Τρεις μήνες μετά το λανσάρισμα της νέας – πιο γλυκιάς – New Coke, η Coca Cola αναγκάζεται να κάνει πίσω και να ξαναβάλει στα ράφια τη κλασική συνταγή που την έκανε δημοφιλή εδώ και 99 χρόνια.
Είχαν προηγηθεί, έως και 8.000 κλήσεις την ημέρα από εξαγριωμένους καταναλωτές. Η αλλαγή της συνταγής ήταν «σαν να κάνει ο Θεός το γρασίδι μωβ» είπε κάποιος.
«Ο Θεός και η Coca Cola ήταν τα μόνα δύο πράγματα που είχα στη ζωή μου. Τώρα, μου πήρατε ένα από αυτά τα δύο », έγραψε σε επιστολή του άλλος δυσαρεστημένος πελάτης.
Ακόμη χειρότερα: Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γκοϊζουέτα έλαβε γράμμα από έναν καταναλωτή που του ζητούσε αυτόγραφο, γιατί –όπως είπε– το αυτόγραφο «ενός από τους πιο ανόητους μάνατζερ στην ιστορία των αμερικανικών επιχειρήσεων» θα αξίζει μια περιουσία σε λίγα χρόνια.
Για 15 χρόνια, η εταιρεία έχανε μερίδιο αγοράς από την ελαφρώς πιο γλυκιά Pepsi, η οποία εν μέσω σκληρου ανταγωνισμου διεξήγαγε τη θρυλική διαφημιστική καμπάνια «Pepsi Challenge», τονίζοντας τη γευστική υπεροχή του αναψυκτικού της έναντι της Coca Cola.
Αφού λοιπόν οι ειδικοί της Coca Cola πραγματοποίησαν περισσότερες από 200.000 γευστικές δοκιμές, αποφάσισαν να κάνουν το μεγάλο βήμα, και να βγάλουν την νέα συνταγή.
Έκτοτε, στην Καλιφόρνια, οι άνθρωποι συγκέντρωσαν υπογραφές για να αλλάξουν ξανά τη συνταγή και στο Σιάτλ άνοιξε τηλεφωνική γραμμή για τον σκοπό αυτό.
Οι πολίτες ξεσηκώθηκαν ενάντια σε μια πολυεθνική που ήταν συνώνυμη με την Αμερική. Δημιουργήθηκε μάλιστα μια οργάνωση με την ονομασία Old Cola Drinkers of America, με τον ιδρυτή της, τον Gay Mullins, να γίνεται διάσημος σε όλη τη χώρα μέσω των εμφανίσεων του στην τηλεόραση και τις εφημερίδες. «Μου αφαίρεσαν την ελευθερία επιλογής», είπε ο Mullins.
Δημοσκόπηση έδειξε ότι μόνο στο 13% των αγοραστών άρεσε η νέα κόκα κόλα. Και η Pepsi έκανε πάρτι. «Μπορεί κανείς εκεί έξω να μου πει γιατί το έκανε αυτό η Coca-Cola; «Γιατί άλλαξε η κόκα κόλα;» ρώτησε ένα κορίτσι σε μια διαφήμιση της Pepsi.
Η μεγαλύτερη γκάφα στην ιστορία του μάρκετινγκ
Τελικά η εταιρεία έκανε στορφή 180 μοιρών. «Λυπούμαστε πραγματικά για οποιαδήποτε δυσαρέσκεια μπορεί να προκαλέσαμε», δήλωσε ο πρόεδρος της Coca Cola, Donald Keough. Με αυτά τα λόγια έκλεισε ένα κεφάλαιο που έμελλε να γίνει γνωστό ως η μεγαλύτερη γκάφα στην ιστορία του μάρκετινγκ. «Το πάθος για την πρωτότυπη κόκα κόλα μας ξάφνιασε. Δεν μπορείς να το μετρήσεις, όπως δεν μπορείς να μετρήσεις την αγάπη ή τον πατριωτισμό ή την υπερηφάνεια», παραδέχτηκε ο Keough.
Αρχικά, η κλασική Coca Cola πωλήθηκε παράλληλα με τη νέα Coke, με την εταιρεία να τρέχει δύο διαφορετικές καμπάνιες (τη νεανική «Catch the Wave» για τη νέα Coke και τη συναισθηματική «Red, White and You» (για την κλασική). Αργότερα, η νέα Coke μετονομάστηκε σε Coke II και τελικά σταμάτησε να κυκλοφορεί.
naftemporiki.gr