Η απειλή για το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα είναι πλέον υπαρκτή, καθώς outsiders «σπάνε τους κώδικες των χρηματοοικονομικών». Και υπάρχει πληθώρα ενδείξεων, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters.
Παγκόσμια brand, από τη Mercedes και την Amazon έως το IKEA και τη Walmart, δεν έχουν πλέον ανάγκη τις τράπεζες, καθώς συνδέονται με τα λογιστικά νεοσύστατων επιχειρήσεων από τον τεχνολογικό χώρο για να προσφέρουν στους πελάτες τους τα πάντα, από τραπεζικές υπηρεσίες έως πιστώσεις και ασφάλιση. O κόσμος της ενσωματωμένης χρηματοδότησης – όπως χαρακτηριστικά αποκαλούνται οι εταιρείες οι οποίες συνδέονται με λογισμικό για να προσφέρουν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες – σημαίνει ότι μία εταιρεία, όπως η Amazon, μπορεί να επιτρέπει στους πελάτες της να “αγοράζουν τώρα και να πληρώνουν αργότερα” όταν κάνουν check out και οι οδηγοί της Mercedes να βάζουν τα αυτοκίνητά τους να πληρώνουν για τα καύσιμά τους.
Οι κίνδυνοι για τους παραδοσιακούς πιστωτικούς ομίλους
Παρότι οι τράπεζες εξακολουθούν να βρίσκονται ακόμη πίσω από τις περισσότερες συναλλαγές, επενδυτές και αναλυτές σημειώνουν ότι ο κίνδυνος για τους παραδοσιακούς πιστωτικούς ομίλους είναι να μην καταφέρουν να διεισδύσουν σε αυτό το νέο ενσωματωμένο σύστημα χρηματοδότησης.
Εάν δεν το καταφέρουν, δεν θα μπορέσουν και να εξασφαλίσουν πρόσβαση στα τεράστια δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν γνωστές οι προτιμήσεις και οι συμπεριφορές των πελατών τους, δεδομένα που κρίνονται άκρως σημαντικά για τους νέους παίκτες ώστε να κερδίσουν προβάδισμα έναντι των τραπεζών στον κόσμο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. “Οι ενσωματωμένες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες στηρίζονται σε μία συνεχώς εξελισσόμενη σχέση με τον καταναλωτή και την επιχείρηση βάση λογισμικού. Το χαρακτηριστικό αυτών των υπηρεσιών είναι ότι γνωρίζουν πάρα πολλά για τους πελάτες τους”, αναφέρει ο Ματ Χάρις, εταίρος της Bain Capital Ventures.
Πού έγκειται η επιτυχία των fintech
Η επιτυχία των fintech έγκειται στο γεγονός ότι έχουν αποσπάσει ένα μεγάλο μέρος ψηφιακών πληρωμών από τις τράπεζες, στρέφοντας τώρα την προσοχή τους στις πιστώσεις και σε άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα. Το 2019, η Accenture εκτιμούσε ότι οι νεοεισερχόμενοι παίκτες στην αγορά πληρωμών είχαν συγκεντρώσει το 8% των εσόδων σε παγκόσμιο επίπεδο, με το μερίδιο αυτό να αυξάνεται ακόμη περισσότερο στη διάρκεια του τελευταίου έτους, καθώς η πανδημία ευνόησε τα μέγιστα τις ψηφιακές πληρωμές. Στη διάρκεια της διαδικασίας αυτής έχουν δει τις αποτιμήσεις να ενισχύονται ολοένα και περισσότερο.
Για παράδειγμα, η Stripe, πλατφόρμα πληρωμών που βρίσκεται πίσω από πολλά sites με πελάτες μεταξύ των οποίων Amazon και Google, αποτιμάτο στα 95 δισ.δολάρια το Μάρτιο. Επίσης, από τις αρχές του έτους έως σήμερα, οι επενδυτές έχουν διοχετεύσει 4,25 δισ.δολάρια σε startups στον χώρο της ενσωματωμένης χρηματοδότησης, δηλ. τρεις φορές περισσότερα κεφάλαια σε σχέση με το 2020, σύμφωνα με στοιχεία του Reuters.
To προβάδισμα έχει η σουηδική εταιρεία Klarna, που ειδικεύεται στο σύστημα πληρωμών “αγόρασε τώρα και πλήρωσε αργότερα”, αντλώντας 1,9 δισ.δολάρια. Η DriveWealth, η οποία πωλεί τεχνολογία που επιτρέπει σε εταιρείες να προσφέρουν συναλλαγές σε μετοχές, προσείλκυσε 459 εκατ.δολάρια, ενώ επενδυτές τοποθέτησαν 229 εκατ.δολάρια στην Solarisbank, γερμανική ψηφιακή τράπεζα που προσφέρει λογισμικό για τραπεζικές υπηρεσίες. Και ο κατάλογος είναι μακρύς. Σήμερα, η Square αποτιμάται στα 113 δισ.δολάρια, περισσότερο από τη HSBC, την τράπεζα με τη μεγαλύτερη αξία στην Ευρώπη, της τάξης των 105 δισ.δολαρίων.
Τα σχέδια των ομίλων λιανικής
Αντίστοιχα, κάποιοι όμιλοι λιανικής ανακοίνωσαν φέτος τα σχέδιά τους για να επεκταθούν στον χώρο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Η Walmart συνέστησε μία νεοσύστατη fintech με την επενδυτική εταιρεία Ribbit Capital τον Ιανουάριο για τη δημιουργία χρηματοοικονομικών προϊόντων, ενώ η ΙΚΕΑ αγόρασε μειοψηφιακό μερίδιο στην εταιρεία Jifiti που ειδικεύεται στο σύστημα πληρωμών “αγόρασε τώρα και πλήρωσε αργότερα”.
Ακόμη και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi της VW και η Jaguar Land Rover της Tata, έχουν πειραματιστεί με τεχνολογίες ενσωματωμένων πληρωμών στα οχήματά τους, όπως και η Mercedes της Daimler.
“Oι καταναλωτές περιμένουν οι υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, να είναι άμεσα συνδεδεμένες με την κατανάλωση, όπως επίσης να είναι προσιτές, ψηφιακές και άμεσα προσβάσιμες”, αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος Ρόλαντ Φόλτζ της Solarisbank που παρέχει τραπεζικές υπηρεσίες σε περισσότερες από 50 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων και η Samsung.
Mέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο αναλυτής της Forrester Tζέικομπ Μόργκαν αναφέρει ότι οι τράπεζες θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θέλουν να παραμείνουν μέσα στην αλυσίδα χρηματοδότησης. “Το θέμα είναι τι θέλουν. Θέλουν μόνο τον πελάτη ή θέλουν να ακολουθήσουν έναν πιο κερδοφόρο δρόμο αποτελώντας το όχημα πάνω στο οποίο θα τρέξουν κάποιοι άλλοι; Ορισμένες τράπεζες θα επιλέξουν και τα δύο”, λέει ο αναλυτής. Για παράδειγμα η Citigroup έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τη Google στους τραπεζικούς λογαριασμούς, η Goldman Sachs χορηγεί πιστωτικές κάρτες για την Apple, ενώ η JPMorgan έχει αγοράσει το 75% των δραστηριοτήτων πληρωμών της VW και σχεδιάζει να επεκτείνει την παρουσία τους και αλλού. “Η διασύνδεση ανάμεσα σε διαφορετικά συστήματα είναι το μέλλον. Θέλουμε να είμαστε οι ηγέτες”, αναφέρει στέλεχος της JPMorgan. Πόσο το εννοεί; Θα φανεί στο άμεσο μέλλον….
Έφη Τριήρη