Με την εγκύκλιο Ε.2055/06.08.2024 παρέχονται οδηγίες σχετικά με τη λειτουργία της ψηφιακής εφαρμογής “e-Charter Permission“.

Ειδικότερα, παρέχονται οδηγίες για την πρόσβαση και διαχείριση της ψηφιακής εφαρμογής “e-Charter Permission” που αφορά στη δραστηριοποίηση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής αναγνωρισμένων σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας.

Το πεδίο εφαρμογής της εγκυκλίου αφορά σε:

α) τελωνειακές αρχές,

β) εμπλεκόμενους φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Με την εγκύκλιο γνωστοποιούνται τα εξής:

Α. Ψηφιακή εφαρμογή «e – Charter Permission»

1. Με την με αριθ. πρωτ. 3133.1/75335/2022/21.10.2022 Κ.Υ.Α. «Ηλεκτρονική εφαρμογή για την έκδοση «Άδειας εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας» και την απόδοση «Τέλους Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας» (Β’ 5567), μεταξύ άλλων, καθορίστηκαν:

α) οι όροι, οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά έκδοσης της «Άδειας εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας» και

β) η λειτουργία και η πρόσβαση στην ψηφιακή εφαρμογή με τίτλο “e – Charter Permission” (ιστότοπος https://echarter.yna.gov.gr), καθώς και η διαλειτουργικότητα αυτής με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα.

2. Στην ανωτέρω ψηφιακή εφαρμογή, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 6 της ως άνω Κ.Υ.Α., καταχωρούνται στοιχεία για την α) έκδοση Άδειας «e-Charter Permission» και “e-Charter Permission plus” (άρθρο 8 ν. 4926/2022), β) για την έγκριση εκτέλεσης-διεθνούς ναύλου (περ. β της παρ. 2 του άρθρου 3 ν. 4926/2022 – διερχόμενα πλοία), γ) για την ιδιοχρησιμοποίηση (άρθρο 15 ν. 4926/2022) ή την εκτέλεση μεμονωμένων κινήσεων από επαγγελματικά πλοία αναψυχής κενά επιβατών (άρθρο 16 ν. 4926/2022).

3. Η άδεια «e-Charter Permission» χορηγείται, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4926/2022 και τα ειδικότερα οριζόμενα στην ως άνω Κ.Υ.Α., για τη δραστηριοποίηση εντός της ελληνικής επικράτειας πλοίων που έχουν χαρακτηριστεί ως επαγγελματικά σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας, ανεξαρτήτως σημαίας και πλην της ελληνικής, είναι ολικού μήκους άνω των 35 μέτρων και έχουν υλικό κατασκευής χάλυβα ή πλαστικό ή αλουμίνιο. Τα ανωτέρω πλοία επιτρέπεται να εκτελούν σύμβαση ολικής ναύλωσης, όταν:
α) ο τόπος παράδοσης ή επαναπαράδοσης,
β) παράδοσης και επαναπαράδοσης του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής στον ναυλωτή και στον εκναυλωτή αντίστοιχα και
γ) ο τόπος αρχικής επιβίβασης ή οριστικής αποβίβασης ή
δ) ο τόπος αρχικής επιβίβασης και οριστικής αποβίβασης των επιβατών βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια.

Η άδεια έχει μέγιστη διάρκεια είκοσι μία (21) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος, με δυνατότητα παράτασης έως και επτά (7) ημέρες (περ. α. της παρ. 1 και περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 8 ν. 4926/2022).

4. Η άδεια του άρθρου 8 του ν. 4926/2022 και η, κατά περίπτωση, έγκριση των οριζομένων στην περ. β. της παρ. 2 του άρθρου 3, του άρθρου 15 και του άρθρου 16 του ν. 4926/2022 εκδίδονται ψηφιακά, μέσω της εφαρμογής “e Charter Permission”.

5. Η εφαρμογή είναι προσβάσιμη σε πιστοποιημένους και μη πιστοποιημένους χρήστες, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.) και η είσοδος των χρηστών γίνεται με τους κωδικούς πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα TAXISnet ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αντίστοιχα. Ειδικότερα, για τους υπηρεσιακούς χρήστες της ΑΑΔΕ, όπως αυτοί αναφέρονται στο άρθρο 3 της ανωτέρω Κ.Υ.Α., η είσοδος στην εφαρμογή γίνεται με κωδικούς δημόσιας διοίκησης.

