Δημοσιεύθηκε στις : [ 22-05-2025 ]

Κατηγορία: Σχέσεις κράτους – πολίτη

16452 ΕΞ 21-05-2025
Κατάργηση υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη – Έναρξη χρήσης της ηλεκτρονικής υπηρεσίας έκδοσης ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας

Αθήνα, 21/05/2025
Α.Π.: 16452 ΕΞ 2025
 
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΕΝΙΑΙΑΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΥΛΗΣ

E-mail: [email protected]

Θέμα: «Κατάργηση υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη – Έναρξη χρήσης της ηλεκτρονικής υπηρεσίας έκδοσης ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας»

Σας ενημερώνουμε ότι βάσει του άρθρου 31 και κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 50 του ν. 5099/2024 «Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και την τροποποίηση της Οδηγίας 2000/31/ ΕΚ («Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες») και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α’ 184)» εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 820/04-06-2024 (Β’ 3410) Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Ηλεκτρονική Υπηρεσία “Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας”» .

Με την ως άνω Κοινή Υπουργική Απόφαση ρυθμίζονται τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία της ειδικής ηλεκτρονικής υπηρεσίας για τη δημιουργία του ψηφιακού αντιγράφου του δελτίου ταυτότητας (ΔΤ) Ελλήνων πολιτών, η οποία έχει τεθεί σε παραγωγική λειτουργία και διατίθεται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) και απευθείας στον σύνδεσμο https://id-copy.services.gov.gr/.

Ως εκ τούτου, εφεξής στις συναλλαγές φυσικών προσώπων με φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), για τη διεκπεραίωση των οποίων υπάρχει υποχρέωση υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 127/1969 (Α’ 29), ως δικαιολογητικού, η αναζήτηση του φωτοαντιγράφου ΔΤ διενεργείται αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας» από τους αρμόδιους υπαλλήλους των ανωτέρω φορέων.

Σκοπός της υπηρεσίας

Η ειδική ηλεκτρονική υπηρεσία αποσκοπεί στην κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη, κατά τις συναλλαγές με τους φορείς του δημόσιου τομέα καθώς και στην ελαχιστοποίηση διακίνησης και τήρησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των πολιτών σε πολλαπλά αντίγραφα και από πολλαπλές υπηρεσίες.

Η υλοποίηση της ειδικής ηλεκτρονικής υπηρεσίας εντάσσεται στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης και απλούστευσης της διοικητικών πρακτικών μέσω της αυτεπάγγελτης αναζήτησης και κατάργησης της έκδοσης δικαιολογητικών για τη διεκπεραίωση διοικητικών διαδικασιών.

Πρόσβαση στην υπηρεσία

Χρήστες της υπηρεσίας είναι οι αρμόδιοι υπάλληλοι για τη διεκπεραίωση των διοικητικών διαδικασιών του δημοσίου για τις οποίες υπάρχει υποχρέωση υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας ως δικαιολογητικού.

Η είσοδος στην υπηρεσία πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης των υπαλλήλων με κωδικούς Δημόσιας Διοίκησης.

Διαδικασία έκδοσης και χαρακτηριστικά του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας

Για τη δημιουργία του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας οι αρμόδιοι υπάλληλοι εισάγουν:
• τα 3 πρώτα γράμματα από τα ονοματεπωνυμικά στοιχεία και το πατρώνυμο καθώς και το έτος γέννησης του πολίτη,
• τον ΑΔΤ του πολίτη,
• τον 6ψήφιο κωδικό της διαδικασίας στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών – ΜΙΤΟΣ για την οποία ζητείται αντίγραφο δελτίου ταυτότητας,
• (αν δεν βρεθεί διαδικασία στο ΜΙΤΟΣ) τον τίτλο της διαδικασίας,
• και τον αριθμό πρωτοκόλλου και την ημερομηνία υποβολής αιτήματος του πολίτη.
 
Στη συνέχεια και προκειμένου να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο εκτελούνται από το σύστημα οι έλεγχοι ορθότητας των στοιχείων και ισχύος του δελτίου ταυτότητας. Εφόσον επαληθευτούν τα ανωτέρω στοιχεία μέσω διαλειτουργικότητας με το Μητρώο Δελτίων Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, εκδίδεται το ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας και ενσωματώνεται σε έγγραφο όπου αποτυπώνονται:
• το όνομα, το επώνυμο και ο φορέας του δημοσίου υπαλλήλου που εκδίδει το αντίγραφο δελτίου ταυτότητας,
• ο τίτλος της διαδικασίας για την οποία έγινε η έκδοση και ο αριθμός πρωτοκόλλου αιτήματος του πολίτη,
• τα στοιχεία της αστυνομικής ταυτότητας του πολίτη.

Το ψηφιακό αντίγραφο που ενσωματώνεται στο παραπάνω έγγραφο χρησιμοποιείται αντί φωτοαντιγράφου του δελτίου ταυτότητας. Το έγγραφο που εκδίδεται με τα παραπάνω στοιχεία είναι σε μορφή PDF, είναι διαθέσιμο για λήψη και περαιτέρω αξιοποίηση από τον αρμόδιο υπάλληλο-χρήστη της υπηρεσίας, φέρει τα χαρακτηριστικά ασφαλείας της παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020, ήτοι:
• μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή QR,
• εγκεκριμένη ή προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου:

α. Ως ηλεκτρονικό έγγραφο διακινούμενο με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), χωρίς να απαιτείται ηλεκτρονική υπογραφή ή άλλη ηλεκτρονική σφραγίδα και με ισχύ πρωτότυπου εγγράφου
β. Ως έντυπο έγγραφο, εφόσον εκτυπωθεί, χωρίς περαιτέρω διατυπώσεις ή διαδικασία επικύρωσης και με ισχύ αντιγράφου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020.

Υποχρέωση αναζήτησης αποκλειστικά ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας

Επισημαίνεται ότι η αναζήτηση αντιγράφου δελτίου ταυτότητας, όπου προβλέπεται ως δικαιολογητικό, πραγματοποιείται πλέον αυτεπάγγελτα αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας». Μοναδική εξαίρεση συνιστά η περίπτωση κατά την οποία λόγω λανθασμένων ή ελλιπών στοιχείων ταυτότητας, δεν δύναται να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο. Στην αποκλειστική αυτή περίπτωση:
– σύμφωνα με το άρθρο 80 του ν. 4954/2022 (Α’ 136) και την κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσα ΚΥΑ υπ’ αρ. 4082/26-7-2022 (Β’ 3982), οι αρμόδιοι φορείς δύνανται να κάνουν χρήση ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας που έχει εκδοθεί με χρήση του Gov.gr wallet, εφόσον ο πολίτης διαθέτει τη σχετική εφαρμογή και αφού ο τελευταίος το αποστείλει στον φορέα ή τον υπάλληλο του φορέα που χειρίζεται την υπόθεσή του,
– υποβάλλεται φωτοαντίγραφο δελτίου ταυτότητας μόνο εφόσον πρόκειται για
«ταυτότητα παλαιού μορφοτύπου», ήτοι το δελτίο ταυτότητας έχει εκδοθεί πριν την έναρξη ισχύος της υπό στοιχεία 3021/19/84-μγ’/27.09.2023 κοινής υπουργικής απόφασης «Έναρξη έκδοσης δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, μορφότυπου ID- 1» (Β’ 5328),
– ο υπάλληλος σταματά τη διεκπεραίωση της διαδικασίας και υποβάλει αίτημα υποστήριξης από τον σύνδεσμο “Επικοινωνία” (από την αρχική σελίδα της εφαρμογής) εφόσον πρόκειται για «ταυτότητα νέου μορφοτύπου», ήτοι το δελτίο ταυτότητας έχει εκδοθεί μετά την έναρξη ισχύος της υπό στοιχεία 3021/19/84-μγ’/27.09.2023 κοινής υπουργικής απόφασης «Έναρξη έκδοσης δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, μορφότυπου ID-1» (Β’ 5328). Στο αίτημα υποστήριξης συμπληρώνει υποχρεωτικά τα στοιχεία πολίτη που καταχώρισε.

Υποστηρικτικό υλικό και περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στην αρχική σελίδα της εφαρμογής (https://id-copy.services.gov.gr/).

Παρακαλούμε όπως η παρούσα εγκύκλιος κοινοποιηθεί σε όλες τις οργανικές μονάδες των Υπουργείων, Γενικών και Ειδικών Γραμματειών καθώς και στα εποπτευόμενα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ’ ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ’ έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ’ ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ’ έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ’ ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ’ έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

Προσωπικές σημειώσεις για αυτή την απόφαση

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ’ ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ’ έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

Πρόσφατες αποφάσεις στην κατηγορία

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ’ ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ’ έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ’ ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ’ έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

Πηγή