Από την έντυπη έκδοση 

Της Λέττας Καλαμαρά 
[email protected]

Την άμεση ενεργοποίηση της επέκτασης του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» με επιπλέον 200.000 δικαιούχους αναμένει ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών προκειμένου να υπάρξει τόνωση στην αγορά.

Ο κλάδος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών μέχρι στιγμής καταγράφει πτώση της ζήτησης και απώλειες παρά τη συγκράτηση του τζίρου λόγω αύξησης των τιμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε γραφειοκρατικές διαδικασίες φαίνεται πως έχει σκαλώσει το άνοιγμα της πλατφόρμας για την ένταξη των νέων δικαιούχων. Ωστόσο, αναμένεται η είσοδος 5.000 επιλαχόντων δικαιούχων από τον πρώτο κύκλο του προγράμματος. Στο μεταξύ, σε δημόσια διαβούλευση έχει τεθεί το αντίστοιχο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» που αφορά τις επιχειρήσεις.

Αυτό σημαίνει ότι ναι μεν υπάρχουν δικαιούχοι για να καλύψουν τα κουπόνια, αλλά θα χρειαστούν 4-6 μήνες για να ολοκληρωθεί η δράση. Το 2022 κινείται αρνητικά για τον κλάδο, αλλά εάν μπουν γρήγορα οι επιλαχόντες δικαιούχοι του «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» και διατεθούν στην αγορά τα ποσά που έχουν προϋπολογιστεί από το πρόγραμμα για το 2022, τότε ο κλάδος πιθανότατα να εμφανίσει θετικό πρόσημο. Να σημειωθεί ότι έχει δοθεί παράταση στο αρχικό πρόγραμμα, ενώ η ένταξη των 200.000 νέων δικαιούχων, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται ότι σημαίνει πωλήσεις πάνω από 300 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με τη μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή» στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως η διάθεση των κουπονιών ναι μεν επηρεάζει μέχρι και σήμερα θετικά τις συγκεκριμένες επιλεγμένες κατηγορίες προϊόντων όπως ψυγεία, καταψύκτες και κλιματιστικά, αλλά όχι στα ποσοστά που προσδοκούσαν τα δίκτυα λιανικής. Υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος προς αυτήν την κατεύθυνση. Και αυτό, γιατί πολλοί δικαιούχοι που έχουν μπει στο πρόγραμμα μέχρι και σήμερα δεν έχουν -λόγω χαμηλού εισοδήματος- τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν το υπόλοιπο ποσό, πέραν του κουπονιού που απαιτείται για την αγορά του προϊόντος, ενώ πολλοί δεν έχουν καν κατεβάσει το κουπόνι τους. Οπότε η λιανική περιμένει από δω και πέρα να εντάξει νέους επιλαχόντες στο πρόγραμμα.

Και συμπληρώνουν λέγοντας πως η ανακοίνωση της δράσης τον Φεβρουάριο 2022 φρέναρε όλη τη ζήτηση, γιατί δημιούργησε προσδοκία αγορών με εκπτωτικό κουπόνι και κανείς δεν αγόραζε ψυγεία, κλιματιστικά και καταψύκτες. Χάθηκε η σεζόν και η αγορά δεν εκμεταλλεύτηκε την εποχικότητα, ενώ τα ποσοστά πωλήσεων ήταν διψήφια αρνητικά.

Πηγή