Β. Εφοδιασμός πλοίων που καταχωρίζονται στην εφαρμογή

1. Κατά τον εφοδιασμό πλοίου καταχωρισμένου στην ψηφιακή εφαρμογή “e Charter Permission”, ο συναλλασσόμενος, στο σχετικό υποβαλλόμενο τελωνειακό παραστατικό – ΕΔΕ Εξαγωγής και συγκεκριμένα στη θέση 44.1 αυτού, επιλέγει τον κατωτέρω κατάλληλο τετραψήφιο κωδικό εφοδιασμού πλοίων της περ. β. της παρ. 2 του άρθρου 3 και των άρθρων 8 και 16 του ν. 4926/2022 και συμπληρώνει τον μοναδικό αριθμό καταχώρισης εγκεκριμένου αιτήματος για την έκδοση Άδειας, την εκτέλεση μεμονωμένης κίνησης του πλοίου κενού επιβατών ή την καταβολή/μη καταβολή του Τέλους Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής σύμφωνα με το Δίκαιο Άλλης Χώρας (ΤΕΠΑΔΑΧ plus), όπως ο αριθμός αυτός έχει αποδοθεί από την ψηφιακή εφαρμογή “e Charter Permission”.

ΤΕΤΡΑΨΗΦΙΟΙ ΚΩΔΙΚΟΙ – ΘΕΣΗ 44.1 ΕΔΕ ΕΞΑΓΩΓΗΣ

1783 – περιγραφή: «Άδεια e -Charter Permission,αριθμός ΚΥΑ 3133.1/75335/2022, αρ. 8 ν. 4926/2022»

1784 – περιγραφή: «Κενά επιβ, αρ. 16 παρ. 1γ,δ ν. 4926/2022 απαλλαγή ΦΠΑ-μετακίνηση-ναυπηγείο συντήρ/επισκ/συναφείς εργασ/ναυπήγ,ή απόπλους/κατάπλους έτερο λιμένα/έναρξη εκτέλ σύμβασης ολικής ναύλωσης/επιστροφή πλοίου θέση ελλιμενισμού μετά λήξη, εντός της ελληνικής επικράτειας»

1785 – περιγραφή: «Κενά επιβ. αρ. 16 παρ.1δ ν.4926/22/έναρξη εκτέλεσης ναύλωσης-απαλλαγή ΕΦΚ-απόπλους/κατάπλους έτερο λιμένα/έναρξη εκτέλ σύμβασης ολικής ναύλωσης/επιστροφή πλοίου θέση ελλιμενισμού μετά λήξη, εντός της ελληνικής επικράτειας»

1786 – περιγραφή: «Εκτέλεση μεμονωμένων κινήσεων του πλοίου κενού επιβατών για συμμετοχή σε έκθεση θαλάσσιου τουρισμού, περ. στ παρ. 1 αρ. 16 ν. 4926/2022 με απαλλαγή από ΕΦΚ, – συμμετοχή σε συγκεκριμένη έκθεση για την προβολή και ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού»

1787 -περιγραφή: «ΤΕΠΑΔΑΧ plus/ έχει καταβληθεί αρ. 9 ν. 4926/2022»

1788 – περιγραφή: «ΤΕΠΑΔΑΧ plus/ δεν έχει καταβληθεί αρ. 9 ν. 4926/2022»

2. Κατά τον έλεγχο του εφοδιασμού, ο τελωνειακός υπάλληλος που ενεργεί, ως υπηρεσιακός χρήστης, σύμφωνα με το άρθρο 3 της ανωτέρω Κ.Υ.Α., συνδέεται στην εφαρμογή «e-Charter Permission», επιλέγει το πεδίο «Αναζήτηση»

κάνοντας χρήση της επιλογής

και καταχωρεί τον αριθμό άδειας ή τον μοναδικό αριθμό καταχώρισης εγκεκριμένου αιτήματος.
 

Όταν, το εν λόγω αίτημα είναι σε κατάσταση «Εγκρίθηκε» ή «Εγκρίθηκε αυτόματα» τα στοιχεία του πλοίου εμφανίζονται στην οθόνη του υπηρεσιακού χρήστη και τότε συνεχίζεται κατά τα προβλεπόμενα η διαδικασία εφοδιασμού.

Όταν, το αίτημα δεν είναι σε κατάσταση «Εγκρίθηκε» ή «Εγκρίθηκε Αυτόματα» η οθόνη του υπηρεσιακού χρήστη παραμένει κενή, o εφοδιασμός δεν πραγματοποιείται με απαλλαγή Ε.Φ.Κ. και Φ.Π.Α. και τηρούνται οι προβλεπόμενες τελωνειακές διαδικασίες για την καταβολή των οφειλόμενων αναλογουσών επιβαρύνσεων.

Επισημαίνεται ότι, όταν έχουν συμπληρωθεί οι τετραψήφιοι κωδικοί 1787 -«ΤΕΠΑΔΑΧ plus/ έχει καταβληθεί» και 1788 – «ΤΕΠΑΔΑΧ plus/ δεν έχει καταβληθεί» που αφορούν στα διερχόμενα πλοία, δεν εξετάζεται από τον ανωτέρω υπηρεσιακό χρήστη, εάν το αίτημα βρίσκεται σε κατάσταση «Εγκρίθηκε» ή «Εγκρίθηκε Αυτόματα», καθόσον οι κωδικοί αυτοί συμπληρώνονται μόνο για σκοπούς ελέγχου από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ενεργοποίηση με την υλοποίηση της διαλειτουργικότητας). Η διαδικασία εφοδιασμού στην περίπτωση αυτή δεν επηρεάζεται και συνεχίζεται κατά τα προβλεπόμενα με απαλλαγή από Ε.Φ.Κ. και Φ.Π.Α.

3. Τα οριζόμενα στην παρ. 2 εφαρμόζονται έως την ολοκλήρωση της διαλειτουργικότητας της εφαρμογής «e- Charter Permission» με το υποσύστημα εξαγωγής του πληροφοριακού συστήματος τελωνείων ICISnet. Με την ολοκλήρωση αυτής, ο έλεγχος εφοδιασμού θα πραγματοποιείται αυτόματα μέσω της διαλειτουργικότητας των συστημάτων και δεν θα απαιτείται η μετάβαση στην εφαρμογή «e- Charter Permission». Σε κάθε περίπτωση η δυνατότητα εισόδου στην ανωτέρω ψηφιακή εφαρμογή των τελωνειακών υπαλλήλων που ενεργούν, κατά τα ανωτέρω, ως υπηρεσιακοί χρήστες θα παραμείνει και μετά την ολοκλήρωση της διαλειτουργικότητας, για σκοπούς ελέγχου.

Για τον έλεγχο των στοιχείων του πλοίου ο τελωνειακός υπάλληλος που ενεργεί κατά τα ανωτέρω ως υπηρεσιακός χρήστης καταχωρεί το ID του πλοίου στο πεδίο



κάνοντας χρήση της επιλογής 



4. Για την χορήγηση της απαλλαγής από τον Φ.Π.Α., κατά τον εφοδιασμό των πλοίων μέσω της ψηφιακής εφαρμογής “e-Charter Permission”, εφαρμόζεται το άρθρο 27 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α 248).

Επισημαίνεται ότι, η χορήγηση απαλλαγής από τον Φ.Π.Α. στις περιπτώσεις εκτέλεσης μεμονωμένων κινήσεων από επαγγελματικά πλοία αναψυχής κενά επιβατών (empty run) του άρθρου 16 του ν. 4926/2022 χορηγείται μόνο στις περ. γ. και δ. της παρ. 1 του ανωτέρω άρθρου, ήτοι σε μετακίνηση σε/και από ναυπηγείο για συντήρηση, επισκευή, συναφείς εργασίες, ναυπήγηση καθώς και στον απόπλου προς ή κατάπλου σε έτερο λιμένα, για έναρξη εκτέλεσης σύμβασης ολικής ναύλωσης και επιστροφή του πλοίου στη θέση ελλιμενισμού του μετά τη λήξη της, σε λιμένες εντός της ελληνικής επικράτειας.

Σημειώνεται ότι, για την χορήγηση απαλλαγής από ΦΠΑ βάσει του άρθρου 27 του Κώδικα ΦΠΑ για τα πλοία με άδεια «e- Charter Permission” / “e- Charter Permission plus” ή έγκριση εκτέλεσης κίνησης πλοίου κενού επιβατών, όσον αφορά την πλήρωση της προϋπόθεσης εκτέλεσης πλόων στην ανοικτή θάλασσα εξετάζονται τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας που διαθέτει (υποπερ. δβ περ. δ παρ. 2 άρθρου 8, περ. γ και δ παρ.1 του άρθρου 16 του ν.4926/2022).

5. Για την χορήγηση της απαλλαγής από τον ΕΦΚ κατά την εκτέλεση μεμονωμένων κινήσεων του πλοίου κενού επιβατών η εν λόγω απαλλαγή χορηγείται στις περ. δ και στ’ της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4926/2022, δηλαδή απόπλου προς ή κατάπλου σε έτερο λιμένα, για έναρξη εκτέλεσης σύμβασης ολικής ναύλωσης και την επιστροφή του πλοίου στη θέση ελλιμενισμού του μετά τη λήξη της, σε λιμένες εντός της ελληνικής επικράτειας και συμμετοχή σε συγκεκριμένη έκθεση για την προβολή και ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

6. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 15 του ν.4926/2022, κατά την περίοδο ιδιοχρησιμοποίησης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής δεν χορηγείται καμία απαλλαγή από δασμό, Ε.Φ.Κ. και Φ.Π.Α. των καυσίμων και λιπαντικών, με τα οποία εφοδιάζονται τα πλοία αυτά, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή φορολογική και τελωνειακή νομοθεσία. Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 3 του ιδίου άρθρου για τα πλοία του άρθρου 8 και της περ. β. της παρ. 2 του άρθρου 3 (διερχόμενα επαγγελματικά) κατά την περίοδο της ιδιοχρησιμοποίησης εκδίδεται Δελτίο Κίνησης (Transit Log) από την αρμόδια τελωνειακή αρχή.

Δείτε την απόφαση στο φορολογικό αρχείο του κόμβουΠηγή