτους σε επόμενα έτη και έως την οριστική λήξη του με την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό Οικονομικής και Λογιστικής λειτουργίας του ΟΠΕΚΑ, όπως ισχύει.
7. Εντός έξι (6) μηνών από την ολοκλήρωση του προ-κηρυχθέντος προγράμματος, συντάσσεται έκθεση από την Διαχειριστική Αρχή του ΟΠΕΚΑ, με τα απολογιστικά στοιχεία του οικονομικού και φυσικού αντικειμένου του προγράμματος, προκειμένου να επιστραφούν τυχόν αδιάθετοι πόροι στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού.
Άρθρο 11
Ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων
1. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί η παραβίαση των όρων υλοποίησης του προγράμματος, όπως αυτοί ορίζονται με την παρούσα, είναι δυνατή η ανάκληση της απόφασης έγκρισης σχεδίου από το πρόγραμμα, κατόπιν εισήγησης της Διαχειριστικής Αρχής του άρθρου 9.
2. Ποσά τα οποία με την ολοκλήρωση υλοποίησης του σχεδίου, κατόπιν έκδοσης βεβαίωσης υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 9, προσδιορίζονται ως αδιάθετα, επιστρέφονται στη Διαχειριστική Αρχή του άρθρου 9 ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
3. Ο Διαχειριστής Φορέας αναλαμβάνει την υποχρέωση να αποδώσει νομίμως και εντόκως οποιοδήποτε χρηματικό ποσό προκύψει από ενδεχόμενες αντικανονικές ενέργειες σε σχέση με τη διαχείριση του εγκεκριμένου σχεδίου και το οποίο ενδέχεται να καταλογισθεί σε βάρος του.
4. Γ ια τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, επιβάλλεται η επιστροφή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Για την ανάκτηση του αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού, εκδίδεται νόμιμος τίτλος είσπραξης από τον ΟΠΕΚΑ και βεβαιώνεται στην αρμόδια υπηρεσία για την είσπραξη της οφειλής (Δ.Ο.Υ./ ΚΕ.Β.ΕΙΣ.) που αντιστοιχεί στην υπηρεσία αρμοδιότητας φορολογίας εισοδήματος του Διαχειριστή Φορέα.
Άρθρο 12
Ένταξη ωφελούμενων στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα και το Επίδομα Στέγασης μετά τη λήξη του προγράμματος
1. Οι ικανοί προς εργασία ωφελούμενοι του προγράμματος οι οποίοι, μετά τη λήξη του δικαιώματός τους, απεντάσσονται από το πρόγραμμα, είναι εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ και δεν λαμβάνουν επίδομα ανεργίας, δικαιούνται να λάβουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα του άρθρου 235 του ν. 4389/2016, όπως ισχύει, για διάστημα δώδεκα (12) μηνών, κατόπιν ηλεκτρονικής υποβολής σχετικής αίτησης σε ειδική πλατφόρμα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) και κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 3 και της παρ. 1 του άρθρου 7 της υπό στοιχεία Δ13/οικ./53923/23-7-2021 (Β’ 3359) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως εκάστοτε ισχύει.
2. Οι ωφελούμενοι του προγράμματος οι οποίοι, μετά τη λήξη του δικαιώματός τους, απεντάσσονται από το πρόγραμμα, δικαιούνται να λάβουν το Επίδομα Στέγασης του άρθρου 3 του ν. 4472/2017 (Α’ 74), κατόπιν ηλεκτρονικής υποβολής σχετικής αίτησης σε ειδική πλατφόρμα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Το ποσό του Επιδόματος Στέγασης που δικαιούνται οι ωφελούμενοι της παρούσας παραγράφου, ισούται με το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) της επιδότησης ενοικίου, σύμφωνα με τα όρια που καθορίζονται στην περ. Α της παρ. 1 του άρθρου 7. Το επίδομα καταβάλλεται, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας παραγράφου, από τον μήνα που έπεται της λήξης του προγράμματος «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους» για κάθε ωφελούμενο και ισχύει για διάστημα δώδεκα (12) μηνών, υπό την προϋπόθεση ύπαρξης σύμβασης μίσθωσης κατοικίας για το ως άνω χρονικό διάστημα και κατά παρέκκλιση των άρθρων 3, 4 και της παρ. 2 του άρθρου 5 της υπ’αρ. 71670/27-9-2021 (Β’ 4500) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως εκάστοτε ισχύει.
3. Μετά τη λήξη του χρονικού διαστήματος των δώδεκα (12) μηνών της παρ. 2 του παρόντος, οι ωφελούμενοι δικαιούνται να λάβουν εκ νέου το Επίδομα Στέγασης του άρθρου 3 του ν. 4472/2017, κατόπιν ηλεκτρονικής υποβολής σχετικής αίτησης σε ειδική πλατφόρμα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov. gr), για επιπλέον διάστημα δώδεκα (12) μηνών, υπό την προϋπόθεση ύπαρξης σύμβασης μίσθωσης κατοικίας για το ως άνω χρονικό διάστημα και κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 4 και της παρ. 2 του άρθρου 5 της υπ’ αρ. 71670/27-9-2021 (Β’4500) κοινής απόφασης, όπως εκάστοτε ισχύει.
4. Η υποβολή των αιτήσεων από τους ωφελούμενους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις ως άνω παραγράφους, γίνεται με την υποστήριξη των Φορέων του άρθρου 2, σε συνεργασία με τις Κοινωνικές Υπηρεσίες και τα Κέντρα Κοινότητας των Δήμων, το Αυτοτελές Τμήμα Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και την εταιρεία «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.).»
Άρθρο 13
Έναρξη Ισχύος – Μεταβατικές διατάξεις
Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με την έναρξη ισχύος της παρούσας, καταργείται η υπό στοιχεία Δ13οικ.42815/24-6-2021 (Β’ 2788) κοινή υπουργική απόφαση, όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία Δ13/οικ.19276/22-2-2023 (Β’ 1070) κοινή υπουργική απόφαση.
Η ισχύς της υπό στοιχεία Δ13οικ./62914/28-8-2021 (ΑΔΑ: 63ΩΦ46ΜΤΛΚ-ΓΒ9) Πρόσκλησης, καθώς και των βάσει αυτής εγκεκριμένων σχεδίων, δεν θίγεται, και τα εγκεκριμένα σχέδια εξακολουθούν να διέπονται και ολοκληρώνονται σύμφωνα με τους όρους της υπό στοιχεία Δ13οικ.42815/ 24-6-2021 (Β’ 2788) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία Δ13/οικ.19276/22-2-2023 (Β’ 1070) κοινή υπουργική απόφαση, με την επιφύλαξη του τρίτου και τετάρτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 7.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 12 Αυγούστου 2024
Οι Υπουργοί
Υφυπουργός
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΙΩΑΝΝΑ ΛΥΤΡΙΒΗ
Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Εσωτερικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΛΙΒΑΝΙΟΣ
Εργασίας και
Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Ψηφιακής Διακυβέρνησης
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